Upgrade Giant ATX 840. bott. bracket + A. derailleur

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
MartjeB
Upgrade Giant ATX 840. bott. bracket + A. derailleur

Bericht door MartjeB » do jan 01, 2004 12:41 pm

INTRO:
Sinds 3 weken heb ik een 2e hands ATX840.

Deze fiets zal "s winters voor woon-werk gebruikt worden=35km per dag (ivm gladheid en pekel en het behoud van mijn veel duurdere racefiets)
Tevens regelmatig voor het Noordwijk off-road ritje. 1x per 2 weken, 2 rondjes + over de weg er naartoe=35km per keer.

Na een klein ongelukje met een auto, heb ik nu schade waardoor ik zal moeten gaan sleutelen.
Het lijkt erop het bottum bracket een dusdanige tik heeft gekregen dat daar nu (vertikaal) speling op zit. (Ik had dit eerder nooit getest)
Tevens heeft de derailleur een duw gekregen waardoor het (afneembare) achterpad nu krom is maar ook de derailleur vertrouw ik niet meer.
(Ook de trapper, barebone en A-derailleurkabel moeten vervangen, en dat na een vrijwel eenzijdig ongeval)

UPGRADE VRAGEN:
Welk type trapas en derailleur kan ik het beste plaatsen gezien mijn kilometers en rijomgeving?

Is het ook nog mogenlijk om de sram5 A-deraill. te vervangen door bijv. shimano zonder de sram 7 shifters te vervangen?

Xircuit
Contacteer:

Re:Upgrade Giant ATX 840. bott. bracket + A. derailleur

Bericht door Xircuit » do jan 01, 2004 1:50 pm

Welke Trapas je nodig hebt ligt aan de crancks, volgens mij (als hij nog origineel is) zit er op jou fiets een SR-Suntour crank. SR werkt nog weleens met een afwijkende maat, zodat je een derzelfde type trapas nodig hebt als je had. Mischien is het verstandiger om er meteen andere cranks op te zetten, i.c.m. een andere trapas. Want als je nu een nieuwe trapas monteerd en je komt er over een half jaar achter dat je cranks versleten zijn, dan moet je weer een nieuwe trapas kopen.

Als je niet te veel uit wil geven dan heb je voor een dikke E60,- een aardige trapas+crancks van Shimano of van een ander merk. Hier hebben we het dan niet over het allerbeste spul, maar het is sterk zat.

En, nee je kunt geen Shimano derrailleur op de Sram Shifters monteren, Sram werkt met een 1:1 verhouding en Shimano met een 2:1 verhouding en dat gaat niet samenwerken. Kies dus voor een Sram a-der, bijvoorbeeld een X.7, dat is de "nieuwe" 7.0.

Waar je wel op moet letten is als je nieuwe crancks monteerd dat je mischien ook een nieuwe Cassette+ketting moet monteren, omdat alles op elkaar inslijt.

Wat je het beste volgens mij kunt doen is:

-Nieuwe Cassette
-Ketting
-Trapas
-Cranks
-achter-derailleur
-nieuw achterpad
-evt. een nieuwe voor derailleur.
en die kabel natuurlijk.

Dit is natuurlijk wat prijzig, maar dan is je bike wel weer 100%. Nu is er ook nog de overweging of je de fiets 9-speed maakt, opzicht heb je "t in holland niet nodig en je zou dan ook weer andere shifters moeten kopen.
Ik zou "m gewoon 8-speed houden.

Kijk eens rond op bijvoorbeeld www.bike2build.nl , daar staat genoeg info over prijzen ect.

Zand er over

Bericht door Zand er over » do jan 01, 2004 2:36 pm

ik zou voor een lx vierkant bracket gaan, daar een goedkoop cranksetje opzetten dat iig verwisselbare bladen heeft... (deore of iets van suntour) kijk even of je der. nog goed werkt anders een sram 5 of 7 er op zetten. ketting en tand wielen gewoon blijven gebruiken als het nog een beetje goed is. maar ik zou niet te veel vervangen. en als je vervangt dan toch alleen als het echt versleten is. wat is immers het nut van vervangen als je ketting niet overslaat en het schakelen nog goed gaat???

MartjeB

Bericht door MartjeB » do jan 01, 2004 2:38 pm

Tnx, voor je snelle reaktie!

Klopt, suntour cranck met vierkante as.
Met een versleten cranck wordt bedoeld, dat de cranck speling gaat krijgen op de trapas? Die gok neem ik wel. -Van uitstel komt tenslotte afstel-

De cassette en ketting leken (evenals de hele fiets) vrijwel nieuw, dus ik wil het bij de trapas en derailleur houden.
Vwb de derailleur is het nu dus simpel: sram (x)7 of hoger.

Wat moet ik nou allemaal opmeten/nazoeken om een trapas te kunnen aanschaffen die past? Welke wordt aanbevolen?

Ik zag bijv. op bike2build:

SHIMANO UN53 BOTTOM BRACKET TYPES
>68-113
>68-118
>68-122
>68-127.5
>73-113
>73-118
>73-122.5

Faxmulder

Bericht door Faxmulder » do jan 01, 2004 2:41 pm

Zo dat is een leuk geintje zo"n aanrijding!!!

Reed je tegen een stilstaande auto?? ;D

Maar duur geintje al die onderdelen!

Als je uit de buurt van Arnhem komt is het de moeite om je onderdelen bij De Winter te gaan halen. Ze hebben verstand van zaken en zeker zeer voordelig!

Jah als je toch aan t sleutelen en vervangen bent kan je t beter in 1 keer goed doen. Dan ben je er voor de rest van t seizoen vanaf!

Suc6

grtz

Zand er over

Bericht door Zand er over » do jan 01, 2004 2:45 pm

de maat staat veelal op de as als je em er uit haalt... de maten staan voor breedte en lengte van de as.

MartjeB

Bericht door MartjeB » do jan 01, 2004 2:54 pm

Ik kwam van rechts maar had natuurlijk al af kunnen remmen want ik had de auto wel zien komen. Wat ik echter niet verwacht had was een noodstop en vervolgens achteruit ivm een gevonden parkeerplek!
Na een korte nosewheelie lag ik via de achterklep naast de auto en de fiets er echt onder! -Dus toch achteruit gereden-

Schakelen gaat trouwens nog goed, na inkorten v.d. geknikte kabel. Al staat de derailleur zodanig scheef dat de grote achtertanden niet gekozen kunnen worden, derailleur-spaken conflict.

BTW; fietsers krijgen toch bijna nooit de schuld bij schade, dus de kosten zullen wel meevallen. Tenzij ze een vals adres en tel. nr. heeft opgegeven.

:?De maat op de as; dat wil zeggen eerst slopen dan kopen. Dat wordt lastig bij dagelijks vervoer.

ZERO

Bericht door ZERO » do jan 01, 2004 3:03 pm

als die auto naar acheter reedt en daardoor doordat hij niet uitkeen tegen jou opreed dan neem ik aan dat de kosten van jou schade door hem betaald horen te worden

Faxmulder

Bericht door Faxmulder » do jan 01, 2004 3:08 pm

je kan zelf ook gewoon ff meten en beetje gokken!

Je moet gewoon de breedte van de buis waar je trapas in zit. En misschien ook ff poberen de meten de breedte van de gehele trapas. Dus ff je cranks eraf en dan kan je makkelijker meten!

Dan dan de de fietsenboer wel opzoeken welke er in zit! Maarja als je toch je cranks eraf hebt liggen kan je hem er net zo goed ff uitdraaien en meenemen naar de winkel!

is toch zo gebeurd op een zaterdag? Alles eraf en eruit, naar de winkel, spullen kopen en uurtje later zit alles er weer in!

suc6 ermee! En als die vent of de verzekering toch betaald vervang dan alles gelijk :-d!

grtz

Plaats reactie