grotere vork? en upgraden judy naar SID?
Moderator:Beheerders
Ik heb mijn oude vork vervang (judy tt, 63? mm veerweg) vervangen door een judy SL met air-assist met 100 mm veerweg. Aan de getallen te zien komt dan je stuur iets hoger te staan en wordt de hoek van je stuur t.o.v. de grond anders (de hoogte aan de achterkant blijft gelijk), waardoor het balhoofd en voorvork anders belast wordt.
Kan dit kwaad of maakt dit niets uit?
Nu zij mijn fietsenmaker dat ik mijn nieuwe vork voor een paar (=ongeveer 30) euro kon upgraden door er een luchtkamer in te laten plaatsen, waardoor je een SID krijgt. Heeft iemand hier ervaring mee?
groeten Koen
Kan dit kwaad of maakt dit niets uit?
Nu zij mijn fietsenmaker dat ik mijn nieuwe vork voor een paar (=ongeveer 30) euro kon upgraden door er een luchtkamer in te laten plaatsen, waardoor je een SID krijgt. Heeft iemand hier ervaring mee?
groeten Koen
Re:grotere vork? en upgraden judy naar SID?
misschien de techniek van een sid... Maar een echte sid zal het nooit worden.. Daar is en blijft ie te zwaar voor!
Maar ben je tevreden met je vork zoals ie nu is? waarom dan extra geld uitgeven aan lucht wat alleen maar meer onderhoud vraagt dan die veren die je nu hebt..
Zou het persoonlijk niet doen als je nu tevreden bent met de vork..
mzzls Gemini
Maar ben je tevreden met je vork zoals ie nu is? waarom dan extra geld uitgeven aan lucht wat alleen maar meer onderhoud vraagt dan die veren die je nu hebt..
Zou het persoonlijk niet doen als je nu tevreden bent met de vork..
mzzls Gemini
Re:grotere vork? en upgraden judy naar SID?
Ik heb mij laten vertellen dat je een vork met lucht beter kan instellen dan een vork met veren en met air-assist.
Vandaar dat ik erover aan het denken was.
groeten Koen
Vandaar dat ik erover aan het denken was.
groeten Koen
Re:grotere vork? en upgraden judy naar SID?
daar heb je wel weer gelijk in ja...
Heb zelf ook voor een luchtvork gekozen omdat ik vrij licht ben (65 kg) en veel vorken helemaal niks doen als ik er op ga hangen...
Krijg je dan ook een vork die instelbaar is op positieve en negatieve druk?
en dan is die 30 euro weer heel goedkoop!
mzzls Gemini
Heb zelf ook voor een luchtvork gekozen omdat ik vrij licht ben (65 kg) en veel vorken helemaal niks doen als ik er op ga hangen...
Krijg je dan ook een vork die instelbaar is op positieve en negatieve druk?
en dan is die 30 euro weer heel goedkoop!
mzzls Gemini
Re:grotere vork? en upgraden judy naar SID?
De andere krachten op je frame zullen geen probleem gaan opleveren, maar de andere balhoofdhoek kan echt een ramp zijn om mee te sturen...
(ik weet niet hoe dat in dit geval uitpakt, maar de kans is nogal aanwezig dat je zo een stoomboot aan het bouwen bent)
(ik weet niet hoe dat in dit geval uitpakt, maar de kans is nogal aanwezig dat je zo een stoomboot aan het bouwen bent)
Re:grotere vork? en upgraden judy naar SID?
Ik heb niet het idee dat het zwaarder stuurt, maar is er zo meer kans op slijtage van het balhoofd (door een andere belasting)?
groeten
groeten
Re:grotere vork? en upgraden judy naar SID?
dr. Koen schreef:
Ik heb mijn oude vork vervang (judy tt, 63? mm veerweg) vervangen door een judy SL met air-assist met 100 mm veerweg. Aan de getallen te zien komt dan je stuur iets hoger te staan en wordt de hoek van je stuur t.o.v. de grond anders (de hoogte aan de achterkant blijft gelijk), waardoor het balhoofd en voorvork anders belast wordt.
Kan dit kwaad of maakt dit niets uit?
Nu zij mijn fietsenmaker dat ik mijn nieuwe vork voor een paar (=ongeveer 30) euro kon upgraden door er een luchtkamer in te laten plaatsen, waardoor je een SID krijgt. Heeft iemand hier ervaring mee?
groeten Koen
die hoek vooraan wordt kleiner waardoor het stabieler, meer stoombootachtig zal aanvoelen, het kan niet echt kwaad voor je frame tenzij je drops en zo gaat doen, dan kan dat wel eens afbreken maar met een judy doe je meestal geen drops dus als het lekker rijdt, gaan ervoor
-
- Berichten:169
- Lid geworden op:ma aug 11, 2003 4:54 pm
Re:grotere vork? en upgraden judy naar SID?
de judy sl zeg je.. het 2002 model is een oud sid model (2000)
ik rijd hem zelf ook met 100 mm veerweg maar ga hem terug bouwen naar 80 mm (met geleverde spullen door rockshox uit usa) dan reviseer ik de vork direct... en zet er zwaardere olie in (te slap nu)
Voor meer info mail je maar greetzz Koenie
ik rijd hem zelf ook met 100 mm veerweg maar ga hem terug bouwen naar 80 mm (met geleverde spullen door rockshox uit usa) dan reviseer ik de vork direct... en zet er zwaardere olie in (te slap nu)
Voor meer info mail je maar greetzz Koenie
-
- Forumbeheerder
- Berichten:5232
- Lid geworden op:ma okt 01, 2001 9:01 am
Re:grotere vork? en upgraden judy naar SID?
GT dude schreef:
[dr. Koen schreef:
Ik heb mijn oude vork vervang (judy tt, 63? mm veerweg) vervangen door een judy SL met air-assist met 100 mm veerweg. Aan de getallen te zien komt dan je stuur iets hoger te staan en wordt de hoek van je stuur t.o.v. de grond anders (de hoogte aan de achterkant blijft gelijk), waardoor het balhoofd en voorvork anders belast wordt.
Kan dit kwaad of maakt dit niets uit?
Nu zij mijn fietsenmaker dat ik mijn nieuwe vork voor een paar (=ongeveer 30) euro kon upgraden door er een luchtkamer in te laten plaatsen, waardoor je een SID krijgt. Heeft iemand hier ervaring mee?
groeten Koen
die hoek vooraan wordt kleiner waardoor het stabieler, meer stoombootachtig zal aanvoelen, het kan niet echt kwaad voor je frame tenzij je drops en zo gaat doen, dan kan dat wel eens afbreken maar met een judy doe je meestal geen drops dus als het lekker rijdt, gaan ervoor
Nix van, da is echt niet gevaarlijker of sletiger. we hebben t over een toename van enkele procenten
da is misschien 1° in he balhoofdhoek.
Dat maakt echt geen verschil behalve een beetje in t stuurgedrag en gewichtsverdeling (komt IETSJE meer anar achter)
Re:grotere vork? en upgraden judy naar SID?
Voor xc voel je dat best wel veel vind ik.
Als je in een frame voorzien voor 60mm, een 80mm vork zet dan krijg je al een heel ander gedrag, laat staan één van 100mm.
Mijn Yeti stuurt veel lekkerder met de vork op 80mm dan op 100mm. En dan heb ik het over allround gedrag. Bepaalde dingen gaan beter als ie op 100 staat, maar dat weegt niet op tegen het laxere sturen in het algemeen.
Het kan ook wel positief uitdraaien: als je je fiets wat te nerveus vond, kan hij daardoor wel rustiger worden...
Probeer het gewoon een keer, dan voel je zelf of het (te) veel uitmaakt voor jou. Eén voordeel ga je alleszins hebben: zo"n 100mm vork slikt veel meer dan een 63mm vork...
Als je in een frame voorzien voor 60mm, een 80mm vork zet dan krijg je al een heel ander gedrag, laat staan één van 100mm.
Mijn Yeti stuurt veel lekkerder met de vork op 80mm dan op 100mm. En dan heb ik het over allround gedrag. Bepaalde dingen gaan beter als ie op 100 staat, maar dat weegt niet op tegen het laxere sturen in het algemeen.
Het kan ook wel positief uitdraaien: als je je fiets wat te nerveus vond, kan hij daardoor wel rustiger worden...
Probeer het gewoon een keer, dan voel je zelf of het (te) veel uitmaakt voor jou. Eén voordeel ga je alleszins hebben: zo"n 100mm vork slikt veel meer dan een 63mm vork...
Re:grotere vork? en upgraden judy naar SID?
je balhoofd kan daar tegen hoor ben maar niet bang... je moet niet denken dat je vork eerst gewoon verticaal stond en dat hij dalijk horizontaal ligt ofzo ;D
Hij komt een klein beetje schuiner te staan (waarschijnljik niet zo heeel erg veel) en hij stuurt iets anders maar je balhoofd hoef je niks voor te vrezen...
mvg Ninko
Hij komt een klein beetje schuiner te staan (waarschijnljik niet zo heeel erg veel) en hij stuurt iets anders maar je balhoofd hoef je niks voor te vrezen...
mvg Ninko
- vette ranger
- Berichten:134
- Lid geworden op:ma aug 04, 2003 9:22 pm
- Locatie:Delft
- Contacteer:
Re:grotere vork? en upgraden judy naar SID?
GT dude schreef:
[dr. Koen schreef:
Ik heb mijn oude vork vervang (judy tt, 63? mm veerweg) vervangen door een judy SL met air-assist met 100 mm veerweg. Aan de getallen te zien komt dan je stuur iets hoger te staan en wordt de hoek van je stuur t.o.v. de grond anders (de hoogte aan de achterkant blijft gelijk), waardoor het balhoofd en voorvork anders belast wordt.
Kan dit kwaad of maakt dit niets uit?
Nu zij mijn fietsenmaker dat ik mijn nieuwe vork voor een paar (=ongeveer 30) euro kon upgraden door er een luchtkamer in te laten plaatsen, waardoor je een SID krijgt. Heeft iemand hier ervaring mee?
groeten Koen
die hoek vooraan wordt kleiner waardoor het stabieler, meer stoombootachtig zal aanvoelen, het kan niet echt kwaad voor je frame tenzij je drops en zo gaat doen, dan kan dat wel eens afbreken maar met een judy doe je meestal geen drops dus als het lekker rijdt, gaan ervoor
who gast
je caster ( balhoofd hoek)
woord juist groter
want je zwaarte punt komt nogmeer voor je wiel te zitten dus een grotere rechtuit stabilietijd en in de bochten wil hij iets meet tegen werken
maar echt merken zal je niet
Re:grotere vork? en upgraden judy naar SID?
[vette ranger schreef:wordt[/color]
want je zwaarte punt komt nogmeer voor je wiel te zitten dus een grotere rechtuit stabilietijd stabiliteit en in de bochten wil hij iets meet meer tegen werken
maar echt merken zal je het niet
:-*
Re:grotere vork? en upgraden judy naar SID?
a) ouwe koeien, wat boeit "t
b) je balhoofdhoek wordt weldegelijk kleiner, de hoek word gemeten t.o.v. de grond.
c) Blizzard heeft nog niet eens al je fouten er uit gehaald, als je foe-nee-ties gaat typen klopt er waarschijnlijk meer van
b) je balhoofdhoek wordt weldegelijk kleiner, de hoek word gemeten t.o.v. de grond.
c) Blizzard heeft nog niet eens al je fouten er uit gehaald, als je foe-nee-ties gaat typen klopt er waarschijnlijk meer van

- vette ranger
- Berichten:134
- Lid geworden op:ma aug 04, 2003 9:22 pm
- Locatie:Delft
- Contacteer:
Re:grotere vork? en upgraden judy naar SID?
owh sorry gast
had niet echt naar de datum gekeken
maar ja
en op zo"n manier reageren ?
dat moet je zelf maar weten
had niet echt naar de datum gekeken
maar ja
en op zo"n manier reageren ?
dat moet je zelf maar weten

Re:grotere vork? en upgraden judy naar SID?
vette ranger schreef:
[GT dude schreef:
[dr. Koen schreef:
Ik heb mijn oude vork vervang (judy tt, 63? mm veerweg) vervangen door een judy SL met air-assist met 100 mm veerweg. Aan de getallen te zien komt dan je stuur iets hoger te staan en wordt de hoek van je stuur t.o.v. de grond anders (de hoogte aan de achterkant blijft gelijk), waardoor het balhoofd en voorvork anders belast wordt.
Kan dit kwaad of maakt dit niets uit?
Nu zij mijn fietsenmaker dat ik mijn nieuwe vork voor een paar (=ongeveer 30) euro kon upgraden door er een luchtkamer in te laten plaatsen, waardoor je een SID krijgt. Heeft iemand hier ervaring mee?
groeten Koen
die hoek vooraan wordt kleiner waardoor het stabieler, meer stoombootachtig zal aanvoelen, het kan niet echt kwaad voor je frame tenzij je drops en zo gaat doen, dan kan dat wel eens afbreken maar met een judy doe je meestal geen drops dus als het lekker rijdt, gaan ervoor
who gast
je caster ( balhoofd hoek)
woord juist groter
want je zwaarte punt komt nogmeer voor je wiel te zitten dus een grotere rechtuit stabilietijd en in de bochten wil hij iets meet tegen werken
maar echt merken zal je niet
hoe hoger de inbouw van de vork, hoe kleiner de hoek wordt