Tools voor vork inbouwen

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Jappie
Tools voor vork inbouwen

Bericht door Jappie » wo nov 05, 2003 6:34 pm

Ik heb der al vaak over gelezen, maar kan nu niet echt iets zinvols terugvinden......heb je t een keer nodig.... :( :( :(

maar ik wil een mijn andere vork inbouwen, maar hoe zet ik die ring van mn balhoofd van de ene op de andere vork over zonder de boel compleet te verneuken, tool kopen of kant zo..?????

bedankt

Edit: Kies de volgendekeer een nuttig topic onderwerk, Ruben

rob-ert

Re:Jaja

Bericht door rob-ert » wo nov 05, 2003 7:01 pm

er zijn 2 ringen , als je voorzichtig kan werken kun je het met een stukje hout (ofzoiets) en een hamer eruit tikken . Maar als je balhoofd wat ouder is kun je beter gewoon een nieuwe kopen en niet omzetten. Je moet btw ook nog een ring van je oude vork aftikken , als je dat oude balhoofd nog wil gebruiken.

Hoop da je genoeg weet

........pervert

Bericht door ........pervert » wo nov 05, 2003 7:29 pm

das wel erg de brute benadering... v
oor een nieuwe vork moet je eerst het vlak waar de ring opkomt vlak frezen met het daar voor bestemde tool.... doe je dat niet en mep je blind de ring er op, dan heb je kans dat je je balhoofd niet goed gemonteerd krijgt en of overmatige slijtage an je bal hoofd, veel ruimte op je balhoofd enz enz.

Matthijs_XtC

Bericht door Matthijs_XtC » wo nov 05, 2003 8:42 pm

huh? frezen? heb vorige week net vork over gezet. Oude ring van oude vork afgehaald (zachtjes kloppen met hamer en houtje) en op nieuwe vork geplaatst. De ring kun je het beste op je nieuwe vork persen door met een stalen buis, die een net iets grotere binnendiameter heeft dan de buitendiameter van je voorvork, op je ring te plaatsen en zachtjes te kloppen totdat ie niet meer verder kan. Werkte bij mij prima, zou niet weten hoe het anders beter kan en voor meer hulp en uitleg:

http://www.parktool.com/repair_help/how ... less.shtml

succes en groet!

angel

Re:Tools voor vork inbouwen

Bericht door angel » do nov 06, 2003 3:50 pm

Los tikken met staafje van brons en vast ,met pijp die net over de stuurbuis heen gaat (als hij maar op de binnenste ring draagt en niet op de schuine zijde )
Tools erg duur voor die ene keer
Succes "en doe het voorzichtig als een egeltje "
8)Angel 8)

lies

Bericht door lies » di nov 25, 2003 9:12 pm

kijk voor dit soort zaken heb je dus een aardige fietsenmaker nodig! die leent je dan de spullen en jij kan dan met het goede gereedschap aan de gang!

met de schroevendraaier en een stuk hout kom je ook heel ver maar ik heb ze gezien; chrisking balhoofden die iets te veel tikken van een rubberhamer gekregen hadden.

wil de beste fietsenmaker de tools niet uitlenen; laat hem het dan doen. dit is echt van groot belang dat het goed gebeurt!

lexus

Bericht door lexus » vr nov 28, 2003 9:25 pm

Niks tools. ::)
Gewoon öude"lagwer schaal voorzichtig lostikken en nog voorzichtiger op nieuwe vork tikken.
In derdaad liefst met een lange buis die net over de vorkbuis schuift en op de rand aanligt, dus niet op het gedeelte waar de kogels lopen.
Lekker rustig tikken tot ie geheel aanligt en klaar is Kees. ;D ;D ;D ;D

Crash

Bericht door Crash » ma dec 01, 2003 11:42 am

ha ik pak altijd een bako of hoe jut ook schrijft :?
en stel die op de breedte van lagerschaal en sla dan met een hammer op t hadnvat van die bako todat die lagerschaal helemaal onder op de vork zit :D
of ik doe t met een schroeven draaier lukt ook good ;)

Ruben
Forumbeheerder

Bericht door Ruben » ma dec 01, 2003 12:01 pm

Crash schreef:
ha ik pak altijd een bako of hoe jut ook schrijft :?
en stel die op de breedte van lagerschaal en sla dan met een hammer op t hadnvat van die bako todat die lagerschaal helemaal onder op de vork zit :D
of ik doe t met een schroeven draaier lukt ook good ;)

Ja, das fijn... dan beschadig je dus mooi je conus, of je krijgt er deuken in of je slaat hem krom.

Crash

Bericht door Crash » ma dec 01, 2003 5:07 pm

mh valt mee dan bedoel ik echt op de rand zetten waar de kogels NIETop rusten als ie in elkaar zit ;)

Cubeman

Bericht door Cubeman » ma dec 01, 2003 7:38 pm

Een stuk PVC-pijp van 50mm doorsnede is prima om je conus op de vork te tikken.
De binnendiamer is ongeveer 43mm van zo"n stuk PVC.
de PVC-pijp past dan precies op het "loopvlak" van je conus en zal hem niet beschadigen.
Wel ff zeker weten dat het uiteinde van de PVC-pijp haaks is!

Plato

Bericht door Plato » ma dec 08, 2003 10:12 pm

Ik heb die ring (conus?) op m"n nieuwe vork gezet door hem eerst te verwarmen in het gasvuur:
Hij zet uit, gaat perfect over de vorkbuis heen en als hij afkoelt zit hij vast!
Niks geen beschadigingen!
Was een ideetje van m"n pa, werkte perfect!

Plaats reactie