Waar te beginnen; sleutelen aan ATB voor beginners
Moderator:Beheerders
Hallo,
Wie kan mij op weg helpen om te beginnen met zelf sleutelen aan mijn Giant Terrago ATB, Shimano afgemonteerd, Magura remmen.
Ik wil zelf cassette, ketting en voorbladen kunnen vervangen. Ook wil ik derailleurs zelf kunnen stellen en shifters en kabels kunnen vervangen.
Balhoofd en trapas is nu even wat minder belangrijk.
Ik weet al dat ik speciaal gereedschap nodig heb, bijv. van Tacx, maar ik mis gewoon de echte info, en vooral info over de mogelijke valkuilen... Dingen verkeerd monteren kan een dure grap worden... Ik heb vnl. LX of XT onderdelen en er gaat nog al eens wat stuk. Steeds naar de fietsenmaker wordt een beetje te duur. De info die Shimano bij de onderdelen levert is voor mij niet genoeg (misschien ben ik gewoon te dom ;D)
Wie weet een boekje o.i.d. of een andere manier om hier over te leren?
Groeten,
George
Wie kan mij op weg helpen om te beginnen met zelf sleutelen aan mijn Giant Terrago ATB, Shimano afgemonteerd, Magura remmen.
Ik wil zelf cassette, ketting en voorbladen kunnen vervangen. Ook wil ik derailleurs zelf kunnen stellen en shifters en kabels kunnen vervangen.
Balhoofd en trapas is nu even wat minder belangrijk.
Ik weet al dat ik speciaal gereedschap nodig heb, bijv. van Tacx, maar ik mis gewoon de echte info, en vooral info over de mogelijke valkuilen... Dingen verkeerd monteren kan een dure grap worden... Ik heb vnl. LX of XT onderdelen en er gaat nog al eens wat stuk. Steeds naar de fietsenmaker wordt een beetje te duur. De info die Shimano bij de onderdelen levert is voor mij niet genoeg (misschien ben ik gewoon te dom ;D)
Wie weet een boekje o.i.d. of een andere manier om hier over te leren?
Groeten,
George
-
Re:Waar te beginnen; sleutelen aan ATB voor beginners
hmmm als je toch uit deventer komt kan ik je misschien het 1 en ander bij brengen..... ;D
mail me ff....
mail me ff....

Bij de bibliotheek hebben ze boekjes, zijn wel erg oud, maar theorie blijft het zelfde. staat geen uitleg van vork onderhoud en schijfremmen e.d. maar der. afstellen, cassette verwisselen enzo wel.
-
misschien scheelt het als je met 1 gerichte vraag komt. bv het vervangen van tandwielen of het bijstellen van je der.
vaak is een stukje internet speurwerk al voldoende om hier mee aan de slag te gaan
vaak is een stukje internet speurwerk al voldoende om hier mee aan de slag te gaan
-
www.utahmountainbiking.com
Hier staat echt heel veel op (onder "fix it"). Je kunt hier ook een cd bestellen over het onderhoud van je fiets.
Hier staat echt heel veel op (onder "fix it"). Je kunt hier ook een cd bestellen over het onderhoud van je fiets.