Oliehoogte vork
Moderator:Beheerders
Heb het volgende al 2 keer gehad: Oliehoogte van mijn vork (Marzocchi MX Comp) moet op 45mm. Nadat ik de eerste keer de olie ververst had deed ik na een paar maanden de vork nog eens open voor de rebound te verstellen. Maar dan kom ik dus steeds tot de conclusie dat de oliehoogte ineens een mm of 65 is, aan beide kanten. Hoe kan er nu 2 cm aan olie aan beide kanten uit zijn? Ik heb mijn vork nooit ergens zien lekken of iets dergelijks...
Re:Oliehoogte vork
als ge olie in je vork toevoegd moet je nog een paar keer pompen en dan het peil nog eens controleren
-
en dat scheelt aanzienlijk!!..... voordat de cartridges vol zitten
Heb ik ook gedaan, scheelt idd, maar dat kan het probleem dus niet zijn. Heel raar... Over een tijdje weer eens kijken.
olie is een emulgerende stof
deze kan vrij veel uitzetten met warmte en krimpen met koude
natuurlijk 2 cm is wel vrij veel voor dat beetje olie dat er in moet
deze kan vrij veel uitzetten met warmte en krimpen met koude
natuurlijk 2 cm is wel vrij veel voor dat beetje olie dat er in moet
Maar niet zoveel!
Dear Customer
in reply to your technical question:
What is the proper oil height for this fork? Ik found "5mm" on the web,
but I assume that isn"t correct, since (almost the same) MXR"s and Z5"s
have around 35-45mm... Please tell me.
--------------------------------------------------------------------------
the reply is:
This is correct because it"s an air fork.
Attachment:
Thank you very much for your help. Feel free to reply to this email to
contact the nearest distributor in your area.
Best regards, Marzocchi staff
= antwoord Marzocchi
Kan volgens mij nooit, 5mm. Een 2002 MXC Air moet 45mm hebben en is ongeveer dezelfde vork. Bovendien, sinds ik de vork heb, staat hij op 45 en hij functioneert niet echt slecht...
Is nie goe nie, ik heb 40 mm en heb grote moeite om de vork "out te bottomen" wat ook de bedoeling is. Met 5 mm kan je nooit de volledige veerweg pakken.
Ik heb een "03 MX Comp
Erikje
Ik heb een "03 MX Comp
Erikje
Waar heb jij die 40 eigenlijk vandaan, Erikje?
Ik zou aan 1 kant graag een staalveer willen steken, maar ik weet niet of die per stuk verkrijgbaar zijn, en welke ik nu precies moet hebben. Op de Marzocchi website kan ik het ook niet meer vinden... En is zo"n staalveer-topcap los verkrijgbaar, iemand weten?
Ik zou aan 1 kant graag een staalveer willen steken, maar ik weet niet of die per stuk verkrijgbaar zijn, en welke ik nu precies moet hebben. Op de Marzocchi website kan ik het ook niet meer vinden... En is zo"n staalveer-topcap los verkrijgbaar, iemand weten?
Meten.... Ik maak als ik iets nieuws koop eerst alles open. Bij de Marzocchi de OEM olie eruit gehaald (maar eerst gemeten uiteraard) en vervangen door 15W. Daarbij 45 mm gemeten vanaf de top. Mijn ervaring met een Z5/4 is dat bij mij 40 mm beter was dan 45 mm. Toeval? Welnee, zelfde techniek als 3 jaar geleden.
Vroeger (!) kon ik in mijn Marzocch XCR veren proppen zonder topcaps te vervangen. Ik weet dus niet of dat nu ook zonder meer kan.
Erikje
Vroeger (!) kon ik in mijn Marzocch XCR veren proppen zonder topcaps te vervangen. Ik weet dus niet of dat nu ook zonder meer kan.
Erikje
Erikje schreef:
En dan heb je dus eigenlijk een vork op staalveren met air-assist? Ik weet niet of dit nu nog kan, maar ik wil wel een preload topcap voor staalveren, dus...
You got it! 1 bar erin laten tegen outbottomen.
Als je ze vindt laat maar weten, ik wil ook veren.
Grt Erikje
Als je ze vindt laat maar weten, ik wil ook veren.
Grt Erikje
Maar ik weet dus echt niet welke sterkte ik moet hebben (lijst op marzocchi website is ook verdwenen).