Checklist voor een krakende fiets

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

BOSS
Contacteer:
Re:Checklist voor een krakende fiets

Bericht door BOSS » do sep 25, 2003 8:05 am

JJ schreef:
Gister een fiets met een tik....

Bracket eruit, erin, bij vastdraaien bracket zelfde tik.
Zadelper uit het frame, bij vastdraaien bracket zelfde tik.
Voorderaileur klemband los en demonteren, bij vastdraaien bracket zelfde tik.
Beide bidonhouders los, bij vastdraaien bracket zelfde tik.
Achterrem los van frame, bij vastdraaien bracket zelfde tik

Bracket eruit, wielen erin, duwen op bracket pot met voet, zelfde tik.

Conclusie?

scheur in je frame maybe(hope not)??? ??? :?

dusssss©

The Flying V

Bericht door The Flying V » do sep 25, 2003 12:46 pm

Ik denk dat JJ duidelijk probeert te maken dat het heeeeeel moeilijk is om een schema voor problemen te maken waar de oplossing er zo uit rolt.

V.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » do sep 25, 2003 12:55 pm

The Flying V schreef:
Ik denk dat JJ duidelijk probeert te maken dat het heeeeeel moeilijk is om een schema voor problemen te maken waar de oplossing er zo uit rolt.

V.

oooooooooooooowwwwwwwwwwwwwwwwwwww ;D ;D ;)

dusssss©

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » vr sep 26, 2003 11:51 am

---> Mijn fiets kraakt (met geintegreerd Cane Creek b"stel)
---> Oplossing: demonteren en invetten
---> Gekraak is weg

Paar weken later:

---> Mijn fiets kraakt weer
---> Gekraak is weg

Paar dagen later:

---> Mijn fiets kraakt weer
---> Gekraak is weg

Paar dagen later:

---> Mijn fiets kraakt weer >:(
---> Oplossig: demonteren, schoonmaken, invetten, weer monteren, en alvorens het zwarte kapje met "CaneCreek IS" erop te zetten één miniem ringetje extra er onder te doen, waardoor kapje niet meer tegen balhoofdbuis van frame loopt
---> gekraak is nu al 3 maanden weg :D

Dit toont echter aan dat de praktijk vaak weerbarstiger is dan de theorie.....
Tot zover mijn bijdrage, ik hoop dat jullie er iets aan hebben, zal wel niet, maar toch....

baquelappe

Bericht door baquelappe » vr sep 26, 2003 3:04 pm

Hardtail schreef:
Schijnt typisch Giant euvel te zijn. Mijn fiets kraakt ook, overigens alleen als ik zit, maar bij is mijn zadel aan brokken ;D

koop een 30.8 zadelpen, gooi die standaard pen+shim in 1 worp weg, en hoppah weg is kraak. Dat had ik ook...

Sven

Bericht door Sven » vr sep 26, 2003 3:45 pm

En nu heb je zeker pijn aan je ass....

The Flying V

Bericht door The Flying V » vr sep 26, 2003 5:03 pm

Ik snap niet waarom Giant standaard shims erin gooit. Door een shim klemt de zadelpen alleen bovenin, maar heb je dus onderaan nog ruimte om je zadelpen over waardoor hij flext. Dat is toch niks?! Het moet gewoon vast zitten. Carbon zadel erop en gaan! ;D

V.

Grobbebol

Bericht door Grobbebol » vr sep 26, 2003 9:27 pm

Ditzelfde heb ik gehad met een Merida fiets. Na ongeveer 2 maanden kwam de klant terug met de klacht dat tijdens het fietsen de fiets "kraakte".
Tijdens het proefrijden was er inderdaad een duidelijke tik te horen. Alles gedemonteerd en ingevet wat normaal zoiets veroorzaakt: zadelpen, zadelrails, bracket, cranks, pedalen, balhoofd...kortom de hele fiets opnieuw opgebouwd. Uiteraard ook het gehele frame nagekeken op scheuren. Proefrit gemaakt en wat denk je...tik NIET weg!
Nog eens goed gezocht en natuurlijk niets gevonden.
Contact opgenomen met Merida en een nieuw frame opgestuurd gekregen. Wederom de fiets opgebouwd en JAWEL! de tik was verdwenen. WIj blij, klant blij en Merida dus ook. Nu ruim een jaar verder is de klant nog altijd blij dus dat is helemaal opgelost. Het vreemde is dat we de "oude" fiets alsnog opgebouwd hebben; het frame dat we kregen was een complete fiets bij aankomst en de delen zijn dus uitgewisseld. Na het opbouwen nog eens een ritje gemaakt en de tik was verdwenen!
We hebben deze fiets nu als demo staan en hij wordt regelmatig misbruikt en tot op heden geen tik of kraak meer gehoord...spooky of een combinatie van een onderdeel wat in het ene frame net even anders past dan in het andere? Ik weet het niet...ik krijg er kippevel van als ik er aan denk ;D

Je kan er niets mee V. maar ik wilde het toch even kwijt.
Succes!

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » za sep 27, 2003 2:04 pm

Bidonhoudernokjes willen ook nog wel eens rammelen..........

baquelappe

Bericht door baquelappe » za sep 27, 2003 4:43 pm

The Flying V schreef:
Ik snap niet waarom Giant standaard shims erin gooit. Door een shim klemt de zadelpen alleen bovenin, maar heb je dus onderaan nog ruimte om je zadelpen over waardoor hij flext. Dat is toch niks?! Het moet gewoon vast zitten. Carbon zadel erop en gaan! ;D

V.

buiten dat, die pen is van zulk dramatische quality, hij brak bij mij gewoon :-X

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » za sep 27, 2003 6:09 pm

Tsjah, Giant & Zadelpennen.... volgens mij kopen ze aan het eind van het seizoen gewoon bij iedereen restpartijen zadelpennen op en gaan ze daar voor het volgende jaar frames omheen macrameeën......

Vandaag nog Vuelta gekeken trouwens? Die klimfietsjes van Nozal & Igor Glez de Galdeano.... die kleine wieltjes.... Mijn vrees voor 26" heb ik inmiddels overwonnen, maar op een reetfiets vind ik het walgelijk staan, voor een kleine mannetje als Heras zou het misschien nog kunnen, voor een best grote als Nozal echt niet.
Hij vloog wel hard omhoog, Robertito Heras......

N I E L S

Bericht door N I E L S » ma sep 29, 2003 2:55 pm

hetgene wat ik kut vind van een de oude giant is dat ze aluminium zadelbuizen gebruikten en geen aluminium frame of andersom. Alu en legereingen vreten in elkaar. Watb doe je eraan? Slijptol. . Weet iemand of Giant dat nog steeds doet? Van de combinaties die in elkaar gaan vreten?

Rob G

Bericht door Rob G » di sep 30, 2003 4:21 pm

JJ schreef:
[
FREAKaZOID schreef:
De tik gaat er niet meer uit???

Lijkt het op ;D

Denk ook dat het deze keer in het frame zit... En nee, het is geen Giant, maar een Trek (racer)

Is het een carbon???

Anders moet je er zo vast maar aan wennen, gaat namelijk niet meer weg... mits je een ander frame koopt!!!

Dat is nou het zwakke punt van trek, het carbon frame is zo slap dat de lak gaat scheuren door de flex van je frame en de verbindingspunten van het carbon gaan kraken... jammer.....

De enigste oplossing tegen deze kraak is dus: geen trek meer rijden!!

GreetZ Rob

Hardtail

Bericht door Hardtail » wo okt 01, 2003 9:40 pm

baquelappe schreef:
[
Hardtail schreef:
Schijnt typisch Giant euvel te zijn. Mijn fiets kraakt ook, overigens alleen als ik zit, maar bij is mijn zadel aan brokken ;D

koop een 30.8 zadelpen, gooi die standaard pen+shim in 1 worp weg, en hoppah weg is kraak. Dat had ik ook...

Wet niet wat een shim is maar heb nu Easton zadelpen en SLR zadel. Geen kraakje meer te horen. ;D

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » do okt 02, 2003 7:19 am

rob_the_biker schreef:
Is het een carbon???

Anders moet je er zo vast maar aan wennen, gaat namelijk niet meer weg... mits je een ander frame koopt!!!

Dat is nou het zwakke punt van trek, het carbon frame is zo slap dat de lak gaat scheuren door de flex van je frame en de verbindingspunten van het carbon gaan kraken... jammer.....

De enigste oplossing tegen deze kraak is dus: geen trek meer rijden!!

En hoe kom jij aan die wijsheid? (Dit is een vraag, geen aanval :D )

Heb jij elk jaar vanaf 1997 een nieuwe OCLV gekocht? Misschien dat de 1995 modellen nog niet optimaal qua torsie stijfheid waren, maar de modellen vanaf zeg 2000 zou ik niet slap willen noemen.

Van de zeg 20 frames die in mijn omgeving rijden kraken er 0. Nou is een steekproef van zeg 20 frames uit de hele produktie van Trek OCLV"s natuurlijk te verwaarlozen, maar als een krakende OCLV zo"n groot probleem zou zijn, zou er bij een van die 20 ook wel een moeten kraken. Voor de duidelijkheid, ook hier heb ik het over Raceframes.

De Rohloff wielen die in die frames zaten zijn weer een heel ander verhaal..

Pino

Bericht door Pino » do okt 02, 2003 7:47 am

JJ schreef:
De Rohloff wielen die in die frames zaten zijn weer een heel ander verhaal..

Rohloff wielen in OCLV?
Tell me more!

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » do okt 02, 2003 8:14 am

???

Die tikken dus SOMS zwaar irritant. alleen op te lossen door een grote klodder loknot en door de snelspanner daarna met een hamer dicht te slaan ;D

Zit dan niet in de lagers maar in de asuiteinden, misschien was de passing van sommige modellen niet helemaal goed...

Pino

Bericht door Pino » do okt 02, 2003 8:22 am

JJ schreef:
???

Die tikken dus SOMS zwaar irritant. alleen op te lossen door een grote klodder loknot en door de snelspanner daarna met een hamer dicht te slaan ;D

Zit dan niet in de lagers maar in de asuiteinden, misschien was de passing van sommige modellen niet helemaal goed...

Ik zie in de catalogus van Trek toch echt alleen maar derailleurs op die OCLV"s, geen naafversnelling te bekennen.

Rob G

Bericht door Rob G » do okt 02, 2003 9:19 am

Ik werk part time bij een fietsenmakert en we hebben (gelukkig) zelf geen trek in de collectie. Wel is er echter een klant die perse een trek oclv racer wilde.

Ik weet niet uit welk jaar, maar zeker na "95. Het was een witte oclv die overal waar mogelijk begon te kraken. Frame terug. Komt er een nieuwe, ging een paar maanden goed en toen weer.......

Weer een andere, en ja hoor weer hetzelfde na een paar maanden, toen de moed opgegeven en toch maar op een fatsoenlijk merk gaan rijden!

Massol

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » do okt 02, 2003 11:17 am

Pino schreef:
[
JJ schreef:
???

Ik zie in de catalogus van Trek toch echt alleen maar derailleurs op die OCLV"s, geen naafversnelling te bekennen.

KUTTEKOP!!!!

Waar her hart vol van is :-[ ;D ;D

[sub]Rolf dus[/sub] SCHAAM

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » do okt 02, 2003 11:21 am

rob_the_biker schreef: Ik werk part time bij een fietsenmakert en we hebben (gelukkig) zelf geen trek in de collectie. Wel is er echter een klant die perse een trek oclv racer wilde.

Ik weet niet uit welk jaar, maar zeker na "95. Het was een witte oclv die overal waar mogelijk begon te kraken. Frame terug. Komt er een nieuwe, ging een paar maanden goed en toen weer.......

Weer een andere, en ja hoor weer hetzelfde na een paar maanden, toen de moed opgegeven en toch maar op een fatsoenlijk merk gaan rijden!

Massol
Tjah.. Daar heb ik natuurlijk niks op te zeggen.. Domme pech of...

Meer mensen hier last van?

Wat zijn wel fatsoenlijke merken dan ;)

Rob G

Bericht door Rob G » za okt 04, 2003 6:01 pm

Cannondale......

Massol

The Flying V

Bericht door The Flying V » za okt 04, 2003 6:30 pm

Specialized.....

Massol ;)