Wanneer ketting versleten
Moderator:Beheerders
Kan iemand mij vertellen wanneer je ketting versleten is? Het was iets met het aantal millimeter die uitgerekt was, maar ik weet niet meer hoeveel.
Oh ja, ik weet nog dat ie versleten is als je hem meer als een 0,5 cm van je grootste blad af kunt trekken. Maar ik ben eigenlijk op zoek naar de verlenging ...
Thanks,
Oh ja, ik weet nog dat ie versleten is als je hem meer als een 0,5 cm van je grootste blad af kunt trekken. Maar ik ben eigenlijk op zoek naar de verlenging ...
Thanks,
- @sph@ltdude
- Contacteer:
Re:Wanneer ketting versleten
1% verlenging = de grens. Hoop wel dat je m dus ook hebt opgemeten toen die nog nieuw was.
Nope niet gedaan, maar toch bedankt. Betekent dit dat als je binnen die 1% blijft dat je niet steeds cassettes en voorbladen moet vervangen?
Volgende vraag dan: hoelang is een schakel van een nieuwe ketting, daar ik aanneem dat dit standaard is?
Volgende vraag dan: hoelang is een schakel van een nieuwe ketting, daar ik aanneem dat dit standaard is?
- @sph@ltdude
- Contacteer:
W8 ff, lees hier net in Fiets (sorry) nr 7-2000 dat sommige fabrikanten 0,6% rek als grens geven, en 1% alleen voor gebruik op stalen kransjes en bladen. Hoelang nieuwe ketting is weet k nie, maar als je ketting tijdig vervangt slijten bladen en cassette idd minder snel.
Als je bij de LBS een rohloff kettingmeter haalt, hoef je niet te meten met een centimetermaat.
Altijd handig lijkt me zo...

Altijd handig lijkt me zo...
[nederlandse mode] kost da? [/nederlandse mode]
Ik heb wel een schuifmaat, voldoet ook wel. Maarre ik zal eens langs gaan bij TT.
Thanks
Ik heb wel een schuifmaat, voldoet ook wel. Maarre ik zal eens langs gaan bij TT.
Thanks
Bash schreef:
[nederlandse mode] kost da? [/nederlandse mode]
Thanks
Pfff hij is niet goedkoop, iets richting de 10 euro ofzo dacht ik. En een schuifmaat helpt er nix bij....
huh??!!? Met een schuifmaat kun je toch de lengte van de schakels opmeten, als je dan de oorspronkelijke lengte weet, kun je toch de verlenging uitrekenen. Zie ik hier iets over het hoofd???Dn Helle schreef: En een schuifmaat helpt er nix bij....
Sorry, je ziet niets over je hoofd. Ik dacht alleen dat je hetzelfde met de schuifmaat wilde doen als met de caliber. Maar das niet zo.
Correctie: een schuifmaat kan best behulpzaam zijn
;D
Correctie: een schuifmaat kan best behulpzaam zijn

-
Bash schreef:
[Dn Helle schreef:
En een schuifmaat helpt er nix bij....
huh??!!? Met een schuifmaat kun je toch de lengte van de schakels opmeten, als je dan de oorspronkelijke lengte weet, kun je toch de verlenging uitrekenen. Zie ik hier iets over het hoofd???
Ja dat kan, maar dat is te onnauwkeurig (zeker als je in het bereik van 0.6 tot 1% wil gaan meten) en bovendien neem je so een systematische fout (meetonnauwkeurigheid x aantal schakels) mee in je berekening.
Beste lijkt me de hele ketting op te meten, en vrgelijken met een berekende lengte (schakel nominaal x aantal schakels), door het grotere bereik is de fout dan procentueel kleiner

Weet ik en was ook de bedoeling (tenminste hoe meer schakels hoe beter), maar weet iemand nu hoelang een nominale schakel is? ??? ???
- @sph@ltdude
- Contacteer:
Schuifmaat onnauwkeurig???? Als je hem naast de ketting houdt om globaal te kijken wel, maar als je er zo eentje hebt waarmee je ook binnendiameter van buisjes enzo kunt meten (dat hebben alle schuifmaten toch wel?) kun je m tussen de ketting steken en een bepaald aantal schakels opmeten. Dus: nu alvast nieuwe ketting kopen, opmeten, oude opmeten, en als die meer dan 0,6% langer is dan de nieuwe........ spaart je 10 euro voor een Rohloff Caliber.
-
asphaltdude on the rocks schreef:
Schuifmaat onnauwkeurig????
Nauwkeuriger dan de rolmaat en krommer dan de micrometer

De beste gaan tot op een honderdste, maar de huis-tuin-keuken schuifmaat zal maar op een tiende mm nauwkeurig zijn.
Meten is een dure hobby, check anders de site van Mitutoyo maar eens. ;D
ontopic:
Gewoon je ketting op je grootste blad leggen, omhoog trekken en als je er een inbus 4 achter krijgt dan begint je ketting te verslijten ... tenminste zo ben ik opgevoed ::)
Schakel is een halve inch toch?
[quote][ [quote]
En meet nu eens de slijtage van je ketting bij een nieuw kettingblad, en eens bij een bijna versleten kettingblad (met van die scherpe haaietandjes)
als er verschil is in de afstand waarmee je hem van het blad af kunt trekken is deze meetmethode niet geschikt.
Heb het nog nooit geprobeerd, maar kan op mijn kousevoeten aanvoelen dat het zeker verschil uitmaakt.
Enige goede methode is kettinglengte verschil opmeten of met goede schuifmaat of met zo"n rohloff ding. Een lange lineaal met inch verdeling is ook goed geschikt. Kettingen zijn namelijk inch-maten. Wel ketting op spanning laten staan om speling eruit te trekken
En meet nu eens de slijtage van je ketting bij een nieuw kettingblad, en eens bij een bijna versleten kettingblad (met van die scherpe haaietandjes)
als er verschil is in de afstand waarmee je hem van het blad af kunt trekken is deze meetmethode niet geschikt.
Heb het nog nooit geprobeerd, maar kan op mijn kousevoeten aanvoelen dat het zeker verschil uitmaakt.
Enige goede methode is kettinglengte verschil opmeten of met goede schuifmaat of met zo"n rohloff ding. Een lange lineaal met inch verdeling is ook goed geschikt. Kettingen zijn namelijk inch-maten. Wel ketting op spanning laten staan om speling eruit te trekken
ik weet niet hoeveel schakels het zijn, maar ik meet een zo groot mogelijk gedeelte tussen de bladen en de cassette, dat is 30 cm als het nieuw is, dan kan het dus 30,3 cm zijn, dan moet ik hem vervangen
die afstand stond trouwens ergens op internet, weet de site niet meer maar wel hier op dp gekregen
van:http://www.tubus.nl/techdex.htm (hier staat overigens nog veel meer handige info)
Slijtage
Vernieuw de ketting als die meer dan 1% gerekt is. Een te lang gesleten ketting past niet meer tussen de tanden en vreet tandwielen, en vervolgens trapt ook de nieuwe ketting door.Â
De slijtage van de ketting kun je opmeten met een lineaal, bijvoorkeur een met een verdeling in inches, want dat komt mooi uit met de kettingsteek van 1/2". Meet de lengte van op van 24 schakels= 12"= 305mm. Is de ketting meer dan 3 mm (dus een pendikte) gesleten, dan is hij aan vervanging toe. Meet je veel meer slijtage, dan is de kans groot dat de tandwielen ook al te ver heen zijn. Alleen de ketting vervangen zal dan geen zin meer hebben, en dan kun je net zo goed nog even doortrappen op het versleten materiaal en doorsparen tot de ketting begint over te slaan.Â
Ben je dol op apparaatjes dan kun je ook kalibers kopen (Park-Tools, Rohloff)Â waarmee je snel de slijtage kunt bepalen.
dusssss©
Slijtage
Vernieuw de ketting als die meer dan 1% gerekt is. Een te lang gesleten ketting past niet meer tussen de tanden en vreet tandwielen, en vervolgens trapt ook de nieuwe ketting door.Â
De slijtage van de ketting kun je opmeten met een lineaal, bijvoorkeur een met een verdeling in inches, want dat komt mooi uit met de kettingsteek van 1/2". Meet de lengte van op van 24 schakels= 12"= 305mm. Is de ketting meer dan 3 mm (dus een pendikte) gesleten, dan is hij aan vervanging toe. Meet je veel meer slijtage, dan is de kans groot dat de tandwielen ook al te ver heen zijn. Alleen de ketting vervangen zal dan geen zin meer hebben, en dan kun je net zo goed nog even doortrappen op het versleten materiaal en doorsparen tot de ketting begint over te slaan.Â
Ben je dol op apparaatjes dan kun je ook kalibers kopen (Park-Tools, Rohloff)Â waarmee je snel de slijtage kunt bepalen.
dusssss©
Alstie breekt is tie kapot dus versleten.
Dan nieuwe kopuh.
Dan nieuwe kopuh.
-
precies, waarom een ketting weg doen als ie nog gewoon funtioneert?
of weg doen als ie doortrapt, maar da kan ook de casette zijn
of weg doen als ie doortrapt, maar da kan ook de casette zijn

cassette slijt omdat de ketting verslijt, niet andersom.
Cassette (zeker xt en hoger) is veel duurder dan bv een sram pc 59 ketting (niets slechter dan de duurdere wat slijtage betreft)
Als je op tijd je ketting vervangt hoef je geen cassette te vervangen. Je hebt altijd een goede ketting op je fiets, je voorbladen slijten ook minder. Minder last van chainsuck ed.
5 Ã 6 keer je ketting vervangen haal je zo. En als je wilt kun je mocht het een keer toch misgaan (te veel versleten ketting, dus doorslaan) er de eerste ketting weer opgooien ze weer verder oprijden.
Zeker als je meerdere wielsets hebt, en niet elke keer de cassette wilt vervangen (en ook niet meerdere nieuwe cassettes moeten kopen mocht die ene ketting versleten zijn) ben je op deze manier veel goedkoper uit, en je hebt altijd een betrouwbare en goed schakelende ketting op je fietsje liggen.
Rij nu al bijna twee jaar met dezelfde (twee) cassettes, en het schakelt nog altijd perfect. Schakelt ook in de wedstrijden nooit mis. Liggen wel een stuk of zeven kettingen in de schuur.
Lijkt misschien een beetje geld weggooien, maar is dat zeker niet.
Cassette (zeker xt en hoger) is veel duurder dan bv een sram pc 59 ketting (niets slechter dan de duurdere wat slijtage betreft)
Als je op tijd je ketting vervangt hoef je geen cassette te vervangen. Je hebt altijd een goede ketting op je fiets, je voorbladen slijten ook minder. Minder last van chainsuck ed.
5 Ã 6 keer je ketting vervangen haal je zo. En als je wilt kun je mocht het een keer toch misgaan (te veel versleten ketting, dus doorslaan) er de eerste ketting weer opgooien ze weer verder oprijden.
Zeker als je meerdere wielsets hebt, en niet elke keer de cassette wilt vervangen (en ook niet meerdere nieuwe cassettes moeten kopen mocht die ene ketting versleten zijn) ben je op deze manier veel goedkoper uit, en je hebt altijd een betrouwbare en goed schakelende ketting op je fietsje liggen.
Rij nu al bijna twee jaar met dezelfde (twee) cassettes, en het schakelt nog altijd perfect. Schakelt ook in de wedstrijden nooit mis. Liggen wel een stuk of zeven kettingen in de schuur.
Lijkt misschien een beetje geld weggooien, maar is dat zeker niet.
- @sph@ltdude
- Contacteer:
Idd. Bezuinig niet op de ketting. Als deze uitgerekt is, raakt ie de niet meer alle tandjes van het kransje, maar alleen daar waar de ketting van het kransje afloopt, weer terug naar de voorbladen. Voor de rest ligt de ketting "los" op het tandwiel, daar brengt hij dus geen kracht meer over. Hij raakt er nog maar een paar, en dus: --> zelfde aandrijfkracht overbrengen op minder tandjes tegelijk --> grotere druk ter plekke --> slijtage.