Re:motor olie in vork?

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Dirty-Harry
motor olie in vork?

Bericht door Dirty-Harry » za aug 16, 2003 11:51 pm

omdat zelfs met 15wt olie mijn vork nog altijd geen rtebound heeft stelt een vriend van mij voor om er motor olie in te doen, omdat die gaat tot 40 a 50wt, hij heeft da vroeger in zijne camino ook gedaan, en zegt dat het gaat
kan dit negatieve gevlogen hebben?

jojo

Bericht door jojo » zo aug 17, 2003 10:34 am

Motor olie is veel dikker en stroperiger volgens mij, lijkt mij niet echt zo heel goed voor de vork :?, maar das mijn mening.

jojo

Gemini

Bericht door Gemini » zo aug 17, 2003 11:34 am

idd... als de olie heel dik en stroperig word..
Zou je dan niet het hele hydrolisch systeem in je vork gaan overbelasten omdat het teveel wrijving heeft??

het kan denk ik wel als je olie-soorten gaat mengen tot bv. 25wt..

mzzl Gemini

surfstad

Bericht door surfstad » zo aug 17, 2003 2:01 pm

Gaat naar de gemiddelde motorsjaak.
Geen motorolie in voorvorken gooien....
Ze hebben diverse oliën voor voorvorken.
Had ooit een gare Yamaha met te slappe vork.
Kreeg andere olie mee en het was net of ik op een R6 reed...!!!

Grobbebol

Bericht door Grobbebol » zo aug 17, 2003 2:38 pm

je kan ook diverse VORK olieen krijgen voor motoren. Zeker in de cross is er vreselijk veel verschil in te vinden (denk maar aan alle soorten terrein waar je in komt) en zolang de olie van hetzelfde merk en soort is (geen minerale en synthetische olieen mengen) kan je daar gewoon mee expirimenteren. Ik had zelf de beste ervaringen met Castrol maar dit was niet met fietsvorken maar met Kajaba upsidedownies. Probeer het gewoon eens...een motorolie is veel te dik en zal je vork blokkeren als je er teveel van gaat vergen...vorkolie is zo dun als limonadesiroop met water en blijft dat ook ondanks dat het warmer zal worden door wrijving.Motorolie moet eerst een bedrijfstemperatuur halen voor deze dun genoeg is om het werk goed te doen en dat zal je met je vork nooit halen.

Bro

Bericht door Bro » zo aug 17, 2003 4:08 pm

Gebruik hier niet de term motor-olie, maar liever de term Vork-Olie .. dit is namelijk bij fietsen en moters t zelfde, behalve de viscositeit.

Dus, als die 15w te dun is kun je overgaan op 20w, 25w .. gewoon wat je het fijnste vind.
Dat je je vork kunt mollen met te dikke olie kan gerust waar zijn, maar als je olie zo dik is dat je je demper er mee kunt overbelasten voel je zelf al dat hij amper veert.

Bro.

Dirty-Harry

Bericht door Dirty-Harry » zo aug 17, 2003 9:34 pm

het zwaarste wat ik ier kan krijgen is 15wt..

BF = DeJean
Forumbeheerder

Bericht door BF = DeJean » ma aug 18, 2003 9:40 am

als jij met uw gigantisch lijf en met 15wt olie nog gene rebound hebt zou ik neker goe nadenken of er nog iets heel is van uwe demper van binnen.

BLRacing

Bericht door BLRacing » ma aug 18, 2003 1:54 pm

Misschien wordt het eens tijd om de hele vork uit elkaar te halen en die shimstack eens te controleren. 15w is echt zwaar hoor. Draai je wel de goede kant op met stelwieltje ;D ;)

Gast

Bericht door Gast » ma aug 18, 2003 2:39 pm

Dirty harry schreef:
het zwaarste wat ik ier kan krijgen is 15wt..

Motorolie? ARE YOU CRAZY ??? >:(
Patman heeft WT30 suspension fluid staan

aab

Bericht door aab » di aug 19, 2003 10:42 am

Bro schreef:
Gebruik hier niet de term motor-olie, maar liever de term Vork-Olie .. dit is namelijk bij fietsen en moters t zelfde, behalve de viscositeit.

Dus, als die 15w te dun is kun je overgaan op 20w, 25w .. gewoon wat je het fijnste vind.
Dat je je vork kunt mollen met te dikke olie kan gerust waar zijn, maar als je olie zo dik is dat je je demper er mee kunt overbelasten voel je zelf al dat hij amper veert.

Bro.
motor olie is wat je in je motor gooit, weet je wel, broem broem.
vork olie gooi je in je vork, of dit nou van je fiets is of je motor , maakt geen hol uit tis vork olie.

Plaats reactie