industrie lagers
Moderator:Beheerders
Wat wordt er nou precies mee bedoelt?
Ze stellen een hogere norm aan , maar wat is die norm voor fiets lagers dan. En waarom zijn ze meestal in een cassette verwerkt?
??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ???
Ze stellen een hogere norm aan , maar wat is die norm voor fiets lagers dan. En waarom zijn ze meestal in een cassette verwerkt?
-
Re:industrie lagers
Urban Monkey schreef:
Wat wordt er nou precies mee bedoelt?
Het enig wat ik me erbij voor kan stellen is dat de lagers een zwaardere belasting kunnen hebben gedurende een langere tijd (of meer omwentelingen). Misschien staat ook speling genormeerd.
Maar 99.9% van alle lagers is gestandardiseerd (bevorderd het uitwisselen van lagers tussen fabrikanten). Kijk maar eens goed, op elk kager staat een nummer. Met dit nummer kan je alles over dat lager opzoeken. Vraag anders het lagerboekje van SKF op ... info zat.

Ook in de constructiemap hier heb ik niet speciefiek iets kunnen vinden over ïndustrielagers, is ongeveer hetzelfde als de 150 miljoen verschillende namen die aan aluminium worden gegenven in de fietswereld (als iemand daar iets over weet)
Ik heb nog wel wat boeken liggen, waaronder het boekje van SKF..
Kom maar eens ophalen..
Greetzz
Kom maar eens ophalen..
Greetzz
Ok bedankt weet ik dat ook weer , maar waarom zitten ze dan in een cassette is dat makkelijker vervangen of sterker ofzo
in een cassete? dat is dat ding met die tandwielen aan elkaar.
je bedoelt de casette body of freewheel of vrijloop.
daar zitten volgens mij meestal juist geen industrie lagers in.
in de naaf zelf vaak wel maar de cassete body is weer gelagert op de naaf. vaak met piepkleine kogeltjes en daarachter nog een pallenmechanisme op een paar naven na bijv: king en DT hügi
je bedoelt de casette body of freewheel of vrijloop.
daar zitten volgens mij meestal juist geen industrie lagers in.
in de naaf zelf vaak wel maar de cassete body is weer gelagert op de naaf. vaak met piepkleine kogeltjes en daarachter nog een pallenmechanisme op een paar naven na bijv: king en DT hügi
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Urban Monkey schreef:
Ok bedankt weet ik dat ook weer , maar waarom zitten ze dan in een cassette is dat makkelijker vervangen of sterker ofzo
Dat is nou net het principe van een industrie lager, twee lagerschalen (of de cassette zoals jij het noemt) met daartussen de kogels. Veelal is de ruimte tussen de twee lagerschalen opgevuld met een soort afdichting zodat de lager minder snel slijt door verontreinigingen.
Verder na montage geen problemen met afstellen, zou dus ideaal moeten zijn....
dat is wat ik bedoel dus dat de kogelagers in 2 ringen worden vastgehouden net als bij skates
-
Dude, sorry maar ik begrijp nog altijd maar half wat je bedoelt, zal wel aan mij liggen.
Voor meer info kijk hier:
http://www.neita.nl/jslagers/lagerinfo.html
of hier
http://www.neita.nl/jslagers/worldwide%20bearings.htm
of eventueel hier
http://werktuigbouw.techniekweb.nl/ en kies dan "Aandrijving"" en vervolgens ""Lagering"
Ik hoop dat je er zo uitkomt, of althans iets specifiekere termen kan hanteren ... misschien dat ik je dan iets beter begrijp. Suc6

Voor meer info kijk hier:
http://www.neita.nl/jslagers/lagerinfo.html
of hier
http://www.neita.nl/jslagers/worldwide%20bearings.htm
of eventueel hier
http://werktuigbouw.techniekweb.nl/ en kies dan "Aandrijving"" en vervolgens ""Lagering"
Ik hoop dat je er zo uitkomt, of althans iets specifiekere termen kan hanteren ... misschien dat ik je dan iets beter begrijp. Suc6

Het mooie van industrie lagers is dat ze tegen hoge precisie in grote serie zijn gebouwd. Met andere woorden, het kwaliteitsproces is optimaal. Hierdoor zijn de industrie lageringen van hogere kwaliteit dan de Wan-Li-El-Cheapo lagerschaaltjes van bijv. Shimano.
Vervolgens zit er GEEN stelmogelijkheid op. Speling = vervangen. Juist hierdoor is een industrie lager in een draaiend component van een hogere kwaliteit. Je krijgt een "conventioneel" fietslager NEVER NOOIT zo afgesteld als een industrielager. Omdat een conventioneel lager dus altijd "te los" of "te strak" staat is de levensduur significant lager dan van een industrielager. Men spreekt over een factor 5 tot 10 !!!!
Echter een industrielager kent ook nadelen:
1) Grotere afmetingen qua diameter en dikte
2) Groter gewicht
3) 5x vervangen = lijmen ipv klempassing
Echter je ziet dat ieder zichzelf respecterend merk gewoon industrielagers toepast omdat de levensduur omwille van eerder genoemde reden gewoon vele malen hoger is gepaard gaande met een absolute afwezigheid van enige vorm van noodzakelijk onderhoud.
SKF is wereldmarktleider.
E
Vervolgens zit er GEEN stelmogelijkheid op. Speling = vervangen. Juist hierdoor is een industrie lager in een draaiend component van een hogere kwaliteit. Je krijgt een "conventioneel" fietslager NEVER NOOIT zo afgesteld als een industrielager. Omdat een conventioneel lager dus altijd "te los" of "te strak" staat is de levensduur significant lager dan van een industrielager. Men spreekt over een factor 5 tot 10 !!!!
2) Groter gewicht
Echter je ziet dat ieder zichzelf respecterend merk gewoon industrielagers toepast omdat de levensduur omwille van eerder genoemde reden gewoon vele malen hoger is gepaard gaande met een absolute afwezigheid van enige vorm van noodzakelijk onderhoud.
E
Dat wielen etc. nu zoveel duurder zijn met industrielagers is naar mijn bescheiden mening ook wel een beetje een marketingtruck.
Industrielagers kosten in bulk ingekocht ook haast niets. Hoe kan het dan ineens zoveel duurder zijn?
Industrielagers kosten in bulk ingekocht ook haast niets. Hoe kan het dan ineens zoveel duurder zijn?
TheDick schreef:
Het mooie van industrie lagers is dat ze tegen hoge precisie in grote serie zijn gebouwd. Met andere woorden, het kwaliteitsproces is optimaal. Hierdoor zijn de industrie lageringen van hogere kwaliteit dan de Wan-Li-El-Cheapo lagerschaaltjes van bijv. Shimano.
2) Groter gewicht
E
You know the stuff

Overigens niet alle industrielagers zijn zo goed. Ik heb een keer mijn Spec Enduro uit elkaar getrokken en de lagers bekeken (weet niet wat voor merk erin zit) maar er zitten al aardig wat pitten in de lagers ;D, terwijl ik er maar 1000 km mee heb gereden.
- Xircuit
- Contacteer:
ja juist, want in mijn XLC naven met er om heen echte Rigida ZAC 19 velgen en DT spaken zitten, Jawel, ook industrielagers.Fast schreef: Dat wielen etc. nu zoveel duurder zijn met industrielagers is naar mijn bescheiden mening ook wel een beetje een marketingtruck.
En we hebben het hier toch niet over een duur wielsetje...
En na een dikke 1000 KM in 3 maanden nog niks aan de hand, zo als verwacht.
Wat voor B1 heb je? In mijn "01 Drone (op Killerbee na duurste fiets toen) zaten Formula naven met lagers die veel afdoen voor industrielagers, maar dat toch echt niet zijn. Bij mij zaten Rigida Tucana velgen erin, hoger afgemonteerd dus... Maar, kben benieuwd..

- Xircuit
- Contacteer:
Bombus 2002.
Echte XLC naven dus....
Echte XLC naven dus....
Dat stond er bij mij ook op, totdat ik ze opentrok en op een stofkap "Formula made in Taiwan" aantrof! :-*
- Xircuit
- Contacteer:
Ik zal ze vanmiddag eens opnieuw open trekken...
- @sph@ltdude
- Contacteer:
TheDick schreef:
Vervolgens zit er GEEN stelmogelijkheid op. Speling = vervangen.
Eh.... Mavic?
[TheDick schreef:
Vervolgens zit er GEEN stelmogelijkheid op. Speling = vervangen.
Hoekcontactlagers?? Juist, die stel je ook.. zo zijn er legio lagers die je wel "enigszins" in moet stellen (opsluiten met juiste toleranties).