industrie lagers
Moderator:Beheerders
Wat wordt er nou precies mee bedoelt?
Ze stellen een hogere norm aan , maar wat is die norm voor fiets lagers dan. En waarom zijn ze meestal in een cassette verwerkt?
??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ???
Ze stellen een hogere norm aan , maar wat is die norm voor fiets lagers dan. En waarom zijn ze meestal in een cassette verwerkt?
??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ???
-
- Berichten:254
- Lid geworden op:zo apr 27, 2003 3:18 pm
Re:industrie lagers
Urban Monkey schreef:
Wat wordt er nou precies mee bedoelt?
Ze stellen een hogere norm aan , maar wat is die norm voor fiets lagers dan. En waarom zijn ze meestal in een cassette verwerkt?
??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ???
Het enig wat ik me erbij voor kan stellen is dat de lagers een zwaardere belasting kunnen hebben gedurende een langere tijd (of meer omwentelingen). Misschien staat ook speling genormeerd.
Maar 99.9% van alle lagers is gestandardiseerd (bevorderd het uitwisselen van lagers tussen fabrikanten). Kijk maar eens goed, op elk kager staat een nummer. Met dit nummer kan je alles over dat lager opzoeken. Vraag anders het lagerboekje van SKF op ... info zat.

Ook in de constructiemap hier heb ik niet speciefiek iets kunnen vinden over ïndustrielagers, is ongeveer hetzelfde als de 150 miljoen verschillende namen die aan aluminium worden gegenven in de fietswereld (als iemand daar iets over weet)
Re:industrie lagers
Ik heb nog wel wat boeken liggen, waaronder het boekje van SKF..
Kom maar eens ophalen..
Greetzz
Kom maar eens ophalen..
Greetzz
Re:industrie lagers
Ok bedankt weet ik dat ook weer , maar waarom zitten ze dan in een cassette is dat makkelijker vervangen of sterker ofzo
Re:industrie lagers
in een cassete? dat is dat ding met die tandwielen aan elkaar.
je bedoelt de casette body of freewheel of vrijloop.
daar zitten volgens mij meestal juist geen industrie lagers in.
in de naaf zelf vaak wel maar de cassete body is weer gelagert op de naaf. vaak met piepkleine kogeltjes en daarachter nog een pallenmechanisme op een paar naven na bijv: king en DT hügi
je bedoelt de casette body of freewheel of vrijloop.
daar zitten volgens mij meestal juist geen industrie lagers in.
in de naaf zelf vaak wel maar de cassete body is weer gelagert op de naaf. vaak met piepkleine kogeltjes en daarachter nog een pallenmechanisme op een paar naven na bijv: king en DT hügi
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Re:industrie lagers
Urban Monkey schreef:
Ok bedankt weet ik dat ook weer , maar waarom zitten ze dan in een cassette is dat makkelijker vervangen of sterker ofzo
Dat is nou net het principe van een industrie lager, twee lagerschalen (of de cassette zoals jij het noemt) met daartussen de kogels. Veelal is de ruimte tussen de twee lagerschalen opgevuld met een soort afdichting zodat de lager minder snel slijt door verontreinigingen.
Verder na montage geen problemen met afstellen, zou dus ideaal moeten zijn....
Re:industrie lagers
dat is wat ik bedoel dus dat de kogelagers in 2 ringen worden vastgehouden net als bij skates
-
- Berichten:254
- Lid geworden op:zo apr 27, 2003 3:18 pm
Re:industrie lagers
Dude, sorry maar ik begrijp nog altijd maar half wat je bedoelt, zal wel aan mij liggen.
Voor meer info kijk hier:
http://www.neita.nl/jslagers/lagerinfo.html
of hier
http://www.neita.nl/jslagers/worldwide%20bearings.htm
of eventueel hier
http://werktuigbouw.techniekweb.nl/ en kies dan "Aandrijving"" en vervolgens ""Lagering"
Ik hoop dat je er zo uitkomt, of althans iets specifiekere termen kan hanteren ... misschien dat ik je dan iets beter begrijp. Suc6

Voor meer info kijk hier:
http://www.neita.nl/jslagers/lagerinfo.html
of hier
http://www.neita.nl/jslagers/worldwide%20bearings.htm
of eventueel hier
http://werktuigbouw.techniekweb.nl/ en kies dan "Aandrijving"" en vervolgens ""Lagering"
Ik hoop dat je er zo uitkomt, of althans iets specifiekere termen kan hanteren ... misschien dat ik je dan iets beter begrijp. Suc6

Re:industrie lagers
Het mooie van industrie lagers is dat ze tegen hoge precisie in grote serie zijn gebouwd. Met andere woorden, het kwaliteitsproces is optimaal. Hierdoor zijn de industrie lageringen van hogere kwaliteit dan de Wan-Li-El-Cheapo lagerschaaltjes van bijv. Shimano.
Vervolgens zit er GEEN stelmogelijkheid op. Speling = vervangen. Juist hierdoor is een industrie lager in een draaiend component van een hogere kwaliteit. Je krijgt een "conventioneel" fietslager NEVER NOOIT zo afgesteld als een industrielager. Omdat een conventioneel lager dus altijd "te los" of "te strak" staat is de levensduur significant lager dan van een industrielager. Men spreekt over een factor 5 tot 10 !!!!
Echter een industrielager kent ook nadelen:
1) Grotere afmetingen qua diameter en dikte
2) Groter gewicht
3) 5x vervangen = lijmen ipv klempassing
Echter je ziet dat ieder zichzelf respecterend merk gewoon industrielagers toepast omdat de levensduur omwille van eerder genoemde reden gewoon vele malen hoger is gepaard gaande met een absolute afwezigheid van enige vorm van noodzakelijk onderhoud.
SKF is wereldmarktleider.
E
Vervolgens zit er GEEN stelmogelijkheid op. Speling = vervangen. Juist hierdoor is een industrie lager in een draaiend component van een hogere kwaliteit. Je krijgt een "conventioneel" fietslager NEVER NOOIT zo afgesteld als een industrielager. Omdat een conventioneel lager dus altijd "te los" of "te strak" staat is de levensduur significant lager dan van een industrielager. Men spreekt over een factor 5 tot 10 !!!!
Echter een industrielager kent ook nadelen:
1) Grotere afmetingen qua diameter en dikte
2) Groter gewicht
3) 5x vervangen = lijmen ipv klempassing
Echter je ziet dat ieder zichzelf respecterend merk gewoon industrielagers toepast omdat de levensduur omwille van eerder genoemde reden gewoon vele malen hoger is gepaard gaande met een absolute afwezigheid van enige vorm van noodzakelijk onderhoud.
SKF is wereldmarktleider.
E
Re:industrie lagers
Dat wielen etc. nu zoveel duurder zijn met industrielagers is naar mijn bescheiden mening ook wel een beetje een marketingtruck.
Industrielagers kosten in bulk ingekocht ook haast niets. Hoe kan het dan ineens zoveel duurder zijn?
Industrielagers kosten in bulk ingekocht ook haast niets. Hoe kan het dan ineens zoveel duurder zijn?
Re:industrie lagers
TheDick schreef:
Het mooie van industrie lagers is dat ze tegen hoge precisie in grote serie zijn gebouwd. Met andere woorden, het kwaliteitsproces is optimaal. Hierdoor zijn de industrie lageringen van hogere kwaliteit dan de Wan-Li-El-Cheapo lagerschaaltjes van bijv. Shimano.
Vervolgens zit er GEEN stelmogelijkheid op. Speling = vervangen. Juist hierdoor is een industrie lager in een draaiend component van een hogere kwaliteit. Je krijgt een "conventioneel" fietslager NEVER NOOIT zo afgesteld als een industrielager. Omdat een conventioneel lager dus altijd "te los" of "te strak" staat is de levensduur significant lager dan van een industrielager. Men spreekt over een factor 5 tot 10 !!!!
Echter een industrielager kent ook nadelen:
1) Grotere afmetingen qua diameter en dikte
2) Groter gewicht
3) 5x vervangen = lijmen ipv klempassing
Echter je ziet dat ieder zichzelf respecterend merk gewoon industrielagers toepast omdat de levensduur omwille van eerder genoemde reden gewoon vele malen hoger is gepaard gaande met een absolute afwezigheid van enige vorm van noodzakelijk onderhoud.
SKF is wereldmarktleider.
E
You know the stuff

Overigens niet alle industrielagers zijn zo goed. Ik heb een keer mijn Spec Enduro uit elkaar getrokken en de lagers bekeken (weet niet wat voor merk erin zit) maar er zitten al aardig wat pitten in de lagers ;D, terwijl ik er maar 1000 km mee heb gereden.
- Xircuit
- Berichten:3504
- Lid geworden op:vr sep 20, 2002 9:19 am
- Locatie:Amsterdam, MTB @ Posbank/Montferland
- Contacteer:
Re:industrie lagers
ja juist, want in mijn XLC naven met er om heen echte Rigida ZAC 19 velgen en DT spaken zitten, Jawel, ook industrielagers.Fast schreef: Dat wielen etc. nu zoveel duurder zijn met industrielagers is naar mijn bescheiden mening ook wel een beetje een marketingtruck.
Industrielagers kosten in bulk ingekocht ook haast niets. Hoe kan het dan ineens zoveel duurder zijn?
En we hebben het hier toch niet over een duur wielsetje...
En na een dikke 1000 KM in 3 maanden nog niks aan de hand, zo als verwacht.
Re:industrie lagers
Wat voor B1 heb je? In mijn "01 Drone (op Killerbee na duurste fiets toen) zaten Formula naven met lagers die veel afdoen voor industrielagers, maar dat toch echt niet zijn. Bij mij zaten Rigida Tucana velgen erin, hoger afgemonteerd dus... Maar, kben benieuwd..

- Xircuit
- Berichten:3504
- Lid geworden op:vr sep 20, 2002 9:19 am
- Locatie:Amsterdam, MTB @ Posbank/Montferland
- Contacteer:
Re:industrie lagers
Bombus 2002.
Echte XLC naven dus....
Echte XLC naven dus....
Re:industrie lagers
Dat stond er bij mij ook op, totdat ik ze opentrok en op een stofkap "Formula made in Taiwan" aantrof! :-*
- Xircuit
- Berichten:3504
- Lid geworden op:vr sep 20, 2002 9:19 am
- Locatie:Amsterdam, MTB @ Posbank/Montferland
- Contacteer:
Re:industrie lagers
Ik zal ze vanmiddag eens opnieuw open trekken...
- @sph@ltdude
- Berichten:2488
- Lid geworden op:di mar 12, 2002 11:38 am
- Locatie:The Comfort Zone
- Contacteer:
Re:industrie lagers
TheDick schreef:
Vervolgens zit er GEEN stelmogelijkheid op. Speling = vervangen.
Eh.... Mavic?
Re:industrie lagers
[TheDick schreef:
Vervolgens zit er GEEN stelmogelijkheid op. Speling = vervangen.
Hoekcontactlagers?? Juist, die stel je ook.. zo zijn er legio lagers die je wel "enigszins" in moet stellen (opsluiten met juiste toleranties).