fox rc demper
Moderator:Beheerders
Bij verkoop staat een advertentie van Beast hij biedt een Fox RC demper aan met inbouwlengte 220mm.
Ik ben in het bezit van een Specialized Enduro "02 en nu vraag ik mij af of deze gaat passen ??? ??? De inbouwlengte van mijn float RL is 195mm....
Of ga ik dan de geometrie héééél erg beinvloeden ???
Wie helpt mij?
Greetzz
Ik ben in het bezit van een Specialized Enduro "02 en nu vraag ik mij af of deze gaat passen ??? ??? De inbouwlengte van mijn float RL is 195mm....
Of ga ik dan de geometrie héééél erg beinvloeden ???
Wie helpt mij?
Greetzz
Re:fox rc demper
je zou het even moeten omrekenen hoeveel je veerweg toeneemt.
dan kun je kijken hoeveel je fiets omhoog komt aan de achterkant.
maar waarom zou je een langere demper willen? niet genoeg veerweg?
monkey boy ( aap met een b for friends ) schreef:
je zou het even moeten omrekenen hoeveel je veerweg toeneemt.
Hoe kan ik dat het beste doen?
Ik wil graag een veerdemper, vandaar.
Greetzz
hoeveel veerweg heb je nu?
deel dit door de slag van je demper (2"5" gok ik )
vermenig vuldig dit weer met de veerweg van de andere demper(2,8" ? ) en je hebt je nieuwe veerweg.
ik vrees dat je je geometrie toch teveel verandert, of je moet je veer op z"n laagst zetten als je de standen kan varieren.
je kan het ook oplossen door er ook nog een andere vork in te zetten.
vermenig vuldig dit weer met de veerweg van de andere demper(2,8" ? ) en je hebt je nieuwe veerweg.
ik vrees dat je je geometrie toch teveel verandert, of je moet je veer op z"n laagst zetten als je de standen kan varieren.
monkey boy ( aap met een b for friends ) schreef:
hoeveel veerweg heb je nu?
Dan nog verander je de geometrie doordat je het zwaartepunt een end omhoog brengt en dat is niet echt ideaal...
wat maakt de hoogte van het zwaartepunt uit, dat mag jij me wel eens vertellen.
en dat hoeft nog niet de geometrie te veranderen.
en dat hoeft nog niet de geometrie te veranderen.
Ik ga er van uit dat je ook de bocht om gaat, dan maakt dat wel degelijk uit. Stuurhoeken e.d. verandert dan niet maar brackethoogte wel en dat is toch ook echt onderdeel van de geometrie.
hoogte maakt niet uit voor de bocht om.
elk voertuig met 2 wielen achter elkaar dat hangent door een bocht gaat kan theoretisch bij een mu van 1 met 45 graden door de bocht , ongeacht de hoogte.
elk voertuig met 2 wielen achter elkaar dat hangent door een bocht gaat kan theoretisch bij een mu van 1 met 45 graden door de bocht , ongeacht de hoogte.
Ik weet de natuurkunde er achter niet, ik weet het effect in de praktijk wel.
Hoe lager het zwaartepunt, deste beter je de bocht om kan. Formule 1 auto"s maken ze ook zo laag mogelijk, die schuren af en toe met de buik over de grond. Het meest ideale zou zijn als je een gleuf in de weg maakt waar je het meeste gewicht stopt, met het centrum gelijk aan de hoogte van het wegdek.
Op deze manier is de arm van je kiepmoment 0 en zal je voertuig niet omvallen (mits het wegdek geheel vlak is) Maar dat is in de praktijk een beetje lastig te realiseren.
Op deze manier is de arm van je kiepmoment 0 en zal je voertuig niet omvallen (mits het wegdek geheel vlak is) Maar dat is in de praktijk een beetje lastig te realiseren.
o sorry jongens, dan heb ik 4 jaar voorniets voertuig mechanika gestudeerd.
een F1 wagen is geen vergelijk. deze blijft plat in de bocht en helt zelfs iets naar buiten terwijl je met je (motor)fiets met het gewicht zelf stuurt.
een F1 wagen is geen vergelijk. deze blijft plat in de bocht en helt zelfs iets naar buiten terwijl je met je (motor)fiets met het gewicht zelf stuurt.
Ok, 2 of 4 wielen is natuurlijk appels met peren vergelijken.