Shiver of Boxxer
Moderator:Beheerders
Ik zit te twijfelen of ik een Boxxer team zal kopen of een shiver.
Heb gelezen dat een boxxer een kilo lichter weegt maar twijfel eraan
omdat in het workshop staat dat ie 3200 gr weegt en de shiver iets van 3700 gr dat scheelt maar een pondje.
De boxxer past kwaa kleur beter maar de shiver vind ik heftiger.
Wie kan er met een stelling komen die mij over de streep trekt,
Kan ze allebij voor ongeveer dezelfde prijs krijgen dus dat speelt geen rol. Is de Shiver minder wendbaar in de bochten??
Heb je bij drops last van het extra pondje (of is het toch een kilo?)???
Heb gelezen dat een boxxer een kilo lichter weegt maar twijfel eraan
omdat in het workshop staat dat ie 3200 gr weegt en de shiver iets van 3700 gr dat scheelt maar een pondje.
De boxxer past kwaa kleur beter maar de shiver vind ik heftiger.
Wie kan er met een stelling komen die mij over de streep trekt,
Kan ze allebij voor ongeveer dezelfde prijs krijgen dus dat speelt geen rol. Is de Shiver minder wendbaar in de bochten??
Heb je bij drops last van het extra pondje (of is het toch een kilo?)???
-
- Berichten:3652
- Lid geworden op:wo jul 04, 2001 9:25 pm
Re:Shiver of Boxxer
hangt serieus van je rijstijl af, ben je een racer die graag en alleen snel naar beneden gaat enzo, neem een boxxer of super T, doe je naar racen ook nog drops enzo zou ik voor een shiver gaan, ...
Re:Shiver of Boxxer
Of de nieuwe 888? Weet wel niet hoeveel die gaat kosten

- cHoc
- Berichten:1079
- Lid geworden op:do nov 07, 2002 5:23 pm
- Locatie:Portes du Soleil (in my dreams...)
Re:Shiver of Boxxer
Boxxer weegt 2.88Kgfiets schreef: Ik zit te twijfelen of ik een Boxxer team zal kopen of een shiver.
Heb gelezen dat een boxxer een kilo lichter weegt maar twijfel eraan
omdat in het workshop staat dat ie 3200 gr weegt en de shiver iets van 3700 gr dat scheelt maar een pondje.
De boxxer past kwaa kleur beter maar de shiver vind ik heftiger.
Wie kan er met een stelling komen die mij over de streep trekt,
Kan ze allebij voor ongeveer dezelfde prijs krijgen dus dat speelt geen rol. Is de Shiver minder wendbaar in de bochten??
Heb je bij drops last van het extra pondje (of is het toch een kilo?)???
en ik kan uit ervaring zeggen dat gewicht bij drops bij mij geen groot probleem was
ik heb een stratos S8 gehad, en die weegt 4.5Kg, dus das nog een stuk zwaarder.
en weet je zeker dat je een Boxxer kunt krijgen want in een andere tread hier
is te lezen dat ze gewoonweg op zijn....
maar als de keus aan mij lag, en als je hem kunt krijgen ga voor de boxxer
laat en ff tunen bij Timmie, and be very happy
- Drooze @ DirtE19
- Berichten:1235
- Lid geworden op:zo mar 24, 2002 2:45 pm
- Locatie:D19 trails
- Contacteer:
Re:Shiver of Boxxer
ik zou een shiver kopen, die zijn gewoon een pak onderhoudsvrijer. die boxxer ga je regelmatig open moeten gooien...
Re:Shiver of Boxxer
het probleem met een boxxer is dat je hem moet laten tunen, anders is ie gewoon kut. en hij heeft meer onderhoud nodig, maar is wel lichter.
-
- Forumbeheerder
- Berichten:5232
- Lid geworden op:ma okt 01, 2001 9:01 am
Re:Shiver of Boxxer
wordt weer veel zever verkocht hier.
Ik heb 2 jaar met shiver gereden en nu met boxxer
Boxxer is een zevenhonderd gram lichter dan een shiver. En da voel je echt.
Boxxer ook duidelijk stijver. Meer controle. Maar das ni naar ieders smaak. want de extra torsiestijfheid maakt boxxer wat lastiger. Op da vlak is ie meer race.
Stock is ne zok super. ne boxxer ook. En da niemand u wa anders wijsmaakt. Maar als je gaat droppen en heel grof terrein gaat rijden kan je m laten tunen om high speed spikes eruit te halen. Dit wil zeggen dat als je een snelle klap diep in je vveerweg hebt, een stock boxxer wa te hard dempt. Black box voorkomt dit. Maar als je over spikes spreekt is ne shiver a bed of nails. En er is geen tuner die da verhelpt.
Als je meer freeride doet (ook extreme) is ne shiver ne veiliger gok, ondanks zijn iets mindere werking (nog altijd super he) want veel duurzamer gebouwd, veel minder kans op problemen. Mijn riding buddies hebben nooit vodden met boxxer, maar ik heb al een veer gebroken en lekken gehad gelijk ne enkelwandige olietanker voor de kust van galicie. Zwaai trouwens allemaal eens naar mijn vorkje, is op weekend in de UK, bij Tim.
Draaien: geen verschil.
Conclusie: t hangt af wa je ermee gaat doen. Beide zijn supervorken. Shiver is een veiliger gok, maar boxxer is beter.
Ik heb 2 jaar met shiver gereden en nu met boxxer
Boxxer is een zevenhonderd gram lichter dan een shiver. En da voel je echt.
Boxxer ook duidelijk stijver. Meer controle. Maar das ni naar ieders smaak. want de extra torsiestijfheid maakt boxxer wat lastiger. Op da vlak is ie meer race.
Stock is ne zok super. ne boxxer ook. En da niemand u wa anders wijsmaakt. Maar als je gaat droppen en heel grof terrein gaat rijden kan je m laten tunen om high speed spikes eruit te halen. Dit wil zeggen dat als je een snelle klap diep in je vveerweg hebt, een stock boxxer wa te hard dempt. Black box voorkomt dit. Maar als je over spikes spreekt is ne shiver a bed of nails. En er is geen tuner die da verhelpt.
Als je meer freeride doet (ook extreme) is ne shiver ne veiliger gok, ondanks zijn iets mindere werking (nog altijd super he) want veel duurzamer gebouwd, veel minder kans op problemen. Mijn riding buddies hebben nooit vodden met boxxer, maar ik heb al een veer gebroken en lekken gehad gelijk ne enkelwandige olietanker voor de kust van galicie. Zwaai trouwens allemaal eens naar mijn vorkje, is op weekend in de UK, bij Tim.
Draaien: geen verschil.
Conclusie: t hangt af wa je ermee gaat doen. Beide zijn supervorken. Shiver is een veiliger gok, maar boxxer is beter.
Re:Shiver of Boxxer
ik ga voor 100% akkoord met BF.
Ma, eerlijk is eerlijk, geen van beide komt in de buurt van een dorado...
Ma, eerlijk is eerlijk, geen van beide komt in de buurt van een dorado...
Re:Shiver of Boxxer
Plons schreef:
ik ga voor 100% akkoord met BF.
Ma, eerlijk is eerlijk, geen van beide komt in de buurt van een dorado...
yep vooral qua prijs. ;D
Re:Shiver of Boxxer
Grrr nu weet ik het nog niet >:(
Mijn mening verschilt van dag tot dag maar als je de boxxer eerst moet laten tunen knap ik wel een beetje af. De vork moet in een trek diesel komen ik rij er straks downhill mee maar ga ook met vrienden in de stad rijden (drop oofs, springen e.d.). Vanavond ga ik iemand bellen die zijn shiver misschien weg doet (hoop voor een leuke prijs) als dat wat wordt hoef ik ook niet meer op zoek naar een boxxer adaptor voor m"n Hayes remmetjes en ben ik wat goedkoper uit en heb ik wel wat meer veerweg ::) ??? :-[
Nou misschien hoor ik nog wat van jullie ik laat wel weten wat het geworden is. Evetuele reacties zijn nog steeds welkom. Bedankt
Mijn mening verschilt van dag tot dag maar als je de boxxer eerst moet laten tunen knap ik wel een beetje af. De vork moet in een trek diesel komen ik rij er straks downhill mee maar ga ook met vrienden in de stad rijden (drop oofs, springen e.d.). Vanavond ga ik iemand bellen die zijn shiver misschien weg doet (hoop voor een leuke prijs) als dat wat wordt hoef ik ook niet meer op zoek naar een boxxer adaptor voor m"n Hayes remmetjes en ben ik wat goedkoper uit en heb ik wel wat meer veerweg ::) ??? :-[
Nou misschien hoor ik nog wat van jullie ik laat wel weten wat het geworden is. Evetuele reacties zijn nog steeds welkom. Bedankt

-
- Forumbeheerder
- Berichten:5232
- Lid geworden op:ma okt 01, 2001 9:01 am
Re:Shiver of Boxxer
fiets schreef:
Grrr nu weet ik het nog niet >:(
Mijn mening verschilt van dag tot dag maar als je de boxxer eerst moet laten tunen knap ik wel een beetje af. De vork moet in een trek diesel komen ik rij er straks downhill mee maar ga ook met vrienden in de stad rijden (drop oofs, springen e.d.). Vanavond ga ik iemand bellen die zijn shiver misschien weg doet (hoop voor een leuke prijs) als dat wat wordt hoef ik ook niet meer op zoek naar een boxxer adaptor voor m"n Hayes remmetjes en ben ik wat goedkoper uit en heb ik wel wat meer veerweg ::) ??? :-[
Nou misschien hoor ik nog wat van jullie ik laat wel weten wat het geworden is. Evetuele reacties zijn nog steeds welkom. Bedankt![]()
Je MOET een boxxer ni lten tunen he. De spike die een boxxer heeft en waar iedereen m laat tunen heeft de shiver ook. Dus in die zin is veel van dat tunen gewoon meehuilen met de wolven in t bos.
Maar als je er de stad mee intrekt => Shiver. Stad is veel slopender voor pateriaal dan DH. Dus kies dan de Shiver, die t langste meegaat.
- King Zeus @ DirtE19
- Berichten:824
- Lid geworden op:vr apr 04, 2003 5:09 pm
Re:Shiver of Boxxer
Kies een shiver!!! gaat et langste mee en geeft geenkrimp zelfs niet als je m nose land of bottomed ;D
heb trouwens ook net een shiver besteld om onder mijn DH-bikje te flanzen
;D
Grtz King zeus
heb trouwens ook net een shiver besteld om onder mijn DH-bikje te flanzen

Grtz King zeus
Re:Shiver of Boxxer
Plons schreef:
ik ga voor 100% akkoord met BF.
Ma, eerlijk is eerlijk, geen van beide komt in de buurt van een dorado...
Wat is er toch zo fantastisch aan die dorado?
en wat verschil bedoel je dan (behalve de prijs)
maar gij hebt al me zowa elke vork gereden als ik u zo bezig hoor, maar zijn die verschillen in werking ook voor een "rookie" in DH te merken (bedoel dus drastische verschillen op te merken)
Zal zeker ni ontkennen dat pro"s en kerels zoals gij met al heel wat ervaring kleine verschillen wel zullen voelen, ma wil ma bedoelen, da is toch ni nodig voor amateurs, dorado kost meer dan "t dubbel van een Boxxer race.
En voor 2004? een nieuwe 888? ;D ben daar ook wel benieuwd naar
maar zou "t schijnt wel meer gaan kosten dan een shiver ook
Re:Shiver of Boxxer
Nou het wordt de shiver hoor, grotendeels door de uitleg van BF duidelijke taal, klinkt gegrond.
Bedankt voor de reacties :-*
Bedankt voor de reacties :-*
-
- Forumbeheerder
- Berichten:5232
- Lid geworden op:ma okt 01, 2001 9:01 am
Re:Shiver of Boxxer
WOOdy schreef:
Wat is er toch zo fantastisch aan die dorado?
en wat verschil bedoel je dan (behalve de prijs)
maar gij hebt al me zowa elke vork gereden als ik u zo bezig hoor, maar zijn die verschillen in werking ook voor een "rookie" in DH te merken (bedoel dus drastische verschillen op te merken)
Zal zeker ni ontkennen dat pro"s en kerels zoals gij met al heel wat ervaring kleine verschillen wel zullen voelen, ma wil ma bedoelen, da is toch ni nodig voor amateurs, dorado kost meer dan "t dubbel van een Boxxer race.
En voor 2004? een nieuwe 888? ;D ben daar ook wel benieuwd naar
maar zou "t schijnt wel meer gaan kosten dan een shiver ook
ja en nee.
je hebt zelfs geen boxxer nodig. Woodbumble met Sherman kom je al een heel eind mee.
Dorado en tunen: ik denk dat je die dingen past echt voelt en waardeert als je een pak ervaring hebt. Als je precies kan pinpointen waarin de ene vork nu beter is dan de andere. en hoe je de zwaktes kan elimineren, zoals spikes of doorslaande vorken.
Re:Shiver of Boxxer
in jouw geval zou ik gewoon voor een super T gaan
Re:Shiver of Boxxer
Plons schreef:
in jouw geval zou ik gewoon voor een super T gaan
Yep of zelfs de goedkopere Jr-T, is nu te vinden voor +/- 500 euro en is ideaal voor urban.
Als je toch niet full-on DH gaat rijden --> met veel stutterbumps, rockgardens en washboards
dan ga je van het "spiken" weinig of geen last hebben.
Op MTBreview kan je trouwens een soort manual vinden om het spike
probleem simpel en goedkoop op te lossen. (doe een search onder "TEK").
Vooral het gewicht en de prijs zijn hier een voordeel t.o.v. de Shiver.
Re:Shiver of Boxxer
Dus voor de duidelijkheid (want ik weet niet zeker of ik "t vat):
Een "spike" is wanneer je ergens halverwege de travel nog een klap krijgt en de vork dat beroerd dempt?
Een "spike" is wanneer je ergens halverwege de travel nog een klap krijgt en de vork dat beroerd dempt?
-
- Forumbeheerder
- Berichten:5232
- Lid geworden op:ma okt 01, 2001 9:01 am
Re:Shiver of Boxxer
legion schreef:
Dus voor de duidelijkheid (want ik weet niet zeker of ik "t vat):
Een "spike" is wanneer je ergens halverwege de travel nog een klap krijgt en de vork dat beroerd dempt?
Kinda
kan ook gewoon 1 harde klap zijn, maar waarbij de demping te hard wordt. De olie vloeit dus niet snel genoeg door de dempingskanaaltjes. In plaats van de kracht van de slag met de spiraalveer op te vangen (de olie dient enkel om de snelheid van de bovenste veerpoot tegenover de bovenste te controleren) wordt ie opgevangen door de tegendruk van de olie die nog niet doorgevloeid is. En dat geeft een slag naar je stuur toe. Om die spike op te vangen denk ik dat je een kanaal moet hebben met groot debiet die pas bij grote slagen opent. Maar ongetwijfeld kan onze alomgeprezen Mech hier de Waarheid verkondigen!
Wat jij beschrijft komt dicht in de buurt maar is eigenlijk weer iets anders: stel dat je reboud te traag staat. En je vork nog niet terug uitgeveerd is op t moment dat de volgende impact er is. Dan ga je gaandeweg dieper en dieper in je veerweg zakken tot op een zeker punt en dan begin je te stuiteren en krijg je slecht wegcontact.
Re:Shiver of Boxxer
Dank je
Re:Shiver of Boxxer
Dus dat is dan waar de High & Low speed compression voor dienen? High speed compression dempt zo"n "spike"?
-
- Forumbeheerder
- Berichten:5232
- Lid geworden op:ma okt 01, 2001 9:01 am
Re:Shiver of Boxxer
again, nu wordt t specialist talk waarbij ik hoop dat Mech ons komt voorlichten, maar ik vermoed van wel ja.
Re:Shiver of Boxxer
WOOdy schreef:
Dus dat is dan waar de High & Low speed compression voor dienen? High speed compression dempt zo"n "spike"?
dat zou in ieder geval de bedoeling moeten zijn, maar hij werkt zodanig progressief dat hij gewoon VASTLOOPT op 70% van de veerweg (ask luc)
daarvoor dient dus ook die tuning : shimming and boring the hsc