Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.
Moderator:Beheerders
-
Newbie - Berichten:235
Schijfrem op atx DH 2
Bericht
door Newbie » do jun 05, 2003 1:42 pm
Ik ben van plan schijfremmen op mijn giant atx dh2 te zetten, maar vraag me af hoe ik dat achter moet doen.
http://www.pinkbike.com/photo/pbpic90497.jpg
zoals je op de foto kunt zien zit er maar 44 mm tussen de nokken terwijl IS 51 mm ertussen heeft zitten. (ik vind dat de nokken ook op een vreemde plek zitten)heeft iemand enig idee of hier een adapter voor is of iets dergelijks ??? misschien iemand met een atx DH die er wat van weet?
Alvast bedankt voor de reacties.
Newbie
ps ben een newbie dus sorry voor mijn deeplink foutje
-
Gast
Bericht
door Gast » do jun 05, 2003 2:03 pm
Abuse that Sl*t schreef:
hmm nu zie ik de foto wel ??? (komt dat nu omdat ie in me geheugen staat?)
Ja, en hoe slecht lees je als je nu NOG niet weet dat je niet kunt deeplinken vanuit Pinkbike?
-
Abuse that Sl*t - Berichten:1287
Bericht
door Abuse that Sl*t » do jun 05, 2003 2:19 pm
Ruud schreef:
[
Abuse that Sl*t schreef:
hmm nu zie ik de foto wel ??? (komt dat nu omdat ie in me geheugen staat?)
Ja, en hoe slecht lees je als je nu NOG niet weet dat je niet kunt deeplinken vanuit Pinkbike?
eej master poster dat jij alles zo goed weet
(berichtje maar ff verwijderd ging had je toch geen reet an.... ;D
-
Gemini - Berichten:811
Bericht
door Gemini » do jun 05, 2003 2:37 pm
denk dat het als volgt zit:
Dat Dh-2 frame van jouw is nog een model van "99 of niet???
Toen had je die mooie standaards nog allemaal niet..
Denk dus dat er een of andere adaptor nodig hebt om er een IS remklauw op te schroeven...
Maar misschien dat andere mensen nog wat weten!!
mzzl Gemini
ps. wat zitten er nu voor remmen op?? Velgrem lijkt me toch sterk... (hooguit hs33..)
-
Bericht
door Newbie » do jun 05, 2003 2:40 pm
Ja zitten nu magura"s op
-
Dirty-Harry - Berichten:3652
Bericht
door Dirty-Harry » do jun 05, 2003 2:54 pm
laat er nokken oplassen, een adapter zal nit gaan omdat je klauw tegen de staande achtervrug zal komen denk ik...
-
Bericht
door Dirty-Harry » do jun 05, 2003 3:28 pm
de breedte is geen prbleem, maar met een adapter moet je dircet een grotere schijf nemen denk ik (omdat het inde hoogte is) en dan zal je a-beuk tegen je klauw komen, tenzij je een postmount adapter laat draaies op jouw maat en dan kan je een hayes steken,
denk ik..
-
Bericht
door Newbie » do jun 05, 2003 3:36 pm
ok bedankt alvast

en als ik er nokken op zou laten lassen, misschien enig idee waar ik dit kan laten doen?? en hoe weet ik waar ze moeten komen, en welke hoogte ??? of is het misschien handiger om tegen die tijd eerst de remmen te kopen en dan mee te nemen naar de lasser?
Newbie
-
Bericht
door Dirty-Harry » do jun 05, 2003 3:45 pm
er os een standaard, die heet IS2000, miss zijn er wel ergens afmetingen van te vinden, als je een lasser vindt, (ik weet niet waar, miss een school waar ze leren lassen) het is wel belangerijk dat het exact de juiste afmetingen zijn, je kan eerst de remmen kopen, maar da maakt eigenlijk nie uit...
-
acakoning - Berichten:1
Bericht
door acakoning » do jun 05, 2003 7:25 pm
;D hallo allemaal, wat een gezellige boel hier zeg ;D
anyway, over je atx dh2, ik heb die fiets ook, en ik heb een schijfrem achterop, zonnnderrrr adapter, desalniettemin, denk ik dat de besbetreffende HOPE schrijfrem niet meer verkrijgbaar is. die waren toen tertijd speciaal voor de atx DH gemaakt. overigens, die van mij past niet lekker, en ik zou je aanrade niet een adapter er op te schroeven maar laten lassen, dan weet je teminste zeker dat ie vast zit,e n kan je hem stellen zoals je wilt.
groetjes uit het zon overgote maastricht!!
-
Christiaan - Berichten:6303
Bericht
door Christiaan » do jun 05, 2003 7:28 pm
vraag Jeff, die zijn ATX 1 frame verkoopt, die heet er wat op laten lassen en met een torque arm van Woodman een schijfrem er op gezet.
-
Bro
Bericht
door Bro » do jun 05, 2003 10:48 pm
Ok, even iets duidelijk maken:
Ga niet zelf iets op een Alu frame lassen!!
...
Aluminium trekt heel snel krom, moet gelast worden met TIG, én las je snel doorheen!
Als een Alu frame gelast is staan er allemaal krachten op, die er in gekomen zijn door t lassen. Om die krachten er uit te halen word zo"n frame verhit, en laten ze t vervolgens langzaam afkoelen (Bij 7000 alu is deze procedure nog moeilijker).
Als dit niet werd gedaan zouden frame veel sneller breken omdat er al krachten op staan.
Duss, als je zo iets op je frame gaat lassen heb je een grote kans dat je een zwakke plek veroorzaakt op de plek waar je de adapter hebt vastgelast, en dus een grotere kans op scheuren/breken!
Anyway, als je wilt kan ik wel een adapter voor je ontwerpen in Solidworks, als jij kunt opmeten hoeveel ruimte je hebt in voor je rem. (hoek tussen chainstay en seatstay ed)
Bro.
-
Gast
Bericht
door Gast » do jun 05, 2003 10:54 pm
Of een nieuwe chainstay kopen, normaal kunnen ze die nog wel leveren d8 ik. een "00 model dan en die is IS
Ken iemand die een ATX 1 DH had van 2000 en had er XSIV remmen op staan, zijn achterbrug is nu kapot en had een nieuwe besteld, kreeg een "99 aan en zijn remmen passen daar dus ni op, da "s die chainstay als deze op de foto
nieuwe chainstay is wel ni goeiekoop
-
enfucko - Berichten:366
Bericht
door enfucko » vr jun 06, 2003 10:47 am
er is gewoon een adaptor van a2z te koop voor 48 euro bij baraccuda.
diegene die dat boekje van hun hebben moeten maar eens kijken.
-
Bericht
door Newbie » vr jun 06, 2003 5:42 pm
ok bedankt voor al jullie reacties alvast, ga eerst proberen de adapter te krijgen
-
Jeff - Berichten:214
Bericht
door Jeff » zo jun 08, 2003 5:07 pm
Had hetzelde probleem, oude hope"s waren niet meer te krijgen en ik wilde xt schijfremmen. Heb op me liggende achtebrug alu stukje laten lassen en toen een woodman adapter gebruikt met een daarvoor geschikte naaf, werkt perfect. Enige nadeel is dat je bij een lekke band even langer bezig ben omdat je je adapter enzo moet los halen
suc6 d"r mee
-
Bericht
door Newbie » wo jun 18, 2003 5:44 pm
enfucko schreef:
er is gewoon een adaptor van a2z te koop voor 48 euro bij baraccuda.
diegene die dat boekje van hun hebben moeten maar eens kijken.
Ik heb baraccuda een mailtje gestuurd, en mijn probleempje uitgelegd maar ze zeggen dat ze geen adapter hebben hiervoor :"( is er iemand met dat boekje die misschien weten of hij wel te krijgen is ???
-
jojo
Bericht
door jojo » wo jun 18, 2003 5:58 pm
Kameraad van mij heeft ook ATX DH2, heeft hem 2dehands gekocht en de oude eigenaar heeft er zelf een voor gemaakt van een plaatje staal, die je op de as en een van de al bestaande gaatjes zet. werkte prima.
jojo
-
Bericht
door Newbie » wo jun 18, 2003 7:15 pm
heb je misschien een foto daarvan?? dan kan ik misschien afkijken hoe ik wat kan (laten) maken, of misschien de dikte van het plaatje?
Newbie
-
jojo
Bericht
door jojo » wo jun 18, 2003 7:18 pm
heb er geen foto van, dikte is +/- 4 a 5 mm. en de gaatjes op de juiste standaard maat h.o.h. (foto maken duurt een tijdje heb geen digi.)
jojo
-
Bericht
door Newbie » do jun 19, 2003 11:27 am
Ik heb nu bij a2z parts een adapter gevonden die je op je achter-as zet, maar nu de vraag of dit werkt ??? heb zelf het idee dat ie nogal gaat bewegen. En iemand enig idee waar ik deze zou kunnen kopen ::) Het gaat om deze adapter
http://www.a2zcomponents.com/OLD-web/Adapter/adap10.jpg Ik denk dat dit misschien wel een oplossing kan zijn.
Newbie
-
Sven
Bericht
door Sven » do jun 19, 2003 11:32 am
Laatst een fiets gezien op internet, en die rijder zei dat ie er extreem tevreden over was...
Maar ik vind het er ook niet al te vertrouwenswaardig uit zien...
-
Bericht
door Newbie » di jun 24, 2003 11:54 am
Ik heb zojuist de adapter binnen gekregen ;D ben meteen gaan kijken of ie past en...ja hij past prima

ziet er lekker stevig uit wel heel anders dan op de foto. Maar mijn probleempje is opgelost. Bedankt allemaal.
Newbie