Fietskar vraag / BOB-ers gezocht
Moderator:Beheerders
Ik heb zelf even voor weinig een fietskar gekocht, dit is een tweewieler, met aan 1kant aan de fiets bevestigd. Fiets in principe prima, vandaag 50km lang de kar mishandeld, mee het terrein in genomen gaat allemaal prima.
Alleen zit ik met 1dingetje, omdat ik met een fully rijdt, zonder lockout, wordt steeds de achtervering in werking gesteld, dit komt om dat de kar uiteraard achter de fiets beweegt. Is dit nu een universeel fietskarren probleem, kan ik het oplossen dmv mijn vering anders in te stellen? Heeft een BOB YAK hier ook last van, aangezien dat oa DE mtb karren zijn....
Alleen zit ik met 1dingetje, omdat ik met een fully rijdt, zonder lockout, wordt steeds de achtervering in werking gesteld, dit komt om dat de kar uiteraard achter de fiets beweegt. Is dit nu een universeel fietskarren probleem, kan ik het oplossen dmv mijn vering anders in te stellen? Heeft een BOB YAK hier ook last van, aangezien dat oa DE mtb karren zijn....
Re:Fietskar vraag / BOB-ers gezocht
ik heb een zelfgebouwde, 2 stevige wielen op een plank, wielen eronder, een blokker(R JAH)doos erop geschroeft, stem als bevestiging gebruikt, klaar
Re:Fietskar vraag / BOB-ers gezocht
maar voel jij je kar ook zo trekken & duwen? Een stem als bevestiging? Waar monteer jij de kar dan aan?
Re:Fietskar vraag / BOB-ers gezocht
BOB Yak kan hier geen last van hebben, hij zit immers vast aan je achteras. Met bevestiging aan je zadelpen, zoals vermoedelijk bij jouw het geval is, gaat die kar uiteraard op je vering werken, lijkt me heel logisch.
Re:Fietskar vraag / BOB-ers gezocht
nee zit ook aan as, maar er zit een "veer" in de stang naar de fiets, misschien wordt het zo wat duidelijker:




Re:Fietskar vraag / BOB-ers gezocht
Dit is inderdaad duidelijker. Mischien dat die veer dan het probleem is. Die zorgt dan volgens mij voor een "dynamische" verbinding met een vrij onvoorspelbaar gedrag (zeker als die veer niet gedempt is) met je bike i.p.v. de "statische" verbinding van een BOB YAK. Wat wel een invloed op je vering zal blijven hebben (zowel met jouw kar als met een BOB YAK) is het grotere onafgeveerde gewicht, aangezien een gedeelte van het gewicht van de kar via de verbinding op je achterwiel overgebracht wordt. Je vering "denkt" dus met een zwaarder achterwiel onderweg te zijn. Om deze dus even actief te houden, zal je je demper volgens mij zachter moeten instellen qua compressie om de grotere inertie van je achterkant makkelijker te overwinnen, en dus ook een snellere rebound omwille van dezelfde reden.
Niet dat ik echt veel van veerwerking ken, ik heb hier gewoon mijn eigen logica gebruikt. Als ik fouten zou gemaakt hebben, dan graag verbetering van de specialisten ;D
Niet dat ik echt veel van veerwerking ken, ik heb hier gewoon mijn eigen logica gebruikt. Als ik fouten zou gemaakt hebben, dan graag verbetering van de specialisten ;D
Re:Fietskar vraag / BOB-ers gezocht
Voor iemand die er niet veel verstand van heeft leg je het mooi uit, precies zoals ik het ook in gedachte heb. Alleen ben ik er niet helemaal zeker van of de statische verbinding van een BOB hetzelfde effect heeft, aangezien de kar altyd dezelfde snelheid als de fiets heeft, terwijl de snelheid verschillen juist de shocks veroorzaken, maar misschien is het wel niet zo, daarom hoop ik dat iemand met een BOB antwoord kan geven op de vraag.
Re:Fietskar vraag / BOB-ers gezocht
" Om deze dus even actief te houden, zal je je demper volgens mij zachter moeten instellen qua compressie om de grotere inertie van je achterkant makkelijker te overwinnen, en dus ook een snellere rebound omwille van dezelfde reden. "
ik hoor van andere mensen het precies weer andersom, ik zal vanmiddag even gaan uittesten, en ook eens de demper flink op druk brengen [dat het tegen lockout aan zit]
ik hoor van andere mensen het precies weer andersom, ik zal vanmiddag even gaan uittesten, en ook eens de demper flink op druk brengen [dat het tegen lockout aan zit]