Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.
Moderator:Beheerders
-
Jean-Pierre
- Berichten:3138
- Lid geworden op:vr sep 21, 2007 3:29 pm
- Locatie:Cuijk
Bericht
door Jean-Pierre » wo nov 06, 2013 7:01 pm
Zo raar is het toch niet om met carbon wielen te rijden, toch?
DT en Enve maakt ze al een behoorlijke tijd.
Loose Riders
Maloja Clothing
Bastards of Gravity
Berg-Ab.de
-
WinDH - Berichten:229
- Lid geworden op:wo mar 23, 2011 1:46 pm
- Locatie:Den Haag
Bericht
door WinDH » wo nov 06, 2013 7:34 pm
Vergeet niet dat je ook nog import kosten krijgt. Ze zullen waarschijnlijk 2x zo duur worden als de verkoop prijs.
-
Trekrules
- Berichten:3705
- Lid geworden op:za mar 03, 2007 9:44 pm
- Locatie:Sleen
Bericht
door Trekrules » wo nov 06, 2013 7:40 pm
Ben wel benieuwd wat de kwaliteit is,als ik dat alleen al hoor hoeveel Chinese carbon frames al sneuvelen omdat de prijs lekker goedkoop is
Laatst gewijzigd door
Trekrules op wo nov 06, 2013 7:43 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life
-
Ridwan Sarwin
- Berichten:188
- Lid geworden op:za mei 21, 2011 12:47 pm
Bericht
door Ridwan Sarwin » wo nov 06, 2013 7:41 pm
Dat is waar, was ook eigenlijk niet van plan om ze te gaan proberen, beetje sketchy vind ik het maar

-
Ridwan Sarwin
- Berichten:188
- Lid geworden op:za mei 21, 2011 12:47 pm
Bericht
door Ridwan Sarwin » wo nov 06, 2013 7:50 pm
het is wel grappig dat als ik een beetje naar reviews ga kijken, dat sommigen gewoon lang met die wielen kunnen rijden, en bij anderen gaan ze na 1 rit al kapot
-
Flip van Veen - Berichten:2883
- Lid geworden op:zo jan 23, 2011 8:42 pm
- Locatie:Elburg
Bericht
door Flip van Veen » wo nov 06, 2013 8:18 pm
Dus geen constante kwaliteit is dus n gok!
What goes up must come down(hill)
-
Lars TB - Berichten:347
- Lid geworden op:di sep 21, 2010 12:02 pm
- Locatie:Amsterdam
Bericht
door Lars TB » do nov 07, 2013 8:25 pm
Voor minder koop je lichtere aluminium velgen...
-
Trekrules
- Berichten:3705
- Lid geworden op:za mar 03, 2007 9:44 pm
- Locatie:Sleen
Bericht
door Trekrules » do nov 07, 2013 8:45 pm
Lars TB schreef:Voor minder koop je lichtere aluminium velgen...
Die nog van betere kwaliteit zijn dan die Chinese meuk.
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life
-
Urnyke
- Berichten:396
- Lid geworden op:di jun 11, 2002 11:54 am
- Locatie:Eindhoven
-
Contacteer:
Bericht
door Urnyke » do dec 05, 2013 12:29 pm
Ik krijg soms onbekende carbon velgen aangeboden om in te spaken. Dat deed ik zonder enige garantie op de velg omdat die niet bij mij vandaan komt. Bij het inspaken scheurde de velg soms al. Rede: bij de nippel richt ik de spaak de goede kant op: dat geeft stijvere wielen en omdat dan de spaakspanning niet terugloopt op dat punt. Maar dat kunnen heel vaak bij carbon velgen niet aan omdat de vezels misschien niet kruislings liggen. (Dus carbon velgen leveren op dat in op stijfheid)
En wat ik vaak mee maak is dat carbon velgen (ook dure en betrouwbare) niet op gewicht en stijfheid het winnen van goede alu velgen (Notubes en Ryde velgen)
zie voor wat stijfheidsmetingen: (zonder uitslagen)
http://www.bikeboosting.nl/index.php?sth
-
voltage - Berichten:146
- Lid geworden op:do nov 11, 2010 8:14 pm
- Locatie:limburg belgie
Bericht
door voltage » zo dec 15, 2013 6:19 pm
Rij 27.5 gwn mtb
Voordien
Met ztr velgen raakte ze men voorvork bij optrekken en bochten (26inch dt vork)
Nu heb ik carbon chineze lopen en deze krijg ik met al mijn kracht nog niet tegen de kant van de vork
Zelfde spaakspanning
Zelfde naven
Maar ik heb dan ook niet de goedkoopste velgen gekocht in china maar zowat de tussenprijs tussen. De duurdere en de goedkopere velgen
2x roc dazur 2maal montes des ardeche zonder enig probleem
-
fucalot - Berichten:1159
- Lid geworden op:za aug 19, 2006 11:41 pm
- Locatie:Turnhout (België)
Bericht
door fucalot » zo dec 15, 2013 10:41 pm
Welke ztr velg, hoeveel weegt die carbon velg en link naar diegene die je gekocht hebt?
-
voltage - Berichten:146
- Lid geworden op:do nov 11, 2010 8:14 pm
- Locatie:limburg belgie
Bericht
door voltage » ma dec 16, 2013 12:10 am
Ztr olympic en ztr alpine. Weegt 308 gr nagewogen en waar gekocht via alibaba centermould
-
Walterke - Berichten:63
- Lid geworden op:vr mei 24, 2013 8:56 pm
Bericht
door Walterke » ma dec 16, 2013 7:18 pm
voltage schreef:Rij 27.5 gwn mtb
Voordien
Met ztr velgen raakte ze men voorvork bij optrekken en bochten (26inch dt vork)
Nu heb ik carbon chineze lopen en deze krijg ik met al mijn kracht nog niet tegen de kant van de vork
Zelfde spaakspanning
Zelfde naven
Maar ik heb dan ook niet de goedkoopste velgen gekocht in china maar zowat de tussenprijs tussen. De duurdere en de goedkopere velgen
2x roc dazur 2maal montes des ardeche zonder enig probleem
Zijn de carbon velgen niet dunner? hierdoor heb je meer profiel aan de zijkant zitten waardoor in theorie ook minder rubber aanwezig is om je voorvork te raken, Misschien ook een andere druk?
-
voltage - Berichten:146
- Lid geworden op:do nov 11, 2010 8:14 pm
- Locatie:limburg belgie
Bericht
door voltage » ma dec 16, 2013 8:34 pm
Walterke schreef:voltage schreef:Rij 27.5 gwn mtb
Voordien
Met ztr velgen raakte ze men voorvork bij optrekken en bochten (26inch dt vork)
Nu heb ik carbon chineze lopen en deze krijg ik met al mijn kracht nog niet tegen de kant van de vork
Zelfde spaakspanning
Zelfde naven
Maar ik heb dan ook niet de goedkoopste velgen gekocht in china maar zowat de tussenprijs tussen. De duurdere en de goedkopere velgen
2x roc dazur 2maal montes des ardeche zonder enig probleem
Zijn de carbon velgen niet dunner? hierdoor heb je meer profiel aan de zijkant zitten waardoor in theorie ook minder rubber aanwezig is om je voorvork te raken, Misschien ook een andere druk?
De velg is zelfs iets breder dan een gewone alu
En zelfde druk zelfs met minder druk en met verhoogde druk raken ze de zijflanken niet van de vork
Naar mijn idee zijn carbonvelgen (zelfs de chineze (ze zijn toch allemaal chineze of taiwaneze) in vele opzichten beter. Enkel een tikkeltje zwaarder maar dat weegt niet op tegend e andere voorwaarden
-
BQDHFR
- Berichten:723
- Lid geworden op:do sep 06, 2012 10:29 am
- Locatie:sint philipsland
Bericht
door BQDHFR » ma dec 16, 2013 8:51 pm
huh? zijn carbon velgen zwaarder dan alu velgen etc?
of lees ik verkeerd
-
voltage - Berichten:146
- Lid geworden op:do nov 11, 2010 8:14 pm
- Locatie:limburg belgie
Bericht
door voltage » ma dec 16, 2013 9:02 pm
BQDHFR schreef:huh? zijn carbon velgen zwaarder dan alu velgen etc?
of lees ik verkeerd
Enigste nadeel van een goede carbon velg is dat ze tikje zwaarder is da alu
Mijn 27.5 velgen wegen +-300gram per stuk
-
Walterke - Berichten:63
- Lid geworden op:vr mei 24, 2013 8:56 pm
Bericht
door Walterke » ma dec 16, 2013 9:37 pm
Hoeveel spaakspanning kunnen ze aan voltage?
Ik heb een set enve velgen maar deze wegen (velgen alleen) 390 gram per stuk. dit is dan wel de all mountain velg 26"
-
voltage - Berichten:146
- Lid geworden op:do nov 11, 2010 8:14 pm
- Locatie:limburg belgie
Bericht
door voltage » ma dec 16, 2013 10:39 pm
60-70nm meer dan de max spanning vd dt competition spaken
-
Walterke - Berichten:63
- Lid geworden op:vr mei 24, 2013 8:56 pm
Bericht
door Walterke » di dec 17, 2013 6:07 pm
voltage schreef:60-70nm meer dan de max spanning vd dt competition spaken
dit zou dan rond de 1320 newton bij carbon velgen met een gewicht van 300 gram, Is het een Chinese velg?
Als ik de metingen van Enve moet geloven wordt de spaak pas door de velg heen getrokken bij 3175 newton, dit met 390 gram voor een velg.
De light-bicycle velgen, worden bij 1800 newton door de velg getrokken met een gewicht van 380 gram.
Dan lijkt me dat het puur voor de stoerheid is om met carbon velgen te rijden, en je er weinig gewicht mee wint. de enige mogelijkheid is om een sterker wiel te krijgen door hogere spaakspanning, of zie ik dit verkeerd.
-
voltage - Berichten:146
- Lid geworden op:do nov 11, 2010 8:14 pm
- Locatie:limburg belgie
Bericht
door voltage » di dec 17, 2013 6:33 pm
Walterke schreef:voltage schreef:60-70nm meer dan de max spanning vd dt competition spaken
dit zou dan rond de 1320 newton bij carbon velgen met een gewicht van 300 gram, Is het een Chinese velg?
Als ik de metingen van Enve moet geloven wordt de spaak pas door de velg heen getrokken bij 3175 newton, dit met 390 gram voor een velg.
De light-bicycle velgen, worden bij 1800 newton door de velg getrokken met een gewicht van 380 gram.
Dan lijkt me dat het puur voor de stoerheid is om met carbon velgen te rijden, en je er weinig gewicht mee wint. de enige mogelijkheid is om een sterker wiel te krijgen door hogere spaakspanning, of zie ik dit verkeerd.
Beste
Heb het even nagekeken en de spaakspanning zou 600-700 ipv 60-70nm kunnen
Even nulletje vergeten
Is puur voor de stijfheid en voor de looks idd
-
Walterke - Berichten:63
- Lid geworden op:vr mei 24, 2013 8:56 pm
Bericht
door Walterke » di dec 17, 2013 7:08 pm
haha, ik vond het al zo laag, ik weet niet hoe het zit met alu velgen. Maar ik denk dat er weinig stijfheid wordt gewonnen met de chinese carbon velgen, misschien een grammetje of 80 a 90 lichter.
Waarom ben je voor carbon velgen gegaan?
-
Lars TB - Berichten:347
- Lid geworden op:di sep 21, 2010 12:02 pm
- Locatie:Amsterdam
Bericht
door Lars TB » di dec 17, 2013 7:11 pm
Klinkt vreemd, maar een wiel wordt zijdelings stijver met lagere spaakspanning!
-
Walterke - Berichten:63
- Lid geworden op:vr mei 24, 2013 8:56 pm
Bericht
door Walterke » di dec 17, 2013 8:19 pm
Lars TB schreef:Klinkt vreemd, maar een wiel wordt zijdelings stijver met lagere spaakspanning!
hu? nog nooit van gehoord. Ik denk ook dat het erg afhankelijk is hoe groot de afstand is tussen de flensen van je naaf.