Hulp nodig, schijfremmen issue...

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
woodsen
Hulp nodig, schijfremmen issue...

Bericht door woodsen » di jun 04, 2013 11:34 am

Ben net gebeld door mn LBS, mijn huidige remmen (MAGURA Louise BAT) lekken uit allebei de remhendels... Na een snelle berekening is het misschien goedkoper om nieuwe remmen er op te zetten.
Echter wat moet er op...?

Kan ik een setje saints erop zetten met behoud van magura schijven en postmounts?
Of kan dit met Hope M4 Evo? of moet ik dan vervolgens ook nieuwe schijven en adapters aanschaffen?
Als ik een nieuwe set MAGURA's (MT6) aanschaf, past het (geloof ik) wel.

Hieronder de huidige situatie;

Achter... IS(R) - 180mm
Afbeelding

... En voor... IS (R) - 203mm
Afbeelding

Wat is de beste optie?
Welke is de betere rem?

Kotrtom... HELP...

Wie kan mij voorzien van gedegen, betrouwbaar en objectief advies...?

Bedankt in ieder geval .
Laatst gewijzigd door woodsen op di jun 04, 2013 2:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nil Volentibus Arduum

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » di jun 04, 2013 11:51 am

Hierop kan je zowel de Saint alsook de Hope remmen monteren, met behoud van je adapters en schijven.
Welke beter zijn ga ik hier niet zeggen, voordat je het weet krijg je heel het forum over je heen.
Maar de Saints en Hopes zijn wat mij betreft behoorlijk aan elkaar gewaagd.
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

sampers

Bericht door sampers » di jun 04, 2013 11:55 am

De adaptor stukken (wat jij postmounts noemt?) krijg je soms ook bij een setje remmen.
En de remschijven ook vaak, bij Hope kan je meestal kiezen, afhankelijk waar je ze koopt.

Welke fiets heb je? met andere woorden, voor downhill heb je grotere schijven nodig en wat meer remkracht is dan ook wenselijk.

Voor mij gaat er niets boven hope remmen. Kost wel wat, en zijn ook niet de lichtste maar werken krachtig en doseerbaar. Ook omdat Shimano met minerale olie werkt ipv gebruikelijke dot 4/5 remvloeistof vind ik een afknapper. Maar dat is dan eerder onderhoudsgerelateerd. Daar blinken de hope remmen ook weer uit naar mijn gevoel. Je kan elk onderdeel afzonderlijk bestellen en eenvoudig zelf vervangen.
Als het onderhoud aangenamer gaat zal je minder geneigd zijn om dat langer uit te stellen. Wat de werking van de remmen altijd ten goede komt. Maar je spreekt van lbs, dus misschien doe je het onderhoud (voorlopig) niet zelf?
dead straight to live wrong

woodsen

Bericht door woodsen » di jun 04, 2013 1:18 pm

Laat ik even beginnen met bedanken voor de snelle reactie.

Vind het prettig om te lezen dat zowel de M4's als de Saints er zo oppassen...
Scheelt centjes en dat is altijd fijn.

Ik heb een VOTEC F7, die zit een beetje tussen All-Mountain en Enduro in...

Afbeelding

Ik wil gewoon graag een paar goeie, stevige en betaalbare... remmen en als ik daarbij het onderhoud zelf kan doen, is dat mooi meegenomen...

Heb mn huidige remmen bij LBS in onderhoud omdat ik gewoon de afgelopen tijd zelf geen tijd heb gehad en wilde het niet afraffelen in een uurtje...

Maar wat nu te kiezen, welke is beter... of ben ik nu bezig een beerput open te trekken...!?

En hoe zit het met inkorten van de leidingen, is dat nog een beetje eenvoudig of uh...

Postmounts... Sorry, was een beetje in de war... bedoel dus adapter van IS2000 naar PM... :oops:
Laatst gewijzigd door woodsen op do jun 06, 2013 10:02 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Nil Volentibus Arduum

Technicks
Contacteer:

Bericht door Technicks » di jun 04, 2013 9:00 pm

Shimano Zee. Sta er zelf versteld van hoe goed ze zijn. Na even zoeken had ik ze voor €122 per kant. Stuk goedkoper als de Saint en Hope. Inkorten van de remleiding zou mijn zus nog kunnen. Stelt niks voor. Wat betreft de adapters denk ik wel dat je ze kunt gebruiken met Shimano remmen. Maar voor die paar euro nam ik ze er gewoon bij. Dan heb je dus 2 180mm IS to PM adapters nodig. 1 front en 1 rear natuurlijk. :D

woodsen

Bericht door woodsen » di jun 04, 2013 9:49 pm

Technicks schreef:Shimano Zee. Sta er zelf versteld van hoe goed ze zijn. Na even zoeken had ik ze voor €122 per kant. Stuk goedkoper als de Saint en Hope. Inkorten van de remleiding zou mijn zus nog kunnen. Stelt niks voor. Wat betreft de adapters denk ik wel dat je ze kunt gebruiken met Shimano remmen. Maar voor die paar euro nam ik ze er gewoon bij. Dan heb je dus 2 180mm IS to PM adapters nodig. 1 front en 1 rear natuurlijk. :D
Bedankt, ik ga eens even wat reviews bestuderen. Ik laat wel even weten wat het geworden is.
Neemt natuurlijk niet weg dat meer tips en dergelijke altijd welkom zijn...
Nil Volentibus Arduum

Flip van Veen

Bericht door Flip van Veen » di jun 04, 2013 9:54 pm

Met beide merken en genoemde modellen kun je niet echt fout gaan Zee is een iets uitgeklede versie van de Saint maar allebei mogelijk met icetech blokken! Ik rij zelf met Hope de V4,s en M4,s en die bevallen beide super en onderhoud en bleeden is peanuts! Maar zou net zo goed met Saint en Zee rijden ook top remmen dus welke keus je maakt hangt meer af van de portemonnee dan de kwaliteit van de remmen!
What goes up must come down(hill)

Technicks
Contacteer:

Bericht door Technicks » di jun 04, 2013 11:39 pm

Excuus. Voor heb je 203mm. Had ik overheen gekeken. :oops:

Zee zei ik ook vanwege dat je aangaf betaalbare remmen te willen.
Zoals Flip al aangaf is de Zee een rem die iets minder afstel mogelijkheden heeft.
Maar wees eerlijk hoe vaak gebruik je die?
Voor de rest is de Zee bijna identiek aan de nieuwe Saint. Het verschil is dat de Saint een draaiknopje (Ipv inbus bij Zee) heeft voor de lever reach en een stelschroefje voor de afstand van je pads toz van je schijf. Dit kan bij de Zee ook door het sluitkapje eruit te draaien en te vervangen door een inbusboutje wat resulteert in Free Stroke adjustment op de Zee. :D Ooh en de Saint/Zee hebben beide keramische pistons.

Mijn maat heeft Hope V2's en M4's met braided remleiding en die zweert erbij. Heeft er in de afgelopen paar jaar nooit wat mee gehad. Ik vind het ook erg fijne remmen maar voor mij net wat te duur. Vind het wel de mooiste remmen die er zijn trouwens.
Dus als je het on a budget wil houden zou ik voor de Zee kiezen en als je het niet erg vindt om €100+ meer te betalen Hope.

Hier heb ik mijn Zee's weg. (waren trouwens €110 ipv €122 :D) Ze hebben ook Hope voor goede prijzen trouwens.
http://www.bike-components.de/shop/cat/ ... e-MTB.html

woodsen

Bericht door woodsen » wo jun 05, 2013 7:11 am

Veel info heren, bedankt.

Ik ga er even op broeden... U hoort van mij. :D
Nil Volentibus Arduum

woodsen

Bericht door woodsen » wo jun 05, 2013 7:50 am

Iemand ervaring met de Avid Code R en/of de Formula T1...?
...En wat is het verschil tussen de Code en de Code R...?

Laat de Formula maar zitten, te duur.
Nil Volentibus Arduum

Flip van Veen

Bericht door Flip van Veen » wo jun 05, 2013 10:41 am

Code r is uitgeklede versie van de Code dus minder verstel mogelijkheden maar ga dan maar voor de Zee,s das een kwalitatief betere rem!

woodsen

Bericht door woodsen » wo jun 05, 2013 12:04 pm

Denk dat het de ZEE word... :D
Nil Volentibus Arduum

Frank773

Bericht door Frank773 » wo jun 05, 2013 12:17 pm

www.wildchains.com
Bike Sports Enschede

Technicks
Contacteer:

Bericht door Technicks » wo jun 05, 2013 3:44 pm

Avid zou ik niet aanraden. Heb zelf ook Code's gehad en ondanks dat ze wel fijn remmen staat Avid ook wel bekend om de problemen. Heb al meerdere keren lekkende calipers gehad. De SLX is ook wel een ok rem maar heeft maar 2 pistons ipv 4 op de Zee. Succes met je eventuele keuze.

Btw Frank. Check deze. :p

http://www.bike-components.de/products/ ... 2014-.html
Laatst gewijzigd door Technicks op wo jun 05, 2013 9:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

woodsen

Bericht door woodsen » wo jun 05, 2013 7:15 pm

Ik denk... dat ik er wel uit ben...
Het gaat de ZEE worden. En aan de hand van de reacties meen ik een algemene voorkeur te herkennen richting de ZEE.
Ik was in het verleden altijd een MAGURA fan en heb jaren met de Louise en de legendarische Gustaf M gereden... Helaas is er tot op de dag van vandaag geen vervanger voor, want de nieuw MT serie krijgt nou niet echt hele lovende resenties.

Maar, om even terug te komen bij de ZEE, wat houd nu precies dat Ice-Tech in?
Is dit een onmisbare optie of... kun je makkelijk zonder.
Een setje remblokken met die Ice-Tech optie kost gewoon even 30 eu...!?
Laatst gewijzigd door woodsen op wo jun 05, 2013 7:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nil Volentibus Arduum

woodsen

Bericht door woodsen » wo jun 05, 2013 7:31 pm

Technicks schreef:Excuus. Voor heb je 203mm. Had ik overheen gekeken. :oops:

Zee zei ik ook vanwege dat je aangaf betaalbare remmen te willen.
Zoals Flip al aangaf is de Zee een rem die iets minder afstel mogelijkheden heeft.
Maar wees eerlijk hoe vaak gebruik je die?
Voor de rest is de Zee bijna identiek aan de nieuwe Saint. Het verschil is dat de Saint een draaiknopje (Ipv inbus bij Zee) heeft voor de lever reach en een stelschroefje voor de afstand van je pads toz van je schijf. Dit kan bij de Zee ook door het sluitkapje eruit te draaien en te vervangen door een inbusboutje wat resulteert in Free Stroke adjustment op de Zee. :D Ooh en de Saint/Zee hebben beide keramische pistons.

Mijn maat heeft Hope V2's en M4's met braided remleiding en die zweert erbij. Heeft er in de afgelopen paar jaar nooit wat mee gehad. Ik vind het ook erg fijne remmen maar voor mij net wat te duur. Vind het wel de mooiste remmen die er zijn trouwens.
Dus als je het on a budget wil houden zou ik voor de Zee kiezen en als je het niet erg vindt om €100+ meer te betalen Hope.

Hier heb ik mijn Zee's weg. (waren trouwens €110 ipv €122 :D) Ze hebben ook Hope voor goede prijzen trouwens.
http://www.bike-components.de/shop/cat/ ... e-MTB.html
Welk klepje bedoel je, ik zie alleen maar verschil in de splitpen bij de ZEE en een inbus bij de SAINT (boven de pads) en geen klepje... Of zit dit op de lever...? :?
Nil Volentibus Arduum

Technicks
Contacteer:

Bericht door Technicks » wo jun 05, 2013 7:40 pm

Ja idd op de lever. Bij de Zee hebben ze er een blind boutje ingedraaid. Daar zitten 2 hele kleine gaatjes in. Kun je eruit draaien door bv een schroevendraaier op te offeren en zo bewerken dat hij in die gaatjes valt

http://www.huckingkitty.com/node/9

Het is niet zo dat het nodig is en ik heb het zelf ook nog niet gedaan maar ben het wel van plan. Was wel 1 van de redenen om voor de Zee te kiezen ipv duurdere remmen.
Laatst gewijzigd door Technicks op wo jun 05, 2013 8:06 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Flip van Veen

Bericht door Flip van Veen » wo jun 05, 2013 7:51 pm

Icetech is een optie die icm hun icetech schijven een temperatuurs reductie van 40% kan geven maar als je niet heel lang afdaalt kun je zeker zonder! En die 40% haal je echt alleen icm de schijven en dan nog is het een fabrieksopgave en in de meest ideale situatie natuurlijk 8) maar het verschil in kracht tov een een cilinder rem met deze is al zo groot dat je dat eerst maar eens moet ervaren denk ik :arms:

woodsen

Bericht door woodsen » wo jun 05, 2013 8:48 pm

Thanx, hier kan ik wat mee, ben overtuigt.
Het word de ZEE...
Nil Volentibus Arduum

Frank773

Bericht door Frank773 » wo jun 05, 2013 11:28 pm

Technicks schreef:
Btw Frank. Check deze. :p

http://www.bike-components.de/products/ ... 2014-.html
dat is een mooi setje voor een mooie prijs!

on topic! Ik zou ook voor de zee gaan.
succes!
www.wildchains.com
Bike Sports Enschede

Plaats reactie