soort klik in rockshox argyle rct???

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Ron 44
soort klik in rockshox argyle rct???

Bericht door Ron 44 » di mei 21, 2013 1:49 pm

Hallo,

sinds een poosje zit er in mijn rockshox argyle rct op het punt dat hij gaat inveren een loos klikje.

Door dit klikje voelt het net alsof mijn stuurhoofd te los staat of dat er ruimte zit in mijn wiel as. Dit is beide niet het geval maar zo'n gevoel geeft het.

Om verder goed uit te leggen wat het is is moeilijk. Als de veer helemaal uit staat en je leunt erop of duwt even op de stuurbar voel je een soort klik dat hij even ergens door moet??

Verder is de veer net nieuw en doet hij het prima maar weet iemand wat dit is en of het schadelijk is??

Bij voorbaat dank.
Mvg Ron

fredo

Bericht door fredo » di mei 21, 2013 6:32 pm

ik weet niet wat de rct juist is, maar als hij werkt met een spiraalveer:

een mogelijke reden wat ik ook bij mijn argyle had:
bij inveren veert de veer in maar buigt ook een beetje door,
dat zorgt ervoor dat de veer tegen de binnenpoot tikt,
om dit te voorkomen zit er normaalgezien een plastic velletje tussen veer en binnenpoot,
maar dit plastic kan wel eens te verschuiven

dus even veer demonteren,
plastic terug in het midden van de veer zetten
en waarschijnlijk is het dan opgelost

Ron 44

Bericht door Ron 44 » wo mei 22, 2013 2:42 pm

ok nu je deze beschrijving geeft denk ik inderdaad dat het dit probleem is. Ik ben zelf niet zo technisch dus ik zal dat laten repareren bij een fietsen maker.

Weet u wat zo'n reparatie ongeveer gaat kosten??
Is het erg als ik er nu wel mee blijf doorrijden?? of gaat er dan in de veer iets stuk of krijg ik sneller slijtage??
Mvg Ron

fredo

Bericht door fredo » wo mei 22, 2013 9:11 pm

ben je zeker dat het een coil (spiraalveer) versie is? Als er links bovenop je voorpoot een ventiel zit, is het een air versie.

Technicks
Contacteer:

Bericht door Technicks » wo mei 22, 2013 10:48 pm

Op de RS site staat dat het een air vork is.

http://www.sram.com/rockshox/products/argyle-rct

De gemiddelde fietsenmaker kan jouw vork niet maken wat het ook mag zijn. En als je zelf al zegt dat je niet echt technisch bent dan zou ik er ook van af blijven.
Als je garantie hebt moet je contact opnemen met de shop waar je hem gekocht hebt of je stuurt een mailtje naar Rockshox. Hier te vragen wat zoiets kost om te maken terwijl de oorzaak helemaal niet duidelijk is. :D Snap je natuurlijk ook wel dat niemand hier je dat kan vertellen.

Na dit gezegd te hebben denk ik zelf dat het helemaal geen probleem is. Wat jij ervaart als klik heeft mijn air vork ook. En aangezien je zegt dat de vork net nieuw is, is het ook logisch dat je vork anders begint aan te voelen omdat hij een zogenoemde break in periode heeft. Zolang het niet echt een geluid wordt ipv iets wat je voelt denk ik niet dat er iets mis is.
Laatst gewijzigd door Technicks op do mei 23, 2013 12:41 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Smittie

Bericht door Smittie » do mei 23, 2013 9:07 am

misschien dar ron 44 zich vergist heeft en dat hij een argyle rc heeft.
deze heeft dus een veer in de binnenpoten.
deze willen nog wel eens tikken/klikken

een air vork hoort niet te tikken/klikken
rubberen o-ringen maken namelijk geen geluid tegen aluminium binnenpoten

Technicks
Contacteer:

Bericht door Technicks » do mei 23, 2013 12:24 pm

http://m.pinkbike.com/forum/listcomment ... adid=85982

Dat kan idd. Maar wat hij omschrijft dat als hij op zijn stuur leunt dat de vork een soort van weerstand heeft en daar doorheen moet heeft mijn vork ook. Als hij een coil zou hebben en het getik komt door de coil die ergens tegenaan tikt zou het logischer zijn als dat gebeurt terwijl de vork verder in veert, niet in de eerste cm toch?
In de link hierboven staat hetzelfde probleem omschreven. Als het toch een coil is dan is het iig geen ernstig probleem.

koen s

Bericht door koen s » do mei 23, 2013 6:25 pm

ik heb het zelfde probleem met mijn vork, het is al een oude en ik heb het probleem al een poos maar er is nog niets kapot gegaan daardoor...
ik zou eigenlijk ook niet weten hoe je het op kan lossen. :dontgetit:

Ron 44

Bericht door Ron 44 » vr mei 24, 2013 8:28 pm

zo wat een reacties alweer.

Ik weet inderdaad vrij zeker dat het de RCT is aangezien ik hem met die naam gekocht heb :lol: Er zit ook een lucht ventieltje op en dat werkt allemaal prima.

De klik is in de eerste 5mm dat ik de veer indruk. Als ik jullie hier zo hoor zal ik me er niet druk over maken.

Toch zal ik nog eens bij een gespecializeerde fietsen maker langs gaan en eens vragen.

Bedankt voor alle info
Mvg Ron

Plaats reactie