CRANK lengte...

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
woodsen
CRANK lengte...

Bericht door woodsen » di jan 22, 2013 10:02 am

Even een vraagje van technische/wiskundige aard,

Als het gaat om de lengte van een crank, spreekt men over 165, 170 en 175mm lengte.
Wat is het effect van die lengte en waarom zit er in totaal dan maar 1 cm verschil van de kortste naar de langste?

Met andere woorden, maakt het zoveel verschil als ik van bijvoorbeeld 175mm naar 165mm overstap en zo ja, dien je dan ook je tandwiel verhouding aan te passen of maakt het allemaal geen r..t uit (zit het tussen de oortjes)?

:?
Nil Volentibus Arduum

didadunlop

Bericht door didadunlop » di jan 22, 2013 11:32 am

Het is een mix van natuurkunde (langere armen hebben meer moment) en fysiek (sommige mensen spinnen liever en ander mashen liever, ook afhankelijk van beenlengte en terrein).

Het zit zeker niet tussen de oren. Ikzelf ben 1,92 en rij met 180 cranks en ken mensen die met 185 etc rijden.

http://www.sheldonbrown.com/cranks.html
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

woodsen

Bericht door woodsen » di jan 22, 2013 1:42 pm

Bedankt voor je uitleg, heb de link even geopend... tja, mooi verhaal. Heb het technische stukje maar even overgeslagen.
Het lijkt er op dat met name lichaamslengte doorslaggevend is.

Ben er inmiddels wel uit, voor mij met mn 1,79 schoon aan de haak maakt het denk ik niet zo veel uit of ik nu de 165mm of de 170mm gebruik... denk ik.
Soms peddel je wat meer en soms stamp je wat meer op je pedalen.
Het gaat me er met name om dat het geschikt is voor AM/Enduro...

Het is ook een beetje lastig om ze allemaal te proberen, ga naar de winkel koop eerst een 165mm, even proberen... na een weekend flink doortrappen terug naar de winkel met de vraag doe mij toch maar een 170mm... en dat tot en met de 185mm, ze zien me al aankomen... :shock:

Ga het gewoon proberen. 165 crank met 2x9 (24, 36 en bash), denk dat het wel goed komt...

Tenzij daar zwaar wegende principiele bezwaren tegen zijn...
Nil Volentibus Arduum

de mich

Bericht door de mich » di jan 22, 2013 2:43 pm

Niet alleen lichaamslengte maar vooral RIJSTIJL bepaald de lengte.

Voor xc zou ik zoizo 175 nemen maar voor DH daarentegen is 165 perfect.

woodsen

Bericht door woodsen » di jan 22, 2013 3:02 pm

Ja, dat dacht ik ook.
Heb op mn XC ook 175mm, ga voor Enduro naar de 165mm.
Nil Volentibus Arduum

Plaats reactie