headset boxxer op status
Moderator:Beheerders
- vinnycorleone
Ik wil een boxxer (2013) kopen voor mijn Specialized Status.
Ik heb er obvious niet zoveel verstand van, maar ik wil graag weten wat voor aanpassingen ik aan mijn balhoofd moet doen.
Mijn stock vork (X Fusion Vengeance) heeft een tapered stuurbuis en de headset is volgens de fabrikant: 'Semi-integrated alloy cups for 1-1/2" HT and 1-1/8" steerer with cartridge bearings'
Wat voor headset moet ik aanschaffen (of gedeeltelijk)?
Alvast bedankt
Ik heb er obvious niet zoveel verstand van, maar ik wil graag weten wat voor aanpassingen ik aan mijn balhoofd moet doen.
Mijn stock vork (X Fusion Vengeance) heeft een tapered stuurbuis en de headset is volgens de fabrikant: 'Semi-integrated alloy cups for 1-1/2" HT and 1-1/8" steerer with cartridge bearings'
Wat voor headset moet ik aanschaffen (of gedeeltelijk)?
Alvast bedankt
-
- vinnycorleone
-
- vinnycorleone
-
- vinnycorleone
Ok, het product dat ik op hun site vindt, is een FSA headtube reducer. (http://www.fullspeedahead.com/products/ ... be-Reducer)
Maar deze is nergens te krijgen.
Wel kan ik op CRC een volledige reducer headset vinden (http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=25722).
Kan ik hiervan ook alleen het onderste deel gebruiken?
(anderen mogen ook (graag) reageren)
Maar deze is nergens te krijgen.
Wel kan ik op CRC een volledige reducer headset vinden (http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=25722).
Kan ik hiervan ook alleen het onderste deel gebruiken?
(anderen mogen ook (graag) reageren)
die headtube reducer zou ik niet gebruiken.
die headset kan je wel gebruiken.
ja kan dan alleen je onderste cups gebruiken en je bovenste lekker laten zitten.
je zou ook voor deze kunnen kiezen:
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=10125
deze cups zijn volledig geïntegreerd in je headtube (wat je huidige bovenste cup nu als het goed is ook heeft) hierdoor krijg je een lagere inbouw.
ook bij deze headset kan je er voor kiezen om alleen die onderste te gebruiken.
ja kan dan alleen je onderste cups gebruiken en je bovenste lekker laten zitten.
deze cups zijn volledig geïntegreerd in je headtube (wat je huidige bovenste cup nu als het goed is ook heeft) hierdoor krijg je een lagere inbouw.
- vinnycorleone
Bedankt voor de tips!
Ik ga denk ik die Fat Pig bestellen en alleen de onderste cup gebruiken.
De bovenste cup is inderdaad geïntegreerd.
Ik wil een zo lang mogelijke inbouwlengte, dus het klopt toch als ik zeg dat de door jou genoemde 'lagere inbouw' in dit geval niks anders zegt dan dat de onderste kroonplaat van de vork hoger komt te zitten? Er verandert niks aan de geometrie?
Smittie schreef:die headtube reducer zou ik niet gebruiken.
Ik ga denk ik die Fat Pig bestellen en alleen de onderste cup gebruiken.
De bovenste cup is inderdaad geïntegreerd.
Ik wil een zo lang mogelijke inbouwlengte, dus het klopt toch als ik zeg dat de door jou genoemde 'lagere inbouw' in dit geval niks anders zegt dan dat de onderste kroonplaat van de vork hoger komt te zitten? Er verandert niks aan de geometrie?
bij een lagere inbouw (stack height) komt je onderste kroonplaat inderdaad hoger te zitten, dus dichter bij je headtubervinnycorleone schreef: dus het klopt toch als ik zeg dat de door jou genoemde 'lagere inbouw' in dit geval niks anders zegt dan dat de onderste kroonplaat van de vork hoger komt te zitten?
een boxxer met 200mm veerweg heeft een grotere a2c (arch to crown/as tot kroonplaat)vinnycorleone schreef: Er verandert niks aan de geometrie?
dan een 180mm vork.
als je deze dus monteert met een extern headsetcup komt je balhoofd zeg maar verder van je as af te staan.
hij staat dan dus hoger.
geometrie veranderd dan iets.
balhoofdhoek wordt luier en je bottombracket komt iets hoger, en je zwaarte punt dus ook.
door een geïntegreerde headset te monteren wordt je afstand tussen je headset en as kleiner.
de geïntegreerde cup icm met een boxxer zal ongeveer gelijk zijn aan de externe cup met de 180mm vork
op de specialized site staat de status 2 met boxxer ook opgebouwd met een geïntegreerde headset.
- vinnycorleone
bedankt voor je uitleg, dat is een duidelijk verhaal.
Echter heb ik nog steeds het idee dat het een beetje anders is... correct me if I'm wrong:
Ik dacht dat je de positie van de kroonplaten (binnen bepaalde marges) op de stanchions zelf kan bepalen.
Ik wil dus een zo lang mogelijke a2c (door mij verwoord als inbouwlengte). Hiervoor zal ik dus bij de bovenste kroonplaat de minimale marge hanteren (2 mm ruimte op de stanchion boven de kroonplaat als ik me niet vergis).
Daaronder komt dan de headtube. En onder de headtube komt dan óf de externe balhoofdcup en dan de onderste kroonplaat, óf (in het geval van een interne cup) meteen de onderste kroonplaat. Maar zolang de headtube meteen tegen de bovenste kroonplaat geplakt zit, verandert er volgens mij niks aan de geo...
Echter heb ik nog steeds het idee dat het een beetje anders is... correct me if I'm wrong:
Ik dacht dat je de positie van de kroonplaten (binnen bepaalde marges) op de stanchions zelf kan bepalen.
Ik wil dus een zo lang mogelijke a2c (door mij verwoord als inbouwlengte). Hiervoor zal ik dus bij de bovenste kroonplaat de minimale marge hanteren (2 mm ruimte op de stanchion boven de kroonplaat als ik me niet vergis).
Daaronder komt dan de headtube. En onder de headtube komt dan óf de externe balhoofdcup en dan de onderste kroonplaat, óf (in het geval van een interne cup) meteen de onderste kroonplaat. Maar zolang de headtube meteen tegen de bovenste kroonplaat geplakt zit, verandert er volgens mij niks aan de geo...
dit klopt en tussen de keringen en onderste kroonplaten minimaal 205 mmvinnycorleone schreef: Ik dacht dat je de positie van de kroonplaten (binnen bepaalde marges) op de stanchions zelf kan bepalen. bij de bovenste kroonplaat de minimale marge hanteren (2 mm ruimte op de stanchion boven de kroonplaat als ik me niet vergis).
ik snap wat je bedoeld, hoe het precies heet durf ik ook niet te zeggen. de 1 noemt de a2c inbouwhoogte en de onder gebruikt die term inbouwhoogte voor de lengte van de stuurbuis.vinnycorleone schreef: Ik wil dus een zo lang mogelijke a2c (door mij verwoord als inbouwlengte).
Hiervoor zal ik dus bij de bovenste kroonplaat de minimale marge hanteren
Daaronder komt dan de headtube. En onder de headtube komt dan óf de externe balhoofdcup en dan de onderste kroonplaat, óf (in het geval van een interne cup) meteen de onderste kroonplaat.
dit snap ik niet helemaal.vinnycorleone schreef: Ik wil dus een zo lang mogelijke a2c (door mij verwoord als inbouwlengte).
Maar zolang de headtube meteen tegen de bovenste kroonplaat geplakt zit, verandert er volgens mij niks aan de geo...
als jij je bovenste plaat direct boven je headset monteert en je stanchions maar 2 mm aan de bovenkant laat uitsteken zal je a2c veeel grotere worden dat van je huidige vork.
hierdoor veranderd je geo dus zeker weten
ik snap dus niet waarom jij een grote inbouw/a2c wilt.

toen ik met een boxxer reed had ik ook een geïntegreerde headset en dan tussen de keringen en de onderste plaat 205mm voor een zo laag mogelijke inbouw.
- vinnycorleone
Ik was inderdaad niet helemaal duidelijk.
Dat de geo verandert ten opzichte van mijn huidige vork is me duidelijk. Dat wil ik ook.
Ik doelde op de verandering tussen interne of externe cup.
de status heeft een balhoofdhoek van 64,5 gr. Deze mag van mij wel wat lager. Daarnaast ben ik zelf erg lang en lijkt mij een hogere voorkant prettig.
Waarom wilde jij een zo laag mogelijke inbouw?
Dat de geo verandert ten opzichte van mijn huidige vork is me duidelijk. Dat wil ik ook.
Ik doelde op de verandering tussen interne of externe cup.
de status heeft een balhoofdhoek van 64,5 gr. Deze mag van mij wel wat lager. Daarnaast ben ik zelf erg lang en lijkt mij een hogere voorkant prettig.
door een hoge voorkant wordt je reach (framebereik) kleiner omdat de horizontale afstand tussen je handen en je voeten kleiner wordt.vinnycorleone schreef: de status heeft een balhoofdhoek van 64,5 gr. Deze mag van mij wel wat lager. Daarnaast ben ik zelf erg lang en lijkt mij een hogere voorkant prettig.
nu zal dit geen extreem verschil zijn maar toch wel iets.
zelf vind ik een hoge voorkant is lomper en minder strak rijden, ook is je vork iets stijver als je stanchion verder in je kronen zitten (lager ingebouwd)
het zijn allemaal kleine dingetjes maar ik vindt dat persoonlijk lekkerder rijden.
- vinnycorleone
Heb toch voor de FSA orbit gekozen. Vind het wel mooier, zo'n geïntegreerde en dat 'reach-verhaal' snap ik ook.
Heb de onderste kroon van de vork op z'n plek gelaten. Na inbouw ben ik erachter gekomen dat de A2C bij mijn boxxer korter is dan bij de 170mm X-fusion die er in zat... maar goed, we gaan wel zien hoe het rijdt.

Tussen de bovenste kroon en het balhoofd moest een spacer (anders liep de kroonplaat aan tegen de brede stuurbuis). Hier heb ik een 10mm tussen gedaan, om toch nog een wat hoger stuur te hebben (icm m'n 38mm rise).
Heb ook nog 20mm stuurbuis overgelaten boven de kroon, zo kan ik nog wat spelen met de ruimte.
dual crowns met een flatbar en geen rise in de stem vind ik er stoerder uitzien dan wat ik er nu van heb gemaakt, maar ik denk dat het een goede oplossing is voor mijn lichaamslengte.
Heb de onderste kroon van de vork op z'n plek gelaten. Na inbouw ben ik erachter gekomen dat de A2C bij mijn boxxer korter is dan bij de 170mm X-fusion die er in zat... maar goed, we gaan wel zien hoe het rijdt.

Tussen de bovenste kroon en het balhoofd moest een spacer (anders liep de kroonplaat aan tegen de brede stuurbuis). Hier heb ik een 10mm tussen gedaan, om toch nog een wat hoger stuur te hebben (icm m'n 38mm rise).
Heb ook nog 20mm stuurbuis overgelaten boven de kroon, zo kan ik nog wat spelen met de ruimte.
dual crowns met een flatbar en geen rise in de stem vind ik er stoerder uitzien dan wat ik er nu van heb gemaakt, maar ik denk dat het een goede oplossing is voor mijn lichaamslengte.