Fietsdrager zonder trekhaak

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
davebrl26
Fietsdrager zonder trekhaak

Bericht door davebrl26 » do okt 20, 2011 1:03 pm

Weet iemand hier meer over te vertellen?

Vind alleen een bericht van 2004 op de forums..

Is dit tegenwoordig mogelijk, en betrouwbaar? Niet dat je fiets op de A15 rond stuitert..

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » do okt 20, 2011 1:53 pm

Thule ClipOn --> beste wat er is :arms:
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

Thomas_mtb

drager

Bericht door Thomas_mtb » do okt 20, 2011 2:06 pm

En als die niet op je auto past, kan je altijd de Thule Freeway 968 nemen...heb hem ook: eerst was ik bang dat hij niet stabiel genoeg was, maar 2 DH fietsen kan stabiel en goed worden meegenomen! (deze werkt met spanbanden, pas dus echt op elke auto, zelfs sedan!)

davebrl26

Bericht door davebrl26 » do okt 20, 2011 2:35 pm

en een Ford KA :oops: hahahaha

davebrl26

Bericht door davebrl26 » do okt 20, 2011 2:41 pm

Heb het al gevonden, kan gewoon op een ford Ka :D
120 Euro's, goed betaalbaar!

bedankt voor de hulp.

vinay

Bericht door vinay » zo nov 20, 2011 12:50 pm

Voor als iemand deze topic nog doorleest voor tips, niemand heeft het hier over dakdragers. Ik zocht ook een oplossing. M'n hardtail krijg ik nog wel in m'n auto (met verwijderde wielen en zadelpen), maar zolang ik de vork en pedalen van m'n fully laat zitten krijg ik deze er met geen mogelijkheid in.

Ik heb een Peugeot 107 en mag (net als een Citroen C1 en Toyota Aygo) niks trekken. Je kunt wel een trekhaak laten monteren voor een fietsendrager, maar da's dan wel een dure grap als je die haak ook echt alleen maar daarvoor mag gebruiken. Deze auto's hebben ook een volledig glazen achterruit. Bij de meeste hatchbacks of een doorsnee stationwagon trekt zo'n clip-on in lijn met het plaatmateriaal. Bij mijn auto zou deze de achterklep uit het vlak trekken en dat kan natuurlijk niet. De enige optie dan is zo'n drager op het dak. Vandaag heb ik zoiets voor het eerst gebruikt en het bevalt me prima. Als je meerdere fietsen mee wilt nemen dan is het misschien duurder dan de andere soorten, maar daar staat tegenover dat het wel weer modulair is. Je neemt zoveel dragers mee als je nodig hebt (tot je max daklast natuurlijk, bij mij 50kg maar bij veel mensen hoger) en op de dwarsbuizen kan je ook andere dragers (dakzak/koffer, rek, kanodrager...). Pas als je langzamer rijdt, als je bijna thuis bent druipt de modder ook langs je voorruit naar beneden.

Een paar edities van Dirtmag (Brits fietsblaadje) geleden schreef Ed nog een review van de meest fancy uitvoering van Thule. Die is mooi, maar ik heb de eenvoudigste uitvoering van ze (FreeRide 532 voor 70 euro) en voor mij werkt dat prima. Andere merken hebben ook modellen die nog veel goedkoper zijn, maar zelfs ik vertrouw dat niet.

De weerstand van de fiets is natuurlijk wel groter op het dak dan achter de auto, maar het verbruik blijft vast wel lager dan dat van een auto waar de fiets wel in past :). Volgens de handleiding mag je niet harder dan 130km/h rijden met dakdrager. Als je een auto hebt die zo hard kan, moet je daar even rekening mee houden. Op (Duitse) snelwegen die naar beneden gaan geldt dit natuurlijk ook voor mij.

Oh ja, parkeren in krappe plekjes is makkelijker met een auto met dakdrager dan met achterdrager. En eenmaal verwijderd zit je met lange smalle dingen (fietsdrager en dakdrager) die minder bergruimte nodig hebben dan de andere dragers.

Dit is geen reclame hoor, hopelijk heeft iemand er iets aan!

Thomas_mtb

Bericht door Thomas_mtb » zo nov 20, 2011 1:28 pm

Ja, is leuk en aardig, maar dan moet je wel dakrails hebben :D

Ik denk dat voor elke auto een handig systeem te vinden is...die freeway is bij mij ideaal, alleen als je de bike echt stevig wil vastzetten is de beste optie om 1 houder op t frame en 2 op de vork vast te zetten (in geval van bijv. DH bikes), hetgeen resulteert in maximaal 2 fietsen.

BTW! Als je wel een dakdrager op elke auto kan zetten hoor ik het graag, dat zou meer fietsen betekenen :)

vinay

Bericht door vinay » zo nov 20, 2011 7:25 pm

Als je dakrails hebt, kun je zo'n dwarsbalk inderdaad het makkelijkst bevestigen, maar anders kan het ook wel hoor. Die dakrails zie je gewoonlijk juist bij auto's die ruim genoeg zijn om een fiets in te stoppen en een aanhanger te trekken met trekhaak, dus daar schiet je met je kleine auto juist niks mee op ;). Van de zomer deden we 'n vijfweekse roadtrip Oost-Europa en daarvoor hebben we een dakzak meegenomen (lichter dan een harde dakkoffer) op de dragers van Mont Blanc. Ook 'n Zweeds merk, net als Thule. Deze balken heb ik dus al behoorlijk gebruikt, alleen de fietsdrager is nieuw voor mij.

De eindstukken worden specifiek besteld voor je auto, de balken zelf zijn standaard profielen. Je dealer (Halfords in ons geval) zoekt dit voor je uit. De eindstukken steunen met rubbers op het dak en grijpen om het deurkozijn heen, maar komen niet bij de deurrubbers. Ik verwacht dat de Mont Blanc montagekit voor de meeste auto's hetzelfde werkt, maar uiteraard net iets verschillende vormen van de rubbers en grijpplaatjes. Ik weet niet hoe dit zou moeten werken als je een driedeurs auto hebt, maar ze hebben ook daar wel een oplossing voor. Ik kan me alleen niet voorstellen dat dit gaat werken op een auto met een korte cabine (pick-up), zonder (Bassie en Adriaan buggy) of met flexibel dak (cabrio of Smart). Laatst werd ik ook haast getackled door een auto van Google. Daar zat zo'n enorme mast op, daar kan ook vast geen fietsje naast.

Zoals gezegd, Ed H was wel tevreden over de Thule drager in z'n review in Dirt. Hij gebruikt 'm inderdaad voor downhillfietsen en de uitvoering die hij gebruikt kan ook dikkere onderbuizen aan, tot 100mm. Sommige specifieke (ouderwetsere) downhillfietsen of triathlonfietsen hebben inderdaad enorme onderbuizen die hier niet in gaan passen.

Plaats reactie