Nieuwe / extra wielset
Moderator:Beheerders
Ik zit al een tijdje te denken om een 2e wielset aan te schaffen. Momenteel heb ik redelijk simpele / zware en relatief goedkope wielen:
Shimano XT naven, Sapim race spaken, DT messing nippels en Mavic XM321 disc velgen.
Oerdegelijk, maar wel zwaar. Nu wil ik ook wel eens experimenteren met tubeless banden en/of latex. Daarom lijkt een setje Crankbrothers Cobalt XC wielen me wel gaaf. Persoonlijk vind ik ze erg mooi om te zien. De velg is perfect voor tubeless gebruik en ze zijn stukken lichter dan m'n huidige wielen.
Het andere alternatief is dat ik een setje Hope Hoops of iets van ZTR Olypmic / Crest met Hope naven laat spaken. Maar momenteel zijn de Cobalts erg aantrekkelijk, ik vond ze hier voor 456 euro:
Chainreaction
Echter heb ik nogal wat slechte verhalen gelezen over de achternaaf van deze set. Zodoende vroeg ik me af of iemand praktijk ervaring heeft met deze wielen?
Shimano XT naven, Sapim race spaken, DT messing nippels en Mavic XM321 disc velgen.
Oerdegelijk, maar wel zwaar. Nu wil ik ook wel eens experimenteren met tubeless banden en/of latex. Daarom lijkt een setje Crankbrothers Cobalt XC wielen me wel gaaf. Persoonlijk vind ik ze erg mooi om te zien. De velg is perfect voor tubeless gebruik en ze zijn stukken lichter dan m'n huidige wielen.
Het andere alternatief is dat ik een setje Hope Hoops of iets van ZTR Olypmic / Crest met Hope naven laat spaken. Maar momenteel zijn de Cobalts erg aantrekkelijk, ik vond ze hier voor 456 euro:
Chainreaction
Echter heb ik nogal wat slechte verhalen gelezen over de achternaaf van deze set. Zodoende vroeg ik me af of iemand praktijk ervaring heeft met deze wielen?
Misschien deze eens bekijken?
http://superstar.tibolts.co.uk/product_ ... cts_id=427
http://superstar.tibolts.co.uk/product_ ... cts_id=427
Ik zal het korte termijn verslag volgende week brengen.
Enige probleem dat je hebt met 2 wielsets met verschillende naven is dat je telkens de remklauwen en de achterderrie moet bijstellen voor optimale prestaties. Als je een 2de set koopt met identieke naven en gewoon lichtere velgen, heb je geen probleem. Ik heb nog een set te koop met xt naven dat voor 150 weg mag
.

De crest velgen op zich zijn perfekt en hopes zijn ok, enkel voor langere prestatiegerichtte xc tochten(koerswerk), bollen de hopes minder dan bv. dt240's en dergelijke.
Maar daar hangt ook direkt een ander prijskaartje aan vast.
Enige probleem dat je hebt met 2 wielsets met verschillende naven is dat je telkens de remklauwen en de achterderrie moet bijstellen voor optimale prestaties. Als je een 2de set koopt met identieke naven en gewoon lichtere velgen, heb je geen probleem. Ik heb nog een set te koop met xt naven dat voor 150 weg mag


De crest velgen op zich zijn perfekt en hopes zijn ok, enkel voor langere prestatiegerichtte xc tochten(koerswerk), bollen de hopes minder dan bv. dt240's en dergelijke.
Maar daar hangt ook direkt een ander prijskaartje aan vast.
Bedankt voor het aanbod, maar ik heb momenteel al XT naven. En wil dus iets anders (lichter voornamelijk). Wat bedoel je met bollen?
Maar we gaan een beetje aan m'n originele vraag voorbij, laat ik het zo zeggen:
Zal ik een setje hope hoops (pro 3 naaf met ZTR Crest) voor 440 euro kopen
of een set crankbrothers cobalt xc voor 456 euro. Ze zitten qa prijs erg dicht bij elkaar. Echter lees ik dan dat er problemen waren met de freewheel van de crankbrothers. Maarja, de looks en de prijs maken het toch wel erg interessant.
Zo lees ik ook veel problemen over de pedalen dat die zo slecht zouden zijn, maar ik rij al enkele jaren met eggbeaters en nog nooit iets mee gehad, lopen nog als nieuw.
Maar we gaan een beetje aan m'n originele vraag voorbij, laat ik het zo zeggen:
Zal ik een setje hope hoops (pro 3 naaf met ZTR Crest) voor 440 euro kopen
of een set crankbrothers cobalt xc voor 456 euro. Ze zitten qa prijs erg dicht bij elkaar. Echter lees ik dan dat er problemen waren met de freewheel van de crankbrothers. Maarja, de looks en de prijs maken het toch wel erg interessant.
Zo lees ik ook veel problemen over de pedalen dat die zo slecht zouden zijn, maar ik rij al enkele jaren met eggbeaters en nog nooit iets mee gehad, lopen nog als nieuw.
De CB's hebben (of hadden) inderdaad problemen met de freewheels. Er schijnt voor dit jaar enkele dingen veranderd te zijn(wat weet ik niet en of het werkt ook niet) maar spare parts zijn nog steeds lastig. Chain dee er vorig jaar niet aan, had ze een mail gestuurd want zat ook naar zo'n setje te kijken. Als er inderdaad veranderingen voor het 2011 model zijn gemaakt kan die mooie prijs dus de 2010 versie zijn.
Ben uiteindelijk voor 240s naven gegaan met 36t ratched mod. Awesome.
Ben uiteindelijk voor 240s naven gegaan met 36t ratched mod. Awesome.
Deze beestjes erin schroeven
http://www.bike-components.de/products/ ... aben-.html
Ze zijn nog in soort van try-out stage, er zijn aardig wat problemen mee geweest met tandjes die niet goed in elkaar vielen en dus na een tijdje doorschieten. Rij er nu al een paar maanden mee in m'n xc bike zonder enig probleem. Er schijnt volgens een draadje op mtbr dat er een bepaalde serie is die minder goede toleranties hebben, maar die serie was van vorig jaar.
http://www.bike-components.de/products/ ... aben-.html
Ze zijn nog in soort van try-out stage, er zijn aardig wat problemen mee geweest met tandjes die niet goed in elkaar vielen en dus na een tijdje doorschieten. Rij er nu al een paar maanden mee in m'n xc bike zonder enig probleem. Er schijnt volgens een draadje op mtbr dat er een bepaalde serie is die minder goede toleranties hebben, maar die serie was van vorig jaar.
Elke naaf heeft wrijving en bij de hope's ligt die hoger dan bij de 240's, daarom lijkt het alsof de 240's beter bollen dan de hope's. Ligt gewoon aan de lagers, afdichtingen en inwendige toleranties.
Ze zijn daarom niet minder goed...ligt eraan wat je het belangrijkst vindt. Goede afdichtingen en iets minder onderhoud of gewoon weinig weerstand en super smooth bollend wiel.
Ze zijn daarom niet minder goed...ligt eraan wat je het belangrijkst vindt. Goede afdichtingen en iets minder onderhoud of gewoon weinig weerstand en super smooth bollend wiel.
Persoonlijk denk ik dat die wrijving in de naaf verwaarloosbaar is, daar ga ik niet naar kijken.
Wat betreft de Crankbrothers wielset, ik heb zojuist van CRC een mailtje ontvangen met door hun gemaakte foto's van de wielen de ze op voorraad hebben. Ik had gevraagd hoe de wielen eruit zien, want de kleuromschrijving is niet geheel duidelijk.
Ik heb ze meteen maar teruggemailed hoe dat nou zit met die freewheels, ben toch wel benieuwd.
Het zal waarschijnlijk een setje Cobalts of een Hope Hoops set worden, ik wacht nog even af wat CRC te vertellen heeft. Ook ga ik zo crankbrothers zelf mailen, ik wil graag weten wat er aan het freewheel veranderd is en hoe je kan zien of je de nieuwe versie hebt (ben benieuwd!)
Heeft iemand trouwens een idee wie de NL verdeler is van crankbrothers ivm. service/spareparts? Misschien dat ik daar ook nog even kan informeren.
Wat betreft de Crankbrothers wielset, ik heb zojuist van CRC een mailtje ontvangen met door hun gemaakte foto's van de wielen de ze op voorraad hebben. Ik had gevraagd hoe de wielen eruit zien, want de kleuromschrijving is niet geheel duidelijk.
Ik heb ze meteen maar teruggemailed hoe dat nou zit met die freewheels, ben toch wel benieuwd.
Het zal waarschijnlijk een setje Cobalts of een Hope Hoops set worden, ik wacht nog even af wat CRC te vertellen heeft. Ook ga ik zo crankbrothers zelf mailen, ik wil graag weten wat er aan het freewheel veranderd is en hoe je kan zien of je de nieuwe versie hebt (ben benieuwd!)
Heeft iemand trouwens een idee wie de NL verdeler is van crankbrothers ivm. service/spareparts? Misschien dat ik daar ook nog even kan informeren.
Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Echter blijf ik m'n huidige wielset houden en zal dat ook m'n heavy duty / modder / sneeuw wielset worden.
Het is dus niet zo dat als ik problemen met een wiel mocht krijgen dat ik niet meer kan rijden.
Natuurlijk is voorkomen altijd beter dan genezen. Een set hoops kan ik hier om de hoek laten servicen en die hope naaf kan ik zelf servicen als het nodig is.
Dat zal met die CB's zeler een stuk lastiger zijn, dat realiseer ik me zeker.
Het is dus niet zo dat als ik problemen met een wiel mocht krijgen dat ik niet meer kan rijden.
Natuurlijk is voorkomen altijd beter dan genezen. Een set hoops kan ik hier om de hoek laten servicen en die hope naaf kan ik zelf servicen als het nodig is.
Dat zal met die CB's zeler een stuk lastiger zijn, dat realiseer ik me zeker.