Lichtere wielen

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
retep52
Lichtere wielen

Bericht door retep52 » di apr 26, 2011 8:03 am

Ik rij sinds vorig jaar september met veel plezier op m'n SJ 29 HT, maar denk er over te investeren in lichtere wielen (geloof dat m'n huidige wielen rond de 1850 gram wegen)... Zijn er mensen die ervaring hebben met/iets kunnen zeggen over het effect van lichtere wielen? Krijg ik een compleet andere fiets terug? Snap best dat je, ook met lichte wielen, gewoon moet blijven trappen, maar kan me niet zo'n goede voorstelling maken wat lichte wielen nou voor effect hebben...

Tenks!

Peet
Gewoon knallen!

marten

Re: Lichtere wielen

Bericht door marten » di apr 26, 2011 8:25 am

retep52 schreef:Ik rij sinds vorig jaar september met veel plezier op m'n SJ 29 HT, maar denk er over te investeren in lichtere wielen (geloof dat m'n huidige wielen rond de 1850 gram wegen)... Zijn er mensen die ervaring hebben met/iets kunnen zeggen over het effect van lichtere wielen? Krijg ik een compleet andere fiets terug? Snap best dat je, ook met lichte wielen, gewoon moet blijven trappen, maar kan me niet zo'n goede voorstelling maken wat lichte wielen nou voor effect hebben...

Tenks!

Peet
Heb je je banden al op gewicht geoptimaliseerd, daar valt meer te halen
/Marten

retep52

Bericht door retep52 » di apr 26, 2011 8:39 am

@marten: Is nog niet gebeurd (rij nu op standaard S-Works Fast Trak LK 29x2.0" banden met innertubes Ultralight presta valve), is daar nog zoveel op te halen? De banden voldoen op zich wel ontzettend goed qua grip en allround gebruik... Maar als er misschien 200 gr. te winnen is per wiel hou ik me van harte aanbevolen!
Gewoon knallen!

Lars TB

Bericht door Lars TB » di apr 26, 2011 5:37 pm

100 gram per wiel ga je al voelen. Je lijkt sneller te accelereren en je lijkt je snelheid makkelijker vol te kunnen houden, je fiets wordt er iets speelser van.

En ik schrijf dus 'lijkt', want in de praktijk zal je op je favoriete rondje niet heel veel sneller op worden. Op papier zouden in Nederland zwaardere wielen wel eens sneller kunnen zijn omdat je hier veel minder met tempo wisselingen en klimmen zit en zwaardere wielen door het vliegwiel effect beter door blijven rollen!

Maar goed, in de praktijk voel je lichtere wielen meteen, of je nu sneller bent of niet, het voelt in ieder geval beter aan.

Maar let op, té lichte wielen zijn ook slap en zeker in bochten kan dat je snelheid kosten, dus houd ook rekening met je eigen gewicht.

En als je vaker in het buitenland rijdt en dan om die reden juist voor bredere banden kiest (comfort, tractie), dan heb je ook bredere velgen nodig. En die zijn weer zwaarder... .

Zoals hiervoor al geschreven maken banden een groot verschil. Misschien niet zozeer in gewicht, maar ook rolweerstand is een grote factor en Specialized banden staan wat dat betreft niet super aangeschreven... .

retep52

Bericht door retep52 » wo apr 27, 2011 7:37 am

Bedankt voor de bijdragen zover! Denk dat ik om te beginnen toch maar eens een setje FF eronder doet... Is wel geen band voor in het ruigere terrein, maar kan dan voor mezelf wel zien wat dat gewicht nu voor effect heeft... Ben er achter dat veel lichter dan 500 gr. voor een beetje band niet meevalt en dat ik met m'n 86 kg net over de grens zit van een behoorlijk aanbod lichtere velgen... Zit dan toch al weer gauw op 1800 - 2000 gram, tenzij ik er veel meer voor wil uitgeven...
Gewoon knallen!

Plaats reactie