Banden banden en nog eens banden

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

amigo
Banden banden en nog eens banden

Bericht door amigo » di sep 14, 2010 7:45 pm

Ik ben eigenlijk erg beniewd naar de ervaringen met banden .
Wat men echt een top band vind en wat absoluut niet
Combinaties met banden voor achter etc.

Ik ben zelf altijd met banden in de weer om te kijken wat prettig rijdt en wat niet.

Wat ik zelf belangrijk vind is lage rolweerstand (wie niet) en dat de voorband niet gaat glijden in bochten bij hoge snelheid .
Een racing ralph glijd bij mij in de bocht !!

Timmos

Bericht door Timmos » di sep 14, 2010 7:59 pm

downhill 4cross xc??

fucalot

Bericht door fucalot » di sep 14, 2010 9:14 pm

Mijn racing ralphs(29 inch) glijden ook ellendig hard bij een vochtige ondergrond. Naar het schijnt zou een rocket ron vooraan veel oplossen.
Na mijn face plant dit weekend, ben ik ook aan het kijken voor iets anders. Nog nooit zo snel onderuit gegaan in een eigenlijk heel flauwe bocht.
Nobby nics zouden snel vollopen met modder?

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » wo sep 15, 2010 6:24 am

Dat iedereen ook met die Schwalbes wil rijden :? .
Vindt werkelijk geen èèn band van hun alles in huis hebben.
Bovendien is er bijna niet èèn mooi rond in vergelijking met de andere merken.
De Rocket Ron zie je slijten en is al lek als je over een potlood heen rijd.
De rest is hierboven al beschreven......ik sluit me daar trouwens volledig bij aan(wel de 26'' varianten,weinig 29''ervaring hierzo)

Zelf rijdt ik graag met de Mountain King 2.4/2.2 Supersonic combi.
Gemonteerd op NoTube velgen.Lekrijden is dus verleden tijd.
Slijtage aan de achterzijde is wel minder bij deze band.

Hele goede ervaring met WTB EXIwolf.Zowel wat grip/levensduur betreft.
Datzelfde geldt ook voor de Geax Saguaro in High Performance uitvoering....prima bandje!De TNT is daarentegen weer erg zwaar en laat zich lastig monteren.
Maar daar hebben weer meerdere ust bandjes last van.
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

Giant Anthem 3
Contacteer:

banden

Bericht door Giant Anthem 3 » wo sep 15, 2010 9:14 am

Ik rijd nu sinds een paar weken met Racekings 2.2 Supersonic. Heerlijke banden. Licht, weinig rolweerstand en erg veel grip. Ik moet wel zeggen dat ik meteen de eerste rit een lekke band en daarna nog 2. Dat is wel minder, maar ik rij dan ook nog met gewone binnenbanden.
Giant XTC Advanced
Cube 29 AMS Race

cyberhawk
Contacteer:

Re: banden

Bericht door cyberhawk » wo sep 15, 2010 11:20 am

Giant Anthem 3 schreef:Ik rijd nu sinds een paar weken met Racekings 2.2 Supersonic. Heerlijke banden. Licht, weinig rolweerstand en erg veel grip. Ik moet wel zeggen dat ik meteen de eerste rit een lekke band en daarna nog 2. Dat is wel minder, maar ik rij dan ook nog met gewone binnenbanden.
? dat je met binnen banden rijd maakt geen donder uit..

tenzij ze zo dun zijn als een boterham zakje ?

lage banden spanning ? of een hele smalle velg.. ?

moet wel zegge dat de productie lijn van conti heel dun is geworden qua karkas ..
ik heb ook een race king liggen maar "durf" er bijna niet mee te rijden ..

illuminatastigmata
Contacteer:

Re: banden

Bericht door illuminatastigmata » wo sep 15, 2010 11:46 am

cyberhawk schreef: dat je met binnen banden rijd maakt geen donder uit..

Dan probeer maar eens tubeless met latex op een NoTube velg.....Zelfs een Rocket Ronnie wordt hufterproof!
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » wo sep 15, 2010 11:50 am

ik ben niet zo'n weight weenie met banden (alleen met trial)

ik heb nu met enig risico single ply maxxis aangeschaft.. verder dan dat ga ik niet ;)

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » wo sep 15, 2010 12:29 pm

fucalot schreef:Mijn racing ralphs(29 inch) glijden ook ellendig hard bij een vochtige ondergrond. Naar het schijnt zou een rocket ron vooraan veel oplossen.
Na mijn face plant dit weekend, ben ik ook aan het kijken voor iets anders. Nog nooit zo snel onderuit gegaan in een eigenlijk heel flauwe bocht.
Nobby nics zouden snel vollopen met modder?
Ik rij 29er ook 2.25 RaRa's voor/achter, in Wales gebleken een zeer goede band op rotsachtige ondergrond te zijn. In NL heb ik op de bosgrond in Norg ook ruim voldoende grip. Pas als het modderig is leg ik een MountainKing voorop, supergrip!!! Ben er niet zo'n voorstander van om een MK achterop te leggen ivm erg hoge rolweerstand.
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

fucalot

Bericht door fucalot » wo sep 15, 2010 1:30 pm

Ik ben ook supertevreden met m'n RaRa's, maar in de modder heb ik dikke problemen. M'n 3 laatste ritten ware nu net in de blubber en de bochtsnelheid moest dus drastisch naar beneden, jammer. Houd wel van wat driftwerk, maar ga niet zo graag tegen de grond. Toch maar eens een rocket ron proberen. Voorste banden slijten zoiezo minder dan achter.

amigo

Bericht door amigo » wo sep 15, 2010 7:26 pm

Ik hou ook wel van een beetje glibberen en glijden , maar niet met mn voorwiel!!

Onlangs ook Vredestein banden mogen testen.
de Tigerclaw Achter en de Black panther voor in de maat 2.4 .
Goeie grip achter lage rol weerstand alleen de Black Panther voor .Die voel je tegenwerken Iets te veel rolweerstand.

Ik heb ook nog een set Intense banden liggen voor , de herfst en de winter.
System 2 /2.0 Goede banden met lage rolweerstand . Alleen ben je nergens in Modder of Mul zand

Ook nog een tijdje met Furious fred (achter ) en Racing Ralph (voor) gereden.
Op zich een goede combinatie met lage rolweerstand . alleen kan de racing ralph mijn bochten werk niet bijhouden met als gevolg dat mn voorwiel in eens kan weg glijden en ik bodemonderzoek kan doen ....

Om nog even de vraag te beantwoorden , voor welke richting de banden worden gebruikt. bij mijvoornamelijk xc en enduro en heel soms 4x Het is wel altijd mijn bedoeling om afdalinge zo hard mogelijk te nemen ...

Sven

Bericht door Sven » do sep 16, 2010 9:37 am

Zelf heb ik nu de mountainkings van Continental toch al ruime tijd erop liggen, met volle tevredenheid. Ben eigenlijk erg benieuwd naar zijn opvolger, de X-King, die tot 2.4 te krijgen is...

mateis

Bericht door mateis » do sep 16, 2010 10:24 am

Zijn eigenlijke opvolger heet Mountainking II, natuurlijk. ;)

En die ziet er wmb veelbelovender uit dan de MK I, die iig in de supersonic uitvoering, imho niet zo super was als ie geacht werd te zijn. Naar de CrossKing ben ik ook benieuwd!

En het zgn RaceSport karkas is ook een heel goed idee: 10g. meer rubber per wang tov de supersonic geeft een net iets minder sneegevoelige band die beter luchtdicht te maken is met latex.

Je kan Conti en Schwalbe wel leuk spiegelen qua geïntendeerd gebruiksdoel, trouwens:
RK - RaRa
XK (of de ouwe SK) - RoRo
MK II - NoNi

Sven

Bericht door Sven » do sep 16, 2010 12:31 pm

Hee Mateis, dank je wel voor deze uiteenzetting!
Dit scheelt mij een hoop uitzoekwerk, dan wordt het de XK, mits de prijs goed is ;)

mateis

Bericht door mateis » do sep 16, 2010 12:57 pm

Geen dank. Op http://www.conti-online.com/generator/w ... tb_de.html staat alle info gewoon op een rijtje.

Jeff Kerkove geeft bovendien goede eerste info over de XKing qua breedte enz (zie ook de comments): 2.2 XK ~ 2.2 MK 1; 2.4 XK ~ 2.2 RK; de MK 2.4 lijkt qua karkas behoorlijk op de RK 2.2, maar de noppen komen verder naar buiten.

Anyhow: die XK RaceSport wordt voor mij de nieuwe allround-tot-de-Alpen band voor niet helemaal droge omstandigheden (dan RK, superband); die MK II Protection is een mooie vervanger voor mijn alouwe (maar erg goede) Alberts voor in de Alpen/speeltuin. :)

mateis

Bericht door mateis » do sep 16, 2010 1:00 pm

Voor het geval ik mezelf teveel neerzet als Conti-fanboy: Michelin maakte ook erg goede banden (niet zo onder de indruk van hun nieuwste lijn) met de Comp S, XCR Dry II en XCR Mud.

JS

Bericht door JS » do sep 16, 2010 8:33 pm

Mijn ervaring met de roro rara mk belevenissen:
De huidige RaRa doet het beduidend beter dan zijn voorganger als voorband (met de oude ging je op vochtige ondergrond al op je bek als je naar een bocht keek), maar toch heb ik veel liever de RoRo vooraan. Nog geen problemen met overmatig lekrijden gehad, een voorspelbare band (wbt wegglijden) in bochten en lost goed.
Een MK ss vooraan vind ik niet lekker, op hardere natte ondergrond glijdt ie te snel ineens weg. Een NoNi vooraan vind ik in die omstandigheden veel prettiger. Met een RaRa achteraan kom je bijna overal, alleen met veel modder wil die wel doorslippen. Met een MK achteraan kom je zeker overal, supergrip. Loopt misschien wat zwaarder, maar dat kan ook liggen aan de relatief zware fiets waaar die nu op zit die op zit.

NB. alle banden in 2.2 (conti MK) of 2.25 (swalbe RaRa, RoRo, NoNi). De 2.1 swalbes komen er bij mij niet meer op; ‘luchtdruk/comfort-technisch’ nul voordeel tov de 2.25 en als er een rolweerstandverschil zou zijn, dan merk ik er niets van.

amigo

Bericht door amigo » di sep 21, 2010 9:43 pm

Welke banden zijn jullie nou echt slecht bevallen ?
Ik ben zon 10 jaar geleden met specialized banden gaan rijden . die waren toen echt goed . maar dat is langzaam wel minder geworden

Ook mischien wel door de komst van veel betere merken zoals schwalbe en Vredestein.

Mijn laatste 2 specialized fietsen waren met banden afgemonteerd met behoorlijk wat rolweerstand.
Daarna nog eens een losse set specialized banden gekocht , en dat was achteraf ook een miskoop.....

de G U R U
Contacteer:

Bericht door de G U R U » wo sep 22, 2010 12:14 pm

amigo schreef:Welke banden zijn jullie nou echt slecht bevallen ?
Ik ben zon 10 jaar geleden met specialized banden gaan rijden . die waren toen echt goed . maar dat is langzaam wel minder geworden

Ook mischien wel door de komst van veel betere merken zoals schwalbe en Vredestein.

Mijn laatste 2 specialized fietsen waren met banden afgemonteerd met behoorlijk wat rolweerstand.
Daarna nog eens een losse set specialized banden gekocht , en dat was achteraf ook een miskoop.....
schwalbes blijf ik als voorband onvoorspelbaar vinden, vooral racing ralphs en furious freds hebben bij mij de neiging in een keer alle grip te verliezen als ik ver leun;

racekings vind ik wat dat betreft fijner en DMR moto diggers blijven voor mij de beste voorband qua grip maar die vind ik veel te groot en zwaar..
"Jij zult zeker ook niet weten goed nederlands te kennen? ,,

B-DIRT FOR PRESIDENT 2010
Topic: nee kids gaan niet naar die ka judas oma.

[HEAD]MarxNL
Contacteer:

Bericht door [HEAD]MarxNL » do sep 23, 2010 7:14 am

Pas geleden een setje maxxis medusa's aangeschaft met het oog op slecht weer/winter.

Ik had geluk dat de dag nadat ze gemonteerd waren er mega veel regen en bagger in Amerongen was, dus kon ik ze mooi uittesten.

Resultaat.....Gelijk eraf getrokken! wat een pokke banden. Mega grip in de bagger, wat natuurlijk heel goed is, maar de rolweerstand is zo groot dat je na 45 km het gevoel hebt er 100 gereden te hebben.

ze zijn te koop voor weinig: Maxxis medusa 2.1 UST 45 km mee gereden.

fucalot

Bericht door fucalot » do sep 23, 2010 11:47 am

Rocket Rons zijn net aangekomen. Als het modderig wordt zondag, zullen ze snel gemonteerd en afgewogen worden tegenover de racing ralphs. Heb met die laatste net nog 70km gereden en bollen doen ze toch als de beste. Maar als ik modder zie in de bocht, voel ik me toch heeeeeeeel onzeker op die dingen.

Trekrules

Bericht door Trekrules » do sep 23, 2010 12:02 pm

Zijn er al mensen hier die met de Schwalbe Dirty Dans 2.25'' hebben gereden?.

fucalot

Bericht door fucalot » zo sep 26, 2010 12:30 pm

Rocket Rons ROCK!! Het kan tussen m'n oren zitten, maar aanzienlijk meer grip en vertrouwen tegenover de Ralphkes. Heb de Ron nu enkel vooraan, Ralph achteraan en ik moet zeggen dat die combo me goed bevalt.

WitteReus
Contacteer:

Bericht door WitteReus » vr okt 01, 2010 3:14 pm

IS dit normaal voor een maxxis minion 26x2.35 single ply na één dag downhill in Willingen?;
Afbeelding
Afbeelding
Heb de banden goed hard staan en k rij niet voorzichtig :lol:

Het viel me op na een dag in Willingen gereden te hebben dat de noppen wel heel hard aan het slijten zijn :cry:
Wat wit is kan nog witter.
Vraag het de witte reus!

http://wittereus.pinkbike.com/

divere rules

Bericht door divere rules » vr okt 01, 2010 3:39 pm

is normaal zeker als je nagaat dat de ondergrond rots achtige is
heb wel eens gehad dat noppen gewoon weg waren gesneden van de band :lol:

Plaats reactie