[Eggbeater] verschil in voorspanning?

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Sven
[Eggbeater] verschil in voorspanning?

Bericht door Sven » ma jul 19, 2010 8:03 pm

Mannen van 't goede leven..

Ik heb het luxe-probleem dat ik op m'n roadie én op m'n turner eggbeater-pedalen heb gemonteerd. Ideaal natuurlijk, als je even wilt wisselen zonder cleats, schoenen of pedalen te wisselen.

Nu had ik op de Turner mijn oude vertrouwde pedalen, die ik heb omgeschroefd naar de roadie. Op m'n turner heb ik pedalen geschroefd die ik via i'net had overgenomen.

Probleem: de overgenomen pedalen lijken minder veerspanning te hebben dan de 'oude vertrouwde' pedalen. Natuurlijk is het zeer eenvoudig om de oude pedalen 'huub-huub-barbatruuk' te wisselen, want op m'n turner wil ik het meeste gevoel in de pedalen hebben, maar ook op de roadie komt een stevig eggbeatertje voordelig uit.

Lang verhaal kort: iemand enig idee hoe ik die veren kan aanspannen?
Nérgens te vinden op het internet, en hier wellicht wel...

Thnks in advance!

[HEAD]MarxNL
Contacteer:

Bericht door [HEAD]MarxNL » ma jul 19, 2010 9:12 pm

De veerspanning wordt wel iets minder naar verloop van tijd. Ook bij mij verschillen de 2 setjes van veerspanning.
Welk model heb je eigenlijk? (c/ti etc)

Je kan wel een rebuildkit krijgen, maar daar zitten geen veren bij.
Leuk zo'n filmpje op de homepage van crankbrothers. Ze laten mooi zien hoe je de lagers moet vervangen. Over veren wordt gewoonweg niet gesproken.

Ik ben bang dat het een kwestie wordt van investeren............
:ermm:

Sven

Bericht door Sven » ma jul 19, 2010 9:44 pm

Inderdaad, die films zijn lekker nietszeggend.

Viavia las ik dat het vervangen van je cleats ook een optie is. Gelukkig heb ik nog een setje liggen. Mocht dat niet helpen, dan wordt het inderdaad investeren en heb ik een mooie miskoop aan die 2ehands C's gedaan.

Had ik maar die van jou gekocht ;)

[HEAD]MarxNL
Contacteer:

Bericht door [HEAD]MarxNL » ma jul 19, 2010 9:48 pm

Als je ze nog hebt om te testen hoor ik het graag.
Ze liggen niet in de weg en ik gebruik ze niet.

marten

Re: [Eggbeater] verschil in voorspanning?

Bericht door marten » di jul 20, 2010 6:17 am

Sven schreef:Mannen van 't goede leven..

Ik heb het luxe-probleem dat ik op m'n roadie én op m'n turner eggbeater-pedalen heb gemonteerd. Ideaal natuurlijk, als je even wilt wisselen zonder cleats, schoenen of pedalen te wisselen.

Nu had ik op de Turner mijn oude vertrouwde pedalen, die ik heb omgeschroefd naar de roadie. Op m'n turner heb ik pedalen geschroefd die ik via i'net had overgenomen.

Probleem: de overgenomen pedalen lijken minder veerspanning te hebben dan de 'oude vertrouwde' pedalen. Natuurlijk is het zeer eenvoudig om de oude pedalen 'huub-huub-barbatruuk' te wisselen, want op m'n turner wil ik het meeste gevoel in de pedalen hebben, maar ook op de roadie komt een stevig eggbeatertje voordelig uit.

Lang verhaal kort: iemand enig idee hoe ik die veren kan aanspannen?
Nérgens te vinden op het internet, en hier wellicht wel...

Thnks in advance!
Je kunt de pedalen uit elkaar halen en de veer met tang, bankschroef en geweld weer terug in model buigen
/Marten

Sven

Bericht door Sven » di jul 20, 2010 7:10 am

[HEAD]MarxNL schreef:Als je ze nog hebt om te testen hoor ik het graag.
Ze liggen niet in de weg en ik gebruik ze niet.
Thanks! I will let you know..
marten schreef:
Je kunt de pedalen uit elkaar halen en de veer met tang, bankschroef en geweld weer terug in model buigen
Oef, klinkt rigoureus.. Maar klinkt logisch. Ik ga eerst met de cleats aan de slag.

rolf

Bericht door rolf » di jul 20, 2010 7:35 am

marten schreef: Je kunt de pedalen uit elkaar halen en de veer met tang, bankschroef en geweld weer terug in model buigen
Ik heb het zelfde gehad, de te lage veerspanning. Dus dacht ook de veren "bij te buigen". Tip: Dat werkte dus helemaal niet, pedalen afgeschreven..

Ik vrees dat het of wennen of investeren wordt :|

marten

Bericht door marten » di jul 20, 2010 9:11 am

rolf schreef:
marten schreef: Je kunt de pedalen uit elkaar halen en de veer met tang, bankschroef en geweld weer terug in model buigen
Ik heb het zelfde gehad, de te lage veerspanning. Dus dacht ook de veren "bij te buigen". Tip: Dat werkte dus helemaal niet, pedalen afgeschreven..

Ik vrees dat het of wennen of investeren wordt :|
YMMV :angelnot:
/Marten

Plaats reactie