Welke kooi lengte ?

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
ExOMaNiaC
Welke kooi lengte ?

Bericht door ExOMaNiaC » za jan 30, 2010 10:41 am

Hello,

Ik ben opzoek naar een nieuwe derailleur voor op men YETI DJ frame. Nu komen de SRAM derailleurs met 3 verschillende kooi-lengtes. En zou dus niet weten welke te bestellen. Van wat is deze kooi lengte afhankelijk ? Discipline, frame, ... ?

Mvg Maarten

marten

Re: Welke kooi lengte ?

Bericht door marten » za jan 30, 2010 10:56 am

ExOMaNiaC schreef:Hello,

Ik ben opzoek naar een nieuwe derailleur voor op men YETI DJ frame. Nu komen de SRAM derailleurs met 3 verschillende kooi-lengtes. En zou dus niet weten welke te bestellen. Van wat is deze kooi lengte afhankelijk ? Discipline, frame, ... ?

Mvg Maarten
Hoe langer de kooi, des te groter het vermogen van de derailleur om een lange ketting strak te houden. De capaciteit van de derailleur moet groter of gelijk zijn aan het totaal van grootste kransje -kleinste kransje en het verschil in de voorbladen.

[rant] Wat de capaciteit van de deraillereurs is weet ik zo niet want SRAM geeft de meest stompzinnige dealercatalogus uit. De marketingmensen zullen er wel een goed gevoel van hun gelul krijgen, maar wat je wil weten kun je nooit vinden ;)
/Marten

ExOMaNiaC

Bericht door ExOMaNiaC » za jan 30, 2010 11:10 am

Dus gewoon safe spelen en een Medium nemen of toch Short ? Ik rij met een sram red spider 11/32t achteraan en vooraan 36t ...

Mvg

marten

Bericht door marten » za jan 30, 2010 11:25 am

ExOMaNiaC schreef:Dus gewoon safe spelen en een Medium nemen of toch Short ? Ik rij met een sram red spider 11/32t achteraan en vooraan 36t ...

Mvg
Met een enkel blad moet een korte kooi makkelijk kunnen
/Marten

Sepp

Bericht door Sepp » za jan 30, 2010 12:47 pm

supershort heet dat bij Sram, en die is volledig geschikt voor enkel blad voor, want deze heeft een chain capacity van 30T, en bij jouw verzet zijn dat dus allen maar 21T, omdat je voor single rijd. Ik rijd trouwens ook supershort met voor 36T, heb dan achter wel een 12/25 cassette.

Mocht je nog X.O's zoeken - ik heb gloednieuwe derri's (M en S) inkl. Trigger te koop.

Plaats reactie