Binnenwerk van Pike vervangen

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
D2ThaV
Binnenwerk van Pike vervangen

Bericht door D2ThaV » di jan 12, 2010 5:10 pm

Hey,

Heb in een vorig topic probleem van m'n RS Pike al beschreven , het kwam er op neer dat ze opeens veel zachter veerde, zo zacht dat ik ze zelfs bottemde bij het minste.

Heb m'n Pike nu helemaal uiteen liggen , ik hoop dat het met vervanging van afdichtingsringen en bushings is opgelost.
Iemand een idee of dat daadwerkelijk het probleem kan oplossen ? Heb ook nog een firm veer liggen van een Pike, wel van een nieuwere versie maar daar zit geen verschil op veronderstel ik ? ( Allebei coil's ). Kan misschien ineens die firm veer er in steken.

Is dit alles wat ik nodig heb om m'n Pike te fiksen ?
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=11956
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=24744

Heb met de demontage van m'n Pike de meeste olie kunnen opvangen , maar er is een groot deel op de grond gegaan, iemand idee welke olie ik hierin moet doen ?

Foto's van wat ik nu uiteen heb liggen ;
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Op een paar van de foto's zie je de veer liggen , het onderste dingetje waarmee je de veer onderaan het stel vastmaakt , is eraf , krijg het er ook niet op zonder moeite aangezien de veer te hard ingeveerd is geweest om het zwarte ding er gewoon terug op te draaien, heb die veer er uit moeten draaien want door trekken kreeg ik ze er niet uit , daardoor dat de veer uit dat zwarte ding is gekomen

Thx ,
Dylan
Laatst gewijzigd door D2ThaV op di jan 12, 2010 8:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Caramba

Bericht door Caramba » di jan 12, 2010 5:32 pm

Ik ben absoluut geen vork expert, maar als ik lees dat je Pike een coil (staalveer dus) is en hij veert ineens heel soepel, dan denk ik direct aan een gebroken veer of spacer oid. Dustseals en bushings zullen imo weinig oplossen :(

Ik ken je vorige topic niet, maar kan je foto's posten nu die vork uit elkaar is, misschien dat we daar nog wat aan kunnen ontdekken. Voor de type en hoeveelheden olie zou ik ff op de rockshox site en/of handleiding kijken.

D2ThaV

Bericht door D2ThaV » di jan 12, 2010 5:56 pm

Bedankt voor je reactie, nog niet aan gedacht.

Maar heb alle dichtingsringen er al uit gehaald ( met geweld want ze zatten heel vast , dus veel valt er niet meer mee aan te vangen ) .

Dit is m'n vorige topic met een uitgebreide probleemschets. http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=45605

Ik zal straks een wat foto's nemen van m'n vork zoals ie er nu bij ligt .
Heb wel wat problemen gehad met het demonteren van die staalveer ; ze zat echt muurvast, ondanks dat de inbus onderaan los was gevezen...

hubertje

Bericht door hubertje » di jan 12, 2010 6:01 pm

compressie kapot?

D2ThaV

Bericht door D2ThaV » di jan 12, 2010 6:13 pm

Compressie ?
Weet niet direct wat je bedoeld maar ik denk dat je het over een Air versie hebt ?

Het gaat om een Pike U-turn Coil versie , van 2005 of 2006 ( die versie die bekend stond om het breken aan de beugel ) , een zwarte, weet niet welke type dat was.

Twaalf

Bericht door Twaalf » di jan 12, 2010 7:46 pm

De compressie is de demping bij het inveren.
Dat gebeurt door een verplaatsing van olie door een gat.
Hoe groter het gat hoe sneller (snelheid, heeft niets met de kracht te maken) je in zal veren.
Hoe kleiner het gat hoe trager.
Ik weet niet of compressie demping bij die vork instelbaar is?
In ieder geval is misschien het stuk met het gaatje waar de olie doorstroomt kapot en kan die daardoor zeer snel verplaatsen en veer je dus zeer snel in.
(Je hebt ook rebound demping, dit is dan bij het uitveren. Hoe groter die opening is (kan je vaak instellen) hoe sneller je terug uit veert.)

Misschien heb je gewoon al teveel olie verloren... doordat er dichtingen kapot zijn gegaan.
Of is zoals er al gezegd werd de coil kapot.
Misschien is het u-turn systeem kapot.

Er zijn redelijk veel mogelijkheden waarom een vork plots zijn werk niet meer zou doen denk ik.

mtb arno

Bericht door mtb arno » di jan 12, 2010 8:24 pm

check de motion control eens ( rode of zwarte stuk dat boven in uw rechter poot zit)
die regelt de ingaande compressie.

D2ThaV

Bericht door D2ThaV » di jan 12, 2010 8:27 pm

Rebound doet het nog. En de motion control ook vermoed ik want ik heb hem altijd half dicht gezet waardoor de vering minder snel bottemde.

Had ook wel de indruk dat toen het probleem zich begon voor te doen , er olie op m'n vorkpoten mee naar buiten kwam tijdens het veren , ze stonden altijd 'vettig' ...

Foto's van alle onderdelen eveneens toegevoegd.

Plaats reactie