31,6 mm zadelpen afdraaien tot 31,4 mm...

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Bartacus0001
31,6 mm zadelpen afdraaien tot 31,4 mm...

Bericht door Bartacus0001 » ma jan 04, 2010 7:48 pm

Voor een beachracer ben ik een fiets aan het opbouwen waar een zadelpen in moet van 31,4 mm (Santos SSC02). Omdat de voorvork, stuurpen en stuur van Pro zijn, wil ik het liefst ook een zadelpen van Pro. Pro heeft echter geen 31,4 mm pennen. De maat die het dichtste erbij komt is 31,6. Zou deze pen nog sterk genoeg zijn als ik deze af laat draaien tot 31,4 mm? Buiten de strandraces wordt de fiets niet heel erg intensief gebruikt, in ieder geval niet voor intensief XC gebruik. Mijn gewicht is ongeveer 100 kg bij 1.87 m.

Alvast bedankt voor de reacties.

marten

Re: 31,6 mm zadelpen afdraaien tot 31,4 mm...

Bericht door marten » ma jan 04, 2010 7:57 pm

Bartacus0001 schreef:Voor een beachracer ben ik een fiets aan het opbouwen waar een zadelpen in moet van 31,4 mm (Santos SSC02). Omdat de voorvork, stuurpen en stuur van Pro zijn, wil ik het liefst ook een zadelpen van Pro. Pro heeft echter geen 31,4 mm pennen. De maat die het dichtste erbij komt is 31,6. Zou deze pen nog sterk genoeg zijn als ik deze af laat draaien tot 31,4 mm? Buiten de strandraces wordt de fiets niet heel erg intensief gebruikt, in ieder geval niet voor intensief XC gebruik. Mijn gewicht is ongeveer 100 kg bij 1.87 m.

Alvast bedankt voor de reacties.
0.1mm afdraaien van een zadelpen is een hoop gedonder en vervolgens heb je een glimmend ding waar het Pro wel af is. Of de pen wil niet verder naar beneden waarna het volgende zadel 5mm hoger is !

Waarom zet je er geen 27.2 oid in met een lange shim
/Marten

[HEAD]MarxNL
Contacteer:

Bericht door [HEAD]MarxNL » ma jan 04, 2010 8:53 pm

Er zijn ook diverse veloopbussen verkrijgbaar! zodat je naar 27.2 kan gaan. vraag eens na bij je LBS.
Frezen aan een zadelpen zou ik je afraden! Kans dat de zadelpen gaat breken is dan groot! (Ik zeg niet dat je zwaar bent, maar ikzelf zou het risico niet willen nemen)
;)
Maar als het allemaal niet zou gaan lukken kan je natuurlijk altijd je huidige zadelpen opknappen zodat het er alemaal weer prima uitziet.

TF

Bericht door TF » do jan 07, 2010 11:53 pm

een zadelpen bijfrezen... dat is de beste grap die ik gehoord heb dit jaar!

@ marxhead

Zou jij misschien een topic kunnen openen met fotootjes erbij over die wielset van je die je ergens in 2002 of 2003 zelf had gevlochten? Ik ben benieuwd naar de reacties, ze gaan al een hele tijd mee! Goed man :)
If you're a gangster... what are you doing in show business?

[HEAD]MarxNL
Contacteer:

Bericht door [HEAD]MarxNL » vr jan 08, 2010 9:01 pm

Ik wil best een topic openen, maar het is niet een heel bijzonder wielset. Heb ik ook niet zelf gevlogten (heb ik laten doen, hoe kom je erbij dat ik dat zelf gedaan zou hebben?)
Het leuke van dit set is wel:: relatief goedkoop en hufterproof.

Ik neem aan dat je de wielen zag bij het show your... topic?

maar weer even ontopic...
Is het al gelukt met de zadelpen?

TF

Bericht door TF » za jan 09, 2010 11:11 pm

In dat topic zag ik ze inderdaad en toen schoot me tebinnen dat ik je een keer had gesproken een jaar of 7 geleden, Je hond en je kleine broertje waren er ook bij. Wel cool dat ze nog heel zijn. Ik dacht dat je zei dat je ze zelf had gespaakt maar ik ben blij dat ik me dat niet helemaal goed meer herinner.

Ik geloof dat die strandrace niet doorging :evil:
If you're a gangster... what are you doing in show business?

Sepp

Bericht door Sepp » zo jan 10, 2010 8:28 am

waarom doe je zo moeilijk? - je gaat met je frame naar een betere winkel/werkplaats, en laat je zadelbuis naar 31.6 uitpoetsen natuurlijk met behulp ban professioneel gereedschap. ).

Afbeelding

0.2mm doet je frame geen schade, sowieso als de pen meer dan het minimum von 80mm insteekdiepte het frame in gaat.

voor een adapteroplossing zou ik al helemaal niet kiezen - ziet er een beetje hobby achtig uit, en met een shim heb je nog een deel, dat de neiging kan hebben om vast te gaan korroderen, vooral met zoute omstandigheden, zoals aan zee (tenzij je hem echt regelmatig er uit haalt, schoon makt, vet, enzv...)

marten

Bericht door marten » zo jan 10, 2010 10:21 am

Sepp schreef:, en met een shim heb je nog een deel, dat de neiging kan hebben om vast te gaan korroderen, vooral met zoute omstandigheden, zoals aan zee (tenzij je hem echt regelmatig er uit haalt, schoon makt, vet, enzv...)
Leg mij eens uit waarom een shim wel, en een zadelpen niet vast zou rotten?
/Marten

Sepp

Bericht door Sepp » zo jan 10, 2010 11:52 am

misschien heb ik het niet op z'n keurig nederlands uitgedrukt. Het is nog een deel MEER dat kan vastrotten (de pen zelf uiteraard ook dus)...bovendien ziet het er bescheiden uit.

Lautje

Bericht door Lautje » zo jan 10, 2010 12:00 pm

Buiten dat zit er in een shim altijd een 'open randje' voor de passing waar wel troep en water in kan komen..

marten

Bericht door marten » zo jan 10, 2010 12:12 pm

Sepp schreef:misschien heb ik het niet op z'n keurig nederlands uitgedrukt. Het is nog een deel MEER dat kan vastrotten (de pen zelf uiteraard ook dus)...bovendien ziet het er bescheiden uit.
of een dubbele kans dat je nog iets los krijgt :D

Zonder spiraalruimer kijk ik trouwens niet echt uit naar het opruimen van een zadelbuis met sleuf
/Marten

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » zo jan 10, 2010 12:23 pm

Sepp schreef:misschien heb ik het niet op z'n keurig nederlands uitgedrukt. Het is nog een deel MEER dat kan vastrotten (de pen zelf uiteraard ook dus)...bovendien ziet het er bescheiden uit.
Of je neemt een kunststof shim van USE. Dan rot er nooit meer iets vast....geregeld onderhoud wil ook helpen bij dit soort praktijken.

dusssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

Sepp

Bericht door Sepp » zo jan 10, 2010 12:27 pm

dat is natuurlijk en goeie optie, maar veranderd niets aan het bescheiden uiterlijk.

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » zo jan 10, 2010 12:32 pm

Niet gaan klooien met frezen/schaven, maar gewoon een Shim van 27.2 naar 31.4mm kopen. Als je goed zoekt moeten ze ook in het zwart te krijgen zijn.

BTW: PRO-zadelpennen zijn er ook in 30,9mm, en 0,5mm shim's zijn er volgens mij niet. Wat je altijd kan doen is zelf een shim maken van een cola-blikje!
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

Sepp

Bericht door Sepp » zo jan 10, 2010 12:37 pm

geklooi wordt het als je er geen verstand van hebt - ik heb zulke dingen met regelmaat gedaan, toen ik in een winkel in oostenrijk werkte - niets spannends aan, en een zuivere oplossing.

Hier is verder alles gezegs lijkt mij - I'm outahere...

Bartacus

Bericht door Bartacus » ma jan 11, 2010 12:45 pm

Nou, het is toch nog een hele discussie geworden....

bedankt voor de reacties en suggesties. Ik denk dat ik het toch maar bij de RooX zadelpen houd die ik er nu in heb zitten. Die is dan wel niet van Pro maar past wel goed en is verder nog prima. Misschien dat in dit geval de vorm maar de functie moet volgen.

rdcL.be

Bericht door rdcL.be » ma feb 08, 2010 5:34 am

Hier nog een tip, en een maand te laat: gewoon erin beuken.

Ik heb een 31.6 thomson elite in een 31.4 duncon pitbull. Misschien een beetje strak, maar hey. Wat scheelt 0.0002 meter ook eigenlijk :P
Save traffic, drop vowels

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » ma feb 08, 2010 7:00 am

[quote="rdcL.be"]Hier nog een tip, en een maand te laat: gewoon erin beuken.

Ik heb een 31.6 thomson elite in een 31.4 duncon pitbull. Misschien een beetje strak, maar hey. Wat scheelt 0.0002 meter ook eigenlijk :P[/quote

Ik mag hopen dat je dit niet als serieus 'goede' tip meent.

Bartacus

Bericht door Bartacus » ma feb 08, 2010 8:43 am

Nee, dit lijkt me ook niet de beste methode. Met de RooX pen gaat het prima. Ik heb de fiets ondertussen aangepast als woon-werk fiets. Ik zal eens een fototje plaatsen op het topic dat daar over loopt.

Beachraces zijn er voorlopig toch niet meer....

marten

Bericht door marten » ma feb 08, 2010 8:45 am

rdcL.be schreef:Hier nog een tip, en een maand te laat: gewoon erin beuken.

Ik heb een 31.6 thomson elite in een 31.4 duncon pitbull. Misschien een beetje strak, maar hey. Wat scheelt 0.0002 meter ook eigenlijk :P
0.2mm: is al een flinke laag hersencellen :angelnot:
/Marten

rdcL.be

Bericht door rdcL.be » za feb 13, 2010 5:08 pm

Minder dan 0.2 promille...

Als het ooit fout gaat kom ik het hier vertellen ;) frame begint nu aan z'n vijfde jaar chronische zadelpenverkrachting.
Save traffic, drop vowels

Perik

Bericht door Perik » za feb 13, 2010 6:45 pm

Ach er zit zoveel variatie tussen verschillende pennen. Sommige zijn dikker, sommige dunner, sommige zijn niet eens helemaal rond.. Als een 31.6 goed past dan past hij, ogeacht welke maat de fabrikant erop zet.

Plaats reactie