31,6 mm zadelpen afdraaien tot 31,4 mm...
Moderator:Beheerders
-
Voor een beachracer ben ik een fiets aan het opbouwen waar een zadelpen in moet van 31,4 mm (Santos SSC02). Omdat de voorvork, stuurpen en stuur van Pro zijn, wil ik het liefst ook een zadelpen van Pro. Pro heeft echter geen 31,4 mm pennen. De maat die het dichtste erbij komt is 31,6. Zou deze pen nog sterk genoeg zijn als ik deze af laat draaien tot 31,4 mm? Buiten de strandraces wordt de fiets niet heel erg intensief gebruikt, in ieder geval niet voor intensief XC gebruik. Mijn gewicht is ongeveer 100 kg bij 1.87 m.
Alvast bedankt voor de reacties.
Re: 31,6 mm zadelpen afdraaien tot 31,4 mm...
0.1mm afdraaien van een zadelpen is een hoop gedonder en vervolgens heb je een glimmend ding waar het Pro wel af is. Of de pen wil niet verder naar beneden waarna het volgende zadel 5mm hoger is !Bartacus0001 schreef:Voor een beachracer ben ik een fiets aan het opbouwen waar een zadelpen in moet van 31,4 mm (Santos SSC02). Omdat de voorvork, stuurpen en stuur van Pro zijn, wil ik het liefst ook een zadelpen van Pro. Pro heeft echter geen 31,4 mm pennen. De maat die het dichtste erbij komt is 31,6. Zou deze pen nog sterk genoeg zijn als ik deze af laat draaien tot 31,4 mm? Buiten de strandraces wordt de fiets niet heel erg intensief gebruikt, in ieder geval niet voor intensief XC gebruik. Mijn gewicht is ongeveer 100 kg bij 1.87 m.
Waarom zet je er geen 27.2 oid in met een lange shim
/Marten
- [HEAD]MarxNL
- Contacteer:
Er zijn ook diverse veloopbussen verkrijgbaar! zodat je naar 27.2 kan gaan. vraag eens na bij je LBS.
Frezen aan een zadelpen zou ik je afraden! Kans dat de zadelpen gaat breken is dan groot! (Ik zeg niet dat je zwaar bent, maar ikzelf zou het risico niet willen nemen)
Maar als het allemaal niet zou gaan lukken kan je natuurlijk altijd je huidige zadelpen opknappen zodat het er alemaal weer prima uitziet.
Frezen aan een zadelpen zou ik je afraden! Kans dat de zadelpen gaat breken is dan groot! (Ik zeg niet dat je zwaar bent, maar ikzelf zou het risico niet willen nemen)

Maar als het allemaal niet zou gaan lukken kan je natuurlijk altijd je huidige zadelpen opknappen zodat het er alemaal weer prima uitziet.
een zadelpen bijfrezen... dat is de beste grap die ik gehoord heb dit jaar!
@ marxhead
Zou jij misschien een topic kunnen openen met fotootjes erbij over die wielset van je die je ergens in 2002 of 2003 zelf had gevlochten? Ik ben benieuwd naar de reacties, ze gaan al een hele tijd mee! Goed man
@ marxhead
Zou jij misschien een topic kunnen openen met fotootjes erbij over die wielset van je die je ergens in 2002 of 2003 zelf had gevlochten? Ik ben benieuwd naar de reacties, ze gaan al een hele tijd mee! Goed man

If you're a gangster... what are you doing in show business?
- [HEAD]MarxNL
- Contacteer:
Ik wil best een topic openen, maar het is niet een heel bijzonder wielset. Heb ik ook niet zelf gevlogten (heb ik laten doen, hoe kom je erbij dat ik dat zelf gedaan zou hebben?)
Het leuke van dit set is wel:: relatief goedkoop en hufterproof.
Ik neem aan dat je de wielen zag bij het show your... topic?
maar weer even ontopic...
Is het al gelukt met de zadelpen?
Het leuke van dit set is wel:: relatief goedkoop en hufterproof.
Ik neem aan dat je de wielen zag bij het show your... topic?
maar weer even ontopic...
Is het al gelukt met de zadelpen?
In dat topic zag ik ze inderdaad en toen schoot me tebinnen dat ik je een keer had gesproken een jaar of 7 geleden, Je hond en je kleine broertje waren er ook bij. Wel cool dat ze nog heel zijn. Ik dacht dat je zei dat je ze zelf had gespaakt maar ik ben blij dat ik me dat niet helemaal goed meer herinner.
Ik geloof dat die strandrace niet doorging
Ik geloof dat die strandrace niet doorging

If you're a gangster... what are you doing in show business?
waarom doe je zo moeilijk? - je gaat met je frame naar een betere winkel/werkplaats, en laat je zadelbuis naar 31.6 uitpoetsen natuurlijk met behulp ban professioneel gereedschap. ).

0.2mm doet je frame geen schade, sowieso als de pen meer dan het minimum von 80mm insteekdiepte het frame in gaat.
voor een adapteroplossing zou ik al helemaal niet kiezen - ziet er een beetje hobby achtig uit, en met een shim heb je nog een deel, dat de neiging kan hebben om vast te gaan korroderen, vooral met zoute omstandigheden, zoals aan zee (tenzij je hem echt regelmatig er uit haalt, schoon makt, vet, enzv...)

0.2mm doet je frame geen schade, sowieso als de pen meer dan het minimum von 80mm insteekdiepte het frame in gaat.
voor een adapteroplossing zou ik al helemaal niet kiezen - ziet er een beetje hobby achtig uit, en met een shim heb je nog een deel, dat de neiging kan hebben om vast te gaan korroderen, vooral met zoute omstandigheden, zoals aan zee (tenzij je hem echt regelmatig er uit haalt, schoon makt, vet, enzv...)
Leg mij eens uit waarom een shim wel, en een zadelpen niet vast zou rotten?Sepp schreef:, en met een shim heb je nog een deel, dat de neiging kan hebben om vast te gaan korroderen, vooral met zoute omstandigheden, zoals aan zee (tenzij je hem echt regelmatig er uit haalt, schoon makt, vet, enzv...)
/Marten
of een dubbele kans dat je nog iets los krijgtSepp schreef:misschien heb ik het niet op z'n keurig nederlands uitgedrukt. Het is nog een deel MEER dat kan vastrotten (de pen zelf uiteraard ook dus)...bovendien ziet het er bescheiden uit.

Zonder spiraalruimer kijk ik trouwens niet echt uit naar het opruimen van een zadelbuis met sleuf
/Marten
Of je neemt een kunststof shim van USE. Dan rot er nooit meer iets vast....geregeld onderhoud wil ook helpen bij dit soort praktijken.Sepp schreef:misschien heb ik het niet op z'n keurig nederlands uitgedrukt. Het is nog een deel MEER dat kan vastrotten (de pen zelf uiteraard ook dus)...bovendien ziet het er bescheiden uit.
dusssssss©
Niet gaan klooien met frezen/schaven, maar gewoon een Shim van 27.2 naar 31.4mm kopen. Als je goed zoekt moeten ze ook in het zwart te krijgen zijn.
BTW: PRO-zadelpennen zijn er ook in 30,9mm, en 0,5mm shim's zijn er volgens mij niet. Wat je altijd kan doen is zelf een shim maken van een cola-blikje!
BTW: PRO-zadelpennen zijn er ook in 30,9mm, en 0,5mm shim's zijn er volgens mij niet. Wat je altijd kan doen is zelf een shim maken van een cola-blikje!
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€
Nou, het is toch nog een hele discussie geworden....
bedankt voor de reacties en suggesties. Ik denk dat ik het toch maar bij de RooX zadelpen houd die ik er nu in heb zitten. Die is dan wel niet van Pro maar past wel goed en is verder nog prima. Misschien dat in dit geval de vorm maar de functie moet volgen.
bedankt voor de reacties en suggesties. Ik denk dat ik het toch maar bij de RooX zadelpen houd die ik er nu in heb zitten. Die is dan wel niet van Pro maar past wel goed en is verder nog prima. Misschien dat in dit geval de vorm maar de functie moet volgen.