HULP - Spaaklengte calculator DT SWISS

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
ExOMaNiaC
HULP - Spaaklengte calculator DT SWISS

Bericht door ExOMaNiaC » ma sep 14, 2009 3:15 pm

Hello,

Ik doe men wielen al een tijdje naar een kennis van me. Deze spaakt voor een klein prijsje wielen ... Ik moet enkel via de calculator van DT Swiss (http://www.dtswiss.com/SpokesCalc/Calculator.aspx) de juiste lengte bereken. (Daar houd de oude meneer zich niet meer met bezig ;) )

Nu heb ik me een nieuw setje naven/wielen aangeschaft en ben ik bezig met de berekeningen, maar ik stuit op enkele probleempjes.

Mijn setup:

- Hope PRO 2 15mm steekas 36h - Voornaaf
- Hope PRO 2 10mm bolt up 36h - Achternaaf
- 2x MAVIC 721

De probleempjes :

- De dropdown menu van voornaaf geeft enkel de keuze uit 20mm & QR. De waarden blijven wel steeds hetzelfde dus voor een 15mm zal dit ook correct zijn ? Kan iemand dit bevestigen ?
- Aantal intersecties. Ik denk dat het om 3 gaat maar ik ben niet zeker. Hier heb ik een voorbeeld van mijn vorig wiel door deze meneer gespaakt ... Kan iemand dit afleiden ?
Afbeelding

Mijn berekeningen :

Afbeelding

TENSLOTTE - Kan iemand me zeggen of de resultaten correct zijn aub & van hoeveel ik elk moet nemen ... Kan ik de spaken alvast bestellen 8)
Enorm bedankt ! Mvg

didadunlop

Bericht door didadunlop » ma sep 14, 2009 3:46 pm

Alle ProII voornaven hebben dezelfde maatvoering. Enkel de endcaps veranderen. Beetje nazoeken op CRC of andere websites en dan had je dit wel kunnen afleiden..;).

Kruis 3 is meest standaard. Dit betekent dat je spaak 3 andere spaken (aan zijn kant) kruist voordat ie in de velg wordt geschroefd. Dus tel het aantal kruisingen maar na.

Ik weet wel dat de diameter van je velg bij mavic anders word gemeten dan bij DT-swiss. Maar exact hoe dat weet ik niet meer. Ik meet de velgen altijd na en baseer daar de input op.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

ExOMaNiaC

Bericht door ExOMaNiaC » ma sep 14, 2009 3:52 pm

didadunlop schreef:... Ik weet wel dat de diameter van je velg bij mavic anders word gemeten dan bij DT-swiss. Maar exact hoe dat weet ik niet meer. Ik meet de velgen altijd na en baseer daar de input op.
Bedankt voor het duidelijk antwoord ! Dan zit ik normaal goed met men berekeningen ... Maar bedoel je met je laatste paar zinnen dat deze metingen niet echt betrouwbaar zijn ? Of mag ik ze gerust al bestellen ?

Heb je ook een gedacht van de aantallen ? Van elke van de 4 verschillende lengte 18 ?

Mvg

didadunlop

Bericht door didadunlop » ma sep 14, 2009 3:55 pm

Niet dat de ene meer betrouwbaar is. Maar meer dat mavic de hoogte van de spaakkop wel of niet meeneemt in de getallen. Ik weet het serieus niet meer. Maar er lopen meerdere capabele wielmakers rond die dit misschien wel weten. Google het ook maar eens.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

ExOMaNiaC

Bericht door ExOMaNiaC » ma sep 14, 2009 4:11 pm

didadunlop schreef:Niet dat de ene meer betrouwbaar is. Maar meer dat mavic de hoogte van de spaakkop wel of niet meeneemt in de getallen. Ik weet het serieus niet meer. Maar er lopen meerdere capabele wielmakers rond die dit misschien wel weten. Google het ook maar eens.
Ik heb nog eens wat rond gegoogled en blijkt dat de diameter wel moet kloppen :
http://www.ridemonkey.com/forums/showth ... ?p=3143112

"So if the effective rim diameter is 532, then I should add like you said 3-4mm wich in total mean about 537. That's the ERD listed by Dtwiss spoke calculator so I guesse it's correct!"

Dus zou ik zoals ze in dit topic zeggen ... Gewoon een doos van 72st. 256 mm nemen ? (aangezien een 1mm korter/langer niet veel maakt volgens hun)

Mvg Maarten

Chmod

Bericht door Chmod » ma sep 14, 2009 6:11 pm

hou wel rekening met de lengte van de nipple hé.

ExOMaNiaC

Bericht door ExOMaNiaC » ma sep 14, 2009 6:12 pm

Chmod schreef:hou wel rekening met de lengte van de nipple hé.
Doosje van 256 mm ok dan als nippels 12 mm zijn ? :oops:

hehe

Luc

Re: HULP - Spaaklengte calculator DT SWISS

Bericht door Luc » di sep 15, 2009 6:54 am

ExOMaNiaC schreef:TENSLOTTE - Kan iemand me zeggen of de resultaten correct zijn aub & van hoeveel ik elk moet nemen ... Kan ik de spaken alvast bestellen 8)
Enorm bedankt ! Mvg
De calculator geeft je de benodigde lengtes voor links en rechts van elk wiel. De benodigde aantallen van elke lengte kan je dus makkelijk afleiden.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be

ExOMaNiaC

Bericht door ExOMaNiaC » di sep 15, 2009 11:00 am

Ok 18 van elk dus ;) ... BEDANKT voor de hulp !

Mvg

Urnyke
Contacteer:

juiste spaken zijn 32stuks 254mm en 32 stuks 256mm

Bericht door Urnyke » wo sep 23, 2009 2:42 pm

Ik weet niet of je de spaken al hebt gekocht. En de wielen gespaak?

Maar pak helft 254 en helft 256mm omdat je anders te lange spaken hebt en de kans op breuk bij de nippel als je messing nippels gebruikt!

Deze velg heb ik verschillende van gespaakt: goede stijve velg! Maar mijn systeem geeft deze maten aan.

Verschil tussen links en rechtse flens (gelijke diameter) is altijd 1 a 2 mm bij gelijk aantal kruisingen

Succes

Plaats reactie