Springs: is er een verschil qua merk
Moderator:Beheerders
Hallo ik wou graag vragen of de verschillende springs/veren nog uitmaken per demper.
Ik heb bv. een fox dhx5.0 met een veer erop op dit moment die naar mijn idee een veels te zwakke spring rate heeft.
Kan ik dan een willekeurige veer ( eentje die hogere spring rate heeft) er tussen zetten of moet het een fox veer zijn?
Hoor het graag!
Ik heb bv. een fox dhx5.0 met een veer erop op dit moment die naar mijn idee een veels te zwakke spring rate heeft.
Kan ik dan een willekeurige veer ( eentje die hogere spring rate heeft) er tussen zetten of moet het een fox veer zijn?
Hoor het graag!
De veer moet de juiste lengte hebben, de juiste diameters (internal en external) en de juiste slag.
de veren worden uitgedrukt in veerstijfheid x slag
Dus kijk wat je nu hebt en neem er een met een hogere veerstijfheid maar met dezelde slag.
Kijk eens op de tft website.
Die geven vaak aan welk merk veren geschikt is voor welke demper.
succes
de veren worden uitgedrukt in veerstijfheid x slag
Dus kijk wat je nu hebt en neem er een met een hogere veerstijfheid maar met dezelde slag.
Kijk eens op de tft website.
Die geven vaak aan welk merk veren geschikt is voor welke demper.
succes
Een kleine aantekening, Fox wijkt een klen beetje af van andere fabrikanten aangeven.
Fox geeft aan wanneer de spring coil bound gaat... Voor een demper met een slag van 2.25" moet je dus altijd een spring met >2.25" hebben. Dan kom je bij Fox dus ook afwijkende waardes als 2.35" tegen, die je mogelijkerwijs bij geen enkele andere fabrikant gaat vinden.
Andere fabrikanten zetten er gewoon op voor welke slag hij bedoeld is, in bovengenoemd geval dus gewoon 2.25".
Tja, waarrom een Fox-veer 4 tot 5x zoveel zou moeten kosten als een Manitou moet iemand me nog eens uitleggen.
Fox geeft aan wanneer de spring coil bound gaat... Voor een demper met een slag van 2.25" moet je dus altijd een spring met >2.25" hebben. Dan kom je bij Fox dus ook afwijkende waardes als 2.35" tegen, die je mogelijkerwijs bij geen enkele andere fabrikant gaat vinden.
Andere fabrikanten zetten er gewoon op voor welke slag hij bedoeld is, in bovengenoemd geval dus gewoon 2.25".
Tja, waarrom een Fox-veer 4 tot 5x zoveel zou moeten kosten als een Manitou moet iemand me nog eens uitleggen.

Ja ik snap er nog steeds de ballen van.
Op de veer staat 2,8" wat +- overeen komt met ... de stroke die mijn demper heeft ( 6-7 cm zoiets weet niet meer precies).
De veer heeft dus een springrate van 450. Maar waarom veert het apparaat zo enorm in als ik erop ga zitten ( sag van 1,7 cm wat weer overeenkomt met 30% ) , en bottom ik out als van een heuveltje afspring. Nu heb ik de bottom out nog niet gechekd maar mijn instinct zegt dat het niet goed is.
Alles zou moeten kloppen maar het voelt niet goed en ik weet niet meer wat ik nou moet doen. Heb nog maar een maand voordat ik op vakantie ga
Op de veer staat 2,8" wat +- overeen komt met ... de stroke die mijn demper heeft ( 6-7 cm zoiets weet niet meer precies).
De veer heeft dus een springrate van 450. Maar waarom veert het apparaat zo enorm in als ik erop ga zitten ( sag van 1,7 cm wat weer overeenkomt met 30% ) , en bottom ik out als van een heuveltje afspring. Nu heb ik de bottom out nog niet gechekd maar mijn instinct zegt dat het niet goed is.
Alles zou moeten kloppen maar het voelt niet goed en ik weet niet meer wat ik nou moet doen. Heb nog maar een maand voordat ik op vakantie ga

tja als dat zo makkelijk was.
Ben al naar amsterdam geweest voor iemand die een yeti linkage tool had want die veer kan niet zo 1 2 3 verwijderd worden.
En kost weer 50 euro om er 1 te bestellen in engeland.
Ofwel veer veranderen maar dan hoop ik dat de lbs een pers tool heeft, of iets vinden waardoor het wel loopt zoals het moet.
Maar het ging er dus om of die demper nog wel een beetje oke is want volgens elk boekje moet het kloppen. Is het zo dat als je de bottom out veranderd je ook het hele demp systeem aanpast ( dus dat ie wat minder soft is ).
Mijn ideaal is soft de eerste paar cm , maar steeds harder en dat ie dus niet bottom out. Maar volgens mij is dat ook de bedoeling
Ben al naar amsterdam geweest voor iemand die een yeti linkage tool had want die veer kan niet zo 1 2 3 verwijderd worden.
En kost weer 50 euro om er 1 te bestellen in engeland.
Ofwel veer veranderen maar dan hoop ik dat de lbs een pers tool heeft, of iets vinden waardoor het wel loopt zoals het moet.
Maar het ging er dus om of die demper nog wel een beetje oke is want volgens elk boekje moet het kloppen. Is het zo dat als je de bottom out veranderd je ook het hele demp systeem aanpast ( dus dat ie wat minder soft is ).
Mijn ideaal is soft de eerste paar cm , maar steeds harder en dat ie dus niet bottom out. Maar volgens mij is dat ook de bedoeling

met de DHX5.0 kun je de bottom out opschroeven. Hierdoor blijft ie soepel in het begin maar gaat ie steeds harder dempen wanneer je door je travel gaat.
Ook zou je eens je boost valve druk moeten checken, die zou tussen de 125 en 200PSI moeten zijn, verhogen van de boost valve druk geeft ook extra demping.
Je zou ook nog wat meer preload op je veer kunnen zetten.
Ook zou je eens je boost valve druk moeten checken, die zou tussen de 125 en 200PSI moeten zijn, verhogen van de boost valve druk geeft ook extra demping.
Je zou ook nog wat meer preload op je veer kunnen zetten.