Licht DF/FR voorwiel
Moderator:Beheerders
Ik wil binnenkort een nieuw voorwiel kopen voor mn SX trail. De SX is opgebouwd als een mini DH fiets.
Nu heb ik een Novatec(formula) + DT comp + singletrack voorwiel. Maar ik zou graag iets lichters willen. Maar dus wel sterk voor licht DH werk. Ik zat zelf te denken aan Easton Havoc of zoiets. Maar iets met een Hope naaf (of zoiets dergelijks) is ook goed, zou alleen niet weten wat ik er voor de rest in moet stoppen (velg + spaken).
Alle tips zijn welkom!
Nu heb ik een Novatec(formula) + DT comp + singletrack voorwiel. Maar ik zou graag iets lichters willen. Maar dus wel sterk voor licht DH werk. Ik zat zelf te denken aan Easton Havoc of zoiets. Maar iets met een Hope naaf (of zoiets dergelijks) is ook goed, zou alleen niet weten wat ik er voor de rest in moet stoppen (velg + spaken).
Alle tips zijn welkom!
mtnrider z'n voorstel is zéér goed. Maar je zal niet meer dan 150gr gaan winnen. Best bekijk je eens welke buiten en binnenbanden je steken hebt. Hier kan je veel meer goedmaken.
Als je naar all-mountain wielen kijkt wel, maar de sterkte is dan natuurlijk een stuk minder.
vb.: Crossmax SX - 825gr - €300
Als je naar all-mountain wielen kijkt wel, maar de sterkte is dan natuurlijk een stuk minder.
vb.: Crossmax SX - 825gr - €300
thnx, het gaat echt om licht downhill werk, en ik weeg niet zo heel veel 67kg, dus het hoeft niet het meest bullitproof wiel te zijn.
Met de naaf (Hope) en spaken (DT) kom ik er wel uit. Maar ik vraag me vooral af wat een lichte maar toch sterke velg is....
Daarom keek ik ook een beetje naar AM wielen. maar zou mooi zijn als er toch zeker iets van 200gr af kan anders word het sowieso niet echt de moeite en wacht ik wel tot mn huidige wiel het begeeft
Met de naaf (Hope) en spaken (DT) kom ik er wel uit. Maar ik vraag me vooral af wat een lichte maar toch sterke velg is....
Daarom keek ik ook een beetje naar AM wielen. maar zou mooi zijn als er toch zeker iets van 200gr af kan anders word het sowieso niet echt de moeite en wacht ik wel tot mn huidige wiel het begeeft

Met jouw gewicht zou je inderdaad redelijk wat lichter kunnen gaan, maar dan gaat het ook behoorlijk wat geld kosten: ZTR Flow, gewicht schommelt rond de 460gr.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be
Ik heb hem wel es online zien opduiken, maar weet niet meer juist waar. Je zal in elk geval goed moeten zoeken en het is nog maar de vraag waar hij effectief op voorraad gehouden wordt. Nu weet ik niet of hij ook op vraag extra besteld kan worden bij zo'n online shop. Het valt me wel op dat het prijsverschil met de normale LBS prijs kleiner is dan voor bvb. een Olympic. Lijkt me logisch als er minder vraag naar is.
Echte DH zeker niet, maar Stan's velgen zijn over het algemeen veel sterker dan men zou vermoeden. Ik haal ze hier ook alleen maar aan omdat er sprake is van een lichte rijder en FR/lichte DH. Alhoewel ik natuurlijk ook wel besef dat dat relatieve/rekbare begrippen zijn.
Ik ben vorige week nog bij Sabma geweest en heb daar een uitvoerig gesprek gehad met Manu. Ze verkopen daar massa's Notubes velgen, o.a. ook de ZTR Race 7000, 285gr en 300,00€ adviesprijs voor België, aanbevolen voor rijders tot 75kg. Hij is van plan om ze te testen op de Passeportes, hij weegt 83kg. ...
Ik ben vorige week nog bij Sabma geweest en heb daar een uitvoerig gesprek gehad met Manu. Ze verkopen daar massa's Notubes velgen, o.a. ook de ZTR Race 7000, 285gr en 300,00€ adviesprijs voor België, aanbevolen voor rijders tot 75kg. Hij is van plan om ze te testen op de Passeportes, hij weegt 83kg. ...
Nou ja ik ga het toch proberen die flow velg denk ik! Het is toch alleen als voorwiel.
En nu kwam ik ook deze spaken tegen:
Dt swiss Super Comp
triple butted. is dit wat voor zo'n wiel? Hij staat vaak als spaak genoemd voor downhill,freeride......trekking....... voor disc brake specific wielen.
Dsu vroeg me af hoe deze is in vergelijking met de "normale" DT Comp spaak.
En nu kwam ik ook deze spaken tegen:
Dt swiss Super Comp
triple butted. is dit wat voor zo'n wiel? Hij staat vaak als spaak genoemd voor downhill,freeride......trekking....... voor disc brake specific wielen.
Dsu vroeg me af hoe deze is in vergelijking met de "normale" DT Comp spaak.