Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.
Moderator:Beheerders
-
YuriS
Achterschokbreker: Air VS Coil
Bericht
door YuriS » wo okt 22, 2008 1:48 pm
Advies gevraagd
Ik wil de achterschokbreker van mijn Helius ST vervangen voor een nieuwe, maar welke?!
Wat is nu echt het verschil tussen een Air demper en één met een Spring? En dan voornamelijk op het gebied van rijgedrag/comfort en werking.
In welke mate is b.v. een Fox DHS Air geschikt om te worden gebruikt voor het goede freeride en het middelmatige Downhill werk?
Ik wil hem gaan combineren met een RS Totem of Marzocchi 66 voorvork.
Wat moet ik doen
Het gaat om de onderstaande fiets:

-
X rider
Bericht
door X rider » wo okt 22, 2008 2:00 pm
Ik heb een manitou swinger 4 way air in mijn balfa gehad en werkte perfect, nooit geen problemen gehad dat die lucht kwijtraakte ofzo, de swinger air 4 way is wel te vergelijken met een dhx air.
succes in iedergeval met het maken van de keuze, ik zou gewoon die air demper kopen en je fox rc coil erbij houden. Kan je gewoon wisselen als je echt het zwaardere werk gaat doen.
-
Mrtnrider - Berichten:3271
Bericht
door Mrtnrider » wo okt 22, 2008 2:03 pm
Een coil houden, pakt veel beter op.
-
Lautje - Berichten:564
Bericht
door Lautje » wo okt 22, 2008 2:31 pm
Waarom wil je de huidige vervangen?
Ga je die Totem of 66 in air of coil nemen?
-
YuriS
Bericht
door YuriS » wo okt 22, 2008 2:48 pm
Yep wil hem idd gaan combineren met een Totem of 66. Ook daar ben ik nog aan het twijfelen aan de Solo Air systemen of met Coil

-
Faxmulder
Bericht
door Faxmulder » wo okt 22, 2008 3:33 pm
Het schijnt wel zo te zijn dat AIR dampers op lange afdalingen stijver worden bij lange afdalingen waarin ze goed warm worden.
Coil heeft dat niet natuurlijk.
-
Sneeck - Berichten:899
Bericht
door Sneeck » wo okt 22, 2008 4:58 pm
Coil word ook lekker warm hoor tijdens lange ritten.
Ik zou eerst proberen een demper van iemand te lenen en zelf het verschil te testen. Beiden hebben z'n plus en min punten, maar ik zou never niet voor een dhx air gaan. Eerder een roco tst r air. Heb beide demper's gekocht voor in m'n banshee wildcard en de roco ownt de dhx 6 keer in de rondte. Veeeeel plushier en je hebt teminste een échte mid-stroke. Dhx air heeft nog steeds een aardige groot gapend gat en daardoor bottom je veel sneller, zelfs met poopedal aan.
-
YuriS
Bericht
door YuriS » wo okt 22, 2008 4:58 pm
Ik neem ook aan dat Air dempers meer progressief zijn (de terugveerkracht wordt groter naar mate meer ingedrukt) en die met Coil meer lineair (zelfde terugveerkracht over gehele linie.
Alleen in hoeverre merk je dat tijdens het rijden in verschillende omstandigheden?
-
YuriS
Bericht
door YuriS » wo okt 22, 2008 5:02 pm
Even voor een leek op dit gebied:
je hebt teminste een échte mid-stroke
een aardige groot gapend gat
Wat bedoel je daar precies mee Sneeck? Is dat bij een Coil niet het geval?
-
fredo - Berichten:1240
Bericht
door fredo » wo okt 22, 2008 6:05 pm
je hebt teminste een échte mid-stroke
mid-stroke wilt zeggen het-midden-van-de-veerweg, het komt dus na het aanspreken van een demper (=bij kleine schokken) en voor het einde van de slag (=bij grote schokken). Een air-demper heeft de eigenschap (kan het niet bevestigen, heb er nl geen), dat de mid-stroke nogal belabberd is tov van een coil.
Sneeck schreef:Coil word ook lekker warm hoor tijdens lange ritten.
...
een coil warmt idd ook op. Maar warme olie zal nooit zoveel uitzetten als warme lucht (het is zelfs te verwaarlozen), maw de druk in de demper blijft gelijk en de eigenschappen van het veerelement dus ook. (Ik vermoed dat ie zelfs wa soepeler zal worden, aangezien olie vloeibaarder wordt bij verhoogde temperatuur... nogmaals: te verwaarlozen)
-
kooz
-
Contacteer:
Bericht
door kooz » wo okt 22, 2008 8:10 pm
voordeel van een demper met veer is dat je ten alle tijdens in iedergeval gewoon door kan rijden als je demper het afweten.. das met een airdemper toch net anders.
kooz
-
Sneeck - Berichten:899
Bericht
door Sneeck » wo okt 22, 2008 8:24 pm
Zolang je gewoon je demper goed onderhoud/ serviced wanneer nodig is de down-time van een degelijke air shock tegenwoordig te verwaarlozen en zijn ze zo goed als net zo betrouwbaar als een coil demper.
Wat ik met mid-stroke bedoelde heeft fredo voor een groot gedeelte al uitgelegt. Het is vooral een bekend probleem bij de dhx air en dat rijdt absoluut niet prettig als je van een beetje stugge vering houd. Anders krijg je heel snel het wip-kip effect, wat ik meerdere keren ervaren heb ongeacht luchtdruk. Vandaar mijn suggestie voor een roco air, deze zijn gewoon donder's goed. Of een andere kandidaat zou de evolver isx zijn van manitou, een beetje tricky met de eerste set-up's maar daarna schijnen het super demper's te zijn.
-
Djamgils - Berichten:1244
-
Contacteer:
Bericht
door Djamgils » wo okt 22, 2008 8:30 pm
Het ding wat de mensen de achterdemper noemen is eigenlijk een veer en een demper.
Als je het over het verschil tussen air en coil hebt dan gaat het over de veer. De demper staat hier in principe buiten.
Kenmerken van de luchtveer zijn de niet lineaire veerkarakteristiek. Wat je bij de dhx air dus ervaart doordat hij makkelijk door de midstroke heen gaat. Daarentegen is de dhx air tegen het eind van de slag weer licht progressief.
Bij een voorvork als de totem gebeurt dit ook, maar hier heb je er minder last van omdat er een betere demper bij zit dan de dhx air. De dhx zowel air als coil zijn eigenlijk te licht gedempt en de variaties in veerkarakteristiek zijn hierdoor goed te merken.
Het nadeel van een lucht demper is dat de demper tegen de luchtveer aan zit. Hierdoor gaat de warmte van de demper over op de luchtveer en zal de druk omhoog gaan en verandert dus de veerkarakteristiek.
bij een coil heb je een zo goed als lineaire veerkarakteristiek. Als je kijkt naar de dhx coil heb je echter nog wel last van de warmteontwikkeling. De boost valve luchtdruk werkt zelf namelijk ook als een veer. Wanneer deze warm wordt wordt deze dus ook stugger. Daarnaast beinvloed de luchtdruk de demping en zal de demping dus ook veranderen wanneer de luchtdruk verandert.
Bij dempers als de bos en ccdb wordt stikstof gebruikt en dit reageert minder op temperatuurveranderingen.
Ik zou zeker voor de RS vivid gaan. Is zowieso goedkoopst. En het is de enige demper van de bekende merken die enigszins in de buurt van de CCDB en Bos komt.
De meeste dempers, manitou, marzocchi en fox zijn allemaal te licht gedempt. En zijn slecht afstelbaar.
-
hubertje - Berichten:1262
Bericht
door hubertje » wo okt 22, 2008 9:03 pm
Dude, laat zitten wat er nu op hangt, zowel voor als achter, das goed zat.
Nutteloos geld uitgeven. En anders, die vivid lijkt me niet slecht, Rocco is super plush.
-
YuriS
Bericht
door YuriS » wo okt 22, 2008 9:49 pm
Die huidige achterdemper moet er af omdat de veer die erop zit veel te licht is voor mij. En om alleen de veer te vervangen van een al wat oudere demper vind ik ook weer zonde.
Wat me bij die Air dempers wel aantrekt is het lichte gewicht en eenvoudig te veranderen demping dmv meer of minder luchtdruk.
Dus even samengevat, zo'n Coil achterschokbreker rijd, dempt en reageert net even wat lekkerder dan een Air. Daarbij moet je wel het hogere gewicht op de koop toenemen?!
Beste opties zouden dus zijn:
- RS Vivid 5.1
- (Fox Coil)
- (Roco Air)
Die Bos en CCDB worden me echt te duur

-
-
Contacteer:
Bericht
door Djamgils » do okt 23, 2008 6:01 am
YuriS schreef:Die huidige achterdemper moet er af omdat de veer die erop zit veel te licht is voor mij. En om alleen de veer te vervangen van een al wat oudere demper vind ik ook weer zonde.
Wat me bij die Air dempers wel aantrekt is het lichte gewicht en eenvoudig te veranderen demping dmv meer of minder luchtdruk.
Dus even samengevat, zo'n Coil achterschokbreker rijd, dempt en reageert net even wat lekkerder dan een Air. Daarbij moet je wel het hogere gewicht op de koop toenemen?!
Een veer kost 14 euro bij bike-components.de , manitou veren passen gewoon op een fox.
de luchtdruk verandert de veer, niet de demping.
Of je een dhx of vivid beter zult vinden hangt denk ik af van wat je wilt.
Als je comfort wilt is de dhx beter, als je prestaties wil dan zou de vivid beter moeten zijn.
weinig demping, zoals bij de dhx, veert makkelijk in en dus goed voor het comfort maar heel de fiets wordt er instabiel door en je hebt gemiddeld minder grip.
meer demping geeft minder comfort maar geeft een stabielere fiets met meer constante grip.
-
YuriS
Bericht
door YuriS » do okt 23, 2008 9:45 am
En die wat mindere demping van de DHX is niet gedeeltelijk te egaliseren door een zwaardere veer of meer luchtdruk in de veer (of kan je dan niet aanpassen)?
Zag trouwens dat de 2009 DHX Coil ook stikstof heeft ipv lucht.
Al het advies helpt trouwens wel een beter beeld te vormen, Thanx

-
-
Contacteer:
Bericht
door Djamgils » do okt 23, 2008 10:02 am
vanuit de fabriek kan er best stikstof inzitten. maar zodra je de druk aanpast heb je er normale lucht ingepompt en maakt het dus niks meer uit.
De mindere demping is niet op te vangen met een stijvere veer. Het is wel noodzakelijk omdat je anders te vaak bottomed maar het zou beter zijn om gewoon genoeg demping te hebben.
Uiteindelijk gaat het erom dat je een afstelling hebt waar jij vertrouwen in hebt. wanneer je er vertrouwen in hebt zul je vanzelf goed/beter rijden.
Maar met een correct afgestelde demper en het vertrouwen daarin zal het alleen nog maar beter gaan.
-
De Jean - Berichten:463
-
Contacteer:
Bericht
door De Jean » do okt 23, 2008 11:08 am
Door van demper te veranderen kom je gewoon vaak van de regen in de drop. Elke demper heeft immers gebreken voor bepaald gebruik. Tuning dient net om dat aan te pakken. En Je hebt de beste van de hoop in je handen.
Standaard is een Fox Vanilla wat licht qua demping en niet geweldig qua afstellbereik. Maar het is een van de beste dempers om te tunen. Vergeet t maar om een Swinger te tunen, laat staan Revox. Roco en DHX worden vaak 'teruggebouwd' naar vanilla techniek! Voor de helft van t geld van een nieuwe demper kan je je huidige vanilla tot aan de sterren laten tunen zodat ie met kop en schouders boven elke vivid, DHX, roco en wat dan nog staat. Ik heb nachtenlang geweend dat de vanilla niet in 241mm bestaat. Ik had er een push kit in laten gooien en de boel wat op mijn poserstijl laten zetten en klaar.
Stuur je Vanilla gewoon op naar Flooks, suspension center of Akira (beter geen mojo of sabma) met een briefje bij
-wat je er nu niet goed aan vindt
-wat je wil dat ie doet
-hoeveel je weegt
-waar je rijdt, welke rijstijl (eerlijk zijn helpt!)
-welke fiets en vork.
Wat je zal terugkrijgen zal VER voorbij een fout afgestelde DHX, Revox, Roco en gaan!
buy me a beer als je er blij mee bent nadien!
you don't stop playing because you get old, you get old because you stop playing
-
jonas biker - Berichten:179
Bericht
door jonas biker » do okt 23, 2008 1:06 pm
ik heb nu op men ghost northshore (oud model) een fox float R zitte en die gebruik ik voor freeride raar genoeg XD die werkt goed maar bottomt rap wanneer je er weinig druk op zet maar air werkt wel goed maar coil rij ik precies tg een beetje liever (heb nog een oude DNM ligge met coil
don't fail and
don't fall
that's all
GHOST northshore freeride
wtp trust
-
Chmod
Bericht
door Chmod » vr okt 24, 2008 9:00 am
Zet geen DHX air op de Helius. We hebben dit ook een keer gedaan. Je moet hem zo hard oppompen dat hij totaal niet meer plush is.
Wil je dit wel, dan slaagt hij dicht als je nog maar naar een drop of remput kijkt.
Trust me.
-
illuminatastigmata - Berichten:2836
-
Contacteer:
Bericht
door illuminatastigmata » vr okt 24, 2008 11:27 am
jonas biker schreef:ik heb nu op men ghost northshore (oud model) een fox float R zitte en die gebruik ik voor freeride raar genoeg XD die werkt goed maar bottomt rap wanneer je er weinig druk op zet maar air werkt wel goed maar coil rij ik precies tg een beetje liever (heb nog een oude DNM ligge met coil
??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!
-
Spunk - Berichten:189
Bericht
door Spunk » vr okt 24, 2008 12:17 pm
dan nu de vraag die telt
hoeveel weeg je zelf?
heb een dhx air in een six pack en doet het super, weeg zelf ruwweg 75kg met kleren...
-
YuriS
Bericht
door YuriS » vr okt 24, 2008 1:59 pm
Ik weeg ongeveer 87 Kg in mijn outfit met helm, etc.
dan nu de vraag die telt
Ik benieuwd wat je me aan de hand van mijn gewicht kan vertellen

-
Spunk - Berichten:189
Bericht
door Spunk » vr okt 24, 2008 2:43 pm
mijn ervaring is dat een lucht demper voor freeride goed gaat bij lichtere personen... 87kilo is pushing the limits though...
gewoon ne coil laten pushen