Dirt Jumper 1 2007 bar
Moderator:Beheerders
- Jean-Pierre
- Berichten:3138
- Lid geworden op:vr sep 21, 2007 3:29 pm
- Locatie:Cuijk
Sinds een paar dagen heb ik een Marzocchi Dirt Jumper 1 uit 2007.
Nu wilde ik even kijken hoe stug ik de vork kon zetten, maar aangezien ik niet weet hoeveel bar er precies in mag, kan ik de vork natuurlijk niet stug genoeg krijgen.
En om problemen te voorkomen ga ik de vork niet vol pompen.
Nu is mijn vraag, weet iemand hier hoeveel bar er in de ene en de andere buis mag?
Alvast bedankt.
Gr.
Jean
Nu wilde ik even kijken hoe stug ik de vork kon zetten, maar aangezien ik niet weet hoeveel bar er precies in mag, kan ik de vork natuurlijk niet stug genoeg krijgen.
En om problemen te voorkomen ga ik de vork niet vol pompen.
Nu is mijn vraag, weet iemand hier hoeveel bar er in de ene en de andere buis mag?
Alvast bedankt.
Gr.
Jean
Loose Riders
Maloja Clothing
Bastards of Gravity
Berg-Ab.de
Maloja Clothing
Bastards of Gravity
Berg-Ab.de
Op de site van Marzocchi kun je erg gemakkelijk de manual vinden, waarin het volgende te vinden is:
- assenstelsel zodat je weet wat ze met links en rechts bedoelen
- wat in welke vorkpoot zit...
- tabel met positive air instelling
- tabel met preload instelling
- tabel met PAR / SFA / .... instellingen
Dan weet je ook wat Marzocchi zelf opgeeft aan maximale waardes opgeeft. Sommige kunnen echter makkelijk meer hebben. Ik heb een '05 Z1 die al sinds ik hem op ~2.0 bar preload ingesteld staat zonder problemen.
<direct link>
DJ1 heeft overigens volgens de tabel op pag. 64 op beide poten hetzelfde zitten
- assenstelsel zodat je weet wat ze met links en rechts bedoelen
- wat in welke vorkpoot zit...
- tabel met positive air instelling
- tabel met preload instelling
- tabel met PAR / SFA / .... instellingen
Dan weet je ook wat Marzocchi zelf opgeeft aan maximale waardes opgeeft. Sommige kunnen echter makkelijk meer hebben. Ik heb een '05 Z1 die al sinds ik hem op ~2.0 bar preload ingesteld staat zonder problemen.
<direct link>
DJ1 heeft overigens volgens de tabel op pag. 64 op beide poten hetzelfde zitten
Laatst gewijzigd door Cheeta op za jun 28, 2008 5:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jean-Pierre
- Berichten:3138
- Lid geworden op:vr sep 21, 2007 3:29 pm
- Locatie:Cuijk
Ik heb ook op de site van Marzocchi zitten kijken.
En een Manual gevonden van de '08.
Maar of die het zelfde is ? En ik kan er niet echt wijs uit worden.
Dus daarom vraag ik het hier.
Edit : Gevonden, tot nu toe ben ik geholpen !
Thanks cheeta !
En een Manual gevonden van de '08.
Maar of die het zelfde is ? En ik kan er niet echt wijs uit worden.
Dus daarom vraag ik het hier.
Edit : Gevonden, tot nu toe ben ik geholpen !
Thanks cheeta !
Loose Riders
Maloja Clothing
Bastards of Gravity
Berg-Ab.de
Maloja Clothing
Bastards of Gravity
Berg-Ab.de
- Jean-Pierre
- Berichten:3138
- Lid geworden op:vr sep 21, 2007 3:29 pm
- Locatie:Cuijk
Klopt, heb het gevonden.Cheeta schreef:Degene die ik linkte was de 2007 manual moeten zijn (staat ook op pag. 1). Wanneer je naar "Technical Manuals" gaat, bovenaan bij Year simpelweg het jaartal selecteren dat je nodig bent. Dan staat in de lijst het jaartal er ook achter bij de voorvorken.
Alleen ben nu nog aan het zoeken hoeveel er precies in mag.
Kom daar niet helemaal uit. Want het heeft met gewicht te maken.
Maar als ik dat vergelijk met mijn gewicht dat is dat veel te weinig.
Tenzij ik in alle 2 de poten precies dat doe, dan moet het misschien goedkomen.
RiderÂ’s
weight
kg 55-70
Positive air
pressure
bar 2.00-2.75
Dit correspondeert met mij. Dus als ik ongeveer 3 bar in elke poot stop moet het goed komen?
Loose Riders
Maloja Clothing
Bastards of Gravity
Berg-Ab.de
Maloja Clothing
Bastards of Gravity
Berg-Ab.de
Volgens mij heb je geen positive air (eigenlijk een airspring) maar "spring preload with air":

Source: Bomber Suspension Owner's Manual 2007, page 64
Instelling daarvan wordt beschreven in §5.2.2, waar de volgende tabel staat:

Source: Bomber Suspension Owner's Manual 2007, page 67
Kan me voorstellen dat a) voor springen en b) wanneer je een BMX gewend ben, je met de aangegeven 1 bar nog verre van gelukkig gaat zijn.
Ik rijd m'n 2005 Z1 met 2 bar preload op beide vorkpoten zonder problemen (en veren die 30 mm voorgespannen zijn). Denk dat je op DJ-fora genoeg mensen gaat vinden die met nog meer preload rondrijden.

Source: Bomber Suspension Owner's Manual 2007, page 64
Instelling daarvan wordt beschreven in §5.2.2, waar de volgende tabel staat:

Source: Bomber Suspension Owner's Manual 2007, page 67
Kan me voorstellen dat a) voor springen en b) wanneer je een BMX gewend ben, je met de aangegeven 1 bar nog verre van gelukkig gaat zijn.
Ik rijd m'n 2005 Z1 met 2 bar preload op beide vorkpoten zonder problemen (en veren die 30 mm voorgespannen zijn). Denk dat je op DJ-fora genoeg mensen gaat vinden die met nog meer preload rondrijden.
- Jean-Pierre
- Berichten:3138
- Lid geworden op:vr sep 21, 2007 3:29 pm
- Locatie:Cuijk
Er is mij verteld dat je de lucht een beetje moet verdelen.
Dus wat ik nu heb gedaan is 3 in de linker en in de rechter 1.
Meer mocht ook niet.
Dit werkt inprincipe wel, maar volgens mij kan ie stugger.
Nou in iedergeval hartstikke bedankt voor je hulp.
Dit heeft me al iets wijzer gemaakt.
Dus wat ik nu heb gedaan is 3 in de linker en in de rechter 1.
Meer mocht ook niet.
Dit werkt inprincipe wel, maar volgens mij kan ie stugger.
Nou in iedergeval hartstikke bedankt voor je hulp.
Dit heeft me al iets wijzer gemaakt.
Loose Riders
Maloja Clothing
Bastards of Gravity
Berg-Ab.de
Maloja Clothing
Bastards of Gravity
Berg-Ab.de