Welke spiraal voor swinger 6way ?

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
thomasmb
Contacteer:
Welke spiraal voor swinger 6way ?

Bericht door thomasmb » ma apr 28, 2008 5:29 pm

Ik ben van plan een andere spiraal te steken op de Morewood (izimu dh) , maar ik weet niet goed welke sterkte ik moet nemen :?

Ik weeg 60 Kg en rij er downhill mee.
Het is een SinglePivot , heeft dit enige invloed op de spiraal die ik moet nemen ?
Voor de moment heb ik een 450 spiraal steken en vind deze toch wel iets té stug ;) ( maar ik willer soms toch ook wel eens een dropje/roadgapje zoals die in wberg mee doen )

Dank bij voorbaat !
Monsieur velo: MTB speciaalzaak
KONA - ORBEA - Moustache - Giant

www.monsieur-velo.be

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » ma apr 28, 2008 5:50 pm

http://www.tftunedshox.com/tech-area/sp ... lator.html

het gaat er om voor dh dat je ongeveer 30a35% sag heeft. Wanneer je dan teveel bottomed dan stel je je demping progressiever in of meer compressie. Dan zou je in principe geen zwaardere veer moeten monteren.

hubertje

Bericht door hubertje » ma apr 28, 2008 7:07 pm

mm.. als ik mn waarden van mn bighit ingeef, kom ik lager uit dan de 500 veer die ik heb, en die heeft al veeeel sag..
Misschien weeg ik meer dan ik wil toegeven. :oops:

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » ma apr 28, 2008 7:46 pm

het is uiteraard een benadering. Maar het geeft je wel een idee welke veer je ongeveer nodig hebt.

Iedere demper zelf heeft ook een zekere verende werking, die voor bijv de dhx afhangt van de druk in de boostvalve.

Ik zat met mijn dhx op een 300LBS veer. Met mijn vivid nu op 250LBS. Volgens het rekenprogramma heb ik een 305LBS nodig met een fox demper. dus klopt best aardig

cHoc

Bericht door cHoc » ma apr 28, 2008 7:59 pm

Hoe ver heb je de veer dan aangedraait op de demper??

in principe mag je hem max 5 omwentelingen vast draaien vanaf het moment dat hij de veer geheel aanraakt.
30-35% Sag is een goed begin punt, vooral als je ook nog wel eens wilt droppen.

Haal je ook met een op zijn slapst aangedraaide veer dat niet, dan word het tijd voor een slappere veer.
shoot me again, I ain't dead yet

hubertje

Bericht door hubertje » ma apr 28, 2008 8:08 pm

in principe mag je hem max 5 omwentelingen vast draaien vanaf het moment dat hij de veer geheel aanraakt.
Dit is voor een deel omdat de veer anders bij bottomen zou kunnen dichtslaan, de verschillende windingen zouden raken.

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » di apr 29, 2008 6:39 am

cHoc schreef:in principe mag je hem max 5 omwentelingen vast draaien vanaf het moment dat hij de veer geheel aanraakt.

In de beschrijving van mijne FOX staat maximaal 2 windingen.....dit vindt ikzelf redelijk weinig maar 5 lijkt me dan weer wat veel van het goede.....
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » di apr 29, 2008 7:31 am

ligt ook heel erg aant frame

de een zet meer druk op zn veer gewoon dmv het veersysteem zelf
je kan een grote shockhebben en minder veerweg
dan een frame met een kleinere shock
(ik kan dit ff niet goed uitleggen tis nog vroeg ;) )
het aantal omwentelingen is restricted omdat anders de veer zelf al het werk gaat doen
en niet de shock zelf..en idd bij een dichte veer vastslaan op de wentelingen zelf

ik heb nog een 350 liggen dacht ik als je intresse heb PB me maar
tis nu een ornament in de huiskamer.. :lol:

cHoc

Bericht door cHoc » di apr 29, 2008 7:40 am

illuminatastigmata schreef:
cHoc schreef:in principe mag je hem max 5 omwentelingen vast draaien vanaf het moment dat hij de veer geheel aanraakt.
In de beschrijving van mijne FOX staat maximaal 2 windingen.....dit vindt ikzelf redelijk weinig maar 5 lijkt me dan weer wat veel van het goede.....
Dat zal je nog meevallen, de spoed van het draad is niet zo heel erg groot.
shoot me again, I ain't dead yet

Trekrules

Bericht door Trekrules » di apr 29, 2008 10:24 am

@thomasmb: gebruik deze calculator om de juiste spring rate te bepalen,persoonlijk vindt ik deze veel beter dan andere calculators ;)
http://www.theride.ca/guru/spring-calc.htm

hopen dat je hier wat mee kunt
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » di apr 29, 2008 11:10 am

hij is niet perse beter, wel uitgebreider. Maar het berust nog steeds op een aantal aannames. Iedere spring calc geeft je een indicatie maar je zult nog steeds moeten experimenteren met wat voor jou het beste is.

Trekrules

Bericht door Trekrules » di apr 29, 2008 11:22 am

ik heb alleen gezegt dat het persoonlijk is,dat andere calculators ook netzo goed zijn is ieders mening.Ik vindt deze juist zo goed omdat het uitgebreider is en je kan ook langere strokes invoeren zodat je niet bij andere calculators vast zit aan een 3'' stroke.Voor de rest geef ik je wel gelijk.
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

Plaats reactie