naafassen met schroefdraad en alu/magnesium dropouts

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Fry
naafassen met schroefdraad en alu/magnesium dropouts

Bericht door Fry » di jan 15, 2008 2:56 am

Thuis heb ik een aantal fietsen die voorzien zijn van shimano naven en andere naven met kogellagers en conus moeren. Al deze naven hebben dan ook een as met schroefdraad waarop je dropout "rust". Toen ik hierop attent werd gemaakt, controleerde ik eventjes de dropouts van het alu frame en de voorvork van mijn XC bike. De vork heeft magnesium onderpoten, wat op zich een zacht materiaal is. En inderdaad, ik kon na toch wel een aantal jaar gebruik, kleine krasjes bemerken in de dropouts van zowel frame als vork.

Nu is mijn vraag, heeft er iemand een idee hoe ik dit kan voorkomen zonder een nieuwe naaf te moeten kopen? Dus een soort van stalen plaatje dat ik ertussen kan steken? Of misschien dat er 1 of ander soort as op de markt is om dit te voorkomen? XTR naven zijn vernuftig voorzien van een as die op het schroefgedeelte 10mm dik is (M10 draad) en dan op het uiteinde 2 stukjes gladde as heeft van 4mm lang en 3/8" dik (ong. 9.5mm) net als naven met industriële lagers een gladde as hebben. Daardoor kan de conusmoer makkelijk over dat gladde stukje geschoven worden. Nu ben ik niet van plan om (dure) titanium XTR assen met bijhorende moeren te kopen om mijn eigen lagerwaardige shimano naven (LX) te voorzien van gladde as-uiteinden.

Wat denken jullie hier dus over en is er een oplossing?

Fry

Bericht door Fry » di jan 15, 2008 3:17 am

Naaffabrikanten hebben hierrond al oplossingen gevonden door enerzijds het gebruiken van afgedichte cartridge lagers zodat je zowiezo een gladde as hebt. Anderzijds heb je ook het thru-axle systeem zoals bv bij DT, de volle RWS qr assen, en een gelijkaardig systeem bij de voornaven van specialized. Nog andere fabrikanten hebben dan weer het fun bolt systeem waarbij je een oversized holle as hebt met schroefdraad langs de holle binnenkant waarin dan de funbolt wordt geschroefd die een glad uiteinde heeft. Dit zien we bij oa. chris king, deng en onlangs heb ik ook de naven van NS bikes bemerkt die ook van dit systeem voorzien zijn. Hope pro2 en shimano DXR naven zijn ook van dergelijk systeem voorzien maar hierbij is de schroefdraad niet netjes weggewerkt dus zou ik dan nog zelf andere schroeven apart moeten bijkopen. M10 schroeven kan je hebben met gladde bovenkant, als je ze dan in een bepaalde lengte koopt en ze zelf op maat zaagt.

fredo

Bericht door fredo » di jan 15, 2008 8:42 pm

Ik zou me in jouw geval niet druk maken ivm die indrukkingen in je pats. Het is mij ook al opgevallen bij mijn bikes en kan volgens mij totaal geen kwaad (als je tenminste geen enorme uitslijting krijgt) Als het je echt stoort, kan je gewoon je draad van je as vijlen, dan wordt ie +/- 8mm, maar dat geeft normaalgezien geen probleem.

Er zijn idd fabrikanten die aanpassingen voorzien om dat te voorkomen. Zo worden (of ondertussen mss werden) magura-vorken voorzien van plaatjes in de pats. Bovendien kan ik je zeggen dat het XTR-systeem van 10mm as int midden en fijner naar de zijde ook nog bij andere naven wordt toegepast. Als ik me niet vergis heb ik hier nog een cheapo XLC (=BeOne huismerk) liggen met ook zo'n as.

Gezien de bikewereld nu steeds meer steekassen begint in te voeren, is het probleem eiglijk ook opgelost. Verschillende frames komen reeds met maxle achteras en er zal ook een xc versie van de steekas voor vorken komen... probs solved

Plaats reactie