Avid BB7 (wat vinden we er nou echt van?)
Moderator:Beheerders
Ik heb altijd met v-brakes gereden maar nu mijn velgen zo'n beetje op beginnen te raken overweeg ik over te stappen op schijfremmen. De belangrijkste reden hiervoor zijn betere doseerbaarheid en meer voorspelbaar gedrag in de bagger/nattigheid. De BB7 van Avid zijn cheap (100 Eurie voor een complete set bij bike-components!) en ik kan overweg met kabels (geen ervaring met het knoeien met remvloeistof). Nogal wat mensen hier blijken ermee te rijden en zijn enthousiast, maar anderen laten doorschemeren dat ze helemaal niet zo tevreden zijn. Wat zijn nu de voor- en nadelen van deze remmen? Is het een aanrader?
Re: Avid BB7 (wat vinden we er nou echt van?)
Gezien de prijs en eenvoud zeker de moeite van het overwegen waard! Echter valt of staat o.a. de doseerbaarheid, of liever het gevoel in de greep bij de kwaliteit kabels die je toepast.Perik schreef:Ik heb altijd met v-brakes gereden maar nu mijn velgen zo'n beetje op beginnen te raken overweeg ik over te stappen op schijfremmen. De belangrijkste reden hiervoor zijn betere doseerbaarheid en meer voorspelbaar gedrag in de bagger/nattigheid. De BB7 van Avid zijn cheap (100 Eurie voor een complete set bij bike-components!) en ik kan overweg met kabels (geen ervaring met het knoeien met remvloeistof). Nogal wat mensen hier blijken ermee te rijden en zijn enthousiast, maar anderen laten doorschemeren dat ze helemaal niet zo tevreden zijn. Wat zijn nu de voor- en nadelen van deze remmen? Is het een aanrader?
Persoonlijk heb ik bij heel smerig weer op een route als Nijmegen wat last gehad van een continue slepende achterrem, welke ik op dat moment met de rode stelknoppen voor 'pad adjustment' met geen mogelijkheid vrij lopend kreeg. Thuis schoonmaken en alles opnieuw uitlijnen was het devies. Sinds dien niet echt veel meer terug gehad.
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
Ik heb er pas net een setje opzitten.
werking:
Ruim voldoende. Meer dan de XTR v-brakes die er eerst opzaten
instellen/monteren:
Fluitje van een cent. Ook nastellen in het veld is heel erg makkelijk.
slijtage:
minder tevreden. Ik heb het gevoel dat ik hard door de blokjes heen ga (vooral als het modderig is). Tevens wat last van aanlopen. Maar dat komt wsl doordat ik een heel erg snel aangrijppunt wil. Daardoor zitten mijn blokjes dichtbij de schijf. E.e.a. zorgt ook voor meer slijtage volgens mij.
werking:
Ruim voldoende. Meer dan de XTR v-brakes die er eerst opzaten
instellen/monteren:
Fluitje van een cent. Ook nastellen in het veld is heel erg makkelijk.
slijtage:
minder tevreden. Ik heb het gevoel dat ik hard door de blokjes heen ga (vooral als het modderig is). Tevens wat last van aanlopen. Maar dat komt wsl doordat ik een heel erg snel aangrijppunt wil. Daardoor zitten mijn blokjes dichtbij de schijf. E.e.a. zorgt ook voor meer slijtage volgens mij.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
Tevreden rijder hier also... alleen de slijtage bij modder is bovengemiddeld. Setje Avid kabels (FlatJacket a 30 Euro) en dan kom je een heel eind voor wat betreft dosering en soepelheid van de kabels. Slepende schijven/blokken heb ik geen last van, maar ik kan mijn remmen wél goed afstellen en vooral vastdraaien.
Erikje
Erikje
[offtopic]
Alleen ervaring met hydraulische schijfremmen, maar ik meen die BB.7's zeer frequent op (hoogwaardige) 29'ers en SS (of combinatie van beide) te zien. Bij 'vergelijkbare' normale MTB's zie ik eigenlijk alleen maar hydraulische schijfremmen.
Is daar een speciale reden voor, of wordt het tijd dat ik eens een opticien bezoek?
[/offtopic]
Alleen ervaring met hydraulische schijfremmen, maar ik meen die BB.7's zeer frequent op (hoogwaardige) 29'ers en SS (of combinatie van beide) te zien. Bij 'vergelijkbare' normale MTB's zie ik eigenlijk alleen maar hydraulische schijfremmen.
Is daar een speciale reden voor, of wordt het tijd dat ik eens een opticien bezoek?
[/offtopic]
Different mind, Same thought.Cheeta schreef:[offtopic]
Alleen ervaring met hydraulische schijfremmen, maar ik meen die BB.7's zeer frequent op (hoogwaardige) 29'ers en SS (of combinatie van beide) te zien. Bij 'vergelijkbare' normale MTB's zie ik eigenlijk alleen maar hydraulische schijfremmen.
Is daar een speciale reden voor, of wordt het tijd dat ik eens een opticien bezoek?
[/offtopic]
Vaak zie je dit voorkomen. Ik ben ook wel enorm benieuwd naar de reden hierachter.
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
Care to explain? Ik heb er namelijk gruwelijk veel last van en wil het eigenlijk opgelost zien, anders ga ik achter (waar het voorkomt) gewoon weer een v-brake eraan hangen.Slepende schijven/blokken heb ik geen last van, maar ik kan mijn remmen wél goed afstellen en vooral vastdraaien.
En voor de reden BB7 voor SS. Ik zou het echt niet weten. Ik ken er verschillende met hydro's (meer dan BB7 zelfs). Maar je hoort/ziet het wel vaker. Zal wel iets te maken hebben met het feit dat ss-ers meestal Luddieten zijn (zoek die maar eens op op wikipedia).
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
misschien denken fabrikanten dat ss rijders dat willen omdat ze simpele degelijke fietsen willen hebben
en ik denk dat bb7's wel daartoe horen.
wat zijn de verschillen en overeenkomsten tussen mechanische en hydraulische schijfremmen?
remmen bb7 in de modder ook nog steeds goed?
Ik zou verwachten dat de modulatie van bb7s beter is dan hydraulische remmen omdat de kabel flexibeler is. Maar daarentegen is denk ik de maximale remkracht beperkt omdat je leverage ratio lager is(deze kan niet oneindig verhoogd worden omdat je dan een te grote slag moet maken)
Maar ook de leverage ratio van hydraulische remmen is beperkt maar wellicht hoger dan die van mechanische remmen. (deze is denk ik hoger omdat avid juicy7 bijv de mogelijkheid geven om de vrije slag te veranderen, daaruit concludeer ik dat dat geen beperkende factor is)
maarja zonder exacte getallen durf ik niet te zeggen of hier ook maar iets van klopt.
en ik denk dat bb7's wel daartoe horen.
wat zijn de verschillen en overeenkomsten tussen mechanische en hydraulische schijfremmen?
remmen bb7 in de modder ook nog steeds goed?
Ik zou verwachten dat de modulatie van bb7s beter is dan hydraulische remmen omdat de kabel flexibeler is. Maar daarentegen is denk ik de maximale remkracht beperkt omdat je leverage ratio lager is(deze kan niet oneindig verhoogd worden omdat je dan een te grote slag moet maken)
Maar ook de leverage ratio van hydraulische remmen is beperkt maar wellicht hoger dan die van mechanische remmen. (deze is denk ik hoger omdat avid juicy7 bijv de mogelijkheid geven om de vrije slag te veranderen, daaruit concludeer ik dat dat geen beperkende factor is)
maarja zonder exacte getallen durf ik niet te zeggen of hier ook maar iets van klopt.
No prob, het is met een kleine knipoog omdat ik jullie kracht absoluut niet wil onderschatten, maar ik heb gemerkt dat de remklauwen met erg veel kracht vastgezet dienen te worden om scheeftrekken te voorkomen. Ik ben erg pietluttig op het gebied van geluidjes en had dat ook in het begin. Ik heb de busjes iets ingevet zodat alles direct goed in elkaar valt en bewegingsloos blijft zitten na zeer hard aandraaien. En de hele boel uiteraard met goede Locktite vastzetten. Daardoor is er geen kans op verschuiven. En dán is éénmaal goed afgesteld altijd goed afgesteld.didadunlop schreef:Care to explain?Slepende schijven/blokken heb ik geen last van, maar ik kan mijn remmen wél goed afstellen en vooral vastdraaien.
Erikje
Twijfels, twijfels.. Bij wijze van studieontwijkend gedrag heb ik zo'n beetje elke review van deze remmen gelezen. Het lijkt erop dat ze onder slechte omstandigheden juist nÃet een probleemloze oplossing zijn (squeel, enorm snelle slijtage, afstellingsproblemen). Dan houd ik het toch liever bij mijn Avid SD7 v-brakes die nooit piepen en waar ik in zomer 2006 voor het laatst nieuwe remblokjes op heb gedaan.
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
Umm de fixie craze zegt ook al genoeg..Een echte luddiet rijd met cantilevers of remt door zijn voet tegen de voorband te zetten (van zijn loopfiets...)

Maar goed. zometeen eens mijn BB7's opnieuw afstellen en goed aanhengsten..

Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
Voor dat geld heb je dus ook de BB7, bij www.bike-components.de
Hey!
Ik heb een setje bb7 2008 185 v 160 a clean sweeps. De remkracht is enorm, net als het gemak van het afstellne. Er is echter 1 minpunt. Gewone kabels, zijn naar mijn idee niet voldoende.
Ik ben dus op zoek naar een setje goede kabels en heb die full metal jackets gezien. Die lijken mij zeer geschikt. Alleen het monteren op de voorvork lijkt me erg lastig. zeker met een vork tot max 130mm veerweg. Iemand tips of ervaringen?
Ik hoor het graag!
Btw wat vinden jullie van de FMJ van Avid?
Grtz
Ik heb een setje bb7 2008 185 v 160 a clean sweeps. De remkracht is enorm, net als het gemak van het afstellne. Er is echter 1 minpunt. Gewone kabels, zijn naar mijn idee niet voldoende.
Ik ben dus op zoek naar een setje goede kabels en heb die full metal jackets gezien. Die lijken mij zeer geschikt. Alleen het monteren op de voorvork lijkt me erg lastig. zeker met een vork tot max 130mm veerweg. Iemand tips of ervaringen?
Ik hoor het graag!
Btw wat vinden jullie van de FMJ van Avid?
Grtz

the sky is the limit!
Ben er nog niet mee onderuit gegaan, daar kan ik je dus niks over zeggen. Een mogelijk alternatief zijn nokon buitenkabels of van die i-link buitenkabels. Je kan eventueel ook proberen lineaire kabels te gebruiken die vaak op BMX fietsen worden gebruikt. XTR schijnt ook goed te zijn.
Uiteraard is het belangrijkste van alles dat je je kabeltraject goed afstelt.
Uiteraard is het belangrijkste van alles dat je je kabeltraject goed afstelt.