verschil 32/36 spaken + keuze naaf
Moderator:Beheerders
hallo, bij groeiende interesse naar 24" wielen ben ik begonnen met het opzoeken van wat informatie en vergelijken van prijzen en dergelijke.
maar nu zie ik overal 32 of 36 spaak staan, maar wat is het verschil eigenlijk? is 36saaks dan sterker, maar het nadeel is dat het meer weegt?
of is dat gewoon voor andere doeleinden.
momenteel heb ik nog geen budget, maar met het oog op sparen vraag ik me toch af wat de beste keuze is.
Ik heb een 24 pornking en ik doe graag dirt/street maar kan het ook niet laten om wat ruigere stukken te doen.
ik was wat aan het neuzen op bike-mailorder.de, en zag dat ze bv ook sun singletrackvelgen hebben in 24". ik heb nu ook singletrackvelgen, en ben daar wel tevreden over, al heb ik echter geen ervaring met iets vergelijkbaar. deze kosten niet zo veel, maar dan mag ik er ook niet zoveel van verwachten? maar als eerste paar 24" velgen zou dat wel kunnen dienen?
ook zie ik dat de klanten die dat kochten ook dikwijls de NS naven kopen. zijn die wat waard? ik vind ze wel mooi en zag dat ze er zelf zijn voor SS.
ik ben nu XT naven gewend, en die zijn eigenlijk net iets goedkoper. zouden die NS naven een vooruitgang zijn?
ik ben van plan om er een beperkt budget aan te geven.
hoe kan ik trouwens weten welke spaken ik nodig heb, als ik nog niks kan meten?
groeten
sammy
maar nu zie ik overal 32 of 36 spaak staan, maar wat is het verschil eigenlijk? is 36saaks dan sterker, maar het nadeel is dat het meer weegt?
of is dat gewoon voor andere doeleinden.
momenteel heb ik nog geen budget, maar met het oog op sparen vraag ik me toch af wat de beste keuze is.
Ik heb een 24 pornking en ik doe graag dirt/street maar kan het ook niet laten om wat ruigere stukken te doen.
ik was wat aan het neuzen op bike-mailorder.de, en zag dat ze bv ook sun singletrackvelgen hebben in 24". ik heb nu ook singletrackvelgen, en ben daar wel tevreden over, al heb ik echter geen ervaring met iets vergelijkbaar. deze kosten niet zo veel, maar dan mag ik er ook niet zoveel van verwachten? maar als eerste paar 24" velgen zou dat wel kunnen dienen?
ook zie ik dat de klanten die dat kochten ook dikwijls de NS naven kopen. zijn die wat waard? ik vind ze wel mooi en zag dat ze er zelf zijn voor SS.
ik ben nu XT naven gewend, en die zijn eigenlijk net iets goedkoper. zouden die NS naven een vooruitgang zijn?
ik ben van plan om er een beperkt budget aan te geven.
hoe kan ik trouwens weten welke spaken ik nodig heb, als ik nog niks kan meten?
groeten
sammy
dead straight to live wrong
-
- Berichten:1029
- Lid geworden op:di sep 26, 2006 8:56 pm
- Locatie:Gouda
mail gewoon even naar sjors:
www.sdgbikesports.com
Hij heeft mij ook geholpen met mn achterwiel en hij is goed!!
www.sdgbikesports.com
Hij heeft mij ook geholpen met mn achterwiel en hij is goed!!

live to ride, ride to live...
http://remmiedirt.pinkbike.com/
http://remmiedirt.pinkbike.com/
Strikt gesproken is 36 sterker dan 32. Maar een goed gespaakt 32H wiel is zeker sterk genoeg, zeker in 24". Gewichtsverschil is verwaarloosbaar.
Als je nu SS rijdt met een XT naaf, zou je die bvb. kunnen houden en er gewoon een 24" velg om laten spaken. Is dan meteen ook goedkoper dan een volledig wiel.
Als je nu SS rijdt met een XT naaf, zou je die bvb. kunnen houden en er gewoon een 24" velg om laten spaken. Is dan meteen ook goedkoper dan een volledig wiel.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be
@ remmie dirt, ja die site bevalt me al wel, en heb nog niets anders dan positieve commentaar erover gehoord, maar die zijn tot 10september op vakantie, dus maar even wachten.
@ Luc, Ja daar dacht ik ook al even aan. Is dat dan beter die keuze te maken in afwachting van geld genoeg voor meteen een goede naaf?
waar zit dat verschil in naven dan in? niet alleen in sterkte vermoed ik dan, als je kijkt naar de prijs van een Chris king naaf.
en welke velg zou dan goed zijn om te laten spaken?
bendankt voor de (snelle) antwoorden!
@ Luc, Ja daar dacht ik ook al even aan. Is dat dan beter die keuze te maken in afwachting van geld genoeg voor meteen een goede naaf?
waar zit dat verschil in naven dan in? niet alleen in sterkte vermoed ik dan, als je kijkt naar de prijs van een Chris king naaf.
en welke velg zou dan goed zijn om te laten spaken?
bendankt voor de (snelle) antwoorden!
dead straight to live wrong
Prijsverschillen zitten 'em in allerlei dingen, en niet alleen in de kwaliteit op zich, alhoewel dat natuurlijk tot op een bepaald niveau in grote mate de prijs bepaalt.
Als je budget écht héél beperkt is, kan je natuurlijk beter gewoon je XT naaf laten omspaken. De 24" Sun Ringlé SingleTrack die je al vernoemde is een meer dan behoorlijke velg voor weinig geld.
Wat de 'handgemaakte' internet wielsets betreft, daar verschijnen toch regelmatig de nodige klachten over de kwaliteit van het vlecht werk. Goedkoop is dus niet altijd goedkoop, als je begrijpt wat ik bedoel. Zoek je dus best een goede wielenvlechter, je wiel(set) zal zo goed als zeker van betere bouwkwaliteit zijn dan wat je van een of andere webshop kan kopen.
Als je budget écht héél beperkt is, kan je natuurlijk beter gewoon je XT naaf laten omspaken. De 24" Sun Ringlé SingleTrack die je al vernoemde is een meer dan behoorlijke velg voor weinig geld.
Wat de 'handgemaakte' internet wielsets betreft, daar verschijnen toch regelmatig de nodige klachten over de kwaliteit van het vlecht werk. Goedkoop is dus niet altijd goedkoop, als je begrijpt wat ik bedoel. Zoek je dus best een goede wielenvlechter, je wiel(set) zal zo goed als zeker van betere bouwkwaliteit zijn dan wat je van een of andere webshop kan kopen.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be
als je je fiets wat polyvalenter wilt houden (freeride- lichte downhill) kan je best met je 26ers blijven rijden. 24ers rijden namelijk niet zo goed over obstakels maar zijn wel goed voor dirt en street omdat je je fiets eigenlijk kleiner en wendbaarder maakt. Je moet voor jezlef uitmaken wat je met je fiets gaat doen 

ahzo, maar zijn 24" wielen dan niet sterker?
maar sterkte is blijkbaar niet het enige wat telt voor een freeride/lichte downhill?
dus als ik naar een bikepark als winterberg ga en eigenlijk op alle tracks wat wil rijden blijf ik best toch 26".
hoe zit het bevoorbeeld met north shores en 24"?
want dan is dus ook slopestyle best te doen met 26"?
ik heb nu 26" singletrack maar er zitten wat slagen in mijn wiel, ga er deze wat laten uitrichten maar dat is zeker maar een tijdelijke oplossing?
Maken slagen in wielen ook uit bij het aanleren en uitoefen van bepaalde tricks, of gaan ze er zelf nog sneller van stuk gaan?
opnieuw bedankt voor alle (snelle) antwoorden!
maar sterkte is blijkbaar niet het enige wat telt voor een freeride/lichte downhill?
dus als ik naar een bikepark als winterberg ga en eigenlijk op alle tracks wat wil rijden blijf ik best toch 26".
hoe zit het bevoorbeeld met north shores en 24"?
want dan is dus ook slopestyle best te doen met 26"?
ik heb nu 26" singletrack maar er zitten wat slagen in mijn wiel, ga er deze wat laten uitrichten maar dat is zeker maar een tijdelijke oplossing?
Maken slagen in wielen ook uit bij het aanleren en uitoefen van bepaalde tricks, of gaan ze er zelf nog sneller van stuk gaan?
opnieuw bedankt voor alle (snelle) antwoorden!
dead straight to live wrong
een kleine slag kan geen kwaad, zorg er gewoon voor dat je spaakspanning iet of wat goed blijft...
Wat ik bedoelde met obstakels zijn niet slopestyle en dergelijke, deze parcoursen zijn glad gemaakt. Maar eerder de downhill, hier zitten normaal gezien rotsen en dergelijke in.. EEn dh wordt het tegenovergestelde van glad gemaakt
en dan ben je beter af met 26ers, ook als je gewoon is in het bos gaat rijden. 26ers rijden veel makkelijker over dingen (wortels, rotsen,...) dan 24ers.
Het verschil in sterkte is niet groot, maar k zou je aanraden aangezien je hardtail rijd, om een iets stevigere velg achter te nemen ( hier komen de meeste schokken) Een sun MTX of S-type fzo (doubletrack zou ik niet nemen wegens te zwaar) of MAVIC ex 721; 729. Allemaal goed gerief
k hoop dat je er wat aan gehad hebt
Wat ik bedoelde met obstakels zijn niet slopestyle en dergelijke, deze parcoursen zijn glad gemaakt. Maar eerder de downhill, hier zitten normaal gezien rotsen en dergelijke in.. EEn dh wordt het tegenovergestelde van glad gemaakt

Het verschil in sterkte is niet groot, maar k zou je aanraden aangezien je hardtail rijd, om een iets stevigere velg achter te nemen ( hier komen de meeste schokken) Een sun MTX of S-type fzo (doubletrack zou ik niet nemen wegens te zwaar) of MAVIC ex 721; 729. Allemaal goed gerief

k hoop dat je er wat aan gehad hebt

is dit niet wat: http://www.bike-republic.nl/website/ind ... uct=113163?