verschil 32/36 spaken + keuze naaf

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sampers
Berichten:595
Lid geworden op:ma aug 13, 2007 10:15 am
Locatie:Herne, BE
verschil 32/36 spaken + keuze naaf

Bericht door sampers » za sep 01, 2007 4:29 pm

hallo, bij groeiende interesse naar 24" wielen ben ik begonnen met het opzoeken van wat informatie en vergelijken van prijzen en dergelijke.
maar nu zie ik overal 32 of 36 spaak staan, maar wat is het verschil eigenlijk? is 36saaks dan sterker, maar het nadeel is dat het meer weegt?
of is dat gewoon voor andere doeleinden.

momenteel heb ik nog geen budget, maar met het oog op sparen vraag ik me toch af wat de beste keuze is.
Ik heb een 24 pornking en ik doe graag dirt/street maar kan het ook niet laten om wat ruigere stukken te doen.
ik was wat aan het neuzen op bike-mailorder.de, en zag dat ze bv ook sun singletrackvelgen hebben in 24". ik heb nu ook singletrackvelgen, en ben daar wel tevreden over, al heb ik echter geen ervaring met iets vergelijkbaar. deze kosten niet zo veel, maar dan mag ik er ook niet zoveel van verwachten? maar als eerste paar 24" velgen zou dat wel kunnen dienen?
ook zie ik dat de klanten die dat kochten ook dikwijls de NS naven kopen. zijn die wat waard? ik vind ze wel mooi en zag dat ze er zelf zijn voor SS.
ik ben nu XT naven gewend, en die zijn eigenlijk net iets goedkoper. zouden die NS naven een vooruitgang zijn?
ik ben van plan om er een beperkt budget aan te geven.
hoe kan ik trouwens weten welke spaken ik nodig heb, als ik nog niks kan meten?

groeten
sammy
dead straight to live wrong

remmie_dirt
Berichten:1029
Lid geworden op:di sep 26, 2006 8:56 pm
Locatie:Gouda

Bericht door remmie_dirt » za sep 01, 2007 5:11 pm

mail gewoon even naar sjors:
www.sdgbikesports.com
Hij heeft mij ook geholpen met mn achterwiel en hij is goed!! :)
live to ride, ride to live...
http://remmiedirt.pinkbike.com/

Gebruikersavatar
Luc
Berichten:4164
Lid geworden op:do jul 12, 2001 8:04 am

Bericht door Luc » za sep 01, 2007 5:51 pm

Strikt gesproken is 36 sterker dan 32. Maar een goed gespaakt 32H wiel is zeker sterk genoeg, zeker in 24". Gewichtsverschil is verwaarloosbaar.

Als je nu SS rijdt met een XT naaf, zou je die bvb. kunnen houden en er gewoon een 24" velg om laten spaken. Is dan meteen ook goedkoper dan een volledig wiel.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be

Gebruikersavatar
sampers
Berichten:595
Lid geworden op:ma aug 13, 2007 10:15 am
Locatie:Herne, BE

Bericht door sampers » za sep 01, 2007 5:57 pm

@ remmie dirt, ja die site bevalt me al wel, en heb nog niets anders dan positieve commentaar erover gehoord, maar die zijn tot 10september op vakantie, dus maar even wachten.

@ Luc, Ja daar dacht ik ook al even aan. Is dat dan beter die keuze te maken in afwachting van geld genoeg voor meteen een goede naaf?

waar zit dat verschil in naven dan in? niet alleen in sterkte vermoed ik dan, als je kijkt naar de prijs van een Chris king naaf.

en welke velg zou dan goed zijn om te laten spaken?

bendankt voor de (snelle) antwoorden!
dead straight to live wrong

Gebruikersavatar
Luc
Berichten:4164
Lid geworden op:do jul 12, 2001 8:04 am

Bericht door Luc » za sep 01, 2007 6:12 pm

Prijsverschillen zitten 'em in allerlei dingen, en niet alleen in de kwaliteit op zich, alhoewel dat natuurlijk tot op een bepaald niveau in grote mate de prijs bepaalt.

Als je budget écht héél beperkt is, kan je natuurlijk beter gewoon je XT naaf laten omspaken. De 24" Sun Ringlé SingleTrack die je al vernoemde is een meer dan behoorlijke velg voor weinig geld.

Wat de 'handgemaakte' internet wielsets betreft, daar verschijnen toch regelmatig de nodige klachten over de kwaliteit van het vlecht werk. Goedkoop is dus niet altijd goedkoop, als je begrijpt wat ik bedoel. Zoek je dus best een goede wielenvlechter, je wiel(set) zal zo goed als zeker van betere bouwkwaliteit zijn dan wat je van een of andere webshop kan kopen.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be

crazyfuck
Berichten:634
Lid geworden op:di sep 06, 2005 10:46 am

Bericht door crazyfuck » za sep 01, 2007 6:19 pm

als je je fiets wat polyvalenter wilt houden (freeride- lichte downhill) kan je best met je 26ers blijven rijden. 24ers rijden namelijk niet zo goed over obstakels maar zijn wel goed voor dirt en street omdat je je fiets eigenlijk kleiner en wendbaarder maakt. Je moet voor jezlef uitmaken wat je met je fiets gaat doen ;)

Gebruikersavatar
sampers
Berichten:595
Lid geworden op:ma aug 13, 2007 10:15 am
Locatie:Herne, BE

Bericht door sampers » za sep 01, 2007 6:36 pm

ahzo, maar zijn 24" wielen dan niet sterker?
maar sterkte is blijkbaar niet het enige wat telt voor een freeride/lichte downhill?
dus als ik naar een bikepark als winterberg ga en eigenlijk op alle tracks wat wil rijden blijf ik best toch 26".
hoe zit het bevoorbeeld met north shores en 24"?
want dan is dus ook slopestyle best te doen met 26"?

ik heb nu 26" singletrack maar er zitten wat slagen in mijn wiel, ga er deze wat laten uitrichten maar dat is zeker maar een tijdelijke oplossing?

Maken slagen in wielen ook uit bij het aanleren en uitoefen van bepaalde tricks, of gaan ze er zelf nog sneller van stuk gaan?

opnieuw bedankt voor alle (snelle) antwoorden!
dead straight to live wrong

crazyfuck
Berichten:634
Lid geworden op:di sep 06, 2005 10:46 am

Bericht door crazyfuck » zo sep 02, 2007 10:30 am

een kleine slag kan geen kwaad, zorg er gewoon voor dat je spaakspanning iet of wat goed blijft...
Wat ik bedoelde met obstakels zijn niet slopestyle en dergelijke, deze parcoursen zijn glad gemaakt. Maar eerder de downhill, hier zitten normaal gezien rotsen en dergelijke in.. EEn dh wordt het tegenovergestelde van glad gemaakt ;) en dan ben je beter af met 26ers, ook als je gewoon is in het bos gaat rijden. 26ers rijden veel makkelijker over dingen (wortels, rotsen,...) dan 24ers.
Het verschil in sterkte is niet groot, maar k zou je aanraden aangezien je hardtail rijd, om een iets stevigere velg achter te nemen ( hier komen de meeste schokken) Een sun MTX of S-type fzo (doubletrack zou ik niet nemen wegens te zwaar) of MAVIC ex 721; 729. Allemaal goed gerief :)
k hoop dat je er wat aan gehad hebt ;)

Gebruikersavatar
sampers
Berichten:595
Lid geworden op:ma aug 13, 2007 10:15 am
Locatie:Herne, BE

Bericht door sampers » zo sep 02, 2007 12:38 pm

zeker wel! bedankt voor de heel duidelijke en interessante uitleg!
:D
ik denk dat ik hem voorlopig toch maar 26" houd, en moest ik eens een goedkopeset vinden dan het misschien eens proberen, maar dan heb ik nog altijd mijn 26" wielen.
dead straight to live wrong

Gebruikersavatar
Urnyke
Berichten:396
Lid geworden op:di jun 11, 2002 11:54 am
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Urnyke » do sep 06, 2007 12:17 am

ik heb nog 4 Araya RM20 36 gaats 24" velgen liggen!

De 26" versie was de eerste DH velg in begin jaren 90!

Afbeelding
gewicht klopt niet

Gebruikersavatar
mek~prut
Berichten:117
Lid geworden op:wo jan 10, 2007 11:44 am
Locatie:Rotterdam

Bericht door mek~prut » vr sep 21, 2007 10:35 am


Plaats reactie