hydraulische Remkabels
Moderator:Beheerders
Hallo, Ik heb shimano deore schijfremmen (met minrealische olie staat erop) en mijn remleiding is zonet aan mijn remhendel gewoon afgeknakt bij het hard inknijpen bij het streeten. Er zit geen bevestiging meer op de kabel dus is denk ik niet meer te herstellen.
Waar kan ik maw een nieuwe remkabel vinden? zijn er verschillende modellen, lengtes, aansluitingen, speciaal voor minraalische olie,...?
en zijn die ook online ergens te vinden, of kan elke degelijke fietsenwinkel die in voorraad hebben?
groeten
Sammy
Waar kan ik maw een nieuwe remkabel vinden? zijn er verschillende modellen, lengtes, aansluitingen, speciaal voor minraalische olie,...?
en zijn die ook online ergens te vinden, of kan elke degelijke fietsenwinkel die in voorraad hebben?
groeten
Sammy
dead straight to live wrong
Ey,
Ik zou als ik jou was sowieso ff bij je lbs langsgaan want , die zien het probleem dan met eigen ogen i.p.v. een beschrijving en die kunnen als het te fixxen is tenminste, waarschijnlijk wel een nieuwe kabel installeren en m met nieuwe remolie volgooien en afstellen. Shimano, magura, avid, hayes, hope accesoires zoals kabels zijn meestal wel op voorraad en kosten maar een paar euro per meter.
Maar ik zou er toch aan denken om een andere rem te nemen want een deore schijfrem is niet echt een solide rem voor o.a. streetriding.
succes
Rubenio
Ik zou als ik jou was sowieso ff bij je lbs langsgaan want , die zien het probleem dan met eigen ogen i.p.v. een beschrijving en die kunnen als het te fixxen is tenminste, waarschijnlijk wel een nieuwe kabel installeren en m met nieuwe remolie volgooien en afstellen. Shimano, magura, avid, hayes, hope accesoires zoals kabels zijn meestal wel op voorraad en kosten maar een paar euro per meter.
Maar ik zou er toch aan denken om een andere rem te nemen want een deore schijfrem is niet echt een solide rem voor o.a. streetriding.
succes
Rubenio
idd gewoon naar je lbs (of evt een bikeshop andere als die beter/goedkoper is) gaan, en vragen om een nieuw remkabeltje voor je hydrau deore schijfrem

sinds wanneer rijden trialbikers met deore?hubertje schreef:Niks mis met een deore toch? Lijkt me niet minder solide dan een XT.. Ken trouwens trialrijders die niet anders meer willen dan stomme deores.

hubertje schreef:Niks mis met een deore toch? Lijkt me niet minder solide dan een XT.. Ken trouwens trialrijders die niet anders meer willen dan stomme deores.
alle shimano schijfremmen zijn naar mijn mening niet geschikt voor trial/street. Waarom? omdat ik ze bij een maatje achter elkaar kapot zag gaan en ze hebben domweg gewoon niet genoeg remkracht.
ik haalde eerst even het rubberen beschermingsstuk eraf en schroefde het stuk in de rempomp los, de kabel was al los en daar zat niets op.

Dan zag ik een klein koperen busje zitten in de rempomp en de kabel duwde daar voorheen tegen, met als gevolg dat de kabel zo goed als los zat, en het schroefgedeelte niet ver ingedraaid kon worden.
nu heb ik dat busje eens omgedraaid en eens vastgespannen

en nu zit dat koperen busje vast op mijn kabel

dan kan ik de kabel wel vastspannen en hij lost dan niet meer.
ik hoo dat dit de bedoeling was, en dat ik niets heb afgebroken.
enige probleem is dat ik die rubberen bescherming ben vergeten over de kabel heen te schuiven en geraakt daar volgens mij niet meer over.
graag jullie mening. moest dit de oplossing zijn, moet ik dus enkel nog (mineralische) remvloeistof zien te vinden.
Ik heb geen idee over de kwaliteit van de schijfremmen, het zijn mijn eerste hydraulische remmen en ik vond de overgang van mechanische erg groot, en aangenaam! en ik vond dat ze hun werk wel goed deden. ben woensdag nog gaan dirten en niets van problemen gehad.
ze zullen wel niet de stevigste zijn, maar ik vind ze goed meevallen, en vind de remgrepen ook aangenaam.

Dan zag ik een klein koperen busje zitten in de rempomp en de kabel duwde daar voorheen tegen, met als gevolg dat de kabel zo goed als los zat, en het schroefgedeelte niet ver ingedraaid kon worden.
nu heb ik dat busje eens omgedraaid en eens vastgespannen

en nu zit dat koperen busje vast op mijn kabel

dan kan ik de kabel wel vastspannen en hij lost dan niet meer.
ik hoo dat dit de bedoeling was, en dat ik niets heb afgebroken.
enige probleem is dat ik die rubberen bescherming ben vergeten over de kabel heen te schuiven en geraakt daar volgens mij niet meer over.
graag jullie mening. moest dit de oplossing zijn, moet ik dus enkel nog (mineralische) remvloeistof zien te vinden.
Ik heb geen idee over de kwaliteit van de schijfremmen, het zijn mijn eerste hydraulische remmen en ik vond de overgang van mechanische erg groot, en aangenaam! en ik vond dat ze hun werk wel goed deden. ben woensdag nog gaan dirten en niets van problemen gehad.
ze zullen wel niet de stevigste zijn, maar ik vind ze goed meevallen, en vind de remgrepen ook aangenaam.
Je moet eigenlijk een nieuwe fitting gebruiken. De oude is al vervormd, wanneer je die opnieuw gebruikt kan het zijn dat die gaat lekken. Ga gewoon even langs een fietsenwinkel, de meeste winkels hebben dat wel voor shimano remmen.
Je kunt ook minerale olie van magura gebruiken.
hoe je het nu hebt gedaan is in principe wel de juiste manier.
Als ik het goed begrijp is de kabel niet gebroken maar is ie losgekomen?
Je kunt ook minerale olie van magura gebruiken.
hoe je het nu hebt gedaan is in principe wel de juiste manier.
Als ik het goed begrijp is de kabel niet gebroken maar is ie losgekomen?
ja volgens mij heeft de fitting nooit in de juiste richting op de kabel gezeten. maar ertegen. langs eene kant past de kabel in de fitting, langs de andere niet, en hij stak er zo in dat de kabel tegen de fitting duwde. krijg deze fitting er niet meer af, maar dat hoort zo zeker?
Hallo, ondertussen heb ik de fiets daarvoor binnengebracht bij een lbs die tevens ook een vriend is. Deze heeft de remmen ontlucht, maar nadat ik even ging rijden leken de remmen al helemaal niet goed meer te werken.
eerst dacht ik dat ze niet goed genoeg ontlucht waren, maar na een bezoekje aan mtb_arno vanop dit forum (die tevens ook bij een lbs werkt) bleek dat er meer aan de hand is. als je in de rem knijpt voel je dus dat de olie verplaatst, en het lijkt ook dat er niet echt lucht in de leiding zit,
het is een deore klauw en dus in twee stukken, en daar waar de "spleet" is waar de stukken aanmekaar komen zie je als je knijpt de olie er lichtjes uitkomen.
Dus nu lijkt het wel alsof mijn remklauw of de O-ring erin stuk is.
Met nog eens het topic van Lacer te lezen http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=34773 en wat na te denken, begin ik toch ook te twijelen of ik eigenlijk niet hetzelfde heb voorgehad maar dan met dot4olie ipv minerale olie.
ik heb de fiets nog niet zo lang, maar heb er toch gedurende de periode goed en hard mee kunnen remmen, en dat lijkt me sterk dat mijn klauw toen al stuk was. en toen is mijn kabel losgeschoten wat mij ook niet doet denken aan een kapotte remklauw. ook remde de eerste keren mijn rem wel goed, en remt hij steeds slechter.
wat blijkbaar toch symptomen zijn van verkeerde olie?
maar hoe kan ik dat nu nagaan welke olie/remvloeistof er in mijn leiding zit?
of heb ik toch gewoon een kapotte remklauw?
groeten
Sammy
eerst dacht ik dat ze niet goed genoeg ontlucht waren, maar na een bezoekje aan mtb_arno vanop dit forum (die tevens ook bij een lbs werkt) bleek dat er meer aan de hand is. als je in de rem knijpt voel je dus dat de olie verplaatst, en het lijkt ook dat er niet echt lucht in de leiding zit,
het is een deore klauw en dus in twee stukken, en daar waar de "spleet" is waar de stukken aanmekaar komen zie je als je knijpt de olie er lichtjes uitkomen.
Met nog eens het topic van Lacer te lezen http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=34773 en wat na te denken, begin ik toch ook te twijelen of ik eigenlijk niet hetzelfde heb voorgehad maar dan met dot4olie ipv minerale olie.
ik heb de fiets nog niet zo lang, maar heb er toch gedurende de periode goed en hard mee kunnen remmen, en dat lijkt me sterk dat mijn klauw toen al stuk was. en toen is mijn kabel losgeschoten wat mij ook niet doet denken aan een kapotte remklauw. ook remde de eerste keren mijn rem wel goed, en remt hij steeds slechter.
groeten
Sammy
-
- Contacteer:
Maar je zegt dat je klauw stilletjes olie "lekt " en nu minder goed remt ? Als er olie uit je klauw lekt is de kans groot dat er hierdoor olie op je remblokken/remschijf terecht is gekome. Dit verklaard waarom ze nu niet meer goed remt en in het begin wel. Als ik jouw was zou ik stoppen met tijd/geld in een deore rem te pompen omdat je voor weinig geld deze gwn kan vervange: Door bvb een hayes remcircuit ! Kost per stuk een 80€ geloof ik maar dan heb je wel een splinternieuw , betrouwbaar , deftig , etc. remsetje !sampers schreef:Hallo, ondertussen heb ik de fiets daarvoor binnengebracht bij een lbs die tevens ook een vriend is. Deze heeft de remmen ontlucht, maar nadat ik even ging rijden leken de remmen al helemaal niet goed meer te werken.
groeten
Sammy
Ja, het is goed mogelijk dat de remblokken zijn aangetast, en dat dat ook zorgt voor slechtere werking, maar je kan de rempomp ook verder inknijpen als voorheen, al is het geen lucht die je samenperst. net alsof de leiding groter wordt, en wss dus dat "lek".
de oplossing is waarschijnlijk toch gewoon een nieuwe remklauw kopen, ik probeer alleen een beetje achter de oorzaak te komen.
is een hayes set dan echt merkbaar zoveel beter? en over wat heb je het dan als je 80euro zegt. als ik een hayes set zie op een online shop zie ik meestal toch 150€ als minimumprijs. en deze bestaan ook in 160mm, maar wat is eigenlijk het best?
de oplossing is waarschijnlijk toch gewoon een nieuwe remklauw kopen, ik probeer alleen een beetje achter de oorzaak te komen.
is een hayes set dan echt merkbaar zoveel beter? en over wat heb je het dan als je 80euro zegt. als ik een hayes set zie op een online shop zie ik meestal toch 150€ als minimumprijs. en deze bestaan ook in 160mm, maar wat is eigenlijk het best?