Dilemma: voorvork 170 mm

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Cheeta
Dilemma: voorvork 170 mm

Bericht door Cheeta » di aug 14, 2007 7:20 pm

Ik heb een Gemini waar een Marzocchi Drop-Off Triple in zit (standaard), welke a) redelijk aanspreekt bij boomwortels e.d. maar op drops neigt naar doorslaan of b) voor geen meter aanspreekt maar redelijk dropt.

Beide op een redelijk niveau krijgen lijkt onmogelijk en dientengevolge moet er een andere vork komen die hiervoor wel voldoende mogelijkheden biedt.

Dilemma 1.:
De (fundamentele) keuze tussen een triple-clamp en een single-crown... Triple lijkt al zeldzaam te worden als ~170 mm variant (200 mm lijkt me de geometrie niet echt ten goede te komen), van de tweede is met deze veerweg voldoende keus.

Ik heb meer vertrouwen in de triple-clamp qua stijfheid (zelf ~100 kg) maar (het gevoel van) bewegingsvrijheid van een single-crown spreekt me ook wel weer aan. :?

Dilemma 2.:
Wat voor veer-/dempingssysteem. Gezien m'n eigen gewicht van ~100 kg, ben ik niet de Otto Normalverbraucher die de fabrikant in gedachten heeft bij de keuze voor veerstijfheden. Luchtvering (zoals bijv. een 66 SL1 ATA of 888 SL ATA) zou wat voordelen kunnen hebben omdat je meer (infinitesimale) instelmogelijkheden hebt dan met staalveren. Anderzijds zweren veel mensen bij het aanspreken van staalveren t.o.v. luchtvering.

Dan nog het dempingssysteem... Een compression en rebound afzonderlijk in tig stappen extern verstelbaar is leuk, maar ook noodzakelijk? Ik zoek voornamelijk een goede instelling voor het merendeel der omstandigheden met de mogelijkheid op lokatie iets te kunnen bijsturen indien gewenst...

Dilemma 3.:
Verstelling... Het frame biedt de mogelijkheid om voor 150 mm achtervering te kiezen. In combinatie met een verstelbare vork zou je zo een polyvalentere fiets kunnen creeeren niet alleen voor bikeparks maar waarmee je ook nog een keer een tour kan rijden (met enige aanpassing).

Zo maar wat modellen die me interessant leken:
- RS Boxxer Team / Race
- RS Domain 318 IS U-Turn
- Marz. 66 SL ATA
- Marz. 66 RC2(X)
- Marz. 888 SL ATA

De toepassing is dus voornamelijk 'bikepark', waarbij ik een voorkeur heb voor de 'race'-achtige parcoursen. Heb meer affiniteit met DH-parcoursen en de BMX-parcours-achtigen (Freeride / 4X) dan met Northshores en slopestyle.

Prijs is in zoverre relevant dat de meerprijs t.o.v. een goedkopere oplossing een duidelijke meerwaarde in (bruikbare) functionaliteit moet hebben.

Bij deze wil ik vast een ieder bedanken voor zijn / haar reactie die bijdragen aan het maken van een verstandige, doordache keuze...

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » di aug 14, 2007 7:29 pm

Jouw postuur kennende dacht ik direct aan Nathan Rennie... (neem dat maar aan als compliment). Ik denk dat een Domain of Lyric het meest in de buurt komt bij wat je zoekt. 160 mm Fox is waarschijnlijk net te kort voor je gemini...

Pieter en zijn V10

Bericht door Pieter en zijn V10 » di aug 14, 2007 7:32 pm

Ik heb zelf een boxxer team met een zwaardere veer.
Als je wil mag je die een keer proberen. Voor puur DH is de boxxer echt super.
its all about "being single, seeing double and jumping triples"

Sneeck

Bericht door Sneeck » di aug 14, 2007 8:41 pm

Totem?

Cheeta

Bericht door Cheeta » wo aug 15, 2007 4:20 pm

Bedankt, tot zover...

Maar Rock Shox is the-way-to-go op het moment?

@Pieter:
Kom er van het weekend nog wel even op terug...

Steel Farmer
Contacteer:

Bericht door Steel Farmer » wo aug 15, 2007 4:42 pm

boxxer ride anders een idee? Instelbare veerweg en tripleclamp. Ook goede verhalen gehoord over de veereigenschappen en bij www.s-tec-sports.de 499 euro.

Ik geloof dat Wicked DJ er een heeft. Mischien dat hij je er meer over kan vertellen.

grtz Casper

thomasmb
Contacteer:

Bericht door thomasmb » vr aug 17, 2007 8:40 pm

Wat heeft er iedreen hier met rock shox ?
De totem 2step air zou'k al laten vallen , deze vorken zijn troep er zit een inwendige fout in waardoor de olie zich met de lucht durft mengen.
De domain is zelf te licht voor puur dh en zal het begeven ( ben ex bezitter )
Ik zou voor een Marzocchi veer gaan met het coil principe : 888rc2X , 66RC2X , beide super vorkjes !
Monsieur velo: MTB speciaalzaak
KONA - ORBEA - Moustache - Giant

www.monsieur-velo.be

Tristan

Bericht door Tristan » vr aug 17, 2007 8:57 pm

thomasmb schreef:De domain is zelf te licht voor puur dh en zal het begeven ( ben ex bezitter )
Hij is ook niet gemaakt voor puur DH.

Misschien is de Totem ( 2-step of de Coil versie ) iets voor jou?
Coil + Staalveer
- Niet regelbare veerweg
2-step + Instelbare veerweg (135mm-180mm-
- Luchtgeveerd ( Ik ben beschouw luchtgeveerd als een nadeel voor jou? )

jaspero

Bericht door jaspero » vr aug 17, 2007 10:35 pm

Rock-shox erkent het probleem met de 2-step vorken en zal dit probleem de wereld uit helpen. Je krijgt vast en zeker een nieuwe mocht de jouwe hetzelfde probleem vertonen.

Plaats reactie