Beide op een redelijk niveau krijgen lijkt onmogelijk en dientengevolge moet er een andere vork komen die hiervoor wel voldoende mogelijkheden biedt.
Dilemma 1.:
De (fundamentele) keuze tussen een triple-clamp en een single-crown... Triple lijkt al zeldzaam te worden als ~170 mm variant (200 mm lijkt me de geometrie niet echt ten goede te komen), van de tweede is met deze veerweg voldoende keus.
Ik heb meer vertrouwen in de triple-clamp qua stijfheid (zelf ~100 kg) maar (het gevoel van) bewegingsvrijheid van een single-crown spreekt me ook wel weer aan.

Dilemma 2.:
Wat voor veer-/dempingssysteem. Gezien m'n eigen gewicht van ~100 kg, ben ik niet de Otto Normalverbraucher die de fabrikant in gedachten heeft bij de keuze voor veerstijfheden. Luchtvering (zoals bijv. een 66 SL1 ATA of 888 SL ATA) zou wat voordelen kunnen hebben omdat je meer (infinitesimale) instelmogelijkheden hebt dan met staalveren. Anderzijds zweren veel mensen bij het aanspreken van staalveren t.o.v. luchtvering.
Dan nog het dempingssysteem... Een compression en rebound afzonderlijk in tig stappen extern verstelbaar is leuk, maar ook noodzakelijk? Ik zoek voornamelijk een goede instelling voor het merendeel der omstandigheden met de mogelijkheid op lokatie iets te kunnen bijsturen indien gewenst...
Dilemma 3.:
Verstelling... Het frame biedt de mogelijkheid om voor 150 mm achtervering te kiezen. In combinatie met een verstelbare vork zou je zo een polyvalentere fiets kunnen creeeren niet alleen voor bikeparks maar waarmee je ook nog een keer een tour kan rijden (met enige aanpassing).
Zo maar wat modellen die me interessant leken:
- RS Boxxer Team / Race
- RS Domain 318 IS U-Turn
- Marz. 66 SL ATA
- Marz. 66 RC2(X)
- Marz. 888 SL ATA
De toepassing is dus voornamelijk 'bikepark', waarbij ik een voorkeur heb voor de 'race'-achtige parcoursen. Heb meer affiniteit met DH-parcoursen en de BMX-parcours-achtigen (Freeride / 4X) dan met Northshores en slopestyle.
Prijs is in zoverre relevant dat de meerprijs t.o.v. een goedkopere oplossing een duidelijke meerwaarde in (bruikbare) functionaliteit moet hebben.
Bij deze wil ik vast een ieder bedanken voor zijn / haar reactie die bijdragen aan het maken van een verstandige, doordache keuze...