Verbrandde schijfremmen?

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Erikje
Verbrandde schijfremmen?

Bericht door Erikje » za jul 28, 2007 8:29 pm

Ik ben nog een noob op het gebied van schijfremmen....

Ik heb net 3 dagen in Oostenrijk gebiked. Gisteren een hill-run gedaan met wat locals en da's kicken! 'Tuurlijk is deze zware boer uit het vlakke Friesland in het nadeel omhoog met zijn 96 kg maar leuke ervaring en zelfs wat mensen achter me gelaten ( :o ). De hill run bestond uit 2 km klimmen, boven een colatje, naar beneden en dan weer naar boven.

Naar beneden ging steeds makkelijker en sneller maar moest wel degelijk harder mijn remmen inknijpen.

Nu zag ik vanmorgen bij het uitpakken van mijn fiets uit de auto dat mijn schijf blauw-rood is geworden..... en remmen op het vlakke wil ook niet echt meer, iig niet zonder gekrijs en geschaaf. What to do? Nieuwe schijven kopen of alleen blokken?

Betreft Avid BB-7's (die normaal geweldig remmen!!!).
Want als ik nieuwe schijven moet kopen dan gelijk maar grotere (of opteren voor hydraulisch?)

Erikje

didadunlop

Bericht door didadunlop » zo jul 29, 2007 9:39 am

Kan het niet zo zijn dat enkel je remblokken zijn verbrand?

Probeer voor de gein eerst even een setje nieuwe remblokken. IK heb ergens nl iets gelezen dat deze kunnen verglazen bij te hoge temperaturen.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » zo jul 29, 2007 9:46 am

eerst eens nieuwe remblokken proberen.

als je zulke afdalingen vaker gaat doen is het niet onverstandig om een grotere diameter voor te zetten. als je nu 6" hebt gewoon 7" erop zetten.

ik weet niet of hydraulische remmen een betere warmte afvoer hebben.
wel maakt het verschil of je gesinterde blokken hebt of organische. Organische geven minder warmte door aan de caliper.

met mechanische schijfremmen kun je denk ik geen last hebben van faden want dat ontstaat door het koken van de vloeistof.
als je dezelfde afdaling had gedaan met hydraulische remmen had je misschien moeten stoppen omdat je last zou hebben van fading. Dit zou wel hebben voorkomen dat je de boel echt te warm stookt.

misschien is minder remmen zowieso de beste oplossing :(

BiKeRbOi
Contacteer:

Bericht door BiKeRbOi » zo jul 29, 2007 9:50 am

ik heb ook een keer gehad dat mijn schijven blauw gloeiden, maar toen ze afkoelden waren ze weer normaal

maar hij remde toen gewoon goed

jojo

Bericht door jojo » ma jul 30, 2007 7:22 am

De remmen op mijn (downhill) bike zijn ook aardig verkleurd na het blauw toe. Maar de rem werking is nog steeds prima.

grotere schijven kan nooit een verkeerde investering zijn denk ik.
keybone collector!!!

Sven

Bericht door Sven » ma jul 30, 2007 1:12 pm

didadunlop schreef:Kan het niet zo zijn dat enkel je remblokken zijn verbrand?

Probeer voor de gein eerst even een setje nieuwe remblokken. IK heb ergens nl iets gelezen dat deze kunnen verglazen bij te hoge temperaturen.
Hamer / spijker / kop. ;)

Ligt niet aan je remschijven, maar aan je blokken. Die zijn door te lang doorremmen verglaasd. Heb dit gehad bij het gardameer, waar ik langer slepend heb geremd ipv. pompend.

Goed idee is om inderdaad vooraan een grotere schijf te monteren, en even nieuwe remblokken te gooien, en dan komt het helemaal in orde...

Erikje

Bericht door Erikje » ma jul 30, 2007 2:00 pm

Spijker kop enzo heb ik niet zoveel aan bij het aanzien dezes.....:

Verglaasde blokken for sure! Maar let vooral op die staaldrops op de schijven aan beide kanten, apart ingesleten ook met een mooie kleur...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tips, meningen etc.?

didadunlop

Bericht door didadunlop » ma jul 30, 2007 2:29 pm

Ja das te lang doorgeremd met verglaasde blokken. Ik denk dat het nieuwe schijven worden en wat voorzichtiger remmen volgende keer.

(why brake? You die anyway!)
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Erikje

Bericht door Erikje » ma jul 30, 2007 2:34 pm

You die anyway..... tsja, maar wat ik zelf kan regelen regel ik toch liever zelf..... 8)

Goed, volgend hoofstuk dan maar, nog steeds disc noob weet je nog, iig ga ik voor groter (185). Dus heb ik grotere schijven nodig, een andere adapter (160->185) en nieuwe blokken... eens zien waar ik dat "gewoon" kan kopen zonder weken te moeten wachten of zo. Iemand tips over een bedrijf die het gewoon allemaal heeft liggen?

Erikje

Z-Blocker

Bericht door Z-Blocker » ma jul 30, 2007 2:39 pm

Volgens mij is de schijf kapot, over de remblokjes durf ik niets zeggen das niet zo duidelijk.
Het zal nog wel werken maar de (nieuwe) remblokjes zullen veel sneller dan normaal slijten.

Zou het kunnen dat er zand of modder op de schijf zat terwijl je zo hard naar beneden ging? Aangezien er stukjes metaal van de schijf zijn losgekomen lijkt dat wel zo.

Ik heb het al eens voorgehad dat een rem was verbrand maar dan heb je ook bijna geen remkracht meer. Na een paar korte stevige stops heb je dan terug evenveel remkracht.

Z.

jojo

Bericht door jojo » ma jul 30, 2007 3:20 pm

bel Belga Tweewielers eens, ik meende te hebben gezien dat zij losse avid schijven hebben. www.belgafietsen.nl in Harkstede (ook niet te ver weg voor jouw)
keybone collector!!!

Erikje

Bericht door Erikje » ma jul 30, 2007 3:21 pm

'k had AGU al gebeld met de vraag of zij weten welke dealers wat voorraad hebben, en idd, Belga en Egberts hebben voorraad. Egberts gebeld als eerste en zij hebben zeker voorraad.... dus daar maar morgen even langs.

Evengoed zeer bedankt!

Erikje

walter

Bericht door walter » di jul 31, 2007 10:47 am

Ja, lekker, dat was vast een leuk stukje afdalen.
Iedereen die altijd roept dat je minder moet remmen, of de remmen af en toe eens los moet laten, die nodig ik uit dat eens te demonstreren in de Alpen.
De voorste schijf van mijn Louises zag er ook zo uit.
Toen ook voor een grotere schijf gekozen.
Je zou met een schuurpapiertje kunnen proberen de schijf weer "glad" te krijgen, dwz de pitjes er af schuren.
Dan nw blokjes en je kan in NL weer veilig remmen.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » di jul 31, 2007 11:32 am

Hier nog een rookie op disc gebied......

Dat gekrijs en geschaaf heb ik ook..........zal ze straks eens van dichterbij bekijken.......

dussssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

Erikje

Bericht door Erikje » di jul 31, 2007 11:57 am

Wat een drama om in (Noord) Nederland wat schijven te vinden....

Egberts had mij verzekerd schijven te hebben... NOT Belga had niks, in Assen bij Klauke schijven gevonden met blokken, ik probeer nu maar de Cleansweeps, moeten beter warmte kunnen afvoeren...

Idd, wat Walter zegt, ik vond 60 naar beneê over een pad dat ik niet ken hard zat...

Erikje

jojo

Bericht door jojo » di jul 31, 2007 11:59 am

walter schreef:Iedereen die altijd roept dat je minder moet remmen, of de remmen af en toe eens los moet laten, die nodig ik uit dat eens te demonstreren in de Alpen.
De remmen af en toe los laten is heel best mogelijk, ook in de alpen. Tuurlijk zul je in een afdaling meer de remmen erop hebben dan dat je je laat rollen, maar alleen remmen is echt niet nodig.
keybone collector!!!

Z-Blocker

Bericht door Z-Blocker » di jul 31, 2007 12:02 pm

jojo schreef:
walter schreef:Iedereen die altijd roept dat je minder moet remmen, of de remmen af en toe eens los moet laten, die nodig ik uit dat eens te demonstreren in de Alpen.
De remmen af en toe los laten is heel best mogelijk, ook in de alpen. Tuurlijk zul je in een afdaling meer de remmen erop hebben dan dat je je laat rollen, maar alleen remmen is echt niet nodig.
Afwisselend vooraan en achteraan remmen (indien mogelijk) helpt ook.

Z.

phill_rotorman

Re: Verbrandde schijfremmen?

Bericht door phill_rotorman » wo aug 01, 2007 5:14 pm

Hey Erik,

Ten eerste, ik wil je zeker niet beledigen, mensen op forums gaan veel te snel over op "jij hebt dit fout gedaan"... maar goed,

Gezien je zelf zegt dat he net begonnen bent met Schrijfrem gebruik, durf ik een suggestie te geven en wat kennis te delen. Ik had precies dezelvde probleem met mijn eerst set schijven toen ik in echt bergen en heuvels ging fietsen.

Als je een schijfrem contant aanhoudt op een lange afdaling, gaat het geheit koken omdat de temeperatuur steeds toeneemt, waardoor delen smelten (smering) en de blok daardoor brokkelt (zochtbaar op je schijf). Zo heb je gegarandeerd sneller zlijtage, in ieder geval. Probeer je remstijl aan te passen: heel kort heel hard remmen en dan laten lopen. Zo koelen je remmen af.

En ook nog, als je te snel te lang remt met nieuwe blokken heb je zogenaamd "green fade" waardoor je blakken langdurig minder gaan werken. Dit is erg gevaarlijk bij hoge snelheiden en steile afdalingen. De hars waarmee de blok in elkaar zit is niet altijd volledig uitgedroogd bij aanschaf, je moet dus een paar proef "noodstopjes" maken, om de hars uit te harden en de vrijkomende gassen los te laten. DEze hassen kunnen bij langdurig hard remmen een smering worden wat je remmen waardeloos maakt.

goed, kijk op het internet naar "brake fade" "green fade" zo leer je ruim voldoende...

Erikje schreef:Ik ben nog een noob op het gebied van schijfremmen....

Ik heb net 3 dagen in Oostenrijk gebiked. Gisteren een hill-run gedaan met wat locals en da's kicken! 'Tuurlijk is deze zware boer uit het vlakke Friesland in het nadeel omhoog met zijn 96 kg maar leuke ervaring en zelfs wat mensen achter me gelaten ( :o ). De hill run bestond uit 2 km klimmen, boven een colatje, naar beneden en dan weer naar boven.

Naar beneden ging steeds makkelijker en sneller maar moest wel degelijk harder mijn remmen inknijpen.

Nu zag ik vanmorgen bij het uitpakken van mijn fiets uit de auto dat mijn schijf blauw-rood is geworden..... en remmen op het vlakke wil ook niet echt meer, iig niet zonder gekrijs en geschaaf. What to do? Nieuwe schijven kopen of alleen blokken?

Betreft Avid BB-7's (die normaal geweldig remmen!!!).
Want als ik nieuwe schijven moet kopen dan gelijk maar grotere (of opteren voor hydraulisch?)

Erikje

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » wo aug 01, 2007 9:57 pm

Ben eens op green fade gaan zoeken en stond hele interesante info op deze site.
http://www.h-e-l.co.uk/HEL_Performance_ ... e_Fade.htm

dit is voor mij voldoende bewijs dat inrijden van de remblokken door als een gek op en neer te rijden op straat wel degelijk nut heeft en dat al die mensen die het tijdens het rijden zelf doen het dus eigenlijk verkeerd doen.

Sjef

Bericht door Sjef » do aug 02, 2007 8:22 am

Tuurlijk is het goed om op zo'n manier te remmen dat je remmen wat kans krijgen om te koelen.
Maar ik heb afgelopen vakantie een aantal paden gereden waar ik iedereen uitdaag om de remmen meer dan 2-3 seconden los te laten. En met mij zullen de echt dappere afdalers van ons groepje dat ook doen.

Dus mooi advies maar tamelijk waardeloos op echte afdalingen.

Overigens ondanks dat maar een keer wat beginnende fading gevoeld.

Erikje

Bericht door Erikje » do aug 02, 2007 8:43 am

Om gissingen en aannames te elimineren, ik reed al met 65 km/u, en remmen was écht nodig, kort hevig remmen was niet mogelijk zonder blokkeren, en blokkeren is niet remmen (...). Het was een afdaling van 3 kilometer achter elkaar. En ik betaal liever een paar keer 100 Euro voor schijven en blokken dan 1 x onderuit met 65 door niet remmen.

Overigens zie ik de goede bedoelingen wél van iedereen 8)

Erikje

phill_rotorman

Bericht door phill_rotorman » do aug 02, 2007 3:08 pm

Zeker, een set remmen wat de terrein waar je rijdt en je fiets+lichaamsgewicht aankan in een "must" -als je echt niet kan stoppen met remmen zijn je remmen niet sterk genoeg voor je terrein of evaringsniveau.

Toch valt er meer te leren over remtechniek wat de meeste mensen niet kennen in een vlakke land. Als je geen 1000m hoge of "echte" afdalingen bij je in de buurt hebt zal je het ook nooit kunnen oefenen.

Je kan altijd voor-achter-voor-achter pulseren om snelheid te beheren op momenten dat je niet los kan laten. Goed vooruitkijken en je remmomenten plannen ipv aleen 5 meter verderop kijken. Of een minder vloeiend lijn kiezen zodat je minder snelheid maakt en los kan laten.

Sjef schreef:Tuurlijk is het goed om op zo'n manier te remmen dat je remmen wat kans krijgen om te koelen.
Maar ik heb afgelopen vakantie een aantal paden gereden waar ik iedereen uitdaag om de remmen meer dan 2-3 seconden los te laten. En met mij zullen de echt dappere afdalers van ons groepje dat ook doen.

Dus mooi advies maar tamelijk waardeloos op echte afdalingen.

Overigens ondanks dat maar een keer wat beginnende fading gevoeld.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » do aug 02, 2007 4:51 pm

Zo net even de fiets een beurt gegeven.......

de achterrem vertoont ook van die verkleuringen idd, niet zo erg als bij Erikje maar wel op dezelfde plek. Deze remt echt nog nog zonder geluid en/of geschraap.
De voorrem daarentegen, die jankt erover. Vergelijkbaar met een XT V-brake voorrem........
De voorrem is echter niet verkleurd.

Is het trouwens ook nodig om je schijven te reinigen met disc cleaner oid na een X aantal km's?

dussssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » vr aug 03, 2007 7:18 am

schijven reinigen met alcohol of pronto is niet onverstandig.
Ik doe dat toch 1 keer in de maand.

Z-Blocker

doek

Bericht door Z-Blocker » vr aug 03, 2007 8:47 am

Djamgils schreef:schijven reinigen met alcohol of pronto is niet onverstandig.
Is het niet beter om de schijven gewoon proper te maken met een droge doek?

Z.

Plaats reactie