Hey Erik,
Ten eerste, ik wil je zeker niet beledigen, mensen op forums gaan veel te snel over op "jij hebt dit fout gedaan"... maar goed,
Gezien je zelf zegt dat he net begonnen bent met Schrijfrem gebruik, durf ik een suggestie te geven en wat kennis te delen. Ik had precies dezelvde probleem met mijn eerst set schijven toen ik in echt bergen en heuvels ging fietsen.
Als je een schijfrem contant aanhoudt op een lange afdaling, gaat het geheit koken omdat de temeperatuur steeds toeneemt, waardoor delen smelten (smering) en de blok daardoor brokkelt (zochtbaar op je schijf). Zo heb je gegarandeerd sneller zlijtage, in ieder geval. Probeer je remstijl aan te passen: heel kort heel hard remmen en dan laten lopen. Zo koelen je remmen af.
En ook nog, als je te snel te lang remt met nieuwe blokken heb je zogenaamd "green fade" waardoor je blakken langdurig minder gaan werken. Dit is erg gevaarlijk bij hoge snelheiden en steile afdalingen. De hars waarmee de blok in elkaar zit is niet altijd volledig uitgedroogd bij aanschaf, je moet dus een paar proef "noodstopjes" maken, om de hars uit te harden en de vrijkomende gassen los te laten. DEze hassen kunnen bij langdurig hard remmen een smering worden wat je remmen waardeloos maakt.
goed, kijk op het internet naar "brake fade" "green fade" zo leer je ruim voldoende...
Erikje schreef:Ik ben nog een noob op het gebied van schijfremmen....
Ik heb net 3 dagen in Oostenrijk gebiked. Gisteren een hill-run gedaan met wat locals en da's kicken! 'Tuurlijk is deze zware boer uit het vlakke Friesland in het nadeel omhoog met zijn 96 kg maar leuke ervaring en zelfs wat mensen achter me gelaten (

). De hill run bestond uit 2 km klimmen, boven een colatje, naar beneden en dan weer naar boven.
Naar beneden ging steeds makkelijker en sneller maar moest wel degelijk harder mijn remmen inknijpen.
Nu zag ik vanmorgen bij het uitpakken van mijn fiets uit de auto dat mijn schijf blauw-rood is geworden..... en remmen op het vlakke wil ook niet echt meer, iig niet zonder gekrijs en geschaaf. What to do? Nieuwe schijven kopen of alleen blokken?
Betreft Avid BB-7's (die normaal geweldig remmen!!!).
Want als ik nieuwe schijven moet kopen dan gelijk maar grotere (of opteren voor hydraulisch?)
Erikje