Het wordt binnenkort tijd om de lager's van de achterbrug te vervangen en nu zit ik te twijfelen of ik ze zou vervangen door std. speci lager's of de enduro seal kit.klik
Nou is mijn vraag of iemand ervaring heeft met deze lager's, zijn ze echt zo goed als de site beweert?
Specialized vs. Enduro Seals lagers
Moderator:Beheerders
uhm, is het niet zo dat specialized lagers gebruikt van enduro?
de lagers van enduro zijn zonder kooi, hierdoor passen er meer kogels in die het draaggetal verhogen. Klinkt logisch maar ik vraag me dan toch af waarom skf bijvoorbeeld geen full complement ball roller bearings heeft.
Ik denk dat ze die niet hebben omdat kogellagers voor toepassingen met hoge hoeksnelheden worden gebruikt. Met hoge hoeksnelheden wil je een kooi gebruiken. Achtervering behaalt geen hoge hoeksnelheden en daarom zijn kogellagers eigenlijk een slechte keus. Wat ze proberen op de te vangen met lagers zonder kooi. hoe dan ook is beide niet ideaal.
de lagers van enduro zijn zonder kooi, hierdoor passen er meer kogels in die het draaggetal verhogen. Klinkt logisch maar ik vraag me dan toch af waarom skf bijvoorbeeld geen full complement ball roller bearings heeft.
Ik denk dat ze die niet hebben omdat kogellagers voor toepassingen met hoge hoeksnelheden worden gebruikt. Met hoge hoeksnelheden wil je een kooi gebruiken. Achtervering behaalt geen hoge hoeksnelheden en daarom zijn kogellagers eigenlijk een slechte keus. Wat ze proberen op de te vangen met lagers zonder kooi. hoe dan ook is beide niet ideaal.
Specialized vs. Enduro Seals lagers
Ik heb ook een prachtige Specialized Enduro en ooit moet ik ook mijn lagers gaan vervangen en ik ga dat doen met lagers zonder kooi. Zoals hier boven beschreven is het draaggetal van kogellagers zonder kooi hoger. Een ander nadeel ontstaat doordat de lagers in een enduro maar over een kleine hoek worden geroteerd en dat kan voor slechte smering zorgen. Het beste is dat tijdens de totale slag een kogel zo ver rolt dat deze minimaal op de positie komt waar de buurman stond in de beginpositie. Op deze manier wordt het vet steeds netjes verdeeld. Als dit niet gebeurd dan graaft de kogel zich als het ware in. Tussen de kogels ontstaan bergjes vet en het stukje loopvlak waar de kogel nog wel over rolt wordt ontdaan van het broodnodige vet.... en dat lijdt tot hogere slijtage. Dus hoe dichter de kogels bij elkaar staan hoe kleiner de slag kan zijn.
Specialized levert zeker geen kooiloze lagers... ik heb de seals van mijn enduro 2004 verwijderd en ik heb mooi het vastgeklonte vet dat in de kooi vast zat mogen wegpeuteren. Nu ik dit weet demonteer ik zo nu en dan mijn demper en haal ik de achterbrug zo ver mogelijk heen en weer om het vet weer netjes te verdelen.
Gelukkig is SKF niet de enige kogellagerproducent en zijn er nog steeds wel kogellagers te vinden zonder kooi. Bij BETD zijn er ook lagers te koop: https://www.betd.co.uk/product_list.asp?CategoryID=112
https://www.betd.co.uk/product_list.asp?CategoryID=155
Specialized levert zeker geen kooiloze lagers... ik heb de seals van mijn enduro 2004 verwijderd en ik heb mooi het vastgeklonte vet dat in de kooi vast zat mogen wegpeuteren. Nu ik dit weet demonteer ik zo nu en dan mijn demper en haal ik de achterbrug zo ver mogelijk heen en weer om het vet weer netjes te verdelen.
Gelukkig is SKF niet de enige kogellagerproducent en zijn er nog steeds wel kogellagers te vinden zonder kooi. Bij BETD zijn er ook lagers te koop: https://www.betd.co.uk/product_list.asp?CategoryID=112
https://www.betd.co.uk/product_list.asp?CategoryID=155
“Nobody ever drowned in his own sweat.”
- cyberhawk
- Contacteer:
goeie vent die betd (dan)
maar leg t wel goed aan m uit want mijn bushing voor mn demper kreeg ik niet bij hem voor elkaar..
ondanks alle uitleg..
maar gelukkig hebben bearings vaste nummers...
ik heb er extra lagers gehaald voor mn BB pivot voor mn demo8
gedacht die het eerst te zullen moeten vervangen

maar leg t wel goed aan m uit want mijn bushing voor mn demper kreeg ik niet bij hem voor elkaar..
ondanks alle uitleg..

maar gelukkig hebben bearings vaste nummers...

ik heb er extra lagers gehaald voor mn BB pivot voor mn demo8
gedacht die het eerst te zullen moeten vervangen