Waaro schijfrem - remblokken niet in aanraking met olie?

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Gebruikersavatar
Urnyke
Berichten:396
Lid geworden op:di jun 11, 2002 11:54 am
Locatie:Eindhoven
Contacteer:
Waaro schijfrem - remblokken niet in aanraking met olie?

Bericht door Urnyke » wo mei 09, 2007 3:30 pm

vraag 1:Waarom mag er geen vet of olie op de remblokken komen?
Vraag 2: hoe zit het met de ruwe ceramische velgremmen, mag daar wel olie opkomen? (ik langszaam naar de clou!)



(Edit.. wederom caps-lock...)

Edit 2: Urnyke, ben je het echt?? :| )
Laatst gewijzigd door Urnyke op wo mei 09, 2007 11:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Mrtnrider
Berichten:3271
Lid geworden op:za mar 10, 2007 6:56 pm
Locatie:Echt,Limburg

Bericht door Mrtnrider » wo mei 09, 2007 3:31 pm

dan hebben je blokken geen grip meer op je schijfrem blad...

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » wo mei 09, 2007 3:53 pm

das toch logisch..

Vet en olie zijn wrijvingsverminderraars. En hoe werken remmen? Juist door wrijving op te wekken en rotatie-energie om te zetten in warmte.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » wo mei 09, 2007 6:35 pm

uhm ik ben eventjes verbaasd. Urnyke jij bent toch ernie frieke van bikeboosting of niet???

en wat bedoel je met edit 2?

Is dit niet een nogal retorische vraag?

Gebruikersavatar
Sven
Berichten:7658
Lid geworden op:wo mei 15, 2002 7:57 pm
Locatie:Sittard

Bericht door Sven » wo mei 09, 2007 9:00 pm

Djamgils schreef:uhm ik ben eventjes verbaasd. Urnyke jij bent toch ernie frieke van bikeboosting of niet???

en wat bedoel je met edit 2?

Is dit niet een nogal retorische vraag?
Sorry, Edit 2 is van mij, vergeten mijn naam bij te plaatsen... Ik heb als 1ste edit alle hoofdletters vervangen door kleine.
Mijn 2e vraag was dus precies hetzelfde als jouw vraag... :?

Gebruikersavatar
BOSS
Berichten:5522
Lid geworden op:vr okt 04, 2002 7:01 pm
Locatie:Alkmaar
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo mei 09, 2007 9:27 pm

Nou breekt m'n klomp...............

Ernie doe ff normaal zeg..........of zit je aan de WD-40? :lol: :lol: 8)

dusssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

crazyfuck
Berichten:634
Lid geworden op:di sep 06, 2005 10:46 am

Bericht door crazyfuck » wo mei 09, 2007 9:30 pm

ik dacht dat er net wel olie op de blokskes moest, dat remt keigoed!!!! :lol:

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » wo mei 09, 2007 10:08 pm

ik wist dat wd-40 voor een hoop dingen te gebruiken is, maar dat het op de dopinglijst hoort te staan is voor mij nieuw.

Gebruikersavatar
Caramba
Berichten:1952
Lid geworden op:za jul 07, 2001 1:00 am
Locatie:'s-Hertogenbosch

Bericht door Caramba » wo mei 09, 2007 11:49 pm

Volgens mij is z'n account gehacked en is er een lolbroek bezig, kan me niet voorstellen dat Ernie dat echt is. :?

Of hij haalt een goede grap uit :lol:

Gebruikersavatar
Fry
Berichten:2466
Lid geworden op:di okt 22, 2002 3:57 pm

Bericht door Fry » do mei 10, 2007 7:49 am

Maak je geen zorgen, er is een methode om je remblokken weer 100 of toch 95% te recupereren

Gebruikersavatar
Rudie
Berichten:570
Lid geworden op:wo jun 16, 2004 3:44 pm
Locatie:Groningen / Zutphen

Bericht door Rudie » do mei 10, 2007 9:24 am

Dan alsnog is het niet echt een snuggere vraag 8) Maar goed, het antwoord is in ieder geval al wel duidelijk :)

Gebruikersavatar
Segunda3
Berichten:227
Lid geworden op:do mar 29, 2007 8:29 pm

Bericht door Segunda3 » do mei 10, 2007 11:31 am

Rudie schreef:Dan alsnog is het niet echt een snuggere vraag 8) Maar goed, het antwoord is in ieder geval al wel duidelijk :)
Is dat zo ? ik vind het altijd nog een beetje vreemd dat een schijfrem zo goed tegen bijvoorbeeld water en stof kan, maar zo slecht tegen het kleinste beetje vet. Je zou zeggen als water bijv. 'weggedrukt' wordt door de blokken, dat een klein beetje vet ook, iig met een paar rotaties tussen de schijf en blokken weg zou zijn toch ? :|dus... :oops:

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » do mei 10, 2007 11:45 am

vet en olie zijn bestand tegen hogere temperaturen dan water.

tevens is het belangrijk dat zowel water als stof veelal oplosbaar zijn in water waardoor het makkelijk wegspoelt. Vet en olie lossen niet op en blijven dus zitten. Tevens kunnen ze vaak hogere temperaturen hebben. En sommige vetten en olien kunnen de remblokken aantasten.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Gebruikersavatar
Rudie
Berichten:570
Lid geworden op:wo jun 16, 2004 3:44 pm
Locatie:Groningen / Zutphen

Bericht door Rudie » do mei 10, 2007 12:21 pm

Ook heeft het in mijn ogen met de dichtheid te maken. Over het algemeen is olie dikker en moeilijker door middel van de centrifugale krachten van de schijf af te 'fietsen'.

Gebruikersavatar
walter
Berichten:653
Lid geworden op:vr feb 14, 2003 4:56 pm

Bericht door walter » do mei 10, 2007 3:02 pm

Mijn schijfremmen zijn niet bang voor wat vet of olie.
Tot nu toe altijd goed mee weggekomen.
Teflon is a bitch, maar ook dat hebben we opgelost zonder naar de winkel te lopen.

Waar wil Ernie naar toe ?

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » do mei 10, 2007 4:00 pm

nee met stevig remmen kan je idd een hoop wegkrijgen. Maar ideaal is het niet. Voorkomen is beter dan genezen zeg ik altijd maar.

ernie is ons aan het testen. Let maar eens op zijn tweede vraag.

Zou het bij keramische velgen wel mogen? Dat is ruw op ruw terwijl een schijfrem glad op ruw is. Daar zit wel een verschil. Vooral omdat olie of vet een hel erg dun laagje legt op de schijf als je remt. Vooral teflon is dan een ramp aangezien dat gemaakt is om hitte te weerstaan en glad is.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Rabelista

Bericht door Rabelista » do mei 10, 2007 4:04 pm

Wat ik deed, water op je schijf, zand erover, en remmen..
Lukte goed...

crazyfuck
Berichten:634
Lid geworden op:di sep 06, 2005 10:46 am

Bericht door crazyfuck » do mei 10, 2007 5:49 pm

zeker en nu staan je schijven vol met krassen die telkens inspelen op je verse remblokjes zodat deze sneller verslijten....

Rabelista

Bericht door Rabelista » do mei 10, 2007 6:07 pm

Nee, was ook niet bij mijn bike, maar van een vriend van me.. Geen krassen trouwens..

Gebruikersavatar
Urnyke
Berichten:396
Lid geworden op:di jun 11, 2002 11:54 am
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Urnyke » vr mei 11, 2007 9:03 pm

Volgens mij ligt de oplossing wat moeilijker dan dat het minder wrijving zou geven!
Zou het misschien met verbranden te maken kunnen hebben?

Ik weet het niet, maar de remblokken zijn zo poreus dat ik met niet kan voorstellen dat het met lagere mu te maken zou hebben!

Weet je iets zeker? antwoord dan, weet je het niet zeker, lees de rest later eens door!

Groet van Ernie

Gebruikersavatar
koekie
Berichten:961
Lid geworden op:wo jul 21, 2004 9:03 pm
Locatie:Rotterdam

Bericht door koekie » vr mei 11, 2007 9:05 pm

als ze vol zitten met olie, kan je ze 'uitkoken'

gewoon voorzichtig in een pannetje met (warm) water laten weken.
werkt echt.

tip van www.trials-forum.co.uk

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » za mei 12, 2007 7:35 am

wanneer je je schijf schoonmaakt met auto remmen reiniger blijft er een laagje achter op je schijf. Mijn ervaring is dat de fietsremmen het niet voor elkaar krijgen om daar doorheen te remmen. Bij auto's is het 1 keer remmen en het is weg. Remblokken van autos zijn gemaakt op duurzaamheid en zijn dus relatief hard. Remmen van autos zijn in staat om iets van 1500kg in korte tijd af te remmen. Ik denk niet dat een fietsrem daartoe in staat is.
Remmen van auto,s worden roodgloeiend, dat gebeurt meestal niet zo vaak bij fietsers. Autoremmen branden het dan op. En als het wel zo ver komt bij fietsers krijg je last van fading. Terwijl dat bij autos langer duurt.

Organische remblokken zijn niet poreus, dus daar geeft het denk ik meer problemen dan bij gesinterde remblokken. Het is denk ik ook afhankelijk van wat voor vettigheid er op de schijf komt. Kookpunt, viscositeit, oppervlaktedruk.

Gebruikersavatar
Segunda3
Berichten:227
Lid geworden op:do mar 29, 2007 8:29 pm

Bericht door Segunda3 » za mei 12, 2007 2:40 pm

Snap steeds minder waar je heen wilt :(
1e keer dat ik het las had ik bier op en dacht ik dat het aan mij lag,
maar, nuchter wordt het er niet beter op :?

Gebruikersavatar
Fry
Berichten:2466
Lid geworden op:di okt 22, 2002 3:57 pm

Bericht door Fry » za mei 12, 2007 6:53 pm

uitkoken brengt je remblokken echt terug tot nieuwstaat, je moet ze opnieuw inremmen wel.

Gebruikersavatar
Caramba
Berichten:1952
Lid geworden op:za jul 07, 2001 1:00 am
Locatie:'s-Hertogenbosch

Bericht door Caramba » za mei 12, 2007 6:57 pm

Gebruik wel een oude pan voor het uitkoken. M'n moeder was toen ik dat ooit probeerde, in tegenstelling tot mezelf, niet zo blij met het eindresultaat :angelnot:

Plaats reactie