Fox met postmount

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
BLRacing
Fox met postmount

Bericht door BLRacing » wo apr 04, 2007 9:02 pm

Heb ik iets gemist of is dit een nieuwtje. Op cyclingnews.com staat een foto van een Fox met postmount schijfrembevestiging. Lijkt er dus op dat de industrie nijgt naar de manitou/hayes variant.

I quote: Fox Racing Shox representatives weren't giving up much in the way of anything interesting, but we can tell you that Craig's new cross-country fork wore a new set of trimmed-down lower legs as well as a completely new crown, both of which suggest that Fox has shaved some weight from last year's models. Almost more interesting, however, was that the new lower leg casting was equipped with post-mount disc brake mounts, which we're guessing are being adopted by Fox across the board (yes, Manitou, we knowÂ… you've won the battle and the war).
Hele artikel.

Afbeelding

Trekrules

Bericht door Trekrules » wo apr 04, 2007 9:12 pm

goed dat ze over gaan op de postmount,veel handiger en makkelijker dan een IS aansluiting.
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

Fry

Bericht door Fry » do apr 05, 2007 7:05 am

Trekrules schreef:goed dat ze over gaan op de postmount,veel handiger en makkelijker dan een IS aansluiting.
toch liever IS hoor, En dan met een IS naar postmount adapter. Op die manier heb je geen schroefdraad direct op je vork maar op een vervangbare adapter. Bijna alle merken maken enkel nog postmount calipres en dan met een adapter bijgeleverd.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » do apr 05, 2007 8:18 am

Fry schreef:
Trekrules schreef:goed dat ze over gaan op de postmount,veel handiger en makkelijker dan een IS aansluiting.
toch liever IS hoor, En dan met een IS naar postmount adapter. Op die manier heb je geen schroefdraad direct op je vork maar op een vervangbare adapter. Bijna alle merken maken enkel nog postmount calipres en dan met een adapter bijgeleverd.
Voor beide is wat te zeggen. Post mount stelt wat makkelijker af zonder shims e.d. Maar idd draad in een vork uit magnesium is niet altijd even fijn. Daarnaast vermoed ik dat IS er altijd nog wel zal blijven. Het is namelijk voor een framebouwer erg lastig om postmounts op een frame te maken. De geometrie van de post mount is wat lastiger fatsoenlijk op een frame te realiseren (hoogte van de oplegvlakken voor de caliper) en vergt meer 'tweaken' per verschillende framemaat (stand seat stays) dan bij een IS mount.
---www.cjmedia.nl---

Fry

Bericht door Fry » do apr 05, 2007 9:32 am

DeKerf's schreef:
Fry schreef:
Voor beide is wat te zeggen. Post mount stelt wat makkelijker af zonder shims e.d. Maar idd draad in een vork uit magnesium is niet altijd even fijn. Daarnaast vermoed ik dat IS er altijd nog wel zal blijven. Het is namelijk voor een framebouwer erg lastig om postmounts op een frame te maken. De geometrie van de post mount is wat lastiger fatsoenlijk op een frame te realiseren (hoogte van de oplegvlakken voor de caliper) en vergt meer 'tweaken' per verschillende framemaat (stand seat stays) dan bij een IS mount.
Ik heb het liefst dat een vork IS is en mijn calipre postmount op een IS adapter. Dat is voor mij de perfecte bevestiging.

BLRacing

Bericht door BLRacing » do apr 05, 2007 9:36 pm

Ik denk toch dat postmount en center-lock de toekomst zal zijn voor schijfremmen. Postmount omdat de montage gewoon handiger werkt ondanks dat je ook adapters kan gebruiken bij IS. Maar adapters zijn eigenlijk niet zinvol. Maak het gewoon zodat het meteen werkt. Verminderd tevens het piepen want het wordt een stijver geheel.
En center-lock omdat het een onwijs simpel systeem is wat a) geen bouten nodig heeft, b) veiliger, c) looks en d) ietsje lichter.

cHoc

Bericht door cHoc » vr apr 06, 2007 7:25 am

Met PM zul je bij een grotere maat schijf nog steeds een adapter nodig hebben, dus van adapters zijn we maar zo niet af.
shoot me again, I ain't dead yet

Gast

Bericht door Gast » vr apr 06, 2007 8:51 am

Doe mijn maar PM naar IS, dan heb je simpelweg de meeste afstelmogelijkheden en de veiligheid dat de schroefdraad niet in je vork zit

Mr Elsworth

Bericht door Mr Elsworth » ma jun 04, 2007 9:28 pm

Heb em vandaag in handen gekregen en moet zeggen dat (ondanks mijn twijfels over het direct schroeven van de schijfrembevestiging in de vork) de draad er zeer zorgvuldig(en lang) in getapt zit. U merkt het wel als ik bij het installeren van de klauw doordraai (letterlijk en figuurlijk).

Verder een hele fraaie vork met een betere lockout hendel. Echt veel lichter is ie niet dan zijn voorganger. Ettelijke tientallen grammetjes
Ook is ie mooi glanzend wit. Voor diegene die nooit heeft kunnen wennen aan die creme kleur.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

BLRacing

Bericht door BLRacing » wo jun 06, 2007 9:33 pm

Gsus die knoppen zijn zo GEIL :shock: . Prachtig gewoon. Veel rijplezier ermee :D

FREAKaZOID
Contacteer:

Bericht door FREAKaZOID » vr jun 08, 2007 11:33 am

Ik vraag me alleen af wanneer Fox eens een systeem ala pop lock introduceert. Is toch eigenlijk best handig, bediening aan het stuur! Of ben ik gek?
Remember, your worst day of biking is always better than your best day at work!

ROCKY MOUNTAIN ELEMENT 70

Gène

Bericht door Gène » vr jun 08, 2007 2:19 pm

FREAKaZOID schreef:Of ben ik gek?
Dat zowiezo 8) :lol:

Maar dat zou zeker geen slecht plan zijn. Ik heb nu ook een ouder model fox, maar die lockout zit er een beetje voor de heb op, met andere woorden: ik gebruik hem nooit.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Sven

Bericht door Sven » vr jun 08, 2007 2:49 pm

En ik heb juist een lock-out mét pop-lock en gebruik hem juist wél weer veel...

Inderdaad zou het een mooie uitbreiding zijn op het fox-gamma.
Ik kan me btw ook nog die heveltjes herinneren die voor zowel voor- als achterdemper konden functioneren, maar als ik even goed graaf is dat voor een Cannondale Jeckyll systeem bedoeld...

Correct me if i'm wrong.

tist

Bericht door tist » vr jun 08, 2007 4:40 pm

Yep, ze zijn moeilijk te vinden voor de dempers maareuh ze bestaan ook voor op vork als ik me niet vergis... heb ze ooit eens gezien dacht ik

Schiet me niet dood als ik verkeerd ben :)
Vette vork btw

Mvg

Mr Elsworth

Bericht door Mr Elsworth » ma jun 11, 2007 10:01 pm

Grappig hoe een ieder wel of geen Lock out gebruikt.
Hoewel ik hem ook weinig gebruik moet ik wel zeggen dat deze makkelijker te bedienen is. Je draait minder snel de hendel samen met de compressie ring of de rebound knop.
Verder de remmen op de postmounts gemonteerd zonder problemen. Over een weekje of wat is de bike klaar en zal het geheel getest worden. Verwacht dat de werking het zelfde zal zijn als mijn andere RLC's.
I'll keep you posted over de Fox met postmount.

Sven

Bericht door Sven » ma jun 11, 2007 10:06 pm

Massa's benieuwd wat het gaat worden!!! ;)

Rinse Appelstroop
Contacteer:

Bericht door Rinse Appelstroop » di jun 12, 2007 6:29 am

Gène schreef:
FREAKaZOID schreef:Of ben ik gek?
Dat zowiezo 8) :lol:

Maar dat zou zeker geen slecht plan zijn. Ik heb nu ook een ouder model fox, maar die lockout zit er een beetje voor de heb op, met andere woorden: ik gebruik hem nooit.

mzzl
Gène
Ik heb ongeveer dezelfde vork als Gene (F90RL) maar ik gebruik mijn lock-out wel regelmatig. Maar dan alleen als ik lange stukken op de weg moet rijden (van en naar het bos)

Rinse
Whoop Whoop!

Old Manitou

Bericht door Old Manitou » di jun 12, 2007 5:11 pm

Sven schreef:En ik heb juist een lock-out mét pop-lock en gebruik hem juist wél weer veel...

Inderdaad zou het een mooie uitbreiding zijn op het fox-gamma.
Ik kan me btw ook nog die heveltjes herinneren die voor zowel voor- als achterdemper konden functioneren, maar als ik even goed graaf is dat voor een Cannondale Jeckyll systeem bedoeld...

Correct me if i'm wrong.
neen dat was inderdaad fox zelf die die hendels op de markt hadden gebracht
wel heel duur
ik heb me toen in die tijd eentje van cannondale zelf gekocht voor enkel de achterdemper omdat die minder dan de helft koste tov die van fox

b-dirt

Bericht door b-dirt » zo jun 17, 2007 11:15 am

postmount ik aleen maar kut het schroefdraad gaat sneller kapot heb ik al in me black is egt klote nu maar iets anders tappen en de adapter aanpassen dan maar hopen dat ie het doet

Sp33dFr34k

Bericht door Sp33dFr34k » zo jun 17, 2007 6:32 pm

Ben benieuwd, volgende week of uiterlijk de week daarop krijg ik de mijne binnen. Hoop dat de schroefdraad een beetje lang meegaat, blijf het toch een beetje fragiel vinden... Gewicht zou jammer genoeg maar een 50 grammetjes lichter zijn, maar dat kan ik wel bevestigen als ik m binnenheb.

Gène

Bericht door Gène » zo jun 17, 2007 7:10 pm

Had je niet beter een Pace of Reba WC kunnen kopen als je voor het gewicht ging?

Kan je uberhaubt niet beter een Pace of Reba WC kopen i.p.v. Fox. Inmiddels zijn ze allemaal wel aan elkaar gewaagt

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Plaats reactie