Hoe werkt "P C-P A" of "FCS"
Moderator:Beheerders
Op o.a. de Oro's k24 en de Avid Juicy zit een stelwieltje om de remkracht in te stellen.
Hoe werkt dat? Doordat je aan het stelwieltje draait wordt er iets meer duk op de olie gebracht?
Komen de remblokken dan niet dichter bij de schijf te staan?
Hoe werkt dat? Doordat je aan het stelwieltje draait wordt er iets meer duk op de olie gebracht?
Komen de remblokken dan niet dichter bij de schijf te staan?
Laatst gewijzigd door Jurriaan op wo feb 28, 2007 12:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Jur,
je titel zegt iets anders dan wat je eigenlijk in je vraag stelt. Wat bedoel je nu eigenlijk? En volgens mij geef je zelf al het antwoord in je afsluitende vraag ...
je titel zegt iets anders dan wat je eigenlijk in je vraag stelt. Wat bedoel je nu eigenlijk? En volgens mij geef je zelf al het antwoord in je afsluitende vraag ...
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be
Re: Hoe werkt "Pad Contact-Point Adjustment" of &q
Door het verdraaien van het knopje verstel je je drukpunt, je stelt in hoe snel de zuiger reageert op bewegingen van de hendel.Jurriaan schreef:Op o.a. de Oro's k24 en de Avid Juicy zit een stelwieltje om de remkracht in te stellen.
Hoe werkt dat? Doordat je aan het stelwieltje draait wordt er iets meer duk op de olie gebracht?
Komen de remblokken dan niet dichter bij de schijf te staan?
Hoe ver ligt het drukpunt van het stuur, dat stel je feitelijk in.
Wil je een hard drukpunt waarbij je bij relatief weinig hendel-weg kracht kunt uitoefenen of wil je een zacht drukpunt waarbij je met relatief veel hendel-weg kracht uitoefent.
Aan de afstand tussen remblok en schijf verander je niks door aan het knopje te draaien.
Put the fun between your legs!
Alleen het dichterbij de schijf zetten van de blokken helpt je niet met je remkracht. Volgens mij wordt de master cylinder veranderd met het stelwieltje, waardoor je een andere overbrenging krijgt. Veel olie verplaatsing = weinig remkracht, maar blokken ver van de schijf. Weinig olie = veel remkracht, maar door de beperkte hendelslag moeten de blokken dus dichter bij de schijf staan, anders raken ze hem niet.
Echter, hoe dat intern gebeurd weet ik niet.
Echter, hoe dat intern gebeurd weet ik niet.
Remkracht ingstellen heet bij Avid afgekort PCPA en bij Formula FCS.
Ik vraag me af hoe een dergelijk systeem werkt.
Als ik de PDF van de Oro bekijk dan werkt het hetzelfde als bij de Magura HS33. Gewoon de blokken wat verder of minder ver van de schijf af.
Als dit inderdaad het antwoord is dan is ook dit een mooi marketing verhaal van de fabrikanten
Ik vraag me af hoe een dergelijk systeem werkt.
Als ik de PDF van de Oro bekijk dan werkt het hetzelfde als bij de Magura HS33. Gewoon de blokken wat verder of minder ver van de schijf af.
Als dit inderdaad het antwoord is dan is ook dit een mooi marketing verhaal van de fabrikanten

Zoals al eerder gezegd door Cubeman verandert bij Avid de afstand tussen blokken en schijf niet door deze adjuster, bij Formula zou ik het niet zo weten! Geen Oro gebruikers hier op het forumJurriaan schreef:Remkracht ingstellen heet bij Avid afgekort PCPA en bij Formula FCS.
Ik vraag me af hoe een dergelijk systeem werkt.
Als ik de PDF van de Oro bekijk dan werkt het hetzelfde als bij de Magura HS33. Gewoon de blokken wat verder of minder ver van de schijf af.
Als dit inderdaad het antwoord is dan is ook dit een mooi marketing verhaal van de fabrikanten

Als je je aanmeldt op www.freepatentsonline.com en naar het volgende patent zoekt, US Patent 6804961 dan zul je het compleet uitgelegd vinden. Weliswaar in het engels.
ben het zelf nog aan het lezen en proberen te begrijpen.
waar het op neer komt is dat je het punt kunt verschuiven waarop je het reservoir afsluit en dus druk begint op te bouwen. deze instelling is onafhankelijk van de lever stand.
Dit heeft betrekking op het avid systeem.
Het heeft niks te maken met kracht verstelling of wat dan ook. Door de power reserve geometrie blijft de uitgeoefende kracht op de master cilinder over de hele lever beweging gelijk. Het verstellen van het drukpunt van de lever geeft je dus niet meer of minder krachtige remmen.
ben het zelf nog aan het lezen en proberen te begrijpen.
waar het op neer komt is dat je het punt kunt verschuiven waarop je het reservoir afsluit en dus druk begint op te bouwen. deze instelling is onafhankelijk van de lever stand.
Dit heeft betrekking op het avid systeem.
Het heeft niks te maken met kracht verstelling of wat dan ook. Door de power reserve geometrie blijft de uitgeoefende kracht op de master cilinder over de hele lever beweging gelijk. Het verstellen van het drukpunt van de lever geeft je dus niet meer of minder krachtige remmen.
ongeveer alle patenten van amerika staan erop, als je bij assignee de naam van het bedrijf invult dan zul je het meeste wel kunnen vinden. zo staat er ook vanalles op van sram, rock shox, trek, gian, specialized.
maar het is idd heel moeilijk te begrijpen. ik ben niet bekend met het systeem van formula en zij hebben er ook geen patent op.
maar het is idd heel moeilijk te begrijpen. ik ben niet bekend met het systeem van formula en zij hebben er ook geen patent op.