Hoe werkt "P C-P A" of "FCS"

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Jurriaan
Hoe werkt "P C-P A" of "FCS"

Bericht door Jurriaan » di feb 27, 2007 7:46 pm

Op o.a. de Oro's k24 en de Avid Juicy zit een stelwieltje om de remkracht in te stellen.
Hoe werkt dat? Doordat je aan het stelwieltje draait wordt er iets meer duk op de olie gebracht?
Komen de remblokken dan niet dichter bij de schijf te staan?
Laatst gewijzigd door Jurriaan op wo feb 28, 2007 12:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Luc

Bericht door Luc » di feb 27, 2007 11:36 pm

Jur,

je titel zegt iets anders dan wat je eigenlijk in je vraag stelt. Wat bedoel je nu eigenlijk? En volgens mij geef je zelf al het antwoord in je afsluitende vraag ...
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be

Fry

Bericht door Fry » wo feb 28, 2007 12:20 am

Ik denk wel dat we mogen stellen dat het in ieder geval een extra onderdeel is dat kapot kan gaan.

Cubeman

Re: Hoe werkt "Pad Contact-Point Adjustment" of &q

Bericht door Cubeman » wo feb 28, 2007 7:33 am

Jurriaan schreef:Op o.a. de Oro's k24 en de Avid Juicy zit een stelwieltje om de remkracht in te stellen.
Hoe werkt dat? Doordat je aan het stelwieltje draait wordt er iets meer duk op de olie gebracht?
Komen de remblokken dan niet dichter bij de schijf te staan?
Door het verdraaien van het knopje verstel je je drukpunt, je stelt in hoe snel de zuiger reageert op bewegingen van de hendel.
Hoe ver ligt het drukpunt van het stuur, dat stel je feitelijk in.
Wil je een hard drukpunt waarbij je bij relatief weinig hendel-weg kracht kunt uitoefenen of wil je een zacht drukpunt waarbij je met relatief veel hendel-weg kracht uitoefent.
Aan de afstand tussen remblok en schijf verander je niks door aan het knopje te draaien.
Put the fun between your legs!

zonoskar

Bericht door zonoskar » wo feb 28, 2007 9:53 am

Alleen het dichterbij de schijf zetten van de blokken helpt je niet met je remkracht. Volgens mij wordt de master cylinder veranderd met het stelwieltje, waardoor je een andere overbrenging krijgt. Veel olie verplaatsing = weinig remkracht, maar blokken ver van de schijf. Weinig olie = veel remkracht, maar door de beperkte hendelslag moeten de blokken dus dichter bij de schijf staan, anders raken ze hem niet.

Echter, hoe dat intern gebeurd weet ik niet.

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » wo feb 28, 2007 1:20 pm

Remkracht ingstellen heet bij Avid afgekort PCPA en bij Formula FCS.
Ik vraag me af hoe een dergelijk systeem werkt.

Als ik de PDF van de Oro bekijk dan werkt het hetzelfde als bij de Magura HS33. Gewoon de blokken wat verder of minder ver van de schijf af.

Als dit inderdaad het antwoord is dan is ook dit een mooi marketing verhaal van de fabrikanten 8)

MarinTi

Bericht door MarinTi » wo feb 28, 2007 1:55 pm

Jurriaan schreef:Remkracht ingstellen heet bij Avid afgekort PCPA en bij Formula FCS.
Ik vraag me af hoe een dergelijk systeem werkt.

Als ik de PDF van de Oro bekijk dan werkt het hetzelfde als bij de Magura HS33. Gewoon de blokken wat verder of minder ver van de schijf af.

Als dit inderdaad het antwoord is dan is ook dit een mooi marketing verhaal van de fabrikanten 8)
Zoals al eerder gezegd door Cubeman verandert bij Avid de afstand tussen blokken en schijf niet door deze adjuster, bij Formula zou ik het niet zo weten! Geen Oro gebruikers hier op het forum :?

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » wo feb 28, 2007 2:38 pm

Als je je aanmeldt op www.freepatentsonline.com en naar het volgende patent zoekt, US Patent 6804961 dan zul je het compleet uitgelegd vinden. Weliswaar in het engels.

ben het zelf nog aan het lezen en proberen te begrijpen.

waar het op neer komt is dat je het punt kunt verschuiven waarop je het reservoir afsluit en dus druk begint op te bouwen. deze instelling is onafhankelijk van de lever stand.

Dit heeft betrekking op het avid systeem.
Het heeft niks te maken met kracht verstelling of wat dan ook. Door de power reserve geometrie blijft de uitgeoefende kracht op de master cilinder over de hele lever beweging gelijk. Het verstellen van het drukpunt van de lever geeft je dus niet meer of minder krachtige remmen.

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » wo feb 28, 2007 2:58 pm

@MarinTi: Hier een FCS/Oro gebruiker, en ik herken het verhaal volledig, je verstelt het drukpunt, geen invloed op de remkracht, geen invloed op de positie van de blokken

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » wo feb 28, 2007 7:09 pm

Thanks voor de reacties.
Hoe vindt iemand nou het patent :worship:

Het Avid systeem zit toch echt andersin elkaar dan he tFormula systeem zo ver ben ik nu.
Maar hoe het precies werkt dat krijg ik niet voor ogen. Visuele ingesteld dan een brei tekst.

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » wo feb 28, 2007 7:29 pm

ongeveer alle patenten van amerika staan erop, als je bij assignee de naam van het bedrijf invult dan zul je het meeste wel kunnen vinden. zo staat er ook vanalles op van sram, rock shox, trek, gian, specialized.

maar het is idd heel moeilijk te begrijpen. ik ben niet bekend met het systeem van formula en zij hebben er ook geen patent op.

Plaats reactie