Welke schijfremmen???

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

BOSS
Contacteer:
Welke schijfremmen???

Bericht door BOSS » wo feb 21, 2007 8:33 pm

Ik ben wellicht van plan om schijven aan te schaffen voor mijn Rocky Mountain Element.

Aangezien ik echt noppes verstand heb van schijven roep ik jullie hulp in......

Wat moet ik nemen en, heel belangrijk, waarom?

#160 of 185 mm
#Hope, Formula, Avid of ???

Ik rij vrij behoudend en weeg 80kg.
Nu rij ik met HS-33 op ceramische velgen.

Alvast bedankt voor de hulp :arms:

dussssss©
Laatst gewijzigd door BOSS op wo feb 21, 2007 8:45 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

Gast

Bericht door Gast » wo feb 21, 2007 8:39 pm

Hope !!! en dan de MotoV2

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo feb 21, 2007 8:46 pm

nwolsink schreef:Hope !!! en dan de MotoV2
prima maar waarom???

dusssssss©
DE site

J.BL

Bericht door J.BL » wo feb 21, 2007 9:19 pm

Haha, grapjas :lol:

Met de mini kom je al prima stil, zeker als je velgremmen gewend bent.

Gast

Bericht door Gast » wo feb 21, 2007 9:24 pm

J.BL schreef:
Haha, grapjas :lol:

Met de mini kom je al prima stil, zeker als je velgremmen gewend bent.
Ze kunnen nooit te goed remmen :)
Ik heb zelf de M4, M6, Moto V2 en de Moto 6

De prijs kwaliteit is bij Hope gewoon erg goed.

legion
Contacteer:

Bericht door legion » wo feb 21, 2007 9:59 pm

Hoeveel wil je uit geven?
Wat is belangrijker, gewicht, pure kracht of ultieme doseerbaarheid.
Wat ge je er mee doen, xc in nederland, marathons/alpen of whatever of had je nog iets anders in gedachten?
Bikepark Groningen

Hubert !

Bericht door Hubert ! » wo feb 21, 2007 10:20 pm

@BOSS,

Allereerst, waarom wil je schijven? Qua remkracht kom je met je huidige setup niets te kort, gok ik. En zo onderhoudsvriendelijk als je remmen nu zijn, zo gaat het met schijven ook nooit worden .......

Ik heb goede ervaringen met de Hope's die ik gehad heb, én met Avid BB7's, die laatste zien er alleen wat cheapo uit en ze werken met kabels (al zie ik dit laatste niet als een nadeel)
Ik nieuwe Hope's in bestelling, New M4 180mm voor, New Mini 160mm achter, met steelflex remleidingen en floating rotors, ik ben erg benieuwd! :)

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo feb 21, 2007 10:25 pm

legion schreef:Hoeveel wil je uit geven?
Wat is belangrijker, gewicht, pure kracht of ultieme doseerbaarheid.
Wat ge je er mee doen, xc in nederland, marathons/alpen of whatever of had je nog iets anders in gedachten?
doseerbaarheid is belangrijk, gewicht in minder mate.
Gebruik zal zo af en toe in NL zijn, Rheden/Zuid Limburg maar vnl. Ardennen/Alpen en in September de Coast to Coast in de Pyreneën.

Betrouwbaar en onderhoudsvriendelijk vind ik ook belangrijk evenals gemakkelijk zelf te onderhouden/servicen in geval nood, tijdens een Pyreneëntocht bijv.

dusssssss©
DE site

legion
Contacteer:

Bericht door legion » wo feb 21, 2007 11:19 pm

vwb onderhoud en service in geval van nood biedt minerale olie wat voordelen boven synthetisch, dan blijven volgens mij alleen nog shimano en magura over.
Bikepark Groningen

zonoskar

Bericht door zonoskar » wo feb 21, 2007 11:41 pm

Hoezo in geval van nood is minerale olie van voordeel? Dot 5.1 (gebruikt door Hope) kun je in elk tankstation kopen. Moet je wel je ontluchtingskitje bij je hebben.

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » do feb 22, 2007 8:22 am

Ik denk persoonlijk dat BOSS blij wordt van een setje Formula Oro...

Voor XC moet 160 voldoen...

Avid Juicy's wordt je ook blij van!

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » do feb 22, 2007 8:36 am

Hubert ! schreef:@BOSS,

Allereerst, waarom wil je schijven? Qua remkracht kom je met je huidige setup niets te kort, gok ik. En zo onderhoudsvriendelijk als je remmen nu zijn, zo gaat het met schijven ook nooit worden .......
Ik overweeg de aankoop van schijven aangezien ik een Rohloff op het oog heb die in een diskwiel zit ingespaakt......
Leek mij een goede reden om de aanschaf van schijven te bekijken.
Ik kan natuurlijk ook de Rohloff in een velg met remoppervlak laten inspaken.

Waar bestaat het onderhoud bij schijven precies uit? Zeg in 1 jaar...
Moet je bijv. vaak olie verversen/ontluchten?

Mijn HS-33 heb ik in 2jaar nog nooit wat aan gedaan anders dan remblokjes vervangen. En ik heb idd nog nooit remkracht tekort gehad

Schijven vind ik qua looks wat beter en eigenlijk wil ik het ook wel eens "proberen"

dussssssss©
DE site

J.BL

Bericht door J.BL » do feb 22, 2007 8:37 am

zonoskar schreef:Hoezo in geval van nood is minerale olie van voordeel? Dot 5.1 (gebruikt door Hope) kun je in elk tankstation kopen. Moet je wel je ontluchtingskitje bij je hebben.
Kan ook best zonder ontluchtingskitje, als het moet :D

Formula's remmen ook errug lekker, al gaat mijn stem toch naar Hope...

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » do feb 22, 2007 8:53 am

Steelboy schreef:Ik denk persoonlijk dat BOSS blij wordt van een setje Formula Oro...

Voor XC moet 160 voldoen...

Avid Juicy's wordt je ook blij van!
Waarom denk jij dat ik daar zo vrolijk van wordt???
Omdat dat in het algemeen goede remmen zijn of alleen in mijn specifieke geval?

En waarin onderscheiden ze zich van bijv. Hope

thanks

dusssssss©
DE site

Sjef

Bericht door Sjef » do feb 22, 2007 9:32 am

Sinds bijna een jaar rijd ik nu met Hope Mono Mini (180/140)
Ik kwam ook van HS33 met ceramische velgen. De verbetering in remkracht vond ik toch nogal aanzienlijk. (Wat wel kan schelen is dat ik niet zo'n fanatieke gummer ben, dus de velgen kunnen wat glad geweest zijn)
Ook de doseerbaarheid vind ik beter. Zeker nu ik de remhendels binnen mijn shifters heb gezet.

Qua onderhoud heb ik niet veel meer gedaan dan bij de HS33's. Ik heb ze één keer ontlucht, maar dat was mijn eigen domme fout. Eerst alle boutjes vast, dan pas in de rem knijpen :roll:
Slijtage van remblokken is me totnogtoe ook nogal mee gevallen. Achter zit nu het tweede setje blokken.
Wat wel een nadeel is is dat je wat sneller piepjes of schurende remmen hebt.

Met de Alpen in het achterhoofd wil ik binnenkort wel een 160mm schijf achter monteren.
Oh, en ik weeg 92kg.

Rinse Appelstroop
Contacteer:

Bericht door Rinse Appelstroop » do feb 22, 2007 9:47 am

Ik heb zelf tot nu toe met Hayes HFX en Avid Juicy gereden.

Met de Hayes heb ik wat troubles gehad, maar dat was grotendeels mijn eigen schuld. Daarna Juicy 7 gekocht van Steelboy, en na het monteren nog geen problemen gehad. (tijdens het monteren ook niet trouwens..)

Het verschil tussen Hayes en Avid is dat de avid's wat sponziger voelen aan de hendel. daarentegen happen ze nog wel veel meer dan de hayes. Waarmee ik ook goeie ervaringen heb, de hayes hebben meer een duidelijk drukpunt maar zijn iets minder te doseren dan avid's.

Wat schijfgroote betreft, moet 2x 160 voldoen. Je zou voor de C2C eventueel een 185mm schijf voor kunnen monteren.

Qua onderhoud zou ik neit weten hoeveel je moet bleeden, heb ik met de juicy's nog geen ervaring mee.

Daarnaast de verschillen tussen: Juicy 3,5,7 en carbon:

3 = Oem versie van de Juicy 5 (identiek dus.)
5 = Juicy 7 maar dan zonder instelling van het drukpunt, wat een leuke extra is maar je verder maar één keer instelt
Juicy 7 = gewoon een goeie rem die gewoon goed z'n werk doet.
Juicy Carbon = Bling Bling versie van de 7 met carbon hendels e.d.

Als er foutjes in dit verhaaltje zitten.. talk!
Whoop Whoop!

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » do feb 22, 2007 12:12 pm

Ik heb zelf alleen ervaring met de hayes remmen. Wat mij opvalt is dat de prestaties ongemerkt achteruit gaan. Wanneer ik dan een keer ontlucht/doorgespoeld heb werken ze opeens weer heel goed.
Ik doe nu 2 keer per jaar ontluchten.

Jappe

Bericht door Jappe » do feb 22, 2007 1:01 pm

Ik heb ervaring met Hope M4 en Mono M4. Ik werd stapelgek van het gepiep. Proberen bij te regelen, andere blokjes geprobeerd, fiets binnen gedaan om remmen te laten uitlijnen, niets hielp. Nu Formula oro erop en tot nu toe geen klagen.

Hubert !

Bericht door Hubert ! » do feb 22, 2007 10:44 pm

BOSS schreef:

Schijven vind ik qua looks wat beter en eigenlijk wil ik het ook wel eens "proberen"

dussssssss©
Slijtage van blokken kan in sommige gevallen echt enorm hard gaan, ook aanlopen e.d. kun je weleens problemen mee hebben. Geen onoverkomelijke problemen, maar wel meer dan met je vertrouwde Magura's.

De reden voor het kiezen voor schijfremmen, het 'proberen' lijkt me trouwens opzich al een goede reden, je wordt er dan weer wat wijzer van, which is good :thumbsup:

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » do feb 22, 2007 11:14 pm

Hubert ! schreef:
BOSS schreef:

dussssssss©
Slijtage van blokken kan in sommige gevallen echt enorm hard gaan, ook aanlopen e.d. kun je weleens problemen mee hebben. Geen onoverkomelijke problemen, maar wel meer dan met je vertrouwde Magura's.

De reden voor het kiezen voor schijfremmen, het 'proberen' lijkt me trouwens opzich al een goede reden, je wordt er dan weer wat wijzer van, which is good :thumbsup:
wijzer wellicht, armer zeker!!!

dusssssss©
DE site

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » do feb 22, 2007 11:59 pm

Ik heb een behoorlijke tijd met HS33 gereden, naar tevredenheid: Goed te doseren, genoeg remkracht, betrouwbaar en relatief weinig onderhoud. Nu rijd ik al 2 en een half jaar met Louise's, en dat bevalt beter: Meer remkracht, zeker zo goed te doseren, minder last van modder (je remoppervlak word minder snel vies) en praktisch geen onderhoud. In al die tijd heb ik de remmen nog niet ontlucht en is er geen spoor van lucht in de leidingen te vinden. De nieuwe versie van de Louise is met zijn rode spider wel Butt-Ugly in real-life.

Ik zou zeker switchen naar schijven, dat is in meerdere opzichten beter als de gedateerde HS33's. Persoonlijk nijg ik naar Hope of Formula, maar Avid lijkt toch de verstandigere keuze. Die laatste bied héél veel kwaliteit. Magura is ook een optie, maar zoals gezegt is de Louise niet om aan te zien, de Marta mist een goede dosering en is (uit ervaringen van bekenden) minder betrouwbaar.
Ich Heisse Super Fantastisch!

serge

Bericht door serge » vr feb 23, 2007 9:17 am

Ik rij nu al een aantal jaren met schijven en van de hope's ben ik zeer tevreden van de Avid Juicy iets minder.
Heb gereden met de Hope mini's en rij nu met de Hope mono mini, model 2006.
Met deze remmen heb ik nog problemen gehad buiten het verslijten van blokjes, een goede afstelling is natuurlijk nodig.
Ik rij nu met de volgende set-up schijf vooraan 180 mm, achter 160 mm.
Deze zijn gemonteerd op een Fully, voor de Ardennen en de Alpen vind ik dit een geslaagde combinatie.

De Avid's vond ik iets minder, zelf bij goede afstelling regelmatig gehad dat de blokjes raakten, ook veel sneller warm worden dan de Hope's bij lange afdalingen + en dit vond ik niet prettig, er braken stukjes van de zuigers af en 1 x een zuiger gewoon afgebroken.

Voor mij alleen nog schijven, het remt gewoon beter.

Greettzz.

De Jean
Contacteer:

Bericht door De Jean » vr feb 23, 2007 10:01 am

my 2 cents:
ik rij nu al een tijd met XT met flippers. Fantastisch! Een ontzettend intuitief systeem, dat -bedenk ik me net- op een Rohloff niet veel zin heeft.

Maar De XT remmen heb ik nu in 2 generaties gehad (4pots en monobloks) en ze zijn gewoon goed. Qua drukpunt, kracht, doseerbaarheid, onderhoud.....

Is zeker niet zo bling als hope, mar ik wed erom dat je voor inder geld even blij bent.

Ondanks mijn biezonder smeuige relatie met Ollie denk ik niet dat de volgende remmen van elders gaan komen dan shimano
you don't stop playing because you get old, you get old because you stop playing

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » vr feb 23, 2007 10:42 am

Net een setje Avid Juicy 7 2006 apart laten leggen bij de LBS, aanbiedinkje incl. montage.......niet zo goedkoop als bij de oosterburen maar scherp aan de prijs en gemonteerd, da's ook wat waard vind ik.

dussssssss©
DE site

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » vr feb 23, 2007 1:02 pm

Monteer voor de Pyreneeen wel een serieus grote schijf, dus 200mm.
ga je echt plezier van hebben. Extra remkracht bij de hand kan geen overbodige luxe zijn.
ik heb mijn 200mm schijf destijds erg gewaardeerd, ondanks mijn sublieme rijstijl.

Aan welke vork schroef je de schijfrem?
Rohloff echt een goed idee bij zoveel klimmen?

Plaats reactie