X.0 triggers of shifters???

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Konadude
Contacteer:
X.0 triggers of shifters???

Bericht door Konadude » do okt 26, 2006 8:41 pm

Ik kon deze vraag niet vinden onder het kopje zoeken, vandaar dat ik hem toch maar stel.
Is er iemand die ervaring heeft met zowel de X.0 shifters als de triggers van SRAM. En kan die zijn ervaringen en conclusies met ons delen?
Ik heb vroeger ooit eens gripshi(f)t gehad en is niet echt bevallen. maar de X.0 zal zeker een ander verhaal zijn dan de eerste gripshift... rijdt nu met de x.9 triggers, bevallen goed, maar bij de X.0 kooi hoort eigenlijk ook een X.0 shifter/trigger.

FREAKaZOID
Contacteer:

Bericht door FREAKaZOID » vr okt 27, 2006 9:51 am

Ik heb (veel) ervaring met x.0 draaiverstellers. Deze bevallen mij bijzonder goed. Ik blijf het een voordeel vinden dat je met 1 beweging veel versnellingen achter kunt overslaan. Ze lopen verder licht, en bieden prima grip. Omdat ze wat lichter lopen gebeurd het af en toe dat je per ongeluk aan de versteller draait, klein nadeel dus.

Verder gebruik ik de x-9 triggers van Xircuit weleens, en ook die bevallen goed. Het enige wat mij tegenviel is dat ik vaak met mijn duim per ongeluk op de versteller druk. Bij x-0 schijnt dit weer beter te zijn. Het blijft een persoonlijke keuze denk ik, de X-0 triggers zien er wel bruut uit!
Remember, your worst day of biking is always better than your best day at work!

ROCKY MOUNTAIN ELEMENT 70

rene29
Contacteer:

Bericht door rene29 » za okt 28, 2006 9:47 pm

Heb altijd gefietst met de x.o shifters. Toen overgestapt op de triggers. Maar op de een of andere manier kon ik er niet aan wennen. Maakte schakelfouten, kon het niet snel genoeg vinden en dergelijke.
Daar ik veel in de bergen rond tuf. En ook wel eens onder volle kracht moet schakelen ben ik weer snel terug gegaan naar de ouderwetse griftshift. Uiteindelijk bevalt me dat toch het beste.

zonoskar

Bericht door zonoskar » zo okt 29, 2006 12:43 am

Ik heb nooit gereden met draaischakelaars, maar dat mis schakelen met de triggers had ik in het begin ook. Na een tijdje wen je eraan en rijdt je niet meer met je duim op de schakelaar (dat deed ik in het begin iig wel), maar het komt dan toch nog wel voor dat ik achter 2 ipv 1 versnelling zwaarder schakel. Dit komt meestal doordat de fiets nogal stuitert, als je dan niet ferm genoeg de trigger met je duim indrukt kan het voorkomen dat je door de trillingen 2 keer schakelt. Ik heb daar nog geen oplossing voor. Nou is dat ook niet zo heel erg, maar wel iets om over na te denken.

Pino

Bericht door Pino » zo okt 29, 2006 12:10 pm

Zou het toeval zijn dat beide wereldkampioenen XC met draaishifters rijden?
Ik weet zeker dat de sponsor ze liever met triggers zag rijden.

heppypeppy
Contacteer:

Bericht door heppypeppy » zo okt 29, 2006 5:52 pm

Wat in mijn ogen nog een groot voordeel is van gripshift; er kan minder kapot en als het kapot is kan je het zelf makkelijk repareren (1 keertje mogen doen op fietsvakantie).
Daarnaast zijn triggers zwaarder. De triggers zijn 225 gram zonder kabels en de twisters 175 gram (beide X.O). Nu ben ik zelf niet zo van het grammenjagen, maar als je het als procenten uitdrukt lijkt het toch al heel wat!
En tenslotte het voordeel wat eigenlijk bepalend was toen ik met mijn studenteninkomen mijn fietsje in elkaar ging zetten. Gripshift is een stuk goedkoper.

Hubert !

Bericht door Hubert ! » zo okt 29, 2006 7:50 pm

Ik heb gereden met eerdere Sram draaiverstellers en kan je zeggen dat 't een heel ander verhaal is dan de Gripshifts van tegenwoordig (X.O).
"SRS" zoals Sram het noemt 'schiet' de kabel los bij afschakelen, werkt goed.
Ook heb ik gereden met de triggers van Sram, doet 't ook goed. Een beetje hetzelfde als Campagnolo vs Shimano, waarbij Sram te vergelijken is met Campagnolo. De bediening werkt wat zwaarder, maar het schakelen voelt trefzekerder aan. De ketting 'knalt' als het ware op het volgende kransje.
De discussie tussen triggers / draaiers is in mijn optiek een kwestie van gewenning en persoonlijke voorkeur. De mensen die roepen dat ze 'niet met triggers / draaiers kunnen rijden', hebben het naar mijn mening niet goed genoeg geprobeerd. Feit is dat 't beide heel goed werkt.

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » ma okt 30, 2006 12:02 am

Het is absoluut maar net wat je gewend bent, m'n broer vond voor een jaar of wat terug gripshift helemaal niks en ik was overtuigd van het voordeel. Tegenwoordig rijd hij met gripshift en ik met triggers.... Als ik echt zou moeten kiezen zou ik toch voor gripshift gaan, dat werkt toch natuurlijker, schakelt nog sneller als triggers, je hebt meer ruimte op je "dashboard", het is lichter én in mijn ogen mooier.

en dat bij een X.0 derailleur een X.0 shifter hoort... jah, tja. Dan zou ik ook maar gaan sparen voor een Reba Black box, carbonnen Truvativ's etc etc. :lol:
Ich Heisse Super Fantastisch!

The Iceman

Bericht door The Iceman » ma nov 06, 2006 10:03 pm

Shifters!!! Schakelt veel beter bij diepe afdalingen... ;)

Plaats reactie