Marzocchi SHIVER DC Olie niveau

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Gast
Marzocchi SHIVER DC Olie niveau

Bericht door Gast » wo jun 21, 2006 7:05 pm

Ik denk laat ik voor het nieuwe seizoen de olie van mijn 2005 (zwarte) Shiver DC eens wisselen, kan ik meteen kijken hoeveel erin zit en er iets meer bijdoen om bodemen te voorkomen, nu zit ik met een redelijk raadsel:
Er komt circa 250CC per poot iot
Op de Marzocchi site staat bij de 2005 SHIVER DC
http://www.marzocchi.it/spa/mtb/product ... mtb&Y=2005
dat er maar 175CC in moet zitten, er kwam toch echt 250CC uit :?

Voor de 2004 SHIVER DC was dit nog
http://www.marzocchi.it/spa/mtb/product ... mtb&Y=2004
300CC

Hoeveel moet er nu in??
Laatst gewijzigd door Gast op wo jun 21, 2006 8:47 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

N I E L S

Bericht door N I E L S » wo jun 21, 2006 7:09 pm

170 a 175 per poot dus.
Vreemd, zelf olie bijgevuld/ververst of de shop?

Als je er minder in gaat doen ga je hem eerder bottomen.

Gast

Bericht door Gast » wo jun 21, 2006 7:17 pm

N I E L S schreef:170 a 175 per poot dus.

Ik heb de vork nieuw gekocht direct bij Marzocchi met dus deze 250CC olie erin per poot, ik heb de olie zelf ververst, er zit nu eerst weer 250CC 5W van Bel Ray in (goede olie en niet duur :) )

Hij bodemde nu al dus als ik naar 175CC ga gaat dat niet goedkomen. Ik denk dat ik zondag gewoon eens in een paar stappen telkens 10CC erbij doe, met de spuit kan dat nl heel mooi door het ontluchtingsgaatje :)

N I E L S

Bericht door N I E L S » wo jun 21, 2006 7:20 pm

nwolsink schreef:
N I E L S schreef:170 a 175 per poot dus.

Ik heb de vork nieuw gekocht direct bij Marzocchi met dus deze 250CC olie erin per poot, hij bodemt nu al dus als ik naar 175CC ga gaat dat niet goedkomen. Ik denk dat ik zondag gewoon eens in een paar stappen telkens 10CC erbij doe, met de spuit kan dat nl heel mooi door het ontluchtingsgaatje :)
Klinkt misschien vreemd maar weet je zeker dat het om een 2005 en niet om een 2004 gaat?
Ik bedoel, als je met de standaard veren en 75cc teveel olie erin de vork nog steeds bottomt is er iets niet goed.
Lijkt me logischer dat bij het uitlekken niet alles eruit is gekomen (blijft altijd een randje olie in de hele vork) en dat er eigenlijk iets in de buurt van de 300cc in zat.

10cc per stap is misschien een idee ja. Hoort in een zocchi geen 7,5 w?

Gast

Bericht door Gast » wo jun 21, 2006 7:23 pm

De vork is echt helemaal zwart, dat is alleen in 2005 zo geweest.
Techisch zou hij echter hetzelfde moeten zijn, daarom snapte ik het verschil in olie niveaus ook al niet??

Afbeelding

Bruno

Bericht door Bruno » do jun 22, 2006 4:09 pm

Zal wel een drukfout zijn op hun site, volg die 2004 richtlijn maar, shiver is voor zover ik weet sinds de eerste versie in 2001 nooit veranderd. Wat ik al een paar keer heb geweten is dat af fabriek er iets te weinig olie in zit, maar ik vermoed dat je de cartridges niet hebt leeggepompt, daar blijft ook wel wat olie in zitten, zal dus wel 300cc ongeveer zijn. Vul bij per 5ml, want Marzocchi's zijn vrij gevoelig aan teveel olie => minder veerweg

Gast

Bericht door Gast » do jun 22, 2006 5:41 pm

Bruno schreef:Zal wel een drukfout zijn op hun site, volg die 2004 richtlijn maar, shiver is voor zover ik weet sinds de eerste versie in 2001 nooit veranderd. Wat ik al een paar keer heb geweten is dat af fabriek er iets te weinig olie in zit, maar ik vermoed dat je de cartridges niet hebt leeggepompt, daar blijft ook wel wat olie in zitten, zal dus wel 300cc ongeveer zijn. Vul bij per 5ml, want Marzocchi's zijn vrij gevoelig aan teveel olie => minder veerweg
Dat dacht ik ook al dat ze nooit waren gewijzigd sinds de introductie, Marzocchi verandert echter ieder jaar met olie van cc's naar mm's > hel storend!!

Marzocchi Duitsland zegt nu 80 a 60 mm onder de rand te blijven, Marzocchi Belgie maakt hier 170mm van, snap jij het nog??

Ik ga gewoon voor 305cc en maak ze eerst even goed leeg

Gast

Bericht door Gast » do jun 22, 2006 6:43 pm

Nou ik ben er eindelijk uit:

Olie er weer uitgehaald was circa 250cc, de hoogte kwam hier mee op ruim 100mm, duidelijk te weinig olie aangezien de vork ook doorsloeg. :(

Nu circa 300cc er weer ingedaan, per poot komt de hoogte dan op circa 75mm, dit heb ik even op exact 75mm gezet, zo komt het overeen met de Marzocchi site als je een beetje puzzelt. :?

De waardes op de site voor 2005 kloppen dus gewoon echt niet, want of het nu 170cc of mm is dit zou in beide gevallen veels te weinig olie zijn!! :o

Nu hopen dat morgen mijn ROCO er is, dan ben ik er weer helemaal klaar voor :D

Plaats reactie