SRAM ketting op TA bladen

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
zonoskar
SRAM ketting op TA bladen

Bericht door zonoskar » wo jun 07, 2006 10:03 pm

Ik heb de laatste tijd veel last van dat mijn ketting van mijn voorblad afspringt als de fiets een klap op het achterwiel krijgt (ik heb achtervering) en ik kracht zet. Het gaat om een 44tands TA blad en een SRAM pc-991 (niet de hollowpin versie) ketting, beide even oud (< 500 Km). Hebben anderen deze combi ook? Zo ja, ook problemen hiermee dan?

Hiervoor reed ik altijd met RaceFace bladen en Shimano kettingen. Nu heb ik met de TA bladen ook al het probleem gehad dat de ketting tussen het midden en kleine blad viel en dus niet op het kleine blad valt (en vast gaat zitten). Dit heb ik op gelost door het middenblad met spacer-ringetjes iets naar het kleine blad te verplaatsen, het zal wel met mijn RaceFace Next-LP cranks te maken gehad hebben.

Bovendien had ik soms last van dat de ketting bij schakelen van groot naar middenblad niet in de tanden viel, maar er gewoon overheen bleef lopen (dus hij pakte niet). Dit heb ik (semi) opgelost door de bladen tov elkaar te draaien, dus nu heb ik niet alle tabjes op 1 lijn (wat ik dacht dat moest).

Maw, mij lijken die TA bladen nogal k#t (ipv de SRAM ketting). Maar dat zou wel sterk zijn, want volgens mij rijden best wel veel mensen met TA, of niet?

Big T

Bericht door Big T » do jun 08, 2006 7:05 am

Raar, ik rijd met dezelfde combi zonder problemen eigenlijk. Ik rijd echter wel op een hardtail dus daar zou wat verschil in kunnen zitten. Als ik echter naar de tanvorm kijk van de RF tandwielen en de TA's dan lijkt me dat wel aardig gelijk.
Geen oplossing voor je probleem dus, alleen een bevestiging dat het ook goed kan gaan.

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » do jun 08, 2006 7:18 am

Aan de ketting kan het volgens mij niet liggen, die is namelijk van alle merken/types zowat gelijk... (afstand tussen de pinnen)

Het probleem heb ik wel eens eerder gezien, maar ik weet nu even niet of dat bij een van mijn eigen fietsen was of niet

BLRacing

Bericht door BLRacing » vr jun 09, 2006 8:51 pm

Ja dit heb ik jaren terug ook gehad op mijn cannondale met TA bladen. Als je terugschakelde naar het middenblad bleef de ketting soms zweven op de tanden. Het gebeurde niet altijd maar het was gewoon irritant want je wilt doorrijden natuurlijk. Ik had ook last van vastlopers net als wat jij zegt. Ik gebruikte toen verschillende kettingen dus ook van Shimano en SRAM. Heb er nooit wat aan gedaan eigenlijk maar ik weet het allemaal nog heel goed. Die TA bladen waren gewoon krengen maar ik had wel veel minder last van de gewone chainsuck t.o.v. de CODA tandbladen :lol:

Wat het zou kunnen zijn. 1.) de steek is verkeerd, oftewel de theoretische tandafstand van 1/2 inch gaat niet op voor het TA blad. 2.) tandvorm klopt niet. 3.) tanden beschadigd. 4.) ketting versleten (??)

Big T

Re: SRAM ketting op TA bladen

Bericht door Big T » do jun 22, 2006 11:24 am

zonoskar schreef:Ik heb de laatste tijd veel last van dat mijn ketting van mijn voorblad afspringt als de fiets een klap op het achterwiel krijgt (ik heb achtervering) en ik kracht zet. Het gaat om een 44tands TA blad en een SRAM pc-991 (niet de hollowpin versie) ketting, beide even oud (< 500 Km). Hebben anderen deze combi ook? Zo ja, ook problemen hiermee dan?
Ik ben even te vlug geweest met mijn reactie, afgelopen weekend reed ik een marathon hier in Noorwegen. Ik denk dus mooi op het buitblad van start te gaan, niet dus! precies zoals jij het beschreef, de ketting lijkt op de tanden te zweven, heel vervelend. In eerste instantie dacht ik dat mijn body er aan was, niet dus. Later in de wedstrijd heb ik het nog een paar keer meegemaakt. het hielp om even een slag terug te doen met de benen maar ideaal is het natuurlijk niet. Met een 46 tands TA buitenblad heb ik dit trouwens nooit mee gemaakt.

didadunlop

Bericht door didadunlop » do jun 22, 2006 11:48 am

misschien een idee dat de derailleur te weinig spanning op de ketting zet. Als gevolg kan de ketting blijven ronddansen en toevallig opklimmen op de tandbladen. Vooral als er wat vuil/slijtage in het spel is.

Tevens geef je aan dat het met een fully is. Misschien als je inveert wordt je relatieve chainstay korter en kan de derailleur het niet meer aan.

Oplossing: derailleur veer te slap of misschien je ketting te lang.
Ik had zoiets ook met mijn hardtail. Veel chainslap en aflopende ketting. Ketting 2 schakels korter en nergens last meer van (wel gecontroleer of alle versnellingen nog werkten). Nu geen probleem meer door SiSaSingespeed. Maar ja dat wil niet iedereen.

zonoskar

Bericht door zonoskar » do jun 22, 2006 1:06 pm

De ketting is bij mij nooit te kort, ik kort hem altijd zo ver in dat groot-groot eigenlijk niet meer kan :) Maar de fietsenboer vond dat mijn voorderailleur nogal veel naar binnen stond. Ik had deze nl. zo afgesteld dat ik achter alle kransjes kon rijden zonder geratel op het middenblad. Daardoor stond de voorderailleur redelijk tegen de ketting aan (maar maakte geen contact) als de ketting op het buitenblad en op het kleintje achter lag. De fietsenboer heeft de voorderailleur een stuk naar buiten gezet. daardoor kan de ketting minder makkelijk naar binnen vallen. Tijdens de Raid in malmedy heb ik ook geen last meer gehad van het fenomeen.

Big T

Bericht door Big T » do jun 22, 2006 1:17 pm

Vuil en slijtage waren niet het geval, het setje is max 300 km oud en was in perfecte conditie. Misschien dat hij een schakeltje te lang is, dat zal ik eens uitproberen. Hij is nu zo lang dat ik eventueel geen problemen krijg bij het rijden op 44-32 maar ook niet langer. Ik zal er een een schakeltje tussenuit halen.

Plaats reactie