langst mogelijke zadelpen 30.4mm doorsnede
Moderator:Beheerders
Ik zou men viper sickboy uit 2003 (14" frame) voor enduro ook willen gaan gebruiken, de huidige afmontage leent zich hier prima toe. Als ik de standaard XTX zadelpen op zijn hoogst zet tot aan de streepjes gaat het net, maar ik zou graag een veel langere zadelpen hebben om ook het frame niet te veel te belasten. De zadelpen moet er diep insteken en hoog uitkomen en stevig zijn zodat ze niet plooit of breekt. Ik weeg nogal veel namelijk.
Wat is de langste zadelpen die momenteel op de markt is?
Wat is de langste zadelpen die momenteel op de markt is?
mss dat ik gewoon een roox koop.Faxmulder schreef:Dat zijn nog eens acties...![]()
Gaat je frame en/of je zadelpen echt niet leuk vinden....
Mijn schacht blijkt 28cm diep te zijn, dus als ik daar een 50 cm zadelpen zou insteken helemaal, dan zou die pen er voor meer dan de helft insteken.
Lijkt me helemaal niet zo erg voor pen en frame?
- didadunlop
het is niet alleen de lengte die erin in ook de lengte die erbovenuit komt. Dat is simpele mechanica. Kracht x arm.
Als je met de zelfde kracht (je gewicht) op een langere arm drukt dan heeft het scharnierpunt meer kracht te verwerken. Kijk maar naar een schommel waar je op de helft of op het eind gaat zitten terwijl de persoon aan de andere kant op dezelfde plek blijft zitten.
Dit is even een simpele voorstelling maar echt lange zadelpennen zijn denk ik geen goed idee. Kan je beter een frame op maat kopen.
Als je met de zelfde kracht (je gewicht) op een langere arm drukt dan heeft het scharnierpunt meer kracht te verwerken. Kijk maar naar een schommel waar je op de helft of op het eind gaat zitten terwijl de persoon aan de andere kant op dezelfde plek blijft zitten.
Dit is even een simpele voorstelling maar echt lange zadelpennen zijn denk ik geen goed idee. Kan je beter een frame op maat kopen.
mja ik denk wel dat zadelpennen gewoonweg wel op de minimale insteekdiepte, tot aan de verticale streepjes dus, kan functioneren. Dus als ik zo een roox koop die wss extra stevig is door zijn langere lengte dan belast ik mijn frame minder want de pen steekt er dieper in (kracht x arm)didadunlop schreef:het is niet alleen de lengte die erin in ook de lengte die erbovenuit komt. Dat is simpele mechanica. Kracht x arm.
- didadunlop
Het zal ook allicht wel werken. Maar zoek je niet de grenzen van engineering op op deze manier? Als het misgaat zal de pen waarschijnlijk krom gaan op de overgang tussen frame en zadelpen. Daar zijn alle krachten het grootst. En die krachtxarm bedoel ik. Hij steekt idd ver genoeg in het frame dat is het probleem niet.
Zou dat niet de reden kunnen zijn waarom 430 de langste pen is die er op de markt is.didadunlop schreef:Het zal ook allicht wel werken. Maar zoek je niet de grenzen van engineering op op deze manier? Als het misgaat zal de pen waarschijnlijk krom gaan op de overgang tussen frame en zadelpen. Daar zijn alle krachten het grootst. En die krachtxarm bedoel ik. Hij steekt idd ver genoeg in het frame dat is het probleem niet.
De bedoeling was het frame te sparen. De pen zou zowiezo al dikwandiger en dus zwaarder zijn vanuit de fabriek moest er een pen van 50-60 cm bestaan.
-
-
He,
Ja, Rose ...en nog wat Duitse internetshops. Zie nu alleen dat Rose hem weer niet in 30.4 heeft, maar of dat dan ook betekent dat hij niet bestaat???
Iig zal mijnheer Heydenrich (Heylight) denk ik custom wel iets voor jou kunnen fabrieken. Heb hem een post voor mijn Yo laten doen. Weinig gangbaar diameter en rood geanodiseerd. 90 euro via Rogolls (topshop!) valt dan nog mee.
Succes
Ja, Rose ...en nog wat Duitse internetshops. Zie nu alleen dat Rose hem weer niet in 30.4 heeft, maar of dat dan ook betekent dat hij niet bestaat???
Iig zal mijnheer Heydenrich (Heylight) denk ik custom wel iets voor jou kunnen fabrieken. Heb hem een post voor mijn Yo laten doen. Weinig gangbaar diameter en rood geanodiseerd. 90 euro via Rogolls (topshop!) valt dan nog mee.
Succes
-
Plaatje:

www.heylight.de
www.rogollsrennradreich.de
Ik zou via Holger Rogoll kopen ipv direct, want a) goedkoper en b) riant servicebereid.

www.heylight.de
www.rogollsrennradreich.de
Ik zou via Holger Rogoll kopen ipv direct, want a) goedkoper en b) riant servicebereid.