slijtage van remblokken

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
didadunlop
slijtage van remblokken

Bericht door didadunlop » zo mei 07, 2006 3:27 pm

Even een technisch vraagje.

Ik hoor/lees dat men gemiddeld niet zoveel km's haalt uit de blokjes van de schijfremmen. Op de een of andere manier heb ik weinig zin om schrijven aan te schaffen en dan om de 100KM nieuwe blokken aan te schaffen (100 km is een random getal nergens op gebaseerd).

Wat vinden jullie dus van de slijtage van de blokken? En is dat de overstap waard? Nu heb ik XTR v-brakes en die remmen als een dolle. Vraag me zelf af of het de overstap waard is (ivm met nieuwe frame keuze) aangezien ik geen dh doe of andere dingen waar je extreem veel remvermogen voor nodig hebt.

N I E L S

Re: slijtage van remblokken

Bericht door N I E L S » zo mei 07, 2006 4:14 pm

didadunlop schreef:Even een technisch vraagje.

Ik hoor/lees dat men gemiddeld niet zoveel km's haalt uit de blokjes van de schijfremmen. Op de een of andere manier heb ik weinig zin om schrijven aan te schaffen en dan om de 100KM nieuwe blokken aan te schaffen (100 km is een random getal nergens op gebaseerd).

Wat vinden jullie dus van de slijtage van de blokken? En is dat de overstap waard? Nu heb ik XTR v-brakes en die remmen als een dolle. Vraag me zelf af of het de overstap waard is (ivm met nieuwe frame keuze) aangezien ik geen dh doe of andere dingen waar je extreem veel remvermogen voor nodig hebt.
Ik heb nog nooit zo weinig blokken versleten als met schijfremmen. Als je ze niet goed inremt schijnen ze sneller te slijten. Zelf nooit last van gehad. Zelfs met DH verslijt ik voor het aantal afdalingen dat ik maak vrij weinig blokken vind ik.

Of het het waard is? Ik vind schijfremmen onderhoudsvrij mits je de 'goeie' hebt en heel betrouwbaar. Het kost je wat gewicht natuurlijk maar die slijtage aan mijn velgen vind ik altijd erg zonde en heel vervelend wanneer ik een slag in mijn wiel had en ik problemen had met de rem. Ik heb niet zo vaak een kromme schijf.
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!

enpro
Contacteer:

Bericht door enpro » zo mei 07, 2006 6:27 pm

Ik heb nu mn huidigge schijfremmen al ruim 4 maanden en ze zijn nog niet eens 20% versleten (van wat ik er van kan zien) en dat is dus zeker meer dan 500km mischien wel 1000km en dus gaan ze zeker nog eens 1000km mee . Ik moet wel zeggen dat ze uberhard verslijten als er ook maar een klijn beetje modder of water tussen komt maar ik gebruik ze voor street en ik denk als het zo door gaat hoef ik volgend jaar pas een nieuw setje remblokken te kopen .
En het grootste voordeel buiten de slijtage vind ik dat als je een slag in je velg hebt je vrolijk door kan rijden. :angelnot:
Je hebt mensen en je hebt potloden........

didadunlop

Bericht door didadunlop » zo mei 07, 2006 7:00 pm

ja mezelf kennende zullen ze de helft van de tijd doorbrengen in modder en nattigheid. Nu met de V-brakes merk ik daar niet veel van en als het met schijven ineens duur gaat worden vind ik dat een beetje onnozel.

Sven

Bericht door Sven » ma mei 08, 2006 7:21 am

Ik vind de slijtage reuze meevallen.

Ik wissel ieder seizoen mijn remblokken (endurance / performance) en ben alleen afgelopen winter vergeten om de performance blokken eruit te halen, en nu op het einde van de winter waren ze dan ook op, na veel kilometers.

Ik vind de slijtage super meevallen en ik denk dat als je om de slijtage twijfelt om over te stappen, dan zou ik wel weten wat ik zou doen....

didadunlop

Bericht door didadunlop » ma mei 08, 2006 8:43 am

Deze ervaringen vallen heel erg mee. Mooi die extremen verschillen die je af en toe ziet.

Ja en ik moet gelukkig helemaal niks:). Alleen ik wil graag naar 29 inch met singlespeed. Dus dan heb je vaak sliding dropouts of horizontale padden. En als er iets is wat ik haat aan velgremmen is het wel het instellen van de remblokjes, iets wat ik vaak zal moeten doen als ik een ander verzet ofzo erop zet. Als ik de constructie van schijven zie lijkt me dat dat veel makkelijker om te doen of in het geval van de sliding dropouts soms zelfs niet nodig.

walter

Bericht door walter » ma mei 08, 2006 10:00 am

Laatst in Nijmegen was de laatste tocht met de originele blokjes van mijn Formula B4 op m'n singlespeed.
De rem heb ik 2e hands gekocht, nauwelijks gebruikt, volgens zeggen.
Ik ga er dus vanuit dat er nog de originele blokjes in zaten.
Die zijn nu dus zover versleten dat de remhendel steeds dichter naar het stuur kwam. Remmen deden ze nog wel.
Ik heb bijna 1 1/2 jaar met deze blokjes geremd.
Even ter vergelijking:
Op mijn singlespeed heb ik achter een Magura HS. Die blokjes heb ik in de tussentijd 2x moeten vervangen.
Geen klachten dus.

Vorige week de achterremblokjes van mijn Louises vervangen (endurance).
Die zaten er nog in van mijn laatste Roc d'Azur. Dat was begin oktober 2004.
Voor nog steeds de Performance, van dezelfde datum.
Die zijn inmiddels wel erg dun geworden, dus vervanging zit er aan te komen.
Achter rem ik anders dan voor, vaak slepend. Daarom dus achter wat slijtvastere blokjes gekozen. Remt iets minder, maar nog altijd hard zat.

Ik dus ben niet ontevreden met de slijtage aan m'n schijfremmen.
In 't verleden heb ik echter ook wel eens in korte tijd een setje weggeremd.
Zijn de blokjes sindsdien verbeterd, of heb ik ze toen verkeerd ingeremd ?
Geen idee.

De Louises zitten op mijn "mooi weer fiets", een Giant NRS, die alleen bij goed weer in Limburg de Ardennen of de Alpen rijdt.
De B4 zit op m'n singlespeed. Die ziet alleen maar (Brabants) zand, weer of geen weer.
Ook met BBB blokjes geen slechte ervaringen. Remt redelijk, redelijk slijtvast, en "overal" verkrijgbaar. Piepen bij nat weer :evil:
Groene EBC blokjes moeten eerst opwarmen voordat ze echt remmen.
Dat lukt in NL niet echt. Wel ideaal wanneer je bang bent voor een giftige rem. Weinig kans op OTB.
De groene EBC's hoorden trouwens wel bij de blokjes waar ik maar kort mee heb gedaan.

Plaats reactie