Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.
Moderator:Beheerders
-
BLRacing - Berichten:2754
Remblokken inremmen met brander
Bericht
door BLRacing » za mar 18, 2006 10:51 am
Een Fietslezer merkte op bij de ingezonden brieven, dat je het inremmen van schijfremblokken ook op een heel andere manier kan doen. Inplaats van 20 pf 30 keer stoppies te maken zou je ook een gasbrander er op kunnen richten (als de blokken uit de calipers zijn gehaald

). Hij zegt dat dit uitstekend werkt.
Iemand hier ervaring hiermee?
-
Luc
Bericht
door Luc » za mar 18, 2006 2:44 pm
Zéér vreemde tip en volgens mij absolute onzin. Het inremmen heeft nl. de bedoeling om schijf en blok op elkaar in te slijten. Daarvoor zorgt onder meer het afzetten van materiaal van de remblok op de schijf om zo de kleinste oneffenheden op te vullen.
Het is bij het inremmen ook niet de bedoeling om je nieuwe remblokken herhaaldelijk zo heet mogelijk te stoken, zo krijg je alleen maar een snellere vorming van een gladde oppervlakte op je remblok ("glazing"), die de remprestaties alleen maar vermindert.
-
Jumping Hansje - Berichten:1312
Bericht
door Jumping Hansje » za mar 18, 2006 4:46 pm
Toch ben ik van mening dat als de remblokken een paar maal flink warm/ heet zijn geweest dat het wel lijkt alsof ze gebakken en dus harder zijn geworden.
Vermoedelijk als gevolg hiervan was mijn tweede setje remblokken aanzienlijk minder snel versleten als de eerste.
Voor de rest ben ik het wel eens met het feit dat blokken en schijf op elkaar moeten inlopen/ slijten.
Giant NRS Team.
Rocky Mountain Element.
American Eagle Lake Tahoe.
-
Liwald - Berichten:59
Bericht
door Liwald » za mar 18, 2006 9:07 pm
Ik weet er niet veel vanaf maar volgens mij is het wel mogelijk dat ze door de brander hetzelfde effect hebben als inremmen want tijdens het inremmen worden de blokjes ook goed warm. wat daar dan ook bijkomt dat je de remblok ook een beetje fijnperst.
mischien zou je er een krat bier op moeten zetten en dan de brander erop(wel een lege krat he anders is het sund van het bier)

-
Djamgils - Berichten:1244
-
Contacteer:
Bericht
door Djamgils » za mar 18, 2006 10:12 pm
de bedoeling van het inremmen is het op elkaar inslijten van de blokken en de schijf. Wanneer dit men niet goed doet zal de schijf/remblokjes niet goed zijn warmte kunnen afgeven wat de remprestaties vermindert.
Het gaat bij het inremmen zeker NIET om het warm worden. Je moet er juist zorg voor dragen dat ze niet opwarmen.
en als je blokjes harder zouden worden door het branden en daardoor slijtvaster zijn en nog dezelfde prestaties geven qua remkracht waarom doen de producenten dit dan niet??? omdat waarschijnlijk door het harder worden de schijf relatief veel sneller slijt en de remkracht afneemt.
-
Bansheebeest gain - Berichten:973
Bericht
door Bansheebeest gain » za mar 18, 2006 11:03 pm
blokke en schijf lope idd wel op elkaar in , toch komt de gladde 'laag' er af als de blokke en schijf warm staan..
de metallics remme ook beter als ze warm staan..
u schijve warm late lope is goe voor u nieuwe blokke in te remme , ook omda ze dan inslijte op de schijf. u warmte helpt hier enorm bij..
ze opstoke me ne gasbrander is wel komplete zever