verschil tussen hayes hfx 9 hd en mag hd en/of ervaring met
Moderator:Beheerders
iemand enig idee wat het verschil is tussen deze remmen?
Op de Hayes site wordt ik weinig wijzer. (10gram per rem lichter voor de mag en de 9dh is goedkoop)
Op de Hayes site wordt ik weinig wijzer. (10gram per rem lichter voor de mag en de 9dh is goedkoop)
Laatst gewijzigd door Jurriaan op wo jan 25, 2006 9:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij de Mag zijn de calipers en het huis van de hendel uit een magnesiumlegering gemaakt die niet veel lichter is, maar de afwerking van deze remmen is gewoon van een veel hoger niveau, iets ergonomischer hendels ook. De master cylinder zit ook geheel anders in elkaar, bij de Mag een soort cartridge in de hendel, bij de HFX9 gewoon een zuiger rechtstreeks in de hendel, geen van beide biedt echt een voordeel tov het ander volgens mij, is ook allemaal te servicen maar de eenvoudigere constructie maakt de HFX9 ook weer goedkoper. Van de HFX9 heb ik een paar keer gezien dat dat kapje in de hendel waarlangs je bleed er bij een crash wel eens durft uitkomen => geen rem meer maar dat is vrij uitzonderlijk. Bij de Mag is dat met een schroefje dus geen problemen (afwerking!) De werking is ongeveer hetzelfde al zou de Mag geloof ik idd iets progressiever moeten zijn.
Nu het toch over Mags gaat,
ik heb onlangs een nieuw setje gekocht,
heb ze goed gemonteerd enal, en goed en lang genoeg ingereden (denkk).
Maar ik kan er dus geen stoppies of 'frontwheelies' mee maken,
ze hebben gelijk geen grip genoeg.
Ze moeten zeker niet ontlucht worden ofzo, maar mss zijn m'n blokjes 'verglaasd' ofzoiets. (ps: voor:160 achter:160 diameter)
Heb een gt ruckus (hardtail) en weeg zelf zo'n 64kg, dus denk niet dat het daaraan kan liggen.

Ze moeten zeker niet ontlucht worden ofzo, maar mss zijn m'n blokjes 'verglaasd' ofzoiets. (ps: voor:160 achter:160 diameter)
Heb een gt ruckus (hardtail) en weeg zelf zo'n 64kg, dus denk niet dat het daaraan kan liggen.

Heb zelf ook Hayes (8" schijven) op mijn bike zitten en kan er wel frontwheelies mee maken. Moet hierbij wel zeggen dat als de blokken er wat langer inzitten het wel lastiger wordt.Ruckus schreef:Nu het toch over Mags gaat,
Heb voor het schoonmaken van de blokken een handig kleinigheidje ontdekt. Een schuurblok voor het oppoetsen van de velgen (tja je moet ook iets hebben voor de ceramic velgen van de XC bike), hiermee krijg je de blokken goed schoon en schaaf je ze niet schuin af (wat nog wel eens kan gebeuren met een vijl)

Ruckus schreef:Nu het toch over Mags gaat,
misschien toch iets beter inremmen volgende keer, en anders de remblokjes opscheuren en schijf schoonmaken misschien dat er vettigheid op zit.
keybone collector!!!
-
Jurriaan schreef:Goed om te horen.
Iemand anders ervaring met de HFX 9?
Ik rijd ermee op mn ellsworth dare en ik moet zeggen dat het fijne werpankertjes zijn. K reed voorheen met gustav M maar om eerlijk te zijn vind ik de HFX nine stukken fijner. Bijkomend voordeel ze lopen minder aan dus stukken stiller en naar mn gevoel is er meer dosering voordat het wiel blokkeerd.
Roy
Ruckus schreef:Nu het toch over Mags gaat,
blokken en schijf en remcilinder kuisen met pure alcohol
ik heb beide remmen gehad. had met de hfx-9 veel problemen dat de verstelling van de remgreep lostrilde waardoor ik de remgrepen steeds verder zou moeten inknijpen. maar dat was zo opgelost met wat loctite.
zit er geen verschil in de calipers??? misschien betere warmte afvoer bij de mag???
ik kon met die hfx-9 met 6" schijven met gemak stoppies maken. dus idd een keer schoonmaken ofzo.
zit er geen verschil in de calipers??? misschien betere warmte afvoer bij de mag???
ik kon met die hfx-9 met 6" schijven met gemak stoppies maken. dus idd een keer schoonmaken ofzo.
-
- Contacteer:
heb mags met 8'' op men octane en hfx9 met 6''op mijn asx
op de reign heb ik sole's met 6''schijven en ik moet heel eerlijk zeggen dat ik ZELFS die sole's(enkele zuiger)gewoon meer dan goed vindt remmen,ik wou ze eerst vervangen door hfx,maar dat vindt ik vooralsnog overdreven,het enige nadeel van de sole vindt ik de grotere remgreep
(kleinigheidje dus).al met al weinig verschil als je het mij vraagt,en over die paar gram wil ik het al helemaal niet hebben!!
op de reign heb ik sole's met 6''schijven en ik moet heel eerlijk zeggen dat ik ZELFS die sole's(enkele zuiger)gewoon meer dan goed vindt remmen,ik wou ze eerst vervangen door hfx,maar dat vindt ik vooralsnog overdreven,het enige nadeel van de sole vindt ik de grotere remgreep
(kleinigheidje dus).al met al weinig verschil als je het mij vraagt,en over die paar gram wil ik het al helemaal niet hebben!!